Gezondheid alle pijlers

Galstenen

11-12-2008 17:25 60 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

sinds ongeveer 2 jaar heb ik heftige (maar dan ook écht heftig) buikpijnaanvallen. Eerst was het heel sporadisch, maar de laatste tijd veel vaker. Soms zet het niet echt door maar heb wel veel en erge pijn. Een keer is het zo erg geweest dat ik serieus dacht dat ik doodging omdat de pijn helemaal uitstraalde naar mijn hart en bovenrug

Nu heb ik afgelopen week een echo laten maken en jawel... galstenen. Ik ben pas 21 en het schijnt niet vaak voor te komen op deze leeftijd... Ik kan over een week naar de chirurg voor een gesprek en dan zie ik wel verder.

Ik heb van de huisarts wel zetpillen gekregen tegen de kolieken maar hoop dat ik ze niet hoef te gebruiken!

Eet nog maar weinig en drink veel. Ik eet weinig vette dingen, maar elke dag rijst word ik een beetje zat.

Zijn er hier mensen die dit ook hebben/hadden en misschien nog tips hebben wat betreft eten? Alles is welkom!

(PS: ben niet actief op het forum, maar hoop dat er mensen zijn die toch wat tips/ervaringen willen delen. Bedankt!)
Ik ben vooral bang voor het bloedprikken...
madebylaura,

Bij mij is helemaal niks gevonden, er waren geen galstenen zichtbaar en ook geen andere afwijkingen. Dus het is een toevalstreffer-galsteen geweest of er is helemaal geen galsteen geweest en is het dus toch een buikvirus geweest. Ik moet nu gewoon afwachten of ik vaker een galkoliek krijg. Maar ik geloof niet dat ze er echt iets aan kunnen doen mochten er toch nog steeds galstenen gevormd worden.

Ben eigenlijk wel opgelucht, dat er niks te zien was. Voel me nu ook weer prima. Hoe is het bij jou deze week gegaan?
Hee Duet, wat fijn dat het geen galstenen zijn! Wel weer jammer dat je nu moet 'wachten' tot je weer een koliek krijgt... blijft denk ik altijd wel beetje in je achterhoofd rondspoken met eten e.d.

Ik heb de afgelopen 2 weken geen last meer gehad. Moet wel zeggen dat ik wel op mijn eten let en ook niet veel eet. Ben nu bijna 4 kilo afgevallen...

Gisteren naar het ziekenhuis geweest en met de chirurg gepraat. Ze zei dat als ik geen operatie wil ofzo dat ik dan kans heb op ontstekingen en de hele toestand en daar heb ik niet zo'n zin in haha. Dus nu staat de datum vast... Heb eerst nog een gesprek met de anesthesist volgende week.

Moest ook nog bloedprikken... god wat vond ik dat eng. En toen zei de prikmevrouw 'klaar!' en ik had serieus niks gevoeld!

Nouja, weet ik ook weer hoe dat is ;)
quote:madebylaura schreef op 11 december 2008 @ 17:25:

Hallo allemaal,

sinds ongeveer 2 jaar heb ik heftige (maar dan ook écht heftig) buikpijnaanvallen. Eerst was het heel sporadisch, maar de laatste tijd veel vaker. Soms zet het niet echt door maar heb wel veel en erge pijn. Een keer is het zo erg geweest dat ik serieus dacht dat ik doodging omdat de pijn helemaal uitstraalde naar mijn hart en bovenrug

Nu heb ik afgelopen week een echo laten maken en jawel... galstenen. Ik ben pas 21 en het schijnt niet vaak voor te komen op deze leeftijd... Ik kan over een week naar de chirurg voor een gesprek en dan zie ik wel verder.

Ik heb van de huisarts wel zetpillen gekregen tegen de kolieken maar hoop dat ik ze niet hoef te gebruiken!

Eet nog maar weinig en drink veel. Ik eet weinig vette dingen, maar elke dag rijst word ik een beetje zat.

Zijn er hier mensen die dit ook hebben/hadden en misschien nog tips hebben wat betreft eten? Alles is welkom!

(PS: ben niet actief op het forum, maar hoop dat er mensen zijn die toch wat tips/ervaringen willen delen. Bedankt!)

ik had precies hetzelfde ik had extreem heftige pijn schouders boven rug en buik vooral rechterkant

ik ben dan ook met spoed geopereerd. want ik had het dagelijksss!!!!. hoefte maar 1nachtje te slapen in t ziekenhuis. maar je moet wel ingrijpen want bij mij had het fataal kunnen aflopen omdat door die stenen mijn bloed niet optimaal zn gang kon gaan (ik had een hele gele gezicht, maar dan ook YELLOWgeel)

p.s

Sterkte, ik weet precies wat je voelt

p.p.s

ik was toendertijd 18
Hoi Josephine,

ik moet er niet aan denken om dagelijks zo'n koliek te hebben.. jeetje zeg. Fijn dat je er nu van af bent
quote:Josephine20 schreef op 24 december 2008 @ 10:47:

maar je moet wel ingrijpen want bij mij had het fataal kunnen aflopen omdat door die stenen mijn bloed niet optimaal zn gang kon gaan (ik had een hele gele gezicht, maar dan ook YELLOWgeel)

Herkenbaar haha. Oh wat voelde ik me sexy En een jeuk dat ik had.. argh!
quote:madebylaura schreef op 24 december 2008 @ 11:03:

Hoi Josephine,

ik moet er niet aan denken om dagelijks zo'n koliek te hebben.. jeetje zeg. Fijn dat je er nu van af bent

ERGSTE DEEL UIT MIJN LEVEN(totnutoe)

want je kan niet slapen. Het begint middernacht of heeel vroeg. Maar die operatie was egt topp. ik kon gwn niet geloven dat het weg was omdat je er zo gewend aan raakt.

Je vroeg om ''voedingtips'' ze zeggen dat je moet oppassen met vet en koolsoorten. maar bijmij had het geen nut.

Ik adviseer toch om zo n kijkoperatie in te plannen + een week daarna 100% rust
quote:Berlin87 schreef op 24 december 2008 @ 19:30:

[...]

Herkenbaar haha. Oh wat voelde ik me sexy En een jeuk dat ik had.. argh!

hahaha, ja erg.

Ik was heel even (voor de operatie) op een feestje 1vd dagen en ik had een vriendin van mij 2wkn niet gezien. toen ze hoorde dat ik er was kwam ze heel enthousiast aanlopen en toen ze uitendindelijk mijn gezicht zag liet ze haar glas vallen. ze schrok gewoon zo erggg, ze zei gaat alles wel goed met je, je bent zooooooooooooooooooooooooooo geel
Nieuws van het front: 15 januari gaat het gebeuren! Ben wel blij hoor, maar vind het ook wel een beetje spannend

Groetjes
Spannend! Laat je weten hoe het gegaan is? Alvast sterkte!
Dankjewel! Ik hou jullie op de hoogte ;)
quote:Pien252 schreef op 17 december 2008 @ 19:57:

Gal wordt gemaakt in de lever, vandaar dat je dus toch nog galstenen zou kunnen krijgen ook al ben je je galblaas kwijt.

En een galblaasoperatie gebeurt tegenwoordig bijna altijd laparoscopisch. Dit houdt in dat ze hele kleine sneetjes maken in je buik, via die sneetjes kunnen ze de instrumenten je buik inbrengen, en je galblaas verwijderen.

Bij ons op de afdeling gaan mensen tegenwoordig vaak al na 1 nachtje opname naar huis (als alles normaal verloopt). Pijn is bij de patiënten vaak erg goed te dragen met behulp van paracetamol en bijv. diclofenac.

Verder is het natuurlijk wel balen dat je nog zo jong bent en nu al galstenen hebt, aan de andere kant zie je vaak wel dat jongere patiënten gewoon makkelijker en sneller herstellen van een operatie.

Succes met alles, hoop dat je snel van alle klachten af bent, en dat - mocht je geopereerd moeten worden- alles je een beetje meevalt!Dat moet je niet de pech hebben dat de chirurg er niet bij kan en alsnog een gewone operatie moet gaan uitvoeren. Ik heb dus 1 klein litteken bij mijn navel en 1 giga litteken op mijn buik.
quote:traincha2 schreef op 07 januari 2009 @ 07:50:

[...]

Dat moet je niet de pech hebben dat de chirurg er niet bij kan en alsnog een gewone operatie moet gaan uitvoeren. Ik heb dus 1 klein litteken bij mijn navel en 1 giga litteken op mijn buik.Was bij mij bijna het geval. Mijn galblaas was zo ontstoken dat de chirurg er bijna een 'klassieke' operatie van moest maken.
Mja, ze zeiden tegen mij dat ze er vanuit gaan dat het met een paar kleine sneetjes kan, maar als ze er niet goed bij kunnen of er is wat anders, krijg ik ook zo'n grote jaap over m'n buik. Maar dat kunnen ze toch pas zien tijdens de operatie, dus voor mij is 't een verrassing als ik wakker word :P
Hoi Laura,

Heel veel succes met de operatie binnenkort. Ook ik ben geopereerd wegens galstenen. DIt is alweer 2 jaar geleden gebeurd. Ik was heel blij dat de galblaas eruit was, de operatie is me echt 100% meegevallen. Moest wel 2 nachtjes in het ziekenhuis blijven. Had 4 kleine incisies in de buik waar ik na de operatie bijna geen last van heb gehad.

Ik hoop dat het bij jou ook zo voorspoedig zal verlopen
Dankjewel, Wilma! Het zal allemaal wel meevallen
Weh, net weer een koliek gehad. Duurde langer als normaal, kwam vaker terug. Ik had wel een zetpil genomen en het hielp wel want de buikpijn zette niet echt door. Wel pijn in m'n bovenrug en druk op de borst enzo. Oh ik was zo bang dat het wel doorzette en dat het weer gigantisch pijn ging doen... lag ik daar alleen op m'n studentenkamertje :(

Hopelijk zakt het een beetje weg. Ik weet wat voor pijn zo'n aanval kan geven.
Dankjewel Traincha! Ja het is nu wel weer weg maar voel me nog een beetje slapjes.. zo eventjes een beschuitje eten ofzo
ik lees hier verschillende verhalen;

Heb afgelopen jaar stage gelopen in het ziekenhuis, op chirurgie. Tegenwoordig is het een hele korte verblijfsduur!!

Dag 1: opnamegesprek met een verpleegkundige, je mag die dag niet eten/drinken, in de middag wordt je al geopereerd.

Als je na de operatie goed voelt, mag je al meteen beginnen met wat drinken (eerst een slokje water, als dat goed gaat mag je meer). Als je niet misselijk bent, mag je ook al gaan eten (je begint dan met de wat licht verteerbare dingen).

Je hebt dan 3 of soms 4 kleine sneetjes (ongeveer 1,5 cm) en nog een infuus.

Dag 2: Als het nodig is(dit bepaald de arts), wordt er die dag nog bloed geprikt. Afhankelijk van die uitslag mag je naar huis. Je bent dan heel snel je infuus kwijt, de wondjes worden nog een keertje bekeken (en vaak krijg je nog extra pleisters mee) en voor je het weet sta je buiten met een afspraakkaartje (voor de nacontrole (om de hechtingen te verwijderen).

Het herstel erna kan heel snel, maar gaat soms ook heel langzaam. Dit hangt heel erg af van je conditie voor de operatie. Ben je in de 90 en heb je de nodige kwaaltjes dan doe je er uiteraard langer over dan iemand van 21 die een normaal gewicht heeft, die normaal eet en die sport...

Succes!!

MDF
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!
Hee MDF, dankjewel! Ik heb geen ervaringen in 't ziekenhuis, maar ik laat alles over me heen komen en zie wel. Heb van het ziekenhuis wel een DVD'tje gekregen met een filmpje erop wat er allemaal gebeurt bij een opname, dus die heb ik al bekeken.
Veel succes Laura!

Laat je weten hoe het je het ervaren hebt?? Heb van 'mijn' patienten destijds heel verschillende dingen gehoord.

Zorg dat jij je makkelijk voelt; maak je dus niet druk om wat anderen vinden van je beestensloffen, je knalroze badjas, je gsm (mag je vaak gewoon gebruiken, maar dan wel geluid uit), je leesboek, je nintendo ds/laptop/psp, je knuffels, je bezoek, etc. Het enige wat wel gevraagd wordt, is dat je rekening moet houden met andere patienten. Zorg dat zij op tijd hun rust krijgen, dan hoor je de verpleegkundigen niet! (oke, bellen terwijl je geholpen wordt, vind ik als hulpverlener knap irritant).

En als je eenmaal thuis bent, laat je dan ook lekker in de watten leggen!!

Groetjes MDF
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!
Succes morgen!

Hoop dat je gauw weer hersteld bent.
Dankjewel Duet! Lief dat je er nog aan denkt ;) Als ik weer een beetje bij kennis ben zal ik hier neerzetten hoe het gegaan is
Sterkte morgen. En wat zal je opgelucht zijn als dat rotding eruit is!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven