ornitholoog gezocht

12-10-2016 14:21 74 berichten
Sinds een paar dagen vliegt er in het bosje bij mijn huis in de buurt (arme grond, wat boompjes, zitten veel vogels) een vogel die ik niet kan plaatsen. Ik heb al gegoogeld, maar ik heb niet genoeg verstand van vogels. Het is een forse vogel, ongeveer zo groot als een ekster. Hij heeft een geel lijf (goud- of korenkleurig) en een rode kop. Het is volgens mij geen specht (want die vond ik qua kleur redelijk gelijkend).

Iemand een idee? Mijn kinderen vroegen wat voor vogel het was en ik heb ze beloofd dat ik andere mensen met meer verstand zou vragen.
Alle reacties Link kopieren
Een groene specht?
In welke deel van het land woon je Barbaracartland? Op basis van je informatie zou ik zeggen groene specht (wel groen ipv geel). Is de hele kop rood, of alleen een rood kapje? Is alleen de rug goud/koren kleuring of ook de borst en buik? Zijn er nog andere kenmerken als een oogstreep die je kan zien en de vorm van de snavel?
als ik google op vogel rode kop geel lijf kom ik toch uit op de groene specht
Vlaamse gaai misschien?
Oké, na het Googlen van de groene specht zou ik die waarschijnlijker vinden.
Of een Australische prachtvink.

Je omschrijving is best algemeen
Ik kon dus ook alleen die Groene specht vinden. Dus ben ik vandaag op onderzoek gegaan en ik vond hem weer, hij vindt het hier wel leuk. Maar zijn kop kon ik matig zien en die zag er niet echt spechtig uit, meer zangvogelig.

En mijn omschrijving is belabberd, maar ik ben ook gewoon niet zo oberverend als het om vogels gaat.

Ik woon in Oost-Groningen, dus een exotische soort kan het ook niet zijn
Mijn ouders gebruiken altijd een app om op te zoeken welke vogel ze in de tuin hebben. Geen idee hoe die heet, maar dat zou wel kunnen helpen.
Putter?

Zit er ook zwart in?

Edit: Hmm, die is natuurlijk niet zo groot als een ekster. Ik las niet goed.
Een verdwaalde Levaillant specht?
In nl kan ik alleen de groene specht verzinnen.

Misschien is de vogel ergens ontsnapt en hoort hij hier niet
Voilierevogels willen ook nog wel eens ontsnappen. Dus roep niet al te hard dat het geen exoot kan zijn
Beetje zaad strooien en met camera klaarstaan?

Ik dacht dat je een enge ziekte had
quote:Kraaienpootje schreef op 12 oktober 2016 @ 14:41:

Voilierevogels willen ook nog wel eens ontsnappen. Dus roep niet al te hard dat het geen exoot kan zijn Haha ja, misschien is het wel een Kaapse Wever .
Ik dacht aan de bonte gaai, ook wel de grote bonte specht genoemd, zie ik nu.
http://www.drents-friese-wold.nl/groene_specht.jpg

O, die heet ook de groene specht. Hoeveel namen kan een vogel hebben? ;)
foto ?
Niet geschoten is altijd mis
Haha, ik heb net uitgevogeld dat ik hier geen verstand van heb!
quote:Carabosse schreef op 12 oktober 2016 @ 14:51:

http://www.drents-friese-wold.nl/groene_specht.jpg

O, die heet ook de groene specht. Hoeveel namen kan een vogel hebben? ;)Grote bonte specht en groene specht zijn twee verschillende soorten. Bonte gaai is een bijnaam voor de Vlaamse gaai
Een Putter?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:Kraaienpootje schreef op 12 oktober 2016 @ 14:59:

[...]

Grote bonte specht en groene specht zijn twee verschillende soorten. Bonte gaai is een bijnaam voor de Vlaamse gaaiDankjewel voor de uitleg! Ik ben vooral bekend met de mus, het roodborstje, de boompieper, het koolmeesje, de merel, de duif, de kauw, de Vlaamse gaai waarschijnlijk, de zwaan, de eend, de meeuw, de spechten die je noemt, een uil die ik alleen nog hoorde roepen en aan de roep herken ik geen uil, de reiger, de fuut en de meerkoet. Best al wat vogels vond ik zelf. Edit: en dan de flamingo en meer uitheemse vogels van de dierentuin en vakantie, maar die zijn uitheems!
Ik ga binnenkort gewapend met camera op pad. Het zal vast wel de groene specht zijn, want de putter heeft teveel verschillende kleuren.

In ieder geval bedankt voor jullie ornithologische kennis!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven