Onvoltooide opleidingen op cv
woensdag 21 september 2016 om 10:21
Ik heb in de afgelopen jaren 4 studies geprobeerd, waarvan ik er bij 3 in het eerste jaar ben gestopt en bij een vierde studie heb ik mijn master behaald. Hoe vermeld ik dit op mijn cv? Achter elke opleiding zetten of ik deze wel al dan niet heb behaald? Moet ik deze studies überhaupt wel op mijn cv zetten? Ik kan deze jaren verantwoorden door aan te geven dat ik naast mijn studies veel werkte om het studeren zelf te bekostigen, en dat ik daarnaast ook veel gereisd heb. (en ik wist gewoon nog niet waar mijn interesses lagen, maar dat hoeft de werkgever niet te weten). Hoe zal ik dat doen? Of kan ik dat beter verduidelijken in een eventueel sollicitatiegesprek?
woensdag 21 september 2016 om 10:27
Nou je toont niet echt doorzettingsvermogen met drie onafgeronde opleidingen. Een opleiding zou nog kunnen, maar drie? Hoe denk je zelf dat je zo'n cv van iemand anders zou zien? Ik zou het er dus niet opzetten, tenzij een opleiding misschien relevant is.
Het leven is te kort om te lang op de verkeerde plek te blijven.
woensdag 21 september 2016 om 10:30
Heb je wel je propedeuses gehaald? Dan zou ik ze er wel op zetten. Zo niet, dan niet erop zetten. Vind ik persoonlijk. Het eerste jaar is toch vooral kennismaking met het vak, je bent er blijkbaar achtergekomen dat die beroepen niet bij je passen, dus ik zie dan de toegevoegde waarde er niet van om ze op je cv te zetten.
Kortom ik zou mezelf afvragen of de werkgever die het cv leest het een toevoeging vindt of niet.
Persoonlijk pas ik m'n cv ook wel aan naar mijn sollicitatie.
Kortom ik zou mezelf afvragen of de werkgever die het cv leest het een toevoeging vindt of niet.
Persoonlijk pas ik m'n cv ook wel aan naar mijn sollicitatie.
woensdag 21 september 2016 om 10:31
Zijn de studies relevant voor de richting waarin je wilt werken? Zo ja, vermelden. Zo nee, kijken of het werk relevanter was, dan dat vermelden. Ik vind dat je ook best eerlijk kunt zijn over het starten en stoppen van meerdere studies omdat je gewoonweg niet wist wat je wilde. Uiteindelijk wist je dat wel en dat heb je ook netjes afgerond. Niets om je nu nog over te schamen, toch?
Met een doekkie erover zijn de meeste dingen toch beter
woensdag 21 september 2016 om 10:36
Nee geen propedeuses behaald, omdat ik vaak na een half jaar al was gestopt. Enerzijds vind ik eerlijkheid ook het beste, maar anderzijds heeft het weinig toegevoegde waarde om het te vermelden. Het is geen kennis waar ik veel aan heb tijdens een toekomstige grote mensen baan. Ook vind ik het inderdaad niet getuigen van doorzettingsvermogen nee. Maar ik werk anderzijds wel al weer 9 jaar bij mijn bijbaan. Dus als ik het naar mijn zin heb, (laatste studie, en bijbaan) ben ik heel loyaal en wel een doorzetter.
quote:Gatochpoetsen schreef op 21 september 2016 @ 10:31:
Ik vind dat je ook best eerlijk kunt zijn over het starten en stoppen van meerdere studies omdat je gewoonweg niet wist wat je wilde. Uiteindelijk wist je dat wel en dat heb je ook netjes afgerond. Niets om je nu nog over te schamen, toch?Waarom zou je dat überhaupt willen delen met een toekomstige werkgever? TO heeft ondertussen gewoon gewerkt, dus geen gat in het cv.
Ik vind dat je ook best eerlijk kunt zijn over het starten en stoppen van meerdere studies omdat je gewoonweg niet wist wat je wilde. Uiteindelijk wist je dat wel en dat heb je ook netjes afgerond. Niets om je nu nog over te schamen, toch?Waarom zou je dat überhaupt willen delen met een toekomstige werkgever? TO heeft ondertussen gewoon gewerkt, dus geen gat in het cv.
quote:louti schreef op 21 september 2016 @ 10:27:
Nou je toont niet echt doorzettingsvermogen met drie onafgeronde opleidingen. Ik ben het daar niet helemaal mee eens. Als ze nou daarna helemaal geen studie meer afrond, maar dat doet ze wel. Ik zou mij bij zo'n cv afvragen of ze zoekende was/nog niet goed wist wat ze wilde.
Nou je toont niet echt doorzettingsvermogen met drie onafgeronde opleidingen. Ik ben het daar niet helemaal mee eens. Als ze nou daarna helemaal geen studie meer afrond, maar dat doet ze wel. Ik zou mij bij zo'n cv afvragen of ze zoekende was/nog niet goed wist wat ze wilde.
woensdag 21 september 2016 om 10:40
quote:Jempo schreef op 21 september 2016 @ 10:36:
[...]
Waarom zou je dat überhaupt willen delen met een toekomstige werkgever? TO heeft ondertussen gewoon gewerkt, dus geen gat in het cv.Hoeft niet. Maar is mij even niet duidelijk of ze nu start op de arbeidsmarkt of niet. En of dat werk wat ze heeft gedaan echt een bijbaan was of niet. Want als ze in die jaren tijdens die eerste studies als caissière heeft gewerkt, dan vraag je je al werkgever toch ook af waarom ze een bijbaan had en geen volwaardige baan?
[...]
Waarom zou je dat überhaupt willen delen met een toekomstige werkgever? TO heeft ondertussen gewoon gewerkt, dus geen gat in het cv.Hoeft niet. Maar is mij even niet duidelijk of ze nu start op de arbeidsmarkt of niet. En of dat werk wat ze heeft gedaan echt een bijbaan was of niet. Want als ze in die jaren tijdens die eerste studies als caissière heeft gewerkt, dan vraag je je al werkgever toch ook af waarom ze een bijbaan had en geen volwaardige baan?
woensdag 21 september 2016 om 10:41
Ik zou het wel aangeven.
Dat je een tijd zoekende bent geweest is niet erg toch (al zijn 3 opleidingen best veel )?
Toch kan je tijdens een gesprek gerust aangeven dat je veel hebt gewerkt en veel hebt gereisd en daardoor bij de eerste opleidingen bent afgehaakt. En als je solliciteert op een functie aansluitend bij je afgeronde opleiding lijkt het mij juist gunstig aan te geven dat je bij het beginnen van je 4e studie eindelijk wist wat je wou en daarom deze opleiding wel heb afgerond.
Dat je een tijd zoekende bent geweest is niet erg toch (al zijn 3 opleidingen best veel )?
Toch kan je tijdens een gesprek gerust aangeven dat je veel hebt gewerkt en veel hebt gereisd en daardoor bij de eerste opleidingen bent afgehaakt. En als je solliciteert op een functie aansluitend bij je afgeronde opleiding lijkt het mij juist gunstig aan te geven dat je bij het beginnen van je 4e studie eindelijk wist wat je wou en daarom deze opleiding wel heb afgerond.
woensdag 21 september 2016 om 10:42
Ik denk dat het er misschien ook aan ligt of je al een tijdje werkzaam bent in de betreffende sector. Dan wordt werkervaring relevanter dan opleiding en kun je onvoltooide opleidingen beter achterwege laten denk ik. Maar aangezien ik net kom kijken en alleen niet-relevante werkervaring heb en mijn loopbaan (nog maar) 9 jaar is, kan ik de onvoltooide opleiding misschien beter gebruiken om me te verantwoorden wat ik die jaren heb gedaan?
woensdag 21 september 2016 om 10:44
quote:Gatochpoetsen schreef op 21 september 2016 @ 10:40:
[...]
Hoeft niet. Maar is mij even niet duidelijk of ze nu start op de arbeidsmarkt of niet. En of dat werk wat ze heeft gedaan echt een bijbaan was of niet. Want als ze in die jaren tijdens die eerste studies als caissière heeft gewerkt, dan vraag je je al werkgever toch ook af waarom ze een bijbaan had en geen volwaardige baan?Tja dat kan een werkgever toch ook wel invullen? Zonder opleiding kom je niet verder dan een bijbaan.
[...]
Hoeft niet. Maar is mij even niet duidelijk of ze nu start op de arbeidsmarkt of niet. En of dat werk wat ze heeft gedaan echt een bijbaan was of niet. Want als ze in die jaren tijdens die eerste studies als caissière heeft gewerkt, dan vraag je je al werkgever toch ook af waarom ze een bijbaan had en geen volwaardige baan?Tja dat kan een werkgever toch ook wel invullen? Zonder opleiding kom je niet verder dan een bijbaan.
woensdag 21 september 2016 om 10:48
quote:moustache86 schreef op 21 september 2016 @ 10:42:
Ik denk dat het er misschien ook aan ligt of je al een tijdje werkzaam bent in de betreffende sector. Dan wordt werkervaring relevanter dan opleiding en kun je onvoltooide opleidingen beter achterwege laten denk ik. Maar aangezien ik net kom kijken en alleen niet-relevante werkervaring heb en mijn loopbaan (nog maar) 9 jaar is, kan ik de onvoltooide opleiding misschien beter gebruiken om me te verantwoorden wat ik die jaren heb gedaan?Ja precies dit is wat ik wil zeggen. Die studies zijn nou eenmaal wat je in die tijd gedaan hebt, plus je bijbaan.
Ik denk dat het er misschien ook aan ligt of je al een tijdje werkzaam bent in de betreffende sector. Dan wordt werkervaring relevanter dan opleiding en kun je onvoltooide opleidingen beter achterwege laten denk ik. Maar aangezien ik net kom kijken en alleen niet-relevante werkervaring heb en mijn loopbaan (nog maar) 9 jaar is, kan ik de onvoltooide opleiding misschien beter gebruiken om me te verantwoorden wat ik die jaren heb gedaan?Ja precies dit is wat ik wil zeggen. Die studies zijn nou eenmaal wat je in die tijd gedaan hebt, plus je bijbaan.
woensdag 21 september 2016 om 10:51
quote:moustache86 schreef op 21 september 2016 @ 10:42:
Maar aangezien ik net kom kijken en alleen niet-relevante werkervaring heb en mijn loopbaan (nog maar) 9 jaar is, kan ik de onvoltooide opleiding misschien beter gebruiken om me te verantwoorden wat ik die jaren heb gedaan?
Als je het mij vraagt wel, maar aan de andere reacties te zien vind niet iedereen dit .
Eerlijkheid staat voorop, ook tijdens een sollicitatie. Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan? Je kent immers je eigen beweegredenen en weet goed waarom je uiteindelijk de ene studie wel heb afgerond en de ander niet.
Zijn het studies die iets met elkaar te maken hebben? Zo ja, dan kan je er altijd wel iets van een verhaaltje om heen praten.
Maar aangezien ik net kom kijken en alleen niet-relevante werkervaring heb en mijn loopbaan (nog maar) 9 jaar is, kan ik de onvoltooide opleiding misschien beter gebruiken om me te verantwoorden wat ik die jaren heb gedaan?
Als je het mij vraagt wel, maar aan de andere reacties te zien vind niet iedereen dit .
Eerlijkheid staat voorop, ook tijdens een sollicitatie. Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan? Je kent immers je eigen beweegredenen en weet goed waarom je uiteindelijk de ene studie wel heb afgerond en de ander niet.
Zijn het studies die iets met elkaar te maken hebben? Zo ja, dan kan je er altijd wel iets van een verhaaltje om heen praten.
woensdag 21 september 2016 om 10:52
quote:moustache86 schreef op 21 september 2016 @ 10:44:
[...]
Tja dat kan een werkgever toch ook wel invullen? Zonder opleiding kom je niet verder dan een bijbaan.Stel je vermeldt het niet. En als ze dan vragen: wilde je je niet verder ontwikkelen dan.....(je bijbaan). Zit je met je mond vol tanden.
[...]
Tja dat kan een werkgever toch ook wel invullen? Zonder opleiding kom je niet verder dan een bijbaan.Stel je vermeldt het niet. En als ze dan vragen: wilde je je niet verder ontwikkelen dan.....(je bijbaan). Zit je met je mond vol tanden.
woensdag 21 september 2016 om 11:56
Ja dat vind ik persoonlijk wel relevant. Je hebt jaren in de horeca gewerkt als leidinggevende. Kijk eens wat je daar allemaal geleerd hebt (contact met gasten, leidinggeven, omgaan met klachten, fooi verdelen etc.?) en wat je daarvan kunt meenemen naar een nieuwe job.
Zelfde geldt voor je studies. Kijk goed wat relevant is en wat niet. Dat wat relevant is zet je op je cv, de rest niet.
Zelfde geldt voor je studies. Kijk goed wat relevant is en wat niet. Dat wat relevant is zet je op je cv, de rest niet.
woensdag 21 september 2016 om 13:46
Heb je tijdens de onafgemaakte studies wel bepaalde modulen behaald?
Ik heb in het verleden ook een studie gedaan, waar ik na een half jaar mee gestopt was, maar bepaalde modules had ik afgerond, bijv. zakelijke communicatie, statistiek e.d.
Die vermeld ik wel op mijn CV; het geeft aan dat ik niet een half jaar 'niks gedaan heb tijdens die opleiding; en er wel degelijk iets aan gehad/van geleerd heb.
Ik heb in het verleden ook een studie gedaan, waar ik na een half jaar mee gestopt was, maar bepaalde modules had ik afgerond, bijv. zakelijke communicatie, statistiek e.d.
Die vermeld ik wel op mijn CV; het geeft aan dat ik niet een half jaar 'niks gedaan heb tijdens die opleiding; en er wel degelijk iets aan gehad/van geleerd heb.