Kat plast in slaapkamer

15-10-2016 08:20 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen :-),

Misschien dat hier mensen zitten met katten kennis .

Mn vriend en ik hebben sinds drie weken twee katers geadopteerd. Het zijn twee gecastreerde broertjes, die bij een gezin wegmoesten omdat ze een allergische dochter hadden.

Ze houden allebei van een knuffel, waarbij er een wat meer op zichzelf is. Helemaal prima!

Sinds 1.5 week plast de aanhankelijkere - die eerst erg nerveus was - op bed of in de slaapkamer. Hij miauwt veel en vaak (praat terug als we iets zeggen), speelt regelmatig, eet goed etc.

De slaapkamerdeur was altijd al open en zijn broer was daar het meest. Nu heeft hij 2 x op bed geplast en toen hebben we een extra kattenbak neergezet en de slaapkamer deur dichtgehouden. Nu was ik gister in de slaapkamer en de deur stond open en hij kwam binnen. Mag zolang ik zie wat hij doet. Nu stond er een emmer voor mn misselijke vriend naast het bed en daar ging hij inzitten. Het stond nog zo grappig dat ik een foto maakte.

Hij keek me toen aan en ik vond hem raad zitten tot hij opeens wegracede ...had hij in de emmer geplast! Liever dat dan op bed, maar ik vind het zo raar!

Ze zijn beide pas gecheckt door de DA en over 2 weken gaan we weer (twee ronde vaccinaties). Dus daad vraag ik het ook zeker na. Hij plast alleen in de kattenbak verder, of dus in de slaapkamer..

Heeft iemand enig idee waarom hij dit doet? En wat eraan te doen is?

Het zijn binnenkatten - altijd al geweest - dus ik gun ze graag die extra kamer aan ruimte in huis.
Allergie is de meest gebruikte smoes om katten weg te doen, weet je zeker dat ze de waarheid spraken of kan dit de reden zijn? Is de urine ook gecontroleerd bij het onderzoek door de dierenarts?
Bedankt voor je snelle reactie Izzy!

Zeker weten doe ik het niet. Vader en dochter waren wel aan het huilen toen we de katten ophaalde en ze vinden het nog erg fijn als ik foto's doorstuur/ willen een x langskomen. Dus ze komen erg betrokken over.

Urine is niet gecheckt, ga ik wel op aansturen ja!
Ik ken ook iemand die haar kat deed het ook.

Toen de katten naar buiten mochten was het probleem opgelost..

Volgens mij heeft het vaak te maken met stres.
Stress idd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Het kan te maken hebben met nervositeit. Door in de slaapkamer te plassen mengt hij zijn geur met die van jullie om voor zichzelf te bevestigen dat hij bij jullie hoort.

Je kunt proberen om op andere manieren zijn geur in de slaapkamer te krijgen (favoriete kleedjes, mandje, krabpaal). Kijk eens op Youtube naar wat filmpjes van Jackson Galaxy.
Mijn kat deed het ook. Toen ik haar naar buiten deed was het over. Nu gaat ze sochtends als ik naar het werk ga altijd naar buiten. Als we thuis zijn mag ze binnen komen. Sinds dien geen last meer gehad. Voor mijn gevoel was het verveling. Maar stress is ook een goeie.

Probeer het eens voordat je ermee naar de dierenarts gaat. Kan een boel geld schelen
Ik zou een kat niet na 3 weken naar buiten doen. Vooral niet als hij nog niet alle vaccinaties heeft gehad en het zijn binnenkatten, die doe je niet zomaar naar buiten.

Misschien zou je feliway kunnen gebruiken en sowieso de urine laten onderzoeken door de dierenarts.
Urine opvangen en laten testen zijn de kosten niet. Kat in de gaten houden, gaat ie zitten een soeplepel er onder. Urine in een bakje en voor een klein bedrag ben je klaar.

Als je er een buitenkant van maakt terwijl hij het aan zijn blaas heeft is zonde. Dat draai je niet zomaar terug.

(Of kat moet nog is in die schone emmer plassen, dan kun je het ook overgieten en naar de dierenarts brengen)
Onze kat heeft ons hele bed onder geplast toen wij een week op vakantie waren. Er kwam elke dag iemand langs om hem eten te geven en de kattenbak te verschonen, maar hij miste ons blijkbaar heel erg.

Heel sneu eigenlijk... Dus in ons geval had dit echt met stress te maken!

Normaal gesproken doet hij al zijn behoeften buiten en als hij echt heel nodig moet doet hij dit in de kattenbak. Voor de rest nog nooit ergens zijn behoeften gedaan.
Stress. Kunnen ze bij jullie straks wel naar buiten?
Binnenkatten stuur je niet de straat op, tenzij je ze kwijt wilt.
ik haak aan bij cherokeeRose : feliway !
Feliway idd en de urine na laten kijken. Ik vind trouwens dat je onwijs lief over je katten praat. Je klinkt als een gemotiveerde baas :-) . Succes!
Mijn kat mocht eerst niet naar buiten en piste op mijn bed... Een tijdje later mocht wel naar buiten (was echt onmogelijk langer binnen te houden) en heeft nooit meer op mijn bed geplast. Stress en frustratie dus.
Toch scheep je andere mensen met je kat op als je hem naar buiten doet wanneer je ZELF van het probleem af wil zijn. Ik lees hier zoveel over mensen die klagen over kattenzeikstank in hun tuin. Dus zij moeten maar in de zeiklucht zitten zodat je er zelf van af bent. Zo komt mij dat over.

Het is mogelijk inderdaad stress. Als je een tuin hebt, kun je deze misschien goed afzetten zodat de katten er niet uit kunnen. Dan heb jij misschien geen probleem meer en krijgen andere mensen ook geen problemen.

Eigenlijk zouden er meer katten speciaal gefokt worden op karakter waarbij speciaal gelet wordt op rustig en niet stressgevoelig.
De katten niet meer in de slaapkamer laten lijkt mij het meest logisch en hygiënisch. Op mij komt het over alsof de kat territorium aan het afbakenen is. En dat hij het waarschijnlijk door het hele huis gaat doen. Ik spreek alleen uit ervaring met de katten van mijn moeder, heb er verder geen verstand van (me er amper in verdiept) dus ik hoop dat ik het mis heb.

En verder ben ik van mening dat katten buiten moeten kunnen spelen. Daar worden ze gelukkig van en gezelliger in huis.

Mijn moeder had altijd een kattenbak in de tuin, zodat onze poes niet in andermans tuinen ging poepen. Ze deed het altijd super netjes op de bak dus volgens mij hielp het!
quote:iones schreef op 15 oktober 2016 @ 10:59:

Toch scheep je andere mensen met je kat op als je hem naar buiten doet wanneer je ZELF van het probleem af wil zijn. Ik lees hier zoveel over mensen die klagen over kattenzeikstank in hun tuin. Dus zij moeten maar in de zeiklucht zitten zodat je er zelf van af bent. Zo komt mij dat over.

Het is mogelijk inderdaad stress. Als je een tuin hebt, kun je deze misschien goed afzetten zodat de katten er niet uit kunnen. Dan heb jij misschien geen probleem meer en krijgen andere mensen ook geen problemen.

Eigenlijk zouden er meer katten speciaal gefokt worden op karakter waarbij speciaal gelet wordt op rustig en niet stressgevoelig.IK heb nooit eerder een buitenkat gehad, tot nú. Ik kon echt niet anders, hij werd helemaal gek!
Bedankt voor al jullie berichtjes!

Ze zijn allebei al 6 jaar binnenkatten, die laat ik inderdaad niet zomaar naar buiten. Ze mogen binnekort wel het balkon op.

Ik kan me inderdaad vinden in het idee dat het stress kan zijn. Hij was de eerste week bij ons in huis ook erg op zichzelf en onrustig. En was toen ook aggresief naar zn broer. Dat is nu allemaal voorbij, ze spelen weer samen, slapen samen en hij is erg aanhankelijk. Hij komt op me af rennen als ik thuis kom en knuffelt veel met mn vriend die vaak overdag thuis is.

Hij kwam van begin af aan al weinig in de slaapkamer en is daar ook nerveuzer. Ik zal idd zijn urine laten checken en eens feliway proberen! Veel goede verhalen over gehoord :-)

Vooral zn broer zal blij zijn als hij daar weer kan komen, hij lag zo graag in het zonnetje voor het raam.

Bedankt nogmaals voor het meedenken!
quote:Kokoro schreef op 15 oktober 2016 @ 10:47:

Feliway idd en de urine na laten kijken. Ik vind trouwens dat je onwijs lief over je katten praat. Je klinkt als een gemotiveerde baas :-) . Succes!Fijne opmerking! Bedankt :-). Ze horen er nu ook echt bij
Feliway helpt! Zeker even controle door dierenarts en laat je informeren. Katten kunnen enorme gevoelige wezens zijn. Mijn kat was van slag toen ik haar mandje een keer had gewassen ging toen ook overal piesen. Nu haal ik alleen de stofzuiger er door.
you go girl
quote:Ikhierhuh schreef op 15 oktober 2016 @ 11:25:

[...]

IK heb nooit eerder een buitenkat gehad, tot nú. Ik kon echt niet anders, hij werd helemaal gek!En nu worden andere mensen er gek van. Het probleem is niet opgelost, het is slechts verschoven naar anderen. Maar daar merk jij niets van. Gewoon degelijke afrastering nemen. Kost een paar centen maar dan heb je ook wat.
quote:iones schreef op 16 oktober 2016 @ 09:30:

[...]

En nu worden andere mensen er gek van. Het probleem is niet opgelost, het is slechts verschoven naar anderen. Maar daar merk jij niets van. Gewoon degelijke afrastering nemen. Kost een paar centen maar dan heb je ook wat.

Echt niet, mijn kat is overal welkom. Heb echt vriendelijk aan al mijn buren moeten verzoeken géén eten aan mijn kat te geven want anders zie ik hem niet meer. Overigens is hij veel binnen omdat ik niet van houd om hem buiten te laten als ik niet thuis ben, en ik werk buitenshuis.

Als aan mij had gelegen ging mijn kat niet naar buiten.

Gelukkig, voor mijn kat en mij, zijn al mijn buren echte dierenvrienden.
quote:Ikhierhuh schreef op 16 oktober 2016 @ 09:41:

[...]

Echt niet, mijn kat is overal welkom. Heb echt vriendelijk aan al mijn buren moeten verzoeken géén eten aan mijn kat te geven want anders zie ik hem niet meer. Overigens is hij veel binnen omdat ik niet van houd om hem buiten te laten als ik niet thuis ben, en ik werk buitenshuis.

Als aan mij had gelegen ging mijn kat niet naar buiten.

Gelukkig, voor mijn kat en mij, zijn al mijn buren echte dierenvrienden.En natuurlijk heb ik ook een kattenbak in huis.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven