Teveel drinken op feestjes

13-10-2016 14:19 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een denker en zoek veel op internet als ik ergens mee zit en kom dan vaak hier op het VIVA forum terecht. Tijd voor een eigen account!

Gisteren had ik een borrel bij vrienden, en heb ik mij veelsteveel laten gaan. In de zin van te diep in het glaasje gekeken en de dronkste te zijn van de aanwezigen. Dit is afgelopen keren vaker voorgekomen en bij thuiskomst kreeg ik ruzie met mijn vriend, omdat hij me duidelijk maakte dat ik TE dronken was bij de borrel, en hij dit niet leuk vind. en Terecht!!

Hij vertelde me dat ik als enige aan het dansen was in de woonkamer en overal bovenuit schreeuwde. Voor mijn gevoel deed iedereen leuk mee en werd ik niet raar aangekeken... maar ik kan het niet loslaten. Het Schaamtegevoel is groot, heel groot!

Dat ik wat minder moet drinken en controle moet houden dat is mij heel duidelijk. Alleen kan ik de schaamte en onzekerheid van mijn acties en dronkenschap maar moeilijk loslaten.

Wat denkt iedereen nu over me? en vinden ze het wel leuk als ik er de volgende keer weer bij ben?

Zijn er mensen die dit herkennen??
quote:-KING- schreef op 13 oktober 2016 @ 15:18:

[...]

dat vervelende gevoel ebt weg en komende vrijdag heb jij er weer zin in.Je spreekt uit eigen ervaring he. Ik snap dat je dat zegt, maar mijn teleurstelling is groter dit keer.
Blijkbaar ken je inderdaad je eigen grenzen niet. Hoe ver ga je dan als het wel een feestje is waarbij iedereen los gaat? Ik vind dat zelf altijd heel moeilijk te begrijpen als mensen zo ver gaan, al helemaal bij een gewone gezellige borrel. Ik hoop voor je dat je het de volgende keer bij 2 glaasjes kunt laten. Maar ik ben bang dat het heel moeilijk voor je gaat worden.
"I am not Abnegation. I am not Dauntless. I am Divergent."
Lees eens mee bij Gezondheid, het topic minderen of stoppen.
quote:Twinflame schreef op 13 oktober 2016 @ 15:22:

[...]

Je spreekt uit eigen ervaring he. Ik snap dat je dat zegt, maar mijn teleurstelling is groter dit keer.Oh meissie, dat dacht ik ook zo vaak...
quote:Hunniebunnie schreef op 13 oktober 2016 @ 15:20:

[...]

Precies. Ik heb vroeger ook geregeld toch te veel gedronken. Nu drink ik gemakkelijk geen alcohol of echt maar 1 of 2 glazen. Omdat ik het lekker vind. Gezellig ben ik sowieso al

Ik bedoel maar: voor de gezelligheid heb ik dus niet per se alcohol nodig.Er is dus nog hoop! dit was voor mij blijkbaar ook nodig om van te leren.

[...]

Je spreekt uit eigen ervaring he. Ik snap dat je dat zegt, maar mijn teleurstelling is groter dit keer.Heel hard: maar dit zegt natuurlijk elke verslaafde. 'Dit was écht de laatste keer'. Kortom: dat is een beetje een loze belofte totdat je ook echt zeker weet dat het lukt (omdat je hebt laten zien dat je het kan)
quote:Twinflame schreef op 13 oktober 2016 @ 15:25:

[...]

Er is dus nog hoop! dit was voor mij blijkbaar ook nodig om van te leren.Jij drinkt volgens mij niet 'voor de lekker'. Althans, je zegt dat je drink 'voor de gezelligheid'. Dat is een andere instelling
quote:Twinflame schreef op 13 oktober 2016 @ 15:25:

[...]

Er is dus nog hoop! dit was voor mij blijkbaar ook nodig om van te leren.Nou lees je me niet helemaal goed. Ik kon dus ook nooit maat houden, al nam ik het me nóg zo voor. Dus heb ik heel lang niks gedronken. Pas jaren later liet ik de teugels weer wat vieren. Maar toen was ik al bijna fossiel...
Voor mij is een forum account aanmaken toch echt de laatste stap. Bedankt iedereen voor de reacties en ik kan mij overal in vinden. Ook in de reacties die er vanuit gaan dat het me niet lukt om het bij 2 drankjes te houden, of bij de reacties dat het risico groot is, wat het natuurlijk ook is.

Hoe ik ermee in de toekomst om ga en hoe ik zal zijn in de toekomst, hoeven jullie mij alleen niet te vertellen.

En ik jullie inderdaad ook niet.

De loze belofte is inderdaad een loze belofte.. Een belofte die ik hier niet hoef te maken. Maar om zelf iets te bereiken, moet je niet met twijfels ergens aan beginnen.

Hoe sluit ik dit ding?
Ik drink me nooit ladderzat, maar ik heb wel snel dat ik op feestjes net iets teveel drink omdat het zo lekker is, en ik de volgende dag een kater heb. Wat ik daarom doe is bijna altijd de Bob zijn, als ik moet rijden drink ik niks of 1 glaasje. En dan ben ik de volgende dag blij dat ik dat gedaan heb

Ik kan me het gevoel van je vriend goed voorstellen. Laatst was ik ergens en de man van mijn vriendin was als enige ladderzat. Ze schaamde zich kapot voor hem, echt niet leuk!
ik hoop dat het je lukt, twinflame. als het komend weekend niet lukt, geef dan niet op. ik denk dat je op de goede weg bent.
very metal
quote:Twinflame schreef op 13 oktober 2016 @ 15:33:

Voor mij is een forum account aanmaken toch echt de laatste stap. Bedankt iedereen voor de reacties en ik kan mij overal in vinden. Ook in de reacties die er vanuit gaan dat het me niet lukt om het bij 2 drankjes te houden, of bij de reacties dat het risico groot is, wat het natuurlijk ook is.

Hoe ik ermee in de toekomst om ga en hoe ik zal zijn in de toekomst, hoeven jullie mij alleen niet te vertellen.

En ik jullie inderdaad ook niet.

De loze belofte is inderdaad een loze belofte.. Een belofte die ik hier niet hoef te maken. Maar om zelf iets te bereiken, moet je niet met twijfels ergens aan beginnen.

Hoe sluit ik dit ding?

Dat hoeven wij je inderdaad niet te vertellen. Ik hoop dat het je lukt, en mocht het nou niet lopen zoals je graag wil: geef het niet op. Op het forum kan je in elk geval altijd komen praten, ook gewoon voor de leuk

Een topic sluiten kan niet, omdat anderen in de toekomst nog wat aan je topic kunnen hebben. Je account zou je kunnen laten anonimiseren bij de mods (in het mod-topic).

[...]

Je spreekt uit eigen ervaring he. Ik snap dat je dat zegt, maar mijn teleurstelling is groter dit keer.Dat dacht ik ook altijd en na een paar maanden ging ik toch weer voor de bijl , nu niets of maximaal 2 ik rij vaak zelf uit zelfbescherming dan weet ik zeker dat ik niet drink.
Succes! En ook weer niet te veel zorgen maken hoor, bewustwording is al een hele stap!
Dat schaamtegevoel ken ik wel (al liet ik mijzelf nooit zo erg gaan). Als ik in jouw situatie zou staan dan zou ik contact opnemen met de mensen bij wie je was en je excuses aanbieden. Zeggen dat je je behoorlijk stom voelt. Of als er een groepsapp is, daar iets in zetten. Mij hielp dat om van mijn schuldgevoel af te komen (ik werd eerder te openhartig en dat probeerde ik dan weer de volgende morgen recht te zetten).
Ik herken het wel, mensen met drank op overschatten erg vaak hun eigen leukheid
Weet je wat jij is even zou moeten doen???

Je geschatte AOW leeftijd berekenen. Dat kan hier

Ik moet waarschijnlijk tot mijn 71ste werken. Ja... kut he.

Ik weet niet wat je leeftijd is maar als je jong bent moet je niet zoveel bekommeren om wat anderen van je vinden. Naar mate je ouder wordt doe je dat sowieso toch steeds minder... maar dan ben je wel al oud!! just saying.

imho.. Wat jij denk ik nodig heb is een drinking buddy. Samen sta je sterker en er hoeft er dan nog maar één lekker gek mee te doen en je hebt een echt feesie. De rest doet dan vanzelf mee of niet

Vast weer slecht advies waar niemand het met mij eens is, maaarre in dat geval weet je nu wel tot hoelang je moet werken.
Op feestjes is het voor mij geen probleem, ik kan niet veel drank hebben (ook 162 cm...) dus hou ik het bij één en dan lukt tellen nog prima. Maar nou had ik laatst met collega's een etentje in een sjiek restaurant en als je daar 3 slokjes wijn op had, vulden ze weer bij. Dan is tot 1 tellen best lastig. Op een gegeven moment heb ik mijn volle glas maar weggeschoven, maar mijn collega's werden steeds "gezelliger"...
Nvm
quote:Conffeti schreef op 14 oktober 2016 @ 00:04:

Weet je wat jij is even zou moeten doen???

Je geschatte AOW leeftijd berekenen. Dat kan hier

Ik moet waarschijnlijk tot mijn 71ste werken. Ja... kut he.

Ik weet niet wat je leeftijd is maar als je jong bent moet je niet zoveel bekommeren om wat anderen van je vinden. Naar mate je ouder wordt doe je dat sowieso toch steeds minder... maar dan ben je wel al oud!! just saying.

imho.. Wat jij denk ik nodig heb is een drinking buddy. Samen sta je sterker en er hoeft er dan nog maar één lekker gek mee te doen en je hebt een echt feesie. De rest doet dan vanzelf mee of niet

Vast weer slecht advies waar niemand het met mij eens is, maaarre in dat geval weet je nu wel tot hoelang je moet werken.geweldig
Herkenbaar, van mijn 17e tot mijn midden-20e heb ik hier regelmatig problemen mee gehad. En nog steeds heb ik heel soms dat ik uit de bocht vlieg. Maar echt zo dronken dat het gênant wordt, dat heb ik eigenlijk niet meer.

Wat voor mij hielp was inderdaad me bewust worden van de ongemakkelijkheid die ik veroorzaakte. En heel bewust kiezen voor avondjes niet/weinig drinken.

Probleem voor mij is dat ik alcohol echt lekker vind. Van een wijntje of een speciaalbiertje kan ik enorm genieten. Nu kies ik vaak in de kroeg oid voor een bijzonder biertje die ik ook niet 'zomaar' weg kan klokken en drink ik er dus 2, sporadisch 3. Dan heb ik wel het lekkere en het gezellige maar kan ik me nog wel precies gedragen zoals ik wil.
Natte tosti..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven