Huis luchten vs verwarming aan

07-10-2016 10:59 31 berichten
Hoe vinden jullie de balans tussen een goede ventilatie en een aangename temperatuur? Van april tot oktober heb ik bijna 24/7 een paar ramen open. Maar vanaf oktober wordt dat te koud. Hoe doen jullie dat?
Op de slaapkamers heb ik altijd ramen open.
Alle reacties Link kopieren
Ventilatieroosters?
Love bubbles....
Dauerluftung, altijd de schuif open, anders wordt het te vochtig binnen.
"Boring conversation anyway"
Ramen op slaapkamer altijd open. Tuindeur ook open als er niemand is en ik ben bezig. Dan de kachel uit. Zolderraam staat ook altijd open.
Ik lees mee.

Hier overal boven de ramen van die schuifjes. Zou het voldoende zijn als die 's nachts open staan? Ik bedoel in de woonkamer en keuken. Ramen van de andere kamers staan wel overdag open, daar merk je in het woongedeelte niets van.
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
quote:SallySpectra schreef op 07 oktober 2016 @ 11:00:

Op de slaapkamers heb ik altijd ramen open.Ook met -10? En doe je dan nooit de verwarming aan in de slaapkamer?
quote:Focus4life schreef op 07 oktober 2016 @ 11:01:

Ventilatieroosters?Ik heb inderdaad een heel klein ventilatieroostertje (20x20cm) in mijn woonkamer maar als een dag het raam niet heeft opengestaan, vind ik het toch muf.
In de badkamer staat er altijd een raam een stukje open, slaapkamer meestal ook. En verder is het een oud huis met overal kieren, dat lucht zichzelf wel :-)
Altijd overal een klein kiepraampje open. Ongeacht temperatuur buiten.

In de slaapkamers geen kachel aan.

Juist bij goede ventilatie werkt de verwarming beter. Droge lucht is veel makkelijker te verwarmen dan vochtige lucht....
quote:moustache86 schreef op 07 oktober 2016 @ 11:05:

[...]

Ook met -10? En doe je dan nooit de verwarming aan in de slaapkamer?Min 10 hebben we de afgelopen jaren niet gehad. En nee, nooit verwarming. Ik slaap graag in een koude kamer onder een warme deken.
Geen ventilatieschuifjes helaas, maar wel ramen met een kiepstand. In de ochtend even een half uur open als het buiten kouder is dan 18 graden.
Flink luchten gedurende korte tijd. Verder gewoon overal kiertjes open.

Merk wel dat dat makkelijker gaat op vrije dagen. Dan gooi ik in de ochtend alles even tegen elkaar open. Grote ramen en deuren.
Alle ventilatieroosters staan altijd open (slaapkamer/woonkamer/keuken)

Alles elke dag open (zomer 24/7 en in de echte winter een paar uur de slaapkamer en rest om even te luchten)

Want idd verse lucht warmt beter op dan 'oude' lucht.

Als de ramen/deuren open staan natuurlijk de verwarming uit.
quote:moustache86 schreef op 07 oktober 2016 @ 11:07:

[...]

Ik heb inderdaad een heel klein ventilatieroostertje (20x20cm) in mijn woonkamer maar als een dag het raam niet heeft opengestaan, vind ik het toch muf.

Die van mij zijn nogal groot, daarnaast heb ik ook een afvoersysteem die lucht uit het huis zuigt, icm open roosters (wordt verse lucht naar binnen gezogen)

Maar boven staan alle ramen open, ook als het vriest.
Love bubbles....
Ik denk dat het voor de verwarming beter is als je geen kiepraampjes open doet als je aan het stoken bent.Maar zelf heb ik de kiepraampjes meestal open, en de verwarming minimaal aan.

Ventilatieroosters heb ik helaas niet.

Raampje op slaapkamers altijd open en verwarming nooit aan.

'snachts daarentegen gaan de raampjes beneden dicht, want ben bang voor inbrekers.
quote:SallySpectra schreef op 07 oktober 2016 @ 11:00:

Op de slaapkamers heb ik altijd ramen open.

Hier ook. Als er echt ook overdag vorst is dan wil ik ze in de loop van de dag wel weer dichtklappen, maar ze gaan iig elke ochtend open. En wij hebben boven nooit de verwarming aan.

In de woonkamer en keuken staat alleen de vloerverwarming aan. Officieel is het bijverwarming maar in de praktijk staan de radiatoren er alleen voor de sier ( )

We hebben gewoon een goed geïsoleerd huis, en zijn ook meer het type: als je et koud hebt trek je een vest aan.
quote:meaki schreef op 07 oktober 2016 @ 11:13:

Geen ventilatieschuifjes helaas, maar wel ramen met een kiepstand. In de ochtend even een half uur open als het buiten kouder is dan 18 graden.

Idem!

Ik douche 's ochtends, dus dan heb ik het niet zo snel koud.
quote:SallySpectra schreef op 07 oktober 2016 @ 11:13:

[...]

Min 10 hebben we de afgelopen jaren niet gehad. En nee, nooit verwarming. Ik slaap graag in een koude kamer onder een warme deken.Nacht van 17 op 18 januari jl. nog. Dat was de koudste nacht in bijna drie jaar. Laagst gemeten (grond)temperatuur in Nederland was toen -11,3 (in Volkel) en "gewone" (op meethoogte van anderhalve meter) laagst gemeten temperatuur was -10 (in Oost-Groningen).
quote:moustache86 schreef op 07 oktober 2016 @ 11:05:

[...]

Ook met -10? En doe je dan nooit de verwarming aan in de slaapkamer?ja dan ook en nee nooit verwarming aan boven
En doooooor!
In de slaapkamer altijd het raam open, al is het maar een kier. Daar heb ik geen verwarming aanstaan. Vaak doe ik als ik thuis kom uit werk alle ramen even open, spring ik onder de douche en doe ik ze daarna weer even wat dichter. Kan het een beetje doortochten, ik sta toch te douche en daarna in mn badjas dus niet veel te koud en daarna ramen dichter en verwarming aan als t nodig is. En alle roosters staan altijd open eigenlijk.
In de slaapkamers en de badkamer heb ik het bovenraam altijd open staan. Hoe vaak is het nu -10 (wij hebben ook rolluiken dat scheelt). Verder staat onze achterdeur altijd open. Beneden is het bij ons wat lastiger ivm geen ventilatieroosters maar ook het kelderruimte staat altijd open. Voordeel van een 100 jaar oud huis is overigens dat het er altijd door waait.
Slaapkamer is hier koudste deel van het appartement

Gooi eigenlijk altijd halverwege de dag even alles open. Frisse lucht erdoorheen laten en dan na uurtje weer dicht.

Schuifjes boven de ramen en ventilatiegaten staan altijd open.
Het feit dat je ventileert hoeft niet uit te sluiten dat je de verwarming aan hebt. Het zal wel moeten. Goede ventilatie is lastig te combineren met energiezuinige verwarming.

Het belangrijkst is om daar te ventileren waar je het meest bent. Verder in plekken waar veel vocht onstaat. bijv. in de douch, keuken of als je de was binnenshuis droogt. Bij voorkeur direct naar buiten met die slechte lucht.

Hypermoderne ventilatiesytemen zorgen voor frisse lucht in de slaapkamers en verblijfsvertrekken en zuigen de lucht af daar waar veel vocht onstaat. Bovendien zit er en warmtewisselaar in die de verse aangezogen lucht alvast opwarmt met de afgevoerde lucht.
Hier energielabel G of zo.

Ingebouwde ventilatie via kieren en spleten.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven