Geld & Recht alle pijlers

Ouderschapsverlof

19-09-2016 16:17 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo mensen ik zit ergens mee en hoop dat er iemand me erbij kan helpen of uitleg kan geven.

Ik werk momenteel best veel en heb besloten een dagje minder te gaan werken. Werkgever hamert op minder contract uren maar dat zou zonde zijn en niet nodig als ik ook gewoon een ouderschapsverlof dag zou nemen. Dus vandaag geweest en wilde eerlijk gezegd een specifieke dag. Netjes aangekaart en de leiding zei meteen NEE dat wordt hem niet. Ik vond het best appart aangezien ik over lees en zelf weet dat een werkgever dit absoluut niet mag weigeren. Reden is omdat een andere collega die dag vrij is. Het gekke is dat alle dagen al roostervrij bezet zijn en de leiding nu het over een tussenoplossing heeft. Waar die op doelt snap ik niet maar tot hoever kan een werkgever je verlof weigeren? Ik heb contact gehad met PZ en die zeiden dat ik het maar met me leidinggevende moest uitzoeken. Nou daar kom ik dus ook geen meter ver.

Wat zouden jullie doen? En kan ik alsnog die specifiek dag vrij krijgen en waar kan ik zien dat de werkgever het niet mag weigeren dan?

Ik vroeg ook aan pz waarom hij die dag weigert en het eerste was ja in het belang van het bedrijf. Maar dat moet toch aantoonbaar zijn en eerlijk die dag zijn juist alle collega's er (op die ene na) en de leiding liep nog laatst te pronken dat we een overschot aan personeel hebben dan moet het toch juist geen probleem zijn
Als werkgever zou je dan voorstellen de overblijvende uren uit te smeren over vijf dagen. Dus ipv 40 uur = 5x8, zou je 32 uur = 5x6.4 werken. Dat lijkt me een typische 'tussenoplossing'. Benieuwd of je dat als werknemer dan moet slikken?
quote:Erizon schreef op 22 september 2016 @ 20:02:

Als werkgever zou je dan voorstellen de overblijvende uren uit te smeren over vijf dagen. Dus ipv 40 uur = 5x8, zou je 32 uur = 5x6.4 werken. Dat lijkt me een typische 'tussenoplossing'. Benieuwd of je dat als werknemer dan moet slikken?Dit stel ik me ook voor bij een tussenoplossing, en daar zou ik dus niet mee akkoord gaan. Als alle dagen bezet zijn qua deeltijd, kan de werkgever dat niet afwikkelen op degene die als laatste met het verzoek komt.
Als dat mag, dan is het wel effectief als afschrikmiddel. Als werknemer heb je er niets aan.
quote:Kastanjez schreef op 22 september 2016 @ 11:18:

Word altijd een beetje moe van werkgevers die gelijk 'nee' roepen. Maar ben heel benieuwd naar de tussenoplossing waard deze LG mee komt en of TO daar wat mee kan.Goh, roepen jouw werkgevers altijd gelijk "nee" bij jou? Aan wie zou dat liggen denk je..
quote:MRengine schreef op 22 september 2016 @ 23:33:

[...]

Goh, roepen jouw werkgevers altijd gelijk "nee" bij jou? Aan wie zou dat liggen denk je..

Bedankt voor je zorgen! Gelukkig hebben mijn werkgevers tot nu toe bijna altijd 'ja' gezegd of positief meegedacht. Dat zal dan wel aan mij liggen denk ik...

Verder ben ik erg bang dat Erizon gelijk gaat krijgen en dat TO er dan inderdaad niet zo veel in te brengen gaat hebben. Dat zou echt bagger zijn zeg. Lijkt me dan niet meer dan logisch dat er in het team vanaf nu ieder jaar de dagen opnieuw verdeeld worden, anders zou het echt superoneerlijk zijn.
Hi dames even een korte update

De kerk is door de kogel pfff af en toe

De uren over de algehele week minderen zou 't m niet worden. Ik wil juist een dag minder om meer bij de kleine te zijn (daar gaat dat hele ouderschapsverlof gebeuren juist om) tussenoplossing was even wachten ermee wat nergens over ging en de tweede was of minder contract uren.. dus dan kan het wel. Heb wederom afspraak met pz gemaakt en die vonden het ook maar raar allemaal ineens. In principe hebben we boventallig personeel maar als we dat niet zouden hebben en LG deed alsnog moeilijk wat heeft dat met mij te maken? Dus dan kan iedereen geen verlof meer opnemen omdat de gaten niet op werk gevuld kunnen worden?

Heb het aangevraagd en nu afwachten welke dag het kan
Oftewel gewoon 'nee'. Zal wel een principekwestie zijn voor je lg, maar helaas voor hem is de wet hier heel duidelijk over: hij mag het niet weigeren.

Succes!
Ik snap er geen drol van. Als je minder contracturen zou nemen, zou je wel een dag vrij kunnen zijn? dat slaat natuurlijk nergens op! Maar ik begrijp dat je het nu officieel hebt aangevraagd? Ben benieuwd hoe het afloopt...
Blijkbaar zijn er mensen / uren boventallig, als TO minder co tractoren heeft, lost dat een deel overtalligheid op (dat is niet zo als ze ouderschapsverlof opneemt). Neemt niet weg dat het een vreemde actie is van leidinggevende.
quote:summerjamm schreef op 25 september 2016 @ 18:03:

Hi dames even een korte update

De kerk is door de kogel pfff af en toe

De uren over de algehele week minderen zou 't m niet worden. Ik wil juist een dag minder om meer bij de kleine te zijn (daar gaat dat hele ouderschapsverlof gebeuren juist om) tussenoplossing was even wachten ermee wat nergens over ging en de tweede was of minder contract uren.. dus dan kan het wel. Heb wederom afspraak met pz gemaakt en die vonden het ook maar raar allemaal ineens. In principe hebben we boventallig personeel maar als we dat niet zouden hebben en LG deed alsnog moeilijk wat heeft dat met mij te maken? Dus dan kan iedereen geen verlof meer opnemen omdat de gaten niet op werk gevuld kunnen worden?

Heb het aangevraagd en nu afwachten welke dag het kan

Hij kan het alleen weigeren op basis van zwaarwegende bedrijfsbelangen. En dat lijkt me hier niet aan de orde. Zeker niet omdat hij het wel rond zou krijgen als je minder contractuelen zou krijgen.

Uiteindelijk sta jij gewoon in je recht. Al zou het fijner zijn als het makkelijk zou gaan.
Hi dames!

Nope nog steeds geen reactie van LG. Had het netjes per email gestuurd (meteen ook naar pz) maar zowel van hun als van meneer LG geen reactie. Ach tis maandag, spitsdag. Ik wacht het morgen nog even af..
Nou, ik zal nog even duimen draaien voor je...
Het is rond lieve mensen. LG vertelde mij dus niks wanneer mijn verlof zou ingaan. Heb zelf een datum aangegeven en wachtte het af. Komt een collega en die zei hé je hebt vanaf die datum verlof hé..

Maar ben blij dat het rond is! Bedankt voor het meedenken allemaal

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven