vinden jullie dit service?
donderdag 6 oktober 2016 om 22:14
Hallo, een eh, gewoon, ben benieuwd topic haha. Heb een paar weken geleden een vrij nieuwe laptop van krap 5 maanden oud weg moeten brengen voor reparatie. Het ding startte van het een op andere moment niet meer op. Dus de grote electronicazaak gebeld, ik kon 'm langsbrengen en dan zouden ze kijken wat ze konden doen. Bij het inleveren ben ik akkoord gegaan met de optie dat ik mijn data teruggezet wilde hebben als dat mogelijk was a 35 euro. Ik had het gevoel geen andere keus te hebben, want als ik niet akkoord ging, zouden er gewoon geen data (foto's, filmpjes, documenten) terug gezet worden.
Ok, nu na drie weken heb ik de laptop gerepareerd terug. Moederbord was blijkbaar kapot. Maar om heel eerlijk te zijn vind ik het bepaald geen service om mij te laten betalen voor het terugzetten van mijn gegevens bij een laptop die toch niet al na 5 maanden kapot gaat? Dan lijkt het mij gewoon een kwestie van service om het terug te zetten.
Wat vinden jullie daar nou van? Even los van de opmerkingen die ik ongetwijfeld krijg dat ik dan maar niet akkoord had moeten gaan (alsof het alternatief een goede is, want dan ben je het kwijt).
Ok, nu na drie weken heb ik de laptop gerepareerd terug. Moederbord was blijkbaar kapot. Maar om heel eerlijk te zijn vind ik het bepaald geen service om mij te laten betalen voor het terugzetten van mijn gegevens bij een laptop die toch niet al na 5 maanden kapot gaat? Dan lijkt het mij gewoon een kwestie van service om het terug te zetten.
Wat vinden jullie daar nou van? Even los van de opmerkingen die ik ongetwijfeld krijg dat ik dan maar niet akkoord had moeten gaan (alsof het alternatief een goede is, want dan ben je het kwijt).
donderdag 6 oktober 2016 om 22:19
Moederbord stuk na al 5 maanden? Als er niets raars mee is gebeurd, dan is het een niet deugdelijk product. Electronicawinkel had contact moeten opnemen met de producent.
De €35 is dus alleen gerekend voor de backup? Mjah, niet netjes, maar ook niet ongebruikelijk. Kan veel werk zijn om data terug te zetten.
De €35 is dus alleen gerekend voor de backup? Mjah, niet netjes, maar ook niet ongebruikelijk. Kan veel werk zijn om data terug te zetten.
donderdag 6 oktober 2016 om 22:21
Hm dat kun je van 2 kanten bekijken. Fabrieksfoutjes gebeuren en daar kunnen de medewerkers ook niets aan doen. Het was idd erg netjes geweest om dat terugzetten gratis te doen, maar aan de andere kant hoort dat niet bij de garantie. Volgensmij hoort daar echt alleen reparatie bij van de laptop.
Dus het was aardig geweest als ze het gratis hadden gedaan, maar ik vind het geen slechte service dat je ervoor moest betalen.
Dus het was aardig geweest als ze het gratis hadden gedaan, maar ik vind het geen slechte service dat je ervoor moest betalen.
donderdag 6 oktober 2016 om 22:24
donderdag 6 oktober 2016 om 22:28
donderdag 6 oktober 2016 om 22:39
quote:aquarium schreef op 06 oktober 2016 @ 22:28:
Ik vind niet per se dat ze het hadden moeten terugzetten op de computer. Voor mijn part hadden ze het op een schijfje gepleurd die ik voor 1 euro mee kon nemen en zelf doen ofzo. Maar ik vind het persoonlijk vrij krom voelen dat ze mijn data alleen voor 35 euro terug willen overhandigen aan mij.Conclusie, koop je elektronische spullen niet bij de Mediamarkt..
Ik vind niet per se dat ze het hadden moeten terugzetten op de computer. Voor mijn part hadden ze het op een schijfje gepleurd die ik voor 1 euro mee kon nemen en zelf doen ofzo. Maar ik vind het persoonlijk vrij krom voelen dat ze mijn data alleen voor 35 euro terug willen overhandigen aan mij.Conclusie, koop je elektronische spullen niet bij de Mediamarkt..
donderdag 6 oktober 2016 om 22:53
Ik weet niet of dat bij de garantie hoort of niet.
Ben geen hardware expert, maar weet wel iets. Als het alleen het moederbord was, dan was de data op de laptop zelf toch nog gewoon intact? Was het wel nodig om de data te safen en als back-up terug te zetten...?
(en verder wat al gezegd is: maak regelmatig back-ups...).
Ben geen hardware expert, maar weet wel iets. Als het alleen het moederbord was, dan was de data op de laptop zelf toch nog gewoon intact? Was het wel nodig om de data te safen en als back-up terug te zetten...?
(en verder wat al gezegd is: maak regelmatig back-ups...).
donderdag 6 oktober 2016 om 22:59
Ik snap hem niet.
je data staat op de harddisk. Die staat niet op het moederbord. Ik zou denken: laptop open. aangekoppelde onderdelen als beeldscherm, dvd en harddisk los.
moederbord eruit
moederbord nieuw erin
kabels vast
klaar.
daar mis ik de stap dat de data verdwijnt. Die staat nog steeds op je hd.
hooguit heeft je winkel vooraf de moeite genomen om een image van de hd te maken, mocht de laptop terug komen zonder de oorspronkelijke disk erin.
Maar aangezien dat niet het geval is....
je data staat op de harddisk. Die staat niet op het moederbord. Ik zou denken: laptop open. aangekoppelde onderdelen als beeldscherm, dvd en harddisk los.
moederbord eruit
moederbord nieuw erin
kabels vast
klaar.
hooguit heeft je winkel vooraf de moeite genomen om een image van de hd te maken, mocht de laptop terug komen zonder de oorspronkelijke disk erin.
donderdag 6 oktober 2016 om 23:23
quote:aquarium schreef op 06 oktober 2016 @ 22:28:
Ik vind niet per se dat ze het hadden moeten terugzetten op de computer. Voor mijn part hadden ze het op een schijfje gepleurd die ik voor 1 euro mee kon nemen en zelf doen ofzo. Maar ik vind het persoonlijk vrij krom voelen dat ze mijn data alleen voor 35 euro terug willen overhandigen aan mij.Of ze het nou op een schijfje pleuren of op je schijf, dat maakt geen verschil. Maar de diverse programmaatjes er overheen laten draaien om je data te achterhalen dat kost tijd.
Ik vind niet per se dat ze het hadden moeten terugzetten op de computer. Voor mijn part hadden ze het op een schijfje gepleurd die ik voor 1 euro mee kon nemen en zelf doen ofzo. Maar ik vind het persoonlijk vrij krom voelen dat ze mijn data alleen voor 35 euro terug willen overhandigen aan mij.Of ze het nou op een schijfje pleuren of op je schijf, dat maakt geen verschil. Maar de diverse programmaatjes er overheen laten draaien om je data te achterhalen dat kost tijd.
donderdag 6 oktober 2016 om 23:27
quote:ivo70 schreef op 06 oktober 2016 @ 22:59:
Ik snap hem niet.
moederbord eruit
moederbord nieuw erin
kabels vast
klaar.
Meestal wel idd.
Maar is het wel dezelfde laptop TO? Vaak is het moederbord vervangen duurder dan een nieuwe laptop. Vandaar dan ook het overzetten van de data.
Ik snap hem niet.
moederbord eruit
moederbord nieuw erin
kabels vast
klaar.
Meestal wel idd.
Maar is het wel dezelfde laptop TO? Vaak is het moederbord vervangen duurder dan een nieuwe laptop. Vandaar dan ook het overzetten van de data.
donderdag 6 oktober 2016 om 23:27
quote:nina1966 schreef op 06 oktober 2016 @ 23:23:
[...]
Of ze het nou op een schijfje pleuren of op je schijf, dat maakt geen verschil.
Dat klopt.
quote:Maar de diverse programmaatjes er overheen laten draaien om je data te achterhalen dat kost tijd.Dat klopt niet, want de harde schijf was helemaal niet kapot. Dus ze hoefden een speciale programma's te draaien om de data te achterhalen. Die was er gewoon nog.
[...]
Of ze het nou op een schijfje pleuren of op je schijf, dat maakt geen verschil.
Dat klopt.
quote:Maar de diverse programmaatjes er overheen laten draaien om je data te achterhalen dat kost tijd.Dat klopt niet, want de harde schijf was helemaal niet kapot. Dus ze hoefden een speciale programma's te draaien om de data te achterhalen. Die was er gewoon nog.
donderdag 6 oktober 2016 om 23:29
quote:nina1966 schreef op 06 oktober 2016 @ 23:27:
[...]
Meestal wel idd.
Uh?
Je kan niet zomaar een andere laptop teruggeven hoor.
Iets met serienummers enzo...
[...]
Meestal wel idd.
Uh?
Je kan niet zomaar een andere laptop teruggeven hoor.
Iets met serienummers enzo...
vrijdag 7 oktober 2016 om 00:08
Het is idd. dezelfde laptop en er is idd. alleen een moederbord vervangen. Volgens mij heb ik gewoon betaald voor het principe dat ik het terug wilde hebben en niet of het ook daadwerkelijk nodig was om het terug te zetten. Ik heb nl. vooraf akkoord moeten geven of ik het terug wilde of niet (ongeacht of ze er werk aan hebben gehad of niet)
vrijdag 7 oktober 2016 om 07:29
quote:Courage-- schreef op 06 oktober 2016 @ 22:53:
(en verder wat al gezegd is: maak regelmatig back-ups...).Precies, als het moederbord vervangen wordt gebeurd er helemaal niks met je data. Is de zelfde service als zeggen dat je voor 35 euro de banden van de auto terug zetten als ze je olie gaan verversen.
(en verder wat al gezegd is: maak regelmatig back-ups...).Precies, als het moederbord vervangen wordt gebeurd er helemaal niks met je data. Is de zelfde service als zeggen dat je voor 35 euro de banden van de auto terug zetten als ze je olie gaan verversen.
vrijdag 7 oktober 2016 om 07:39
quote:nina1966 schreef op 06 oktober 2016 @ 23:27:
[...]
Meestal wel idd.
Nee hoor. Een moederbord vervangen duurt 15 a 20 minuten. Het maken van een backup duurt langer. Het moederbord zelf kost een paar tientjes tot 150 euro. Maar dat valt binnen de garantie
Compleet anders trouwens, de zakelijke service van dell. Mijn werklaptop deed raar, geluid viel steeds uit. Dell gebeld, volgende dag monteur thuis. Luistert 5 minuten, hoort. Het ook, schroeft laptop open, 15 minuten later zat er gewoon een nieuw moederbord in.
En ik kon weer doorwerken.
[...]
Meestal wel idd.
Nee hoor. Een moederbord vervangen duurt 15 a 20 minuten. Het maken van een backup duurt langer. Het moederbord zelf kost een paar tientjes tot 150 euro. Maar dat valt binnen de garantie
Compleet anders trouwens, de zakelijke service van dell. Mijn werklaptop deed raar, geluid viel steeds uit. Dell gebeld, volgende dag monteur thuis. Luistert 5 minuten, hoort. Het ook, schroeft laptop open, 15 minuten later zat er gewoon een nieuw moederbord in.
En ik kon weer doorwerken.