Geld & Recht alle pijlers

Intentieverklaring

21-09-2016 19:31 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Ik was even benieuwd of meer mensen ervaring hebben met het volgende?:

Ik werk sinds een maandje bij mijn nieuwe baan (onderwijs). En we zijn al een tijdje aan het kijken naar koophuizen. We huren nu nog. Maat in ene ging het heel snel. Van het weekend hebben we een bod gedaan op een onwijs leuk huis en we zijn nu eens over de prijs! Aan mij de taak dus om een intentieverklaring aan te vragen. Nu voel ik mij wat bezwaard aan gezien ik er pas werk! Ik maar nu 0,6 fte en ga vanaf november 0,8 fte werken. Ik wil het huis eigenlijk op die 0,8 kopen. Is dit mogelijk om in de werkgevers verklaring mee te nemen? Want de rest van het jaar blijf ik die 0,8 werken... weet iemand hoe dit een beetje werkt?

Overigens denk ik wel dat ik die intentie verklaring krijg aangezien ze het al over volgend schooljaar hebben tegen mij... maar ik voel me gewoon een beetje lullig om het meteen al te vragen.

Alvast bedankt!
If we wait until we're ready, we'll be waiting the rest of our lives <3
Wie niet waagt wie niet wint!
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat
Gewoon uitleggen in welke situatie je zit, als zij tevreden zijn met je werk dan zou die verklaring -ook na een maand- geen probleem moeten zijn. Het is immers geen contractuele binding.
quote:Meauve01 schreef op 21 september 2016 @ 19:33:

Gewoon uitleggen in welke situatie je zit, als zij tevreden zijn met je werk dan zou die verklaring -ook na een maand- geen probleem moeten zijn. Het is immers geen contractuele binding.

precies dit.

Je werkgever kan ook op de verklaring aangeven dat het inkomen per 1 november contractueel stijgt.
Een werkgeversverklaring geeft de situatie van die dag. Dus salris etc zal op basis van 0.6 zijn. Intentieverklaring is afhankelijk van de organisatie (meeste zijn makkelijk want er kunnen geen rechten aan ontleend worden)

Tip je kunt wel vragen om een officiële brief vanuit HR waarin de wijziging en het nieuwe salaris wordt benoemd. Soms accepteren banken dit ook.
Gewoon vragen.

Ik kreeg geen intentieverklaring terwijl mijn contract wel verlengd werd. Maar een intentieverklaring kreeg ik niet. Maar goed dan kun je het nog met je jaaropgave van de afgelopen jaren doen.
Een intentieverklaring ga je wel krijgen hoor. Het geeft aan dat de werkgever de intentie heeft om je contract te verlengen. De werkgever is dus niet verplicht om te verlengen met deze verklaring. Dus deze zullen ze wel afgeven.

Verder wordt je huidige jaarinkomen vermeld op basis van wat je nu verdient. Ik denk niet dat je 0,8 fte al mee kunt nemen.
"In ene"?

Gaat het trouwens om een intentieverklaring of om een werkgeversverklaring? In de intentieverklaring geeft de werkgever aan van plan te zijn jou een vast contract te geven wanneer je op dit niveau blijft presteren en de bedrijfseconomische omstandigheden hetzelfde zijn. In de werkgeversverklaring verklaart de werkgever dat je bij hem werkt voor X uur per week etc.

Oh nu ik je post weer lees, begrijp ik dat het om die 0,8 fte in de werkgeversverklaring gaat. Ik zou gewoon je werkgever vragen om te verklaren dat je per november 0,8 fte gaat werken.
Ik heb indertijd (11 jaar geleden inmiddels) een intentieverklaring gevraagd en gekregen nog voordat ik daadwerkelijk aan de slag was (contract was wel al getekend, maar eerste werkdag was pas een paar weken later). Ik moest mijn werkgever er toen wel van overtuigen dat de verklaring hem tot niets verplichtte, dat het puur een formaliteit voor de bank was (ze hadden er blijkbaar nog geen ervaring mee), maar toen kreeg ik hem dus wel gewoon. Dat voelde wel raar, om dat telefonisch te vragen, maar het kon dus wel. Succes ermee!
quote:Mirriemirrie schreef op 21 september 2016 @ 19:40:

Een intentieverklaring ga je wel krijgen hoor. Het geeft aan dat de werkgever de intentie heeft om je contract te verlengen. De werkgever is dus niet verplicht om te verlengen met deze verklaring. Dus deze zullen ze wel afgeven.

Verder wordt je huidige jaarinkomen vermeld op basis van wat je nu verdient. Ik denk niet dat je 0,8 fte al mee kunt nemen.

Mijn werkgever wilde geen intentieverklaring afgeven, terwijl ze me al een contractverlenging hadden toegezegd. Ik werk nota bene ergens waar ze heel veel ervaring hebben met werkgeversverklaringen maar het beleid was om toch geen intentieverklaringen af te geven omdat ze aan moeten geven dat het contract bij gelijkblijvend functioneren wordt omgezet in een contract voor onbepaalde tijd en ze dat niet konden toezeggen. Dat de intentieverklaring niet bindend is, betekent dus nog niet dat je het dan sowieso krijgt.

TO, je hoeft je niet vervelend te voelen om dat te vragen hoor. Je bent vast niet de eerste werknemer die er om vraagt . Ze zullen je huidige salaris erop vermelden als het goed is, niet je toekomstige salaris.
quote:Mirriemirrie schreef op 21 september 2016 @ 19:40:

Verder wordt je huidige jaarinkomen vermeld op basis van wat je nu verdient. Ik denk niet dat je 0,8 fte al mee kunt nemen.Zo kan je niet redeneren. Het is geen zekerheid dat de intentieverklaring, ondanks de ongebondenheid, sowieso wordt afgegeven. Dat hangt heel erg van de werkgever af. Sommige werkgevers hanteren het beleid dat ze die intentie niet afgeven. Ik heb het bij mijn oude en huidige werkgever meegemaakt en ook gezien bij veel andere werkgevers.
Dubbel
anoniem_64b6988a1e5df wijzigde dit bericht op 21-09-2016 19:50
Reden: Verkeerd gegaan
% gewijzigd
Bij mijn werkgever zou je geen intentieverklaring krijgen en ze zouden ook de werkgeversverklaring niet voor 1 november op 0.8 fte opstellen. Ze zijn daar bij ons streng in. Maar elke werkgever pakt dit anders op, dus gewoon vragen! Overigens komt de vraag vaak voor, ook van mensen die pas kort in dienst zijn dus ik vind het geen gekke vraag.
Ik was net 2 maanden in dienst toen ik een werkgeversverklaring en intentieverklaring op moest vragen.

Beide gekregen. Op de intentieverklaring was aangegeven dat ze niet de intentie hadden om mij een vast contract te geven.

Ik vond dat vervelend, maar begreep het ook, want was krap 2 maanden in dienst.

Ik heb naast de verklaringen ook mijn jaaropgaven van de afgelopen 5 jaar ingeleverd
hier academisch ziekenhuis kreeg ik toch echt geen intentie verklaring....... (aan de ene kant logisch want maar een contract voor 4 jaar)

Uiteraard wel flauw want het bemoeilijkte het krijgen van een hypotheek wel. (zelfs met de inbreng van een bult eigen geld......werd er door veel banken moeilijk gedaan...want geen vast contract........>) ja duhhh in de wetenschap is vast contract een zeldzaamheid
Maar wil je het huis kopen op 0.8' of moet dat om de hypotheek rond te krijgen?
Hallo!

Ik heb me even afzijdig gehouden. Vond het behoorlijk spannend! Vanmorgen gesprek gehad en ik heb m binnen! Superfijn gesprek gehad waarbij de aangaf dat ze me een leuk mens vind en dat ze me graag in het team wilt houden! Die 0,8 is m niet geworden trouwens. Omdat er bijzondere uren bij zitten.

Groet!
If we wait until we're ready, we'll be waiting the rest of our lives <3
Die 0.8 had de bank toch niet meegenomen omdat je een tijdelijk contract hebt en een 'toekomstig ' inkomen alleen mag worden meegenomen bij een contract voor onbepaalde tijd. Het lijkt er dus op dat je werkgever het precies goed heeft gedaan! Is je hypotheek nu nog wel haalbaar?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven