Pap3 en HPV
dinsdag 20 september 2016 om 21:41
Hallo allemaal,
Weet eigenlijk niet precies wat ik wil met dit topic. Even van me afschrijven denk ik en hopelijk ervaringsverhalen..
Vanmiddag gebeld door de huisarts. In maart een uitstrijkje gehad, met uitslag pap3a. Onrustige cellen. Om een infectie uit te sluiten moest ik na een half jaar weer een uitstrijkje laten doen. Vorige week laten doen en werd vandaag gebeld dat het wederom pap3 is en deze keer is er ook HPV aangetroffen.
Volgende week moet ik naar de gynaecoloog maar weet eigenlijk totaal niet wat ze gaan doen aangezien ik te ondersteboven was tijdens het telefoongesprek.
Zit eigenlijk sinds het telefoontje te tobben en ben behoorlijk van slag.
Iemand die me kan vertellen dat het allemaal wel meevalt?
Weet eigenlijk niet precies wat ik wil met dit topic. Even van me afschrijven denk ik en hopelijk ervaringsverhalen..
Vanmiddag gebeld door de huisarts. In maart een uitstrijkje gehad, met uitslag pap3a. Onrustige cellen. Om een infectie uit te sluiten moest ik na een half jaar weer een uitstrijkje laten doen. Vorige week laten doen en werd vandaag gebeld dat het wederom pap3 is en deze keer is er ook HPV aangetroffen.
Volgende week moet ik naar de gynaecoloog maar weet eigenlijk totaal niet wat ze gaan doen aangezien ik te ondersteboven was tijdens het telefoongesprek.
Zit eigenlijk sinds het telefoontje te tobben en ben behoorlijk van slag.
Iemand die me kan vertellen dat het allemaal wel meevalt?
dinsdag 20 september 2016 om 22:00
Vervelend dat je deze uitslag hebt gekregen. 6 jaar terug had ik ook deze uitslag. Ik heb toen eerst een kolposcopie gehad en er is een biopt genomen. Een kolposcopie is een soort kijkonderzoek waarbij ze met een 'vergrootglas' kijken naar het aangetaste weefsel.
Na de uitkomsten van dit onderzoek heb ik een licexcisie moeten ondergaan. Hierbij wordt met een soort verhitte lus het 'foute' weefsel weggehaald/losgebrand.
Vervolgens moest ik na een halfjaar weer opnieuw een uitstrijkje laten maken. Steeds bleef de pap op 2 steken inclusief hpv. Dit is ruim 4.5jr om het halfjaat zo geweest. Nu heb ik al 2x een pap1 zonder hpv-uitslag gehad en hoef ik over een jaar weer een uitstrijkje te laten maken. Wanneer deze ook goed is, mag ik weer mee in het bevolkingsonderzoek
Hopelijk heb je hier iets aan. Overigens kun je ook gerust de gyn-poli bellen. Ze beantwoorden zonder problemen al je vragen.
Succes en sterkte ermee!
Na de uitkomsten van dit onderzoek heb ik een licexcisie moeten ondergaan. Hierbij wordt met een soort verhitte lus het 'foute' weefsel weggehaald/losgebrand.
Vervolgens moest ik na een halfjaar weer opnieuw een uitstrijkje laten maken. Steeds bleef de pap op 2 steken inclusief hpv. Dit is ruim 4.5jr om het halfjaat zo geweest. Nu heb ik al 2x een pap1 zonder hpv-uitslag gehad en hoef ik over een jaar weer een uitstrijkje te laten maken. Wanneer deze ook goed is, mag ik weer mee in het bevolkingsonderzoek
Hopelijk heb je hier iets aan. Overigens kun je ook gerust de gyn-poli bellen. Ze beantwoorden zonder problemen al je vragen.
Succes en sterkte ermee!
dinsdag 20 september 2016 om 22:21
TO, er is bevolkingsonderzoek om zoveel mogelijk mensen zo vroeg mogelijk te kunnen helpen. En in jouw geval werkt het dus: ze vissen jou er uit omdat je PAP 3 hebt. Waarschijnlijk heb je nog geen klachten, en toch ga je nu al in behandeling.
HIer wat extra info over PAP:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Pap-klasse
pap 3a of 3b maakt nog wel wezenlijk verschil trouwens, zie de wiki link..
Sterkte TO.
HIer wat extra info over PAP:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Pap-klasse
pap 3a of 3b maakt nog wel wezenlijk verschil trouwens, zie de wiki link..
Sterkte TO.
dinsdag 20 september 2016 om 22:25
Hier hetzelfde verhaal als de eerste, en tweede
, reactie. Alleen geen hpv-infectie vastgesteld, maar me wel laten inenten op advies van de gynaecoloog tegen Hpv. Bij mij was het tweede uitstrijkje na de behandeling weer netjes op pap 1. Een pak van mijn hart, hoewel ik feitelijk alleen onrustige cellen had. Juist door dat bevolkingsonderzoek is men er op tijd bij. Nog éen uitstrijkje te gaan geloof ik, dan mag ik weer in het normale vijfjaarlijkse regiem.
Ik vond de behandeling zelf vervelend maar te doen. Je wordt keurig verdoofd, alleen de barbecuelucht vond ik minder. Maar, troostte de gyneacologe me, ik hoefde er niet de hele middag in te zitten. Zij wel...
Succes meid! Bel anders even met de poli of zoek info op internet. De info die ik toen vond, was betrouwbaar, duidelijk en daardoor niet nodeloos verontrustend.
Ik vond de behandeling zelf vervelend maar te doen. Je wordt keurig verdoofd, alleen de barbecuelucht vond ik minder. Maar, troostte de gyneacologe me, ik hoefde er niet de hele middag in te zitten. Zij wel...
Succes meid! Bel anders even met de poli of zoek info op internet. De info die ik toen vond, was betrouwbaar, duidelijk en daardoor niet nodeloos verontrustend.
Well behaved women rarely make history.
dinsdag 20 september 2016 om 22:58
Ik heb vorige week net lysexcisie gehad en de ingreep viel me erg mee. Plaatselijke verdoving, alles was zo klaar en geen stank want hadden ze bij mij een soort afzuiger voor, ideaal.
Het is even schrikken, maar gelukkig zijn het alleen afwijkende cellen en is het goed te behandelen!
Maar blijft even spannend allemaal
Het is even schrikken, maar gelukkig zijn het alleen afwijkende cellen en is het goed te behandelen!
Maar blijft even spannend allemaal
woensdag 21 september 2016 om 17:10
Nee heb ik niet meteen gehoord, maar ze zeiden van tevoren dat het op een plek zat waar ze gemakkelijk bij konden, daarom kon het ook met plaatselijke verdoving. Volgende week hoor ik uitslag kweek en of de randen schoon zijn.
Ik had helemaal geen klachten, dus zonder bevolkingsonderzoek was ik er niet achter gekomen
Ik had helemaal geen klachten, dus zonder bevolkingsonderzoek was ik er niet achter gekomen
zaterdag 24 september 2016 om 00:59
3 jaar geleden had ik pap 3 b , na een paar dagen had ik afspraak in bilthoven ,
Deden ze ook onderzoek en weefsel ,
Week erna ziekenhuis , ook weer onderzoek ,
En toen moest het weggebrand worden een lisectie? Heet dit geloof ik .
Ik ging onder narcose , na halfuurtje was het klaar
Na Maand of 15 uitstrijke laten maken, en had toen pap 1
Ik had toen hpv virus , wat mijn eigen lichaam niet uit zichzelf kan opruimen , en dan krijg je dus dit gedoe
Misschien komt het door mijn lage weerstand , heb hooikoorts , astma , eczeem
Deden ze ook onderzoek en weefsel ,
Week erna ziekenhuis , ook weer onderzoek ,
En toen moest het weggebrand worden een lisectie? Heet dit geloof ik .
Ik ging onder narcose , na halfuurtje was het klaar
Na Maand of 15 uitstrijke laten maken, en had toen pap 1
Ik had toen hpv virus , wat mijn eigen lichaam niet uit zichzelf kan opruimen , en dan krijg je dus dit gedoe
Misschien komt het door mijn lage weerstand , heb hooikoorts , astma , eczeem
Wees jezelf
zaterdag 24 september 2016 om 09:04
Hoi poezenmens,
Ok, en dan gaan ze na die lisectie er dus gewoon vanuit dat alles weg is en hoef je na 15 maanden pas terug te komen?
Ik zit er een beetje mee dat ik me sinds de zwangerschap niet meer goed heb gevoeld (hij is bijna twee dus kun je nagaan hoe lang).
Constant bloed wezen prikken, altijd de ontstekingswaardes te hoog, maar niet zo hoog om door te pakken. Nu is mijn dokter helaas sowieso geen doorpakker.
Laatste tijd vrij veel 'pijn' in m'n onderrug, maar dat heb ik altijd geweten aan een operatie die ik heb gehad aan mijn rug.
Gewoon afwachten hoe het volgende week gaat maar, we zullen zien.
Ok, en dan gaan ze na die lisectie er dus gewoon vanuit dat alles weg is en hoef je na 15 maanden pas terug te komen?
Ik zit er een beetje mee dat ik me sinds de zwangerschap niet meer goed heb gevoeld (hij is bijna twee dus kun je nagaan hoe lang).
Constant bloed wezen prikken, altijd de ontstekingswaardes te hoog, maar niet zo hoog om door te pakken. Nu is mijn dokter helaas sowieso geen doorpakker.
Laatste tijd vrij veel 'pijn' in m'n onderrug, maar dat heb ik altijd geweten aan een operatie die ik heb gehad aan mijn rug.
Gewoon afwachten hoe het volgende week gaat maar, we zullen zien.