jong(begin 20 ) moeder willen worden, wie heeft dit ook?

22-12-2008 14:52 72 berichten
Alle reacties Link kopieren
Haloo,

sinds 6 maandjes een hele lieve vriend en saampjes een kat sinds kort de laaste tijd begint bij ons beide het samenwoon gevoel te kriebelen en bij mij een extra het moedergevoel misschien omdat ik op dit moment maar een aantal uurtjes werk wat niet vast is maar toch ik ben 20 en mn vriend is al 31. En ik zou t niet leuk vinden zowel voormezelf mn kind en hem dat hij pas heel laat papa word. is het raar dat ik nu al aan kinderen denk en zijn er meer meiden van mijn leeftijd die daar aan denken.

GR
Waarom toch altijd dat commentaar? Ik roep toch ook niet bij elke vrouw met kinderwens boven de 30: jeetje, maar je bent al zo óud, zou je niet gewoon eens gaan báren en je vruchtbaarheid gaan gebruiken nu het nog kan?

Andersom mag je tegen jonge volwassen vrouwen met kinderwens wél roepen dat ze nog zo jong zijn en dat ze 'eerst moeten genieten'. De meeste vrouwen houden niet per direct op met genieten als ze kinderen krijgen. Misschien als je eigenlijk al te oud en te inflexibel bent, maar die ervaring heb ik dus niet
En overigens zou ik hetzelfde commentaar geven op een vrouw van 30 met een relatie van 6 maanden, die niet samenwoont, niet fatsoenlijk werkt en een groot leeftijdsverschil heeft in haar relatie. Maar kennelijk hoef je iemands kinderwens niet serieus te nemen als diegene 'nog maar' 20 of 21 is.
quote:Eowynn_ schreef op 22 december 2008 @ 21:35:

Waarom toch altijd dat commentaar? Ik roep toch ook niet bij elke vrouw met kinderwens boven de 30: jeetje, maar je bent al zo óud, zou je niet gewoon eens gaan báren en je vruchtbaarheid gaan gebruiken nu het nog kan?

Andersom mag je tegen jonge volwassen vrouwen met kinderwens wél roepen dat ze nog zo jong zijn en dat ze 'eerst moeten genieten'. De meeste vrouwen houden niet per direct op met genieten als ze kinderen krijgen. Misschien als je eigenlijk al te oud en te inflexibel bent, maar die ervaring heb ik dus niet

Ik ben het helemaal met je eens :-)

Bovendien vind ik persoonlijk het grote "eerst genieten" nogal overtrokken. Ook als je "ouder" bent en de kinderen het huis uit zijn kan je nog genieten. En met kinderen kan je ook nog genieten.

Een extra reden om na te denken ( voor mij iig ) over mijn leeftijd en kinderen was dat in mijn fam. ( moeders kant ) de meeste vrouwen vroeg in de overgang komen. Allemaal tussen de 30 en 38 jaar. Dus stel dat ik tot mijn 36ste gewacht zou hebben, en stel dat ik de genen van mijn moeder heb in deze zaak, dan zou ik al redelijk laat zijn, of mss wel "te laat" .

Een slimme meid krijgt haar kind optijd was voor mij dan ook echt waar :-)

( overigens zou ik niet na zes maanden al stoppen met de pil hoor )
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
quote:Eowynn_ schreef op 22 december 2008 @ 21:36:

En overigens zou ik hetzelfde commentaar geven op een vrouw van 30 met een relatie van 6 maanden, die niet samenwoont, niet fatsoenlijk werkt en een groot leeftijdsverschil heeft in haar relatie. Maar kennelijk hoef je iemands kinderwens niet serieus te nemen als diegene 'nog maar' 20 of 21 is.Wie neemt haar niet serieus dan? Als ze niet serieus genomen zou worden, zou niemand de moeite nemen om een antwoord te formuleren en een mening te onderbouwen.
Haar kinderwens wordt wel heel makkelijk aan de kant geschoven met 'ga eerst maar eens genieten, je hebt nog alle tijd'. Dat is niet serieus nemen.
En ik vraag me altijd af waarván ik dan eerst had moeten genieten waar ik nu niet van kan genieten. Tuurlijk, mijn leven is anders dan dat van de gemiddelde 25 jarige, en soms is dat leuk, en soms ook niet. Maar moederschap wordt niet leuker als je ouder bent, lijkt me zo. Er zitten altijd voor en nadelen aan. Zolang je een stabiele relatie, een dak boven je hoofd, middelen en een kinderwens hebt lijkt me dat elke meerderjarige vrouw prima in staat is om een kind op te voeden.

Dat er mensen zijn die graag wachten tot ze 35 zijn, prima, moeten ze lekker zelf weten, mijn keus zou het niet zijn. Maar commentaar zul je mij niet horen geven. Maar zodra een vrouw van 22 aangeeft een kind te willen komen er van álle kanten oudere moeders aanrennen om te roepen dat ze voorál eerst moet genieten, dat je je twenties moet doorbrengen met feesten en reizen en rondsloeren en genieten.

Ik ga me maar eens voornemen om op het eerste het beste topic van een 30+ wannabe mama te roepen 'jeetje, ben je daar zó láát mee? Ik had op mijn 22e al kinderen, ik geniet me súf, waarom heb jíj niet zo vroeg kinderen gekregen?'

Want dat is precies wat alle oudere moeders hier doen. Roepen dat ze zó blij zijn dat ze lang gewacht hebben....
quote:Eowynn_ schreef op 22 december 2008 @ 21:56:

Haar kinderwens wordt wel heel makkelijk aan de kant geschoven met 'ga eerst maar eens genieten, je hebt nog alle tijd'. Dat is niet serieus nemen.

Ik ben eens terug gaan lezen, maar zie hier alleen maar reacties die onderbouwd zijn vanuit de ervaringen die men zelf heeft gehad, hoe zij het ervaren hebben.

Misschien dat je op mijn reactie doelt, ik weet het niet, maar ik heb proberen aan te geven dat ik toen ik 20 was er helemaal niet aan toe was, maar dat er een verschil zit in de ene vrouw van 20 en de andere.
Ik kan je alleen aangeven waarvan ik de afgelopen jaren heb genoten en dat is oa reizen en het gevoel hebben van de verantwoordelijkheid hebben over alleen mijzelf en het kunnen vinden van wat ik nou echt in het leven wil en wie ik ben. Dat ging bij mij niet samen met kinderen, maar dat een ander daar wel aan toe is, prima. Jou keus zou het niet zijn, mijn keus is het niet geweest om vroeg moeder te worden. Bovendien kende ik de man waar ik nu mee ben getrouwd niet.

Moederschap wordt voor mij wel leuker naarmate ik ouder word, omdat ik het idee heb mijn kindje mijn kindje (die op komst is) meer te kunnen bieden. Dan bedoel ik niet financieel, maar puur stabiliteit en liefde. Dat zegt iets over mij, niets over een ander die andere keuzes maakt. En waarom zou je niet mogen zeggen dat je blij bent dat je wat langer hebt gewacht met kinderen proberen te krijgen?

Nogmaals: Ik zie hier geen overvloed aan reacties van: Jeeeetje, wat ben jij er vroeg bijijijijij!
quote:borodini schreef op 22 december 2008 @ 21:41:

[...]

Bovendien vind ik persoonlijk het grote "eerst genieten" nogal overtrokken. Ook als je "ouder" bent en de kinderen het huis uit zijn kan je nog genieten. )Als je dat dan mag meemaken........ik persoonlijk hou er nooit zo van om zo ver in de toekomst te kijken. Je kinderen kunnen jou wel overleven in plaats van andersom.
quote:Eowynn_ schreef op 22 december 2008 @ 22:00:

En ik vraag me altijd af waarván ik dan eerst had moeten genieten waar ik nu niet van kan genieten. Tuurlijk, mijn leven is anders dan dat van de gemiddelde 25 jarige, en soms is dat leuk, en soms ook niet. Maar moederschap wordt niet leuker als je ouder bent, lijkt me zo. Er zitten altijd voor en nadelen aan. Zolang je een stabiele relatie, een dak boven je hoofd, middelen en een kinderwens hebt lijkt me dat elke meerderjarige vrouw prima in staat is om een kind op te voeden.

Dat er mensen zijn die graag wachten tot ze 35 zijn, prima, moeten ze lekker zelf weten, mijn keus zou het niet zijn. Maar commentaar zul je mij niet horen geven. Maar zodra een vrouw van 22 aangeeft een kind te willen komen er van álle kanten oudere moeders aanrennen om te roepen dat ze voorál eerst moet genieten, dat je je twenties moet doorbrengen met feesten en reizen en rondsloeren en genieten.

Ik ga me maar eens voornemen om op het eerste het beste topic van een 30+ wannabe mama te roepen 'jeetje, ben je daar zó láát mee? Ik had op mijn 22e al kinderen, ik geniet me súf, waarom heb jíj niet zo vroeg kinderen gekregen?'

Want dat is precies wat alle oudere moeders hier doen. Roepen dat ze zó blij zijn dat ze lang gewacht hebben....Hoe kom je daar nou bij? Ik heb een dergelijke reactie hier nog niet voorbij zien komen hoor. Trouwens: voor iemand die zo prat gaat op haar keuze om jong kinderen te krijgen, schiet je wel heel erg in de verdediging.
Ik was ook 22 toen ik mijn eerste kreeg en 27 toen ik mijn derde kreeg. Mijn moeder zei dat ik altijd al heb geroepen dat ik op mijn 20e moeder wilde worden Ik was dan ook altijd aan het moederen bij mijn twee broertjes.

Ik denk eerlijk gezegd dat het gewoon echt ieder voor zich is. de ene is er al op zijn 20e klaar voor en de andere op zijn 35e nog niet. En enkele vrouwen helemaal nooit!

Zou zeggen ,ga eerst beginnen met samenwonen want dan leer je elkaar pas echt goed kennen. Bevalt dat voor jullie beide zo goed en is het financieël haalbaar dan is er nog tijd genoeg om aan kids te beginnen, toch?

En ja ik als moeder geniet ook nog met volle teugen van het leven. Wil niet zeggen dat als je moeder bent je ineens een saaie huismus moet worden, no way! Ik ga regelmatig uit met vriendinnen, mezelf ontladen ook heel belangrijk!
quote:Anne1973 schreef op 22 december 2008 @ 22:12:

Ik kan je alleen aangeven waarvan ik de afgelopen jaren heb genoten en dat is oa reizen en het gevoel hebben van de verantwoordelijkheid hebben over alleen mijzelf en het kunnen vinden van wat ik nou echt in het leven wil en wie ik ben. Dat ging bij mij niet samen met kinderen, maar dat een ander daar wel aan toe is, prima. Jou keus zou het niet zijn, mijn keus is het niet geweest om vroeg moeder te worden. Bovendien kende ik de man waar ik nu mee ben getrouwd niet.

Moederschap wordt voor mij wel leuker naarmate ik ouder word, omdat ik het idee heb mijn kindje mijn kindje (die op komst is) meer te kunnen bieden. Dan bedoel ik niet financieel, maar puur stabiliteit en liefde. Dat zegt iets over mij, niets over een ander die andere keuzes maakt. En waarom zou je niet mogen zeggen dat je blij bent dat je wat langer hebt gewacht met kinderen proberen te krijgen?

Nogmaals: Ik zie hier geen overvloed aan reacties van: Jeeeetje, wat ben jij er vroeg bijijijijij!Ik kan me hier alleen maar bij aansluiten.
Poep, wie heeft jou gescheten?
Daar vraagt ze toch helemaal niet om? Ze geeft aan dat ze een kinderwens heeft en vraagt zich af of dat normaal is.

Dan komen met 'ik ben blij dat ik langer gewacht heb' is net zoiets als in een 'kinderen boven de 35 ' topic komen verkondigen dat je zó blij bent dat je zelf geen 35 was toen je kinderen kreeg, maar veel jonger. Het voegt niets toe.

Ze vraagt of er meer meiden zijn die dit hebben.

En vervolgens krijgt ze 'als ik jou was zou ik niet zo vroeg aan kinderen beginnen'. Dat is iets anders dan 'ik was er zelf niet aan toe, maar als jij dat wel bent is dat prima'.
quote:Eowynn_ schreef op 22 december 2008 @ 15:37:

Ik ben 25 en heb 2 kinderen, mijn eerste kreeg ik op mijn 22e.

Maar ik was dan ook al ruim 6 jaar samen met mijn man op dat moment. Dat vind ik al iets heel ander verhaal. En er zat niet zo'n groot leeftijdsverschil tussen ons, want een verschil van 11 jaar op je 20e vind ik wel véél.

Daarbij is kinderen krijgen omdat je toch maar een paar uurtjes werkt en verder niets te doen hebt met stip op 1 de állerslechtse reden om een kind te krijgen.

Dus, nee, het is niet raar dat je nu al aan kinderen denkt, er is niets mis mee om op je 21e of 22e moeder te worden. Maar zoals jij je situatie nu omschrijft zou ik het op z'n minst niet verstandig vinden om eraan te beginnen,Maar hier doe je toch ongeveer hetzelfde: je suggereert hier dat TO maar eerder die vriend had moeten leren kennen want dan was het wel okay om op haar 20ste kinderen te krijgen. "Had je maar eerder je vriend moeten leren kennen".
Nee, ik vind niet dat dat hetzelfde is. Ik zou namelijk hetzelfde zeggen tegen een vrouw van 30 die na 6 maanden relatie zonde samenwonen over kinderen begint. 6 maanden is wel kort om al aan kinderen te beginnen.
quote:Eowynn_ schreef op 22 december 2008 @ 21:56:

er wodt hier gevraagd naar de mening van de forummers. waarom wordt iedereen dan toch altijd zo pissig als blijkt dat die forummers toevallig niet dezelfde mening hebben als TO?? als je er toch pissig om wordt kun je beter geen topic openen volgens mij.

bijna iedereen geeft hier aan dat ze begin 20 nog jong vinden, omdat je ip nog voldoende tijd hebt om kinderen te krijgen. verder geeft ook bijna iedereen aan dat ze een stabiele basis (wat betreft huis/relatie/financieën/werk) belangrijk vinden.

wat is er nou zo verkeerd aan deze meningen?? als TO een kind wil, dan laat ze zich toch zeker niet tegenhouden door ons? en ik wil haar ook niet eens tegenhouden! als het voor haar goed voelt, dan moet ze zeker aan kinderen beginnen! en dan vind ik dat supertof voor haar!

maar nogmaals: hier wordt om onze MENING gevraagd, en iedereen doet hier zn best om zn mening duidelijk te onderbouwen.

best vermoeiend hoor, die mensen die wél op hun 20e al een kind hadden en nu op hun teentjes getrapt zijn omdat er hier een andere mening naar voren wordt gebracht.

jemig, iedereen is verschillend (gelukkig maar), begrijp nou gewoon eens dat als iets niet mijn mening of iemand anders zijn mening is, dit dan niet automatisch geldt voor heel de wereld!
quote:Eowynn_ schreef op 23 december 2008 @ 09:55:

Nee, ik vind niet dat dat hetzelfde is. Ik zou namelijk hetzelfde zeggen tegen een vrouw van 30 die na 6 maanden relatie zonde samenwonen over kinderen begint. 6 maanden is wel kort om al aan kinderen te beginnen.

Wel mooi om te zien dat je zelf ook geen antwoord geeft op haar vraag en jouw mening geeft over haar situatie en dan toch onderscheid weet te maken tussen wat wel en niet op zijn plaats is.

En nog een keertje dan voor de mensen die het de eerste drie keer niet hebben begrepen: IK ben blij dat ik gewacht heb, IK, in mijn situatie, met mijn (on) volwassenheid, in mijn omgeving en met mijn wensen en gevoel van ik wil eerst nog dit en dan voordat... IK die mijn man niet kende op mijn 20e.

Een heel andere situatie misschien dan waar jij in zat / zit. Bij mij kan je geen toon van negativiteit vinden tov de wensen van de TO, juist leuk om te lezen hoe anderen hier in staan / stonden. Enig idee hoe vaak ik te horen heb gekregen: Zou je niet eens...Tik-tak-tik-tak...etc. Het is de toon die de muziek maakt en voel je ajb niet zo aangevallen, het is allemaal niet zo beroerd bedoeld als je denkt.
quote:Robijntje80 schreef op 23 december 2008 @ 00:48:

En ja ik als moeder geniet ook nog met volle teugen van het leven. Wil niet zeggen dat als je moeder bent je ineens een saaie huismus moet worden, no way! Ik ga regelmatig uit met vriendinnen, mezelf ontladen ook heel belangrijk!

helemaal mee eens, het idee dat je leven perfect moet zijn voordat je aan kinderen begint is onzin, en het idee dat datzelfde leven dan sociaal gezien dood en voorbij is zodra de baby er is, is gewoon burgerlijk.

Na de geboorte van de kinderen hebben we vanalles gedaan, studies afgerond, reizen gemaakt, regelmatig stappen, film, musea, theater etc.

Ligt helemaal aan jezelf, als jij een trutmuts wil worden die de drie R-en naleeft en om 10 uur op stok gaat, is een kind de dood in de pot ja.

Wij nemen onze kinderen vaak mee, hebben oppas, genieten samen met ze van het leven.

lekker sneu voor een kind als je moeder zegt: de tijd voordat jij er was, was de mooiste tijd van mijn leven.

Je hoeft niet je hele leven on hold te zetten hoor, een kind kan prima met jouw voorkeuren leren leven. Wij hadden bijvoorbeeld toen ze heel klein waren allebei beroepen waarbij we 's ochtends vrij waren. Dus gingen ze pas rond 11-en naar bed en rond 10-en eruit, paste beter in ons leven.

Was er altijd wel iemand die vond dat ze om 7 uur erin 'hoorden' te liggen...?? Says who?

Wij zaten lekker avondenlang in het park of aan het strand in de zomer!
Eowynn ik ben het volledig met je eens!
Helemaal eens met RosieRo. Je bent niet verplicht om in een suffe muts te veranderen na de geboorte van je kinderen, dus er is ook geen enkele noodzaak om je alvast uitgeleefd te hebben voordat je ze krijgt. Als dat je houding is dan snap ik idd dat je pas aan kinderen begint op het laatste moment. Als mijn leven erdoor zou ophouden zou ik er namelijk nooit aan beginnen

En volwassen en stabiel, ja, het zal allemaal best, maar ik hoop nooit uitgeleerd te zijn en ik zal ongetwijfeld een stuk meer weten en verstandiger zijn op mijn 40e dan op mijn 20e, maar is dat dan een reden om maar niet aan kinderen te beginnen?
En inderdaad 'mijn twenties waren de móóiste tijd van mijn leven, en toen kwam jij'.

Ik vind de mooiste tijd van mijn leven eigenlijk altijd de tijd waar ik op dat moment in zit.
quote:RosieRo schreef op 23 december 2008 @ 16:59:

[...]

helemaal mee eens, het idee dat je leven perfect moet zijn voordat je aan kinderen begint is onzin, en het idee dat datzelfde leven dan sociaal gezien dood en voorbij is zodra de baby er is, is gewoon burgerlijk.

Na de geboorte van de kinderen hebben we vanalles gedaan, studies afgerond, reizen gemaakt, regelmatig stappen, film, musea, theater etc.

Ligt helemaal aan jezelf, als jij een trutmuts wil worden die de drie R-en naleeft en om 10 uur op stok gaat, is een kind de dood in de pot ja.

Wij nemen onze kinderen vaak mee, hebben oppas, genieten samen met ze van het leven.

lekker sneu voor een kind als je moeder zegt: de tijd voordat jij er was, was de mooiste tijd van mijn leven.

Je hoeft niet je hele leven on hold te zetten hoor, een kind kan prima met jouw voorkeuren leren leven. Wij hadden bijvoorbeeld toen ze heel klein waren allebei beroepen waarbij we 's ochtends vrij waren. Dus gingen ze pas rond 11-en naar bed en rond 10-en eruit, paste beter in ons leven.

Was er altijd wel iemand die vond dat ze om 7 uur erin 'hoorden' te liggen...?? Says who?

Wij zaten lekker avondenlang in het park of aan het strand in de zomer!Ik ben blij voor je dat jij als ubermoeder wel een uberleven met uberkinderen hebt. Ik vertel je eerlijk dat mijn leven op een aantal vlakken echt even "on hold" is komen te staan daar waar dat van mijn 22ste tot mijn 32ste niet zo was. Dat wil niet zeggen dat ik nu geen leuk leven heb maar ik had die tijd zeker niet willen missen.
okee, maar ik stel dus dat je niets hoeft te missen... ik zeg niets over mijn of jouw opvoedkwaliteiten hoor.

maar wij hadden gewoon niet alles perfect, we waren en zijn erg van als het kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan. Ik geloof stellig dat dat beter is voor kinderen dat het totale gespreide bedje wat veel ouders nastreven. Lukt toch niet, dus hey: go with the flow!

Ze krijgen er niks van als papa een keer tentamenstress heeft of als er drie keer achter elkaar macaroni met tomaat wordt gegeten omdat de centjes een beetje op zijn.

E ze krijgen er ook niks van om op sjouw genomen te worden naar festivals, strandenten en/of feestjes.

het advies aan TO om te wachten om 'eerst lekker zelf te genieten' ivm haar leeftijd vind ik een onzinadvies, mag toch?

qua relatie, tja, je weet ook niet of een 10jarig huwelijk stabiel is. een half jaar is erg kort, maargoed, TO zegt ook dat ze over een half jaar eerst wil samenwonen dus loopt wel los.
quote:Eowynn_ schreef op 22 december 2008 @ 21:35:

Eens! Inderdaad, ik geniet helemaal niet meer. Ik heb een heel zwaar leven sinds ik kinderen heb. Zit de hele dag aan huis gekluisterd met jengelende kinderen, zie mijn vrienden niet meer, heb nooit meer seks.. Hou op... Mijn leven is alleen maar leuker geworden met mijn kind erbij!

Tegen mij werd vaak gezegd: 'Nu al? Ik heb eerst een beetje van mijn leven genoten.' Terwijl ik doorgaans niet tegen vrouwen van boven de dertig zeg: 'Goh, wat leuk, maar waarom nu pas?'

De enige reden waarom ik vind dat TO niet aan kinderen zou moeten beginnen is omdat haar relatie nog maar zo pril is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven