Ploffende lamp met kortsluiting

15-10-2016 20:18 56 berichten
Ik heb een probleem met de gloeilampen de laatste tijd. Al zijn ze redelijk nieuw, toch ploffen ze kapot als ik de lampen aan doe en vandaag was ik aan het stofzuigen en toen plofte er weer een lamp die ik terwijl ik aan het stofzuigen was, aan deed en vervolgens viel ook mijn stofzuiger uit. Kortsluiting

Het kwam niet door de stofzuiger want die doet het verder nog heel goed en toen ik een dingetje in de meterkast omhoog had gewipt deden de overige lampen het ook weer, behalve de kapotte maar dat is logisch.

Alle reacties Link kopieren
Even voor de duidelijkheid: Het gaat hier echt over gloeilampen, geen spaar of led lampen?

Als het idd om gloeilampen gaat zou dat kunnen liggen aan een vaag merk want sinds de gloeilampen uit de schappen verdwijnen zie ik wel her en der vage merken opduiken. Bij goede gloeilampen is een echte kortsluiting tamelijk onwaarschijnlijk. Ze gaan gewoon in een flits stuk bij het inschakelen en verder niets.
Bel de woningbouw of de electricien voor dit probleem!
@1234512345, loop ik gevaar?
@ooitverlegen, het gaat om doodnormale gloeilampen.
Is het steeds dezelfde lamp?
Heb je voldoende groepen zodat je de boel niet overbelast?
Ik denk wel dat ik voldoende groepen heb, bioloog.
1234512345, het gaat om verschillende lampen waar de betrekkelijk nieuwe gloeilampen in kapot knappen.
Mijn man zegt dat je gewoon de woningbouw moet bellen hier voor. Waarschijnlijk iets niet goed in de meterkast.
1234512345, maar is het gevaarlijk of moet ik vanavond nog een electricien laten komen?
Het kan toch niet komen doordat misschien mijn buren stiekem een softdrugs plantage hebben?
quote:Henk-en-Roelie schreef op 15 oktober 2016 @ 20:39:

Het kan toch niet komen doordat misschien mijn buren stiekem een softdrugs plantage hebben?Dan zou ik vanavond nog de politie bellen!
Hoe tappen die stroom af?
Dat ga ik dan ook zeker doen maar eerst wil ik wel weten of het verstandig is om alsnog een nieuw lampje er in te gaan draaien want anders heb ik geen licht op de overloop.
quote:1234512345 schreef op 15 oktober 2016 @ 20:41:

Hoe tappen die stroom af?Dat mag ik hopen van niet!
Ik denk dat het paranormaal is, een elektrische verklaring is nu bijna onwaarschijnlijker.
quote:Henk-en-Roelie schreef op 15 oktober 2016 @ 20:43:

Dat ga ik dan ook zeker doen maar eerst wil ik wel weten of het verstandig is om alsnog een nieuw lampje er in te gaan draaien want anders heb ik geen licht op de overloop.Ik kan hier op echt geen antwoord geven. Maar als ik zou merken dat mijn buren een hennepplantage hebben hing ik echt bij de woningbouw en politie aan de bel!
quote:ooitverlegen schreef op 15 oktober 2016 @ 20:47:

Ik denk dat het paranormaal is, een elektrische verklaring is nu bijna onwaarschijnlijker.
Het is niet waarschijnlijk dat jouw buren aftappen. Heb je niet een stop overbelast? Of liggen er draden bloot? Slijtage, muizen. Het kan van alles zijn.

Kijk gewoon even welke apparaten nu op die stop zijn aangesloten en haal er 1 of 2 uit de stopcontacten. Dan het licht weer aan.
@Safrat, alle apparaten doen het weer nadat ik het dingetje in de meterkast weer omhoog had geduwd, behalve de lamp op de overloop die kapot knapte.
Ik ruik ook geen brandlucht verder maar vind het wel eng om na deze ervaring te gaan slapen.
quote:Henk-en-Roelie schreef op 15 oktober 2016 @ 20:53:

Ik ruik ook geen brandlucht verder maar vind het wel eng om na deze ervaring te gaan slapen.Heb je ook gewone buren zonder hennepplantage? Vraag of zij even extra kunnen controleren?
quote:1234512345 schreef op 15 oktober 2016 @ 20:49:

Ik had in een ander topic iets geschreven over dergelijke dingen.

Maar on topic; Ik denk echt dat die lampen niet deugen. De enige andere mogelijkheid is meer spanning dan 230 Volt en dat is onwaarschijnlijker dan paranormale effecten. Dan heeft de energieleverancier een groot probleem. Het is wel eens gebeurd dat door een fout de spanning 380 Volt werd maar toen knapte er in de hele wijk ontzettend veel kapot. Aftap toestanden, bedrading problemen etc. leiden alleen maar tot een lagere spanning, dus minder risico voor de lamp.
Dat dingetje is de aardschakelaar?

Kijk gewoon even per stop. Dus het licht aan. Per stop kijken welke het is. Als je die hebt gevonden stop uitzetten en kijken welke apparaten het niet meer doen. Vervolgens haal je van 1 of 2 de stekker eruit.

Je kan ook op deze manier kijken welk apparaat kortsluiting geeft.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven