Maagzuur beperkt!
woensdag 5 oktober 2016 om 08:45
Allereerst, ik vraag geen medisch advies hier@!! Ik zoek alleen lotgenoten en evt tips.
Ik ben nl al onder behandeling bij de huisarts voor chronische maagzuur klachten. Deze klachten zijn na mijn laatste zwangerschap 2 jaar geleden niet weggegaan.
Ik gebruik nu 6 maanden omeprazol 40 mg en dat helpt enigszins. Helaas de laatste week toch lichte zuurklachyen en een paar keer slokdarmkramp.
Wat voor dingen doen jullie nog meer om de klachten te verminderen? En hoe hebben jullie een eventueel slokdarm onderzoek ervaren?
Ik ben nl al onder behandeling bij de huisarts voor chronische maagzuur klachten. Deze klachten zijn na mijn laatste zwangerschap 2 jaar geleden niet weggegaan.
Ik gebruik nu 6 maanden omeprazol 40 mg en dat helpt enigszins. Helaas de laatste week toch lichte zuurklachyen en een paar keer slokdarmkramp.
Wat voor dingen doen jullie nog meer om de klachten te verminderen? En hoe hebben jullie een eventueel slokdarm onderzoek ervaren?
woensdag 5 oktober 2016 om 08:51
Slokdarm onderzoek vond ik verschrikkelijk. Maar is al zo'n vijftien jaar geleden, toen waren de slangen blijkbaar veel dikker dan nu.
Verder helpt het mij om niet te vet te eten, weinig suiker en al helemaal geen alcohol. O en van Chinees eten krijg ik ook gegarandeerd maagzuurklachten.
Vanillevla heb ik liters gegeten tijdens mijn zwangerschap. Dat hielp enigszins. Maar omeprazol werkt voor mij het beste.
Verder helpt het mij om niet te vet te eten, weinig suiker en al helemaal geen alcohol. O en van Chinees eten krijg ik ook gegarandeerd maagzuurklachten.
Vanillevla heb ik liters gegeten tijdens mijn zwangerschap. Dat hielp enigszins. Maar omeprazol werkt voor mij het beste.
woensdag 5 oktober 2016 om 08:58
Laat je goed onderzoeken, waar komen de klachten vandaan?
Bij mij was het een helicobacter pylori die in het slijmvlies van mijn maag zat. Met een flinke kuur is hij uitgemoord. Het is al jaren terug en mijn maag is wat gevoelig (waarschijnlijk toch aangetast), maar echt last heb ik niet meer
Omeprazol is een maagzuurremmer, die doet iets aan de klacht, niet aan de oorzaak
Bij mij was het een helicobacter pylori die in het slijmvlies van mijn maag zat. Met een flinke kuur is hij uitgemoord. Het is al jaren terug en mijn maag is wat gevoelig (waarschijnlijk toch aangetast), maar echt last heb ik niet meer
Omeprazol is een maagzuurremmer, die doet iets aan de klacht, niet aan de oorzaak
woensdag 5 oktober 2016 om 09:14
Ben je in al die tijd nooit onderzocht met een gastroscopie ofzo? Dan zou ik zeker vragen om verder onderzoek. Een scopie is niet leuk (ik vond het echt wel naar eigenlijk) maar het duurt gelukkig maar kort, niets vergeleken met jaren last van maagzuur en slokdarmkrampen. Dit soort dingen kunnen van een bacterie komen zoals lilalinda zegt, daar kun je dan met een antibioticakuur vanaf komen. Als ik jou was zou ik dus staan op onderzoek als je dat nog niet gehad hebt. Omeprazol is alleen symptoombestrijding, het lost je probleem niet echt op.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
woensdag 5 oktober 2016 om 09:26
Mijn partner heeft toevallig een paar weken geleden dat onderzoek gehad. Hij vond het niet leuk en keel was wat gevoelig een dag of 2 maar het duurde maar een minuut of 10.
Hij bleek ook die bacterie te hebben (komt vaak voor)
2 kuren een week lang icm met een andere maagbeschermer (de kuur kan niet samen met omeprazol) en KLAAR!
Hij bleek ook die bacterie te hebben (komt vaak voor)
2 kuren een week lang icm met een andere maagbeschermer (de kuur kan niet samen met omeprazol) en KLAAR!
woensdag 5 oktober 2016 om 09:27
woensdag 5 oktober 2016 om 09:35
quote:-Puss-in-Boots- schreef op 05 oktober 2016 @ 09:27:
[...]
Als de omeprazol al niet altijd even goed z'n werk doet bij TO is een rennie geen oplossing.Ik kan trouwens niet goed tegen sommige gerechten. Behalve vette snacks zoals saucijzenbroodjes heeft mijn maag ook iets tegen zuren. Op nummer één staan zure bessen, maar ook citroenen en sinaasappels geven huivers. Ook bananen zijn meestal niet welkom.
[...]
Als de omeprazol al niet altijd even goed z'n werk doet bij TO is een rennie geen oplossing.Ik kan trouwens niet goed tegen sommige gerechten. Behalve vette snacks zoals saucijzenbroodjes heeft mijn maag ook iets tegen zuren. Op nummer één staan zure bessen, maar ook citroenen en sinaasappels geven huivers. Ook bananen zijn meestal niet welkom.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
woensdag 5 oktober 2016 om 09:51
quote:retrostar schreef op 05 oktober 2016 @ 09:35:
[...]
Ik kan trouwens niet goed tegen sommige gerechten. Behalve vette snacks zoals saucijzenbroodjes heeft mijn maag ook iets tegen zuren. Op nummer één staan zure bessen, maar ook citroenen en sinaasappels geven huivers. Ook bananen zijn meestal niet welkom.
Ik kan ook niet goed tegen bananen. Dacht altijd dat dat "zacht" eten was, maar ik krijg er brandend maagzuur van.
Ook van komkommer, dat ook als "zacht" voedsel te boek staat.
Citrus en bessen heb ik dan weer geen last van.
Wél van sommige soorten vet eten (makreel, rookworst).
[...]
Ik kan trouwens niet goed tegen sommige gerechten. Behalve vette snacks zoals saucijzenbroodjes heeft mijn maag ook iets tegen zuren. Op nummer één staan zure bessen, maar ook citroenen en sinaasappels geven huivers. Ook bananen zijn meestal niet welkom.
Ik kan ook niet goed tegen bananen. Dacht altijd dat dat "zacht" eten was, maar ik krijg er brandend maagzuur van.
Ook van komkommer, dat ook als "zacht" voedsel te boek staat.
Citrus en bessen heb ik dan weer geen last van.
Wél van sommige soorten vet eten (makreel, rookworst).
woensdag 5 oktober 2016 om 09:52
Er is al een topic over. Qua natuurlijke remedies /verlichters, mijdt alles wat zuur is (en dat hoeft niet alleen de smaak te betreffen!) en maagzuur oproepende (zuivel, water) middelen. Lichte kwark verlicht de aanval, zuivel over het algemeen niet. Ik ben op een gegeven moment zemelen gaan halen (vezels!!!) bij de reformwinkel en nam er steeds een handje van bij een aanval. Ik nam zelfs zemelen mee naar m'n werk.
Long story short, na jaren van aanvallen en er bovenop komen, een keer bloed in ontlasting. Toen uiteindelijk maar de onvermijdelijke gastroscopie ondergaan. Wat bleek. Ik had een kleine maagzweer en... littekens van 7(!) eerdere maagzweren!
Bacterie... Kuur.... Nooit meer last...
Long story short, na jaren van aanvallen en er bovenop komen, een keer bloed in ontlasting. Toen uiteindelijk maar de onvermijdelijke gastroscopie ondergaan. Wat bleek. Ik had een kleine maagzweer en... littekens van 7(!) eerdere maagzweren!
woensdag 5 oktober 2016 om 10:52
quote:Magister schreef op 05 oktober 2016 @ 09:52:
Precies. Je huisarts geeft je nu alleen een doekje voor het bloeden met die omeprazol. Laat je doorverwijzen en kijken waar je klachten vandaan komen.
Dikke kans dat er gewoon een oorzaak gevonden wordt en een oplossing voor is.
Zo niet kun je altijd verder met de huis-tuin-keuken tips toch?!
Precies. Je huisarts geeft je nu alleen een doekje voor het bloeden met die omeprazol. Laat je doorverwijzen en kijken waar je klachten vandaan komen.
Dikke kans dat er gewoon een oorzaak gevonden wordt en een oplossing voor is.
Zo niet kun je altijd verder met de huis-tuin-keuken tips toch?!