India in januari

26-09-2016 17:32 22 berichten
Onze volgende reis staat op de planning: india! Het plan is 2 weken noord (agra, varanasi, jaisalmer etc) en 1 week kerala (backwatertrip en evt nog een paar dagen ayurvedisch kuren).

Nu lees ik op internet commentaar dat het EXTREMELY cold is in januari in noord india. Maar dat komt dan van een Indiër zelf. Ik zie verder op internet dat het ongeveer 18 graden is overdag wat met een zonnetje op zich een ideale temperatuur zou kunnen zijn om rond te reizen. Met 35 graden een fort beklimmen is ook niet ideaal. En toch vind ik het lastig om in te schatten. Iemand ervaring er mee als Nederlander? Is het echt heel koud of is het te doen? Helaas is januari voor ons wel de handigste tijd om te gaan. Ik zou het eventueel 2 weken kunnen rekken en half januari gaan ipv begin januari maar of we daar iets mee opschieten?
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Ik ben een aantal jaar geleden van december - februari in India geweest. Het noorden was inderdaad koud. We hebben slaapzakken en winterjassen gekocht.

Jaisalmer was niet koud, trouwens.
Winterjassen
Geen persoonlijke ervaring maar hier heb je misschien ook wat aan: http://www.lonelyplanet.com/india/weather

Verder ligt het denk ik heel erg aan de hoogte waarop die plaatsen liggen (bergen). Al vanaf 2300 meter ofzo kan het best overdag t-shirtweer zijn maar kan het 's nachts stervenskoud worden (misschien vriezen). En of je dat een probleem vindt is ook weer persoonlijk.

(Beleving van) kou is inderdaad wel heel persoonlijk, ik weet nog wel dat een tante uit San Diego altijd klaagde over de kou bij ons, ook als het 23 graden was, en ze werd ook altijd ziek als ze langs kwam. Veel Spanjaarden lopen ook al met truien als wij nog met t-shirts lopen.

Toen met die ernstige aardbevingen in Pakistan een jaar of 10 geleden was de kou wel een groot probleem voor de slachtoffers, maar ik weet niet in hoeverre dat klimaat vergelijkbaar is, ligt toch aan bergen en andere invloeden ook.

Oh ja een collega van me was door het noorden van India gereisd (en heeft al van alles gezien van de wereld), hij vond het vooral lastig dat je bijna nergens makkelijk eettentjes of toiletten vindt, ook niet bij highlights in de buurt. Dus op een gegeven moment zorgde hij dat hij altijd snacks bij zich had. Maar ik weet niet meer op welke plekken hij precies was.

Veel plezier als je gaat!
You can never have too many hats, gloves and shoes
Ik kon t af met een windstopper, dichte schoenen en een lange broek in die tijd van t jaar. Het is droge tijd dan. Echt koud is het in de echt noordelijke provincies. Ik vond t een fijne tijd om te reizen.
Ik ben drie keer in december/januari in India geweest. In Rajasthan en Delhi was het toen rond de 25 graden overdag, heerlijk weer om ook echt iets te doen zeg maar. 's Nachts een graad of 18.

Noord-India is een vrij ruim begrip, in de bergen noordelijker van Delhi kan het vast flink koud worden. Maar volgens mij wil je daar niet heen toch?

Kerala was wel echt heel warm, zeker op zeeniveau. Munnar is dan een fijne plek om wat af te koelen tussen de theeplantages
Het is met name in de avond en nacht koud, Daar heb je last van als je met het openbaar vervoer reist (nachtbussen, treinen) omdat er altijd wel een raampje is dat niet sluit. Maar als je 's nachts niet reist is het prima te doen
Ik heb in die contreien wel eens een trui + zomerjas aangehad in januari. In Kerala ligt het er dan aan hoe hoog je zit.

Het hangt ook van je soort hotel af. Je hebt bacpackershotels zonder glas in de ramen, dat is wel fris. En zonder dikke dekbedden natuurlijk.
Oh nu ik eraan denk: in Ooty (Tamil Nadu, 2200m hoogte) had ik een hotel zonder glas in de ramen, gewoon gaas zeg maar. Daar vroor het 's nachts ineens ik had het zooooo koud dat ik al m'n kleren aan heb gedaan. Brr... En er dan 's ochtends achterkomen dat je alleen een koude douche hebt
quote:patsy--stone schreef op 26 september 2016 @ 17:46:

Oh ja een collega van me was door het noorden van India gereisd (en heeft al van alles gezien van de wereld), hij vond het vooral lastig dat je bijna nergens makkelijk eettentjes of toiletten vindt, ook niet bij highlights in de buurt. Dus op een gegeven moment zorgde hij dat hij altijd snacks bij zich had. Maar ik weet niet meer op welke plekken hij precies was.

Dan ben ik benieuwd in welke uithoeken hij is geweest, of naar zijn definitie van 'eettent' want in India kun je OVERAL iets te bikken krijgen. Zeker bij de highlights.

Toiletten kan wel een probleem zijn. Doe een lange rok aan, dan kun je overal discreet plassen. Hoewel, op jouw route zal het wel meevallen, die is erg toeristisch.
[quote]patsy--stone schreef op 26 september 2016 @ 17:46:

In India moet je op tijd bedenken waar je gaat eten, en dan kan t rustig nog anderhalf uur duren voor het eten geserveerd wordt :-) . Alleen op busstops en busstations gaat t reuze snel. Voor het wc probleem is geen oplossing, een enorme blaas is handig en geen gene hebben als het op wildplassen aankomt ook.
quote:bopine schreef op 26 september 2016 @ 18:05:

[quote]patsy--stone schreef op 26 september 2016 @ 17:46:

In India moet je op tijd bedenken waar je gaat eten, en dan kan t rustig nog anderhalf uur duren voor het eten geserveerd wordtDie ervaring heb ik niet.
In Ooty ben ik bijna doodgegaan van de kou. Maar ook omdat je in heel korte tijd van heel warm naar heel koud gaat. En er dus de kleren niet voor mee hebt. Op het gebied waar Martoesjka heen gaat kun je je gewoon kleden. Ja je moet niet denken dat je naar een tropische bestemming gaat in die tijd van t jaar.
Noordelijker dan Delhi zullen we niet gaan.
Neem anders een Icebreaker t-shirt of hemd mee. Van wol, goed voor koud en warm weer, weegt niks en neemt geen ruimte in.
Of koop in India een wollen omslagdoek, kost weinig en is lekker warm ook als extra dekentje.
Mijn schoonzus is Indiaas. Zijn gaan pas eind februari / begin maart naar India. Dit omdat het anders er koud is. Voorgaande jaren kon de winterjas inderdaad aan in New Delhi. Toen ging ze in januari. Ze gaan eerst naar het noorden dus wel pas begin maart. Winterjas kan in januari echt mee.
Ik vond het zeker niet te koud hoor, overdag is het lekker weer. De avonden en nachten zijn koud maar met wat laagjes fleece prima te doen. Ik vond het geen wanten en mutsenweer. Misschien hadden we mazzel.
Ooit, jong en onbezonnen, was ik op wereldreis en vloog vanuit een tropisch oord naar Delhi in januari. Stervenskoud toen ik op slippers en zomerjurkje het vliegtuig uit kwam. Eerste missie was sokken en truien kopen. 's nachts vroor het, overdag was het wel aangenaam. Geen idee of dat een extreme winter was.
Wij zijn twee keer in die periode in India geweest. Eerste keer o.a rajaghstan, varanasi, ranthambore en agra en Delhi, tweede keer o.a. kerala, hampi, goa, ooty, mysore en Mumbai.

Zuidelijker was het idd een stuk warmer, maar beide keren prima te doen. Geen winterjas nodig gehad, hoewel ik me kan herinneren dat we tijdens het tijgerspotten in ranthambore wel even erg koud hebben gehad (niet goed gekleed). In ooty (stoomtrein er naar toe is echt een tip) hadden we een kamer met een houtkachel; erg romantisch. In noorden veelal gekleed geweest in lange broek /rok, shirt met lange mouwen en een enkele keer een vest. In het kerala was het daarentegen weer erg warm.

Ligt er verder ook een beetje aan wat je verwachting is. Als je naar een dergelijk land ga, dan doe je dat vooral omdat je wat wil bezichtigen. Op goa na vind ik het niet gepast om in de "westerse schaars geklede" look te gaan en wat dat betreft is het misschien ook wel fijn als het niet al te warm is.

Veel plezier als je gaat, ik wil ook nog graag eens terug (maar wacht even tot mijn zoon wat ouder is. Ik was met donderblonde haren al een bezienswaardigheid dus mijn hoogblonde zoon met blauwe ogen zal wel helemaal geen stap alleen kunnen verzetten..)
Bij ons zal vooral lange, blonde, blauw ogige man interessant zijn

Ik ben sowieso geen fan van schaarse kleding in dat soort landen. Dus wat dat betreft sowieso prima. Van mij hoeft het voor het meer noorderlijke deel van de reis ook niet echt warm te zijn, maar kapot vriezen is ook niet fijn.

Dat tijgerspotten waar heb je dat gedaan? Ik heb geen angst voor viezigheid, armoede etc maar slangen zo, zo, zo bang voor. Ik wil me er niet door laten tegenhouden maar moest toch even slikken toen man aangaf toch echt wel een paar dagen de natuur in te willen...
quote:matroesjka_ schreef op 26 september 2016 @ 22:26:

Bij ons zal vooral lange, blonde, blauw ogige man interessant zijn

Ik ben sowieso geen fan van schaarse kleding in dat soort landen. Dus wat dat betreft sowieso prima. Van mij hoeft het voor het meer noorderlijke deel van de reis ook niet echt warm te zijn, maar kapot vriezen is ook niet fijn.

Dat tijgerspotten waar heb je dat gedaan? Ik heb geen angst voor viezigheid, armoede etc maar slangen zo, zo, zo bang voor. Ik wil me er niet door laten tegenhouden maar moest toch even slikken toen man aangaf toch echt wel een paar dagen de natuur in te willen...Nee joh, ben je gek. Wij hebben iig geen " enge dieren" gezien. Bij tijgerspotten zaten we op een jeep, mochten ook onder geen beding de jeep verlaten. Heel wat anders dan bijv Costa Rica waar we in het regenwoud hebben geslapen; daar heb ik idd wel (veel) slangen van dichtbij gezien. Hier zaten wij: http://www.ranthamborenationalpark.com

Kan me herinneren dat we ook nog een wandeling door een deel van dat park hebben gemaakt. Dacht tenminste dat het ook Ranthambore was. Daar was het zomerverblijf van Ghandi en waren veel oude tempels die een hoog 'jungle book' gehalte hadden. Overduidelijk dat kipling destijds zijn verhaal op deze omgeving had gebaseerd. Enige dieren die we toen bij overvloed hebben gezien, waren apen. (Daar heb ik het trouwens niet zo op..) EDIT: gevonden; toen waren we bij Ranthambore Fort.

Heerlijk hoor, wordt weer helemaal enthousiast als ik erover terug denk. Vraag net aan mijn vriend om een hoogtepunt te benoemen van de plaatsen die we hebben gezien, en hij noemt zo ongeveer alles op wat we hebben gezien ;)

Overigens was hij destijds in Noord India minder enthousiast. Veel armoede, viezigheid, oppassen dat je niet (te erg) opgelicht wordt en natuurlijk ziek ziek ziek. We hebben zijn 30e verjaardag in het ziekenhuis in Varanasi gevierd :D. De cultuurshock is wat dat betreft in zuid india / mumbai / goa veel minder heftig.

Hoe wil je gaan reizen? Op eigen gelegenheid of georganiseerd? Mocht je met de nachttrein willen gaan, dan moet je er echt vroeg bij zijn qua boeken (wel een leuke belevenis).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven