Leeftijdsverschil van 8,5 jaar

18-07-2016 14:36 98 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik had niet verwacht hier ooit een topic over aan te maken, maar het is me toch overkomen: ik ben verliefd geworden op een (8,5 jaar) jongere man. Ik ben (net) 28 en hij wordt in het najaar 20. Mijn laatste ex is 34 en tot nu toe heb ik alleen maar relaties gehad met mannen van dezelfde leeftijd of ouder.

Op zich is het leeftijdsverschil niet eens zo heel groot, maar in mijn omgeving komt het (bijna) niet voor dat een vrouw een relatie heeft met een jongere man en er lijkt toch een soort van maatschappelijk stigma op te bestaan. (Terwijl het, vreemd genoeg, wel weer volledig geaccepteerd lijkt te worden wanneer een man een relatie heeft met een (veel) jongere vrouw...) Daarnaast wordt hij regelmatig ouder geschat en ik jonger (toen we samen een fles wijn kochten bij de slijter moest ik me legitimeren en hij niet ) en zitten we in dezelfde levensfase. We zijn beide student, al heb ik voor ik startte met mijn master een aantal jaren fulltime gewerkt, en we hebben beide (nog) geen behoefte aan huisje-boompje-beestje. Ik ben vrij jong van geest en hij is juist wat wijzer dan zijn leeftijdsgenoten omdat hij het een en ander heeft meegemaakt.

Daarnaast zijn we qua persoonlijkheden echt een goede 'match': we lijken voor 80% exact op elkaar en voor de overige 20% zijn we juist elkaars tegenpolen. Er is dus veel wederzijds begrip en herkenning, maar daarnaast vullen we elkaar aan en dagen we elkaar uit. Ook heb ik me nog nooit in korte tijd zo verbonden met iemand gevoeld. Kortom: we delen een zeer goede basis voor een relatie en in de dagdagelijkse praktijk merken we vrij weinig van het leeftijdsverschil.

Toch spookt de gedachten door mijn hoofd dat het leeftijdsverschil voor problemen kan gaan zorgen en heb ik (met vlagen) meer moeite met het (al dan niet bestaande) stigma, dan ik zou willen... Graag lees ik jullie ervaringen met relaties waarin de vrouw ouder is dan de man. Leverde dit (op de langere termijn) problemen op en zo ja: hoe zijn jullie hier mee om gegaan? En hoe kan ik het beste omgaan met de eventuele (voor)oordelen van anderen over onze relatie? (Uiteraard 'niets van aantrekken', maar dat is niet altijd even makkelijk!)
Als je loslaat, heb je twee handen vrij.
X
Lekker belangrijk.

Jullie zijn allebei boven de 18
quote:Lauren85 schreef op 18 juli 2016 @ 23:15:

Ik ben op het moment aan het daten met iemand die 6 jaar jonger is. Hij woont nog thuis, moet nog een jaar studeren en ik werk al 6 jaar. Voor mij speelt de leeftijd wel parten.. niet zozeer om reacties van de mensen, maar wel naar eventuele kinderen toe. Ik word 30, hij is 24. Over een jaar of 3 wil ik aan kinderen beginnen maar hij is dan nog maar 27. Verder klikt het op zich wel, maar puur door die onzekerheden gaat het denk ik bij die paar dates blijven. We hebben het nu nog leuk samen maar binnenkort komt natuurlijk de onvermijdelijke vraag "where are we heading?" Gekke is wel, bij eender iemand anders zou ik zeggen: johhh wat maakt dat verschil uit, als het klikt, je je goed bij hem voelt, op eenzelfde golflengte zit, wat doet een cijfertje er dan toe Misschien wil hij juist graag jong vader worden! Zou zomaar kunnen en dat weet je pas als je het met hem bespreekt. En anders is over 5-10 jaar aan kinderen beginnen biologisch ook nog (net) mogelijk. Of wil je per se een jonge(re) moeder zijn? Als jullie het leuk hebben samen en het goed voelt, lijkt me het kinderaspect niet een heel groot probleem (in jullie specifieke situatie).
quote:iesiesa schreef op 18 juli 2016 @ 23:53:

[...]

Dank ie. Leuk!

Ik ben 26 dus een man tussen de 19 en 40 geloof ik

Inderdaad

En deze regel in acht nemend mag je 'pas' daten vanaf je 11e ongeveer, sounds about right
Misschien leuk om te weten: het gaat inmiddels al 3 maanden erg goed tussen ons en we hebben eigenlijk geen enkele vervelende of oordelende reactie gehad vanuit onze omgeving.
Wat fijn Ongeveinsd dat jullie je eigen koers kunnen varen! Geniet van elkaar en van de liefde.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
quote:ongeveinsd schreef op 26 september 2016 @ 15:10:

Misschien leuk om te weten: het gaat inmiddels al 3 maanden erg goed tussen ons en we hebben eigenlijk geen enkele vervelende of oordelende reactie gehad vanuit onze omgeving. Wat leuk om te horen!
Nog even een update: een jaar later zijn we nog steeds samen en in de praktijk is het leeftijdsverschil nauwelijks merkbaar. Sterker nog: dit de beste relatie die ik ooit gehad heb. We zijn gek op elkaar en hebben een erg prettige dynamiek samen. :D
ongeveinsd wijzigde dit bericht op 03-07-2017 15:43
0.60% gewijzigd
Ik heb zelf geen ervaring met een groot leeftijdsverschil, maar eerlijk gezegd zou het me weinig kunnen schelen wat de buitenwereld ervan denkt. Het gaat er toch om of het voor jullie goed voelt?
Ik kan me wel indenken dat er op termijn kwesties zullen zijn, bijvoorbeeld als jij kinderen wilt en hij (nog) niet. Dat is wel iets om het met elkaar over te hebben als dat belangrijk voor je is. Verder zou ik zeggen: geniet ervan!
Leuk om lezen! Gefeliciteerd met jullie relatie-verjaardag :gift:
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Leuk dat je nog even hierop terugkomt met zulk goed nieuws!
Dank jullie wel! :)
Jullie zijn beiden volwassen dus nu gaat het er om wat jullie ZELF ervan vinden

Als jullie er beiden happy mee zijn, is dat toch het belangrijkste? Ongeacht leeftijd.

Wel goed om er over na te denken:

Grotere leeftijdsverschillen kunnen wel op grotere problemen duiden, waaronder gebrek aan gemeenschappelijkheid :zit er bijv 10 jaar tussen, dan ben je opgegroeid in een andere tijd. Kijk maar naar popmuziek en mode. Of naar de toen heersende normen en waarden die je evt hebben gevormd in jouw jeugd, zijn andere dan die uit zijn jeugd.
Niet dat dat persee een probleem is, maar het leeftijdsverschil kan er wel voor zorgen dat je meer moeite moet doen om elkaars eventuele (andere) smaak en opvattingen te respecteren.

Voor de toekomst kunnen grote leeftijdverschillen problemen zorgen doordat je beiden in een andere leeftijdsfase kan zitten.
De een die ouder is wil het bijv rustiger aan doen, de ander die jonger is juist nog op avontuur. Voor de oudere is losgaan bij een concert het bijwonen van een klassiek concert, voor de jongere een houseparty of meerdaags festival.

Op lichamelijk/sexueel vlak kan leeftijdsverschil problemen geven, bijv overgangsklachten, verschil in libido daardoor. Of in het geval van dat de man (veel) ouder is :problemen met erectie.

Ook m.b.t het stichten of hebben van een gezin kan het problemen geven.
Hoe groter het leeftijdsverschil, hoe groter de kans op problemen.

Jij bent 28, hij 20.
Stel dat jullie t.z.t over kinderen beginnen :ben jij niet te oud als hij er aan toe is? En is hij niet te jong als jij er aan toe bent (en het nog kan, gezien je biologische wekker)
Mijn vriend is ook 6 jaar jonger. Ik ben 26 en hij is 20. Ik kreeg vele negatieve reacties, maar ook hele lieve! We hebben voor elkaar gekozen en we laten mensen maar praten als ze er tegen zijn. Ik wil niet meer zonder hem!!!

Volg je hart! En laat je niet door anderen beinvloeden. Als jullie gelukkig zijn dan is dat zo. ❤️
wat leuk!
Sorry ik lees net dat jullie inmiddels al een jaar verder zijn. Fijn om te lezen :).
Ik vind het totaal geen groot leeftijdsverschil. En ik zie dan ook geen enkel probleem!
handigmetgeld schreef:
18-07-2016 14:38
De helft plus 6, is de vuistregel voor creepy relaties. De helft plus 7 als je conservatief bent. 28-20 zit precies op die grens. Ik kan me voorstellen dat mensen dat enigzins pedofiel vinden.

Maar het grote voordeel: over 10 jaar merkt niemand dat meer. 38 en 30 is heel normaal.
Ik heb nog niet alle reacties gelezen, ik wil alleen hierop even reageren.
Ik was 17 indertijd, mijn (NU) man was 30.
We zijn dit jaar 34 j getrouwd en hebben samen 3 prachtige kinderen. Zelfs al kleinkinderen.
EN jaaaaa, man en ik zijn nog steeds een gelukkig paar. Wij stappen nog steeds hand in hand hoor.
Ik kan mij geen leven voorstellen zonder mijn lieve man.
Mijn broer is al 15 jaar heel gelukkig met zijn 7 jaar oudere vriendin. Toen zij een relatie kregen was zij 26, hij 19.
Wat maakt het uit?
Ik zou me niet druk maken om het leeftijdsverschil. Jullie zijn beiden volwassen en lijken, door jouw woorden te lezen, in dezelfde leeftijdsfase te zitten. Het lijkt me ook super om zoveel met elkaar gemeen te hebben. Ik zeg dan ook dat je vooral moet genieten van de liefde.

Mijn vriend is ruim drie jaar jonger dan ik ben. Ik heb veelal jongere vriendjes gehad en heb alle relaties beëindigd, omdat de man in kwestie in mijn ogen te jong was. Maar het zat kennelijk niet in het leeftijdsverschil, maar lag duidelijk aan onze relatie. Mijn vriend is 80% tegenpool en ik merk dat ik dat heel fijn vind en hij ook. Hij is veel te sociaal en ik heel erg op mezelf. Hij is nog steeds even sociaal en ik kruip gelukkig uit mijn schulp. Het werkt voor ons en er is geen dag dat ik me bedenk dat hij jonger is. We zijn begin 30 trouwens, voor iemand het zich gaat afvragen. ;-)
Mijn man is meer dan 10 jaar jonger. Ik geniet er vooral van. Merken het meestal niet.

Wat mij betreft goed gedaan en gefeliciteerd met je jubileum!
Julia10 schreef:
07-07-2017 17:01
Jullie zijn beiden volwassen dus nu gaat het er om wat jullie ZELF ervan vinden

Als jullie er beiden happy mee zijn, is dat toch het belangrijkste? Ongeacht leeftijd.

Wel goed om er over na te denken:

Grotere leeftijdsverschillen kunnen wel op grotere problemen duiden, waaronder gebrek aan gemeenschappelijkheid :zit er bijv 10 jaar tussen, dan ben je opgegroeid in een andere tijd. Kijk maar naar popmuziek en mode. Of naar de toen heersende normen en waarden die je evt hebben gevormd in jouw jeugd, zijn andere dan die uit zijn jeugd.
Niet dat dat persee een probleem is, maar het leeftijdsverschil kan er wel voor zorgen dat je meer moeite moet doen om elkaars eventuele (andere) smaak en opvattingen te respecteren.

Voor de toekomst kunnen grote leeftijdverschillen problemen zorgen doordat je beiden in een andere leeftijdsfase kan zitten.
De een die ouder is wil het bijv rustiger aan doen, de ander die jonger is juist nog op avontuur. Voor de oudere is losgaan bij een concert het bijwonen van een klassiek concert, voor de jongere een houseparty of meerdaags festival.

Op lichamelijk/sexueel vlak kan leeftijdsverschil problemen geven, bijv overgangsklachten, verschil in libido daardoor. Of in het geval van dat de man (veel) ouder is :problemen met erectie.

Ook m.b.t het stichten of hebben van een gezin kan het problemen geven.
Hoe groter het leeftijdsverschil, hoe groter de kans op problemen.

Jij bent 28, hij 20.
Stel dat jullie t.z.t over kinderen beginnen :ben jij niet te oud als hij er aan toe is? En is hij niet te jong als jij er aan toe bent (en het nog kan, gezien je biologische wekker)
Ga eens meer op je gevoel af.

Beter een goede, veel jongere vent dan een die volgens de statistieken beter past, maar niet bij jou.
Joostisandersgeaard2 schreef:
07-07-2017 22:58
Ga eens meer op je gevoel af.

Beter een goede, veel jongere vent dan een die volgens de statistieken beter past, maar niet bij jou.
Ik heb relaties gehad met leeftijdverschil. 1 waarbij mijn vriend 12 jaar ouder was, en recentelijk was mijn vriend 15 jaar ouder.

Ik liep in beiden tegen de zaken aan die ik omschreef, maar het lag bij ons niet alleen daaraan : veel belangrijker is of je compatibel bent samen, bij elkaar past. En samen met de neuzen de zelfde kant op kijken,wat toekomst betreft.
Dat was in mijn gevallen dus niet zo, maar dat lag niet persee aan het leeftijdsverschil.

Ik ken ook mensen met 20 jaar verschil en bij hen zag ik de omschreven beren op de weg.

Ook ken ik mensen met 10 jaar verschil waarbij het al bijna 20 jaar goed gaat en ook goed lijkt te blijven.

Het is wat je er samen zelf van maakt he, ongeacht leeftijd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven