Schaamteloos stoomafblazen 2.0 *Puber Editie*

11-09-2015 14:14 3011 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van het topic van Bambi waarin er schaamteloos stoom afgeblazen mag worden over je kinderen is hier nu ook de puber versie!

Komen de volgende quotes jou bekend voor?

- waarom word je altijd gelijk zo boos?

- dat snap jij toch niet!

- dit is echt heel belangrijk!

- ik haat jullie!

- maar iedereen uit de klas mag...

- maar niemand uit de klas hoeft...

- ja duuuuh!

- ik ben geen baby meer hoor!

Kom er dan bij! Belangrijkste spelregels: geen oordelen, ongevraagde adviezen, of moralistisch gedoe. Want we weten allemaal heus wel dat je een goede ouder bent én van je puber/puberella houdt.

Geen discussies dus! Slechts een heerlijke uitlaatklep. En dat mag best heel lelijk, als dat nodig is.

(Bij haar topic schrijft zij oa ook het volgende: Schaamteloos stoom afblazen over je kinderen - Dit deden 'we' 10 jaar geleden al hier op Viva.

Wat een genót was dat. Gewoon even ongenuanceerd spuwen.

Vaak was dat heel hilarisch en herkenbaar. Vooral zo heerlijk herkenbaar! )
quote:kaasmadam schreef op 21 oktober 2016 @ 16:45:

Ceylon, zonder je enthousiasme en blijdschap te willen temperen: is het misschien een idee om even pas op de plaats te maken? Stel dat je inderdaad op gesprek mag, dan heb je vanaf dat moment toch nog tijd zat om je druk te maken over wat je dan aan moet trekken? Relax en relativeer a little (ik bedoel het niet zo kattig als het er mogelijk staat)

Joh, ik stuiter al omdat ze mijn sollicitatie kennelijk goed genoeg vonden om te bellen . Maar ik heb een inkomen en niet echt haast.

Alleen, ja, die kleren dus. Geen jeans, dan heb ik dus een probleem, want als poets ... Ik draag hem wel standaard met een fatsoenlijk shirt en een colbertje, de één heeft de verwarming op 24 staan en bij de ander moet je dan boven op de slaapkamers zijn, waar de ramen openstaan, dus ik moet gemakkelijk iets aan of uit kunnen trekken. Maar een gewone nette broek, pfffffffffff, wat momenteel in de winkels hangt past niet bij mijn figuur. Ik draag wel veel rokken. En het zou me ook niets verbazen als ze een soort van dresscode of misschien zelfs wel bedrijfskleding hebben. Dat is het punt niet. En ik heb jarenlang als verkoopster gewerkt en kan vrij goed met mensen omgaan, dus dat is het punt ook niet. Maar een sollicitatie, dat heb ik in mijn hele leven pas 1x gedaan. Die keer in de slagerij tel ik niet echt mee, want toen was er een andersom-crisis, toen waren bedrijven superblij als er überhaupt iemand bij ze solliciteerde. Maar een telefoontje terwijl er nog steeds bedrijven over de kop gaan, terwijl ik er dus al 17 jaar uit ben, dat vind ik toch wel even spannend hoor.

Afijn. Terug on topic.

Wat is hier gebeurd?? Ik ga anderhalf uur offline en moet ineens bijlezen. Halllooooooooooooooooooooo...???

@Ssst (ik heb de sjes niet geteld hoor ); beterschap. En een machine was kost ongeveer 50-60 liter water en als ik me niet vergis iets van 30 cent voor de stroom. Voor die paar weken dat je pubers het moeten regelen zou ik me niet al te gek maken. En oh, wat zullen ze blij zijn als jij straks beter bent.

Door jouw ava heb ik trouwens lange tijd gedacht dat je een man was Maar volgens mij weet ik wel wie je was.

@Liza, wij hebben wel eens gezegd dat ze hier ook uniformen dragen. En nee, we kopen gewoon alles in de winkel, maar ze lopen er allemaal hetzelfde bij en in de winter al helemaal. Skinny jeans in blauw of zwart (en een enkeling durft donkerrood), blouse, zwarte winterjas, lang steil haar met middenscheiding.

@Tessa; ook voor jou beterschap. En welkom bij de club. Dat geldt uiteraard ook voor Tinnifin.

Dankbaarheid. Hm. Dat ze niet dankbaar is voor een bord met spruiten vind ik wel oke. Ik moet zeggen dat mijn dochter erg redelijk is op dat gebied, die snapt dat ik de ene keer kook wat zij lekker vindt, en de andere keer iets waar mijn man om vraagt, en dat ik ook nog zo mijn voorkeuren heb. En wij gaan niet op vakantie maar juist daarom mocht zij wel mee met de schoolreis (Italie dit jaar, ze is om twee uur vanmiddag in bed gekropen, heeft net een beetje gegeten en ligt er alweer in). Daar hoeft ze niet voor op haar knietjes maar ze mag wel tonen dat ze blij is dat het kan. Daarnaast snapt ze dat geld niet aan de bomen groeit, en helaas ook niet op mijn rug.

Wat dat aangaat hebben wij wel heel veel geleerd van mijn schoonouders, natuurlijk bedank je als je iets krijgt, en natuurlijk ben je dankbaar als je iets groots/duurs krijgt. Maar na één of maximaal twee keer moet het klaar zijn, daarna wordt het genant. Vind ik dan. Leuk dat dochter het fijn heeft gehad in Italie, leuk dat ze voor ons een kleinigheidje meenam, leuk dat ze elke avond via whatsapp foto´s doorstuurde. Daar hoeft geen dankjewel bij, dat ze overduidelijk blij is met die reis vind ik dankjewel genoeg.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Oh ik heb me ook niet druk gemaakt over die was hoor. Ze hebben die spullen alleen wel weer nodig, dus moest er nog een trommel gedraaid en ook nog opgehangen worden.
quote:kaasmadam schreef op 21 oktober 2016 @ 17:52:

....Het is dat laagdunkende, dat minachtende waar mijn nekharen van overeind gaan staan.

Daar zouden ze bij mij een slechte aan hebben, maar gelukkig doen ze dat niet. Het is inderdaad meer geen inzicht hebben van de waarde van geld. Ze geven zelf ook heel makkelijk de helft van hun wekelijkse zakgeld uit aan een flesje drinken, wat ik voor mezelf enorm zonde zou vinden. Ze denken ook dat iedereen elke dag een lekkere lunch kan kopen en halen hun neus op voor brood mee (is hier ook niet echt erg gewoon). Dat wordt nog wennen als ze hun eerste serieuze baantjes krijgen.

Verder hoef ik ook geen dankbaarheid voor normale dingen maar ik krijg dat juist wel vaak. Kinderen hebben een pleegzorgverleden wat niet zo leuk was en dingen als elke dag een verse warme maaltijd kennen ze pas sinds ik in hun leven ben. Als ik Thaise garnalencurry of Surinaamse Roti maak dan schieten de "I love you!''s me om de oren. De liefde van mijn kinderen gaat duidelijk door de maag. :-)
quote:edamame schreef op 11 september 2015 @ 14:15:

Uiteraard trap ik zelf af:

Ik heb een dochter van 12 die denkt dat ze 16 is. Elke ochtend hetzelfde verhaal: niet uit bed willen komen. Elke avond hetzelfde verhaald: niet naar bed willen. Elke ochtend dezelfde discussie over haar haarborstel die in de woonkamer slingert - ivm grote spiegel in de woonkamer - en moet opruimen.

En elke avond voor het slapen gaan een discussie omdat deze nog op dezelfde plek ligt (en dan zeggen: ja nu heeft het geen zin meer, morgenochtend heb ik hem toch weer nodig.

En als ze 's ochtends na vier keer roepen eindelijk haar bed uitkomt en zich heeft aangekleed, moet er eerst mascara op dr gezicht nog voor ze haar tanden heeft gepoetst of haar haren heeft gedaan. Alsof dat het belangrijkste is om geregeld te hebben voor je de deur uit gaat. Met als gevolg dat dr mascara goed zit, maar ik ondertussen zit te jagen omdat om 8:20 haar tas nog niet is ingepakt, zij haar schoenen niet aan heeft en haar haren niet zijn geborsteld.

Ze heeft trouwens gewoon een wekker, deze heb ik ingesteld op 7u. Standaard wordt deze gewoon uitgezet en doorgeslapen. Ik dreig wel eens met haar niet meer wakker te maken 's ochtends maar doe het uiteindelijk toch. Maar zijn er dan geen consequenties voor haar op school als ze te laat komt? Want dan zou ik zeggen, laat maar ondervinden.
quote:sssssst schreef op 21 oktober 2016 @ 19:52:

Oh ik heb me ook niet druk gemaakt over die was hoor. Ze hebben die spullen alleen wel weer nodig, dus moest er nog een trommel gedraaid en ook nog opgehangen worden.

Kan die sportwas niet bij de rest in? Ik flikker altijd alles bij elkaar, behalve het wit. Gewoon op katoen 40 graden.

Dochter is trouwens tegenwoordig ook te bewegen om de was te doen, sinds ze een keer een dagje bij mij op de wasserij heeft meegelopen. Dat vond ze toch wel zo leuk . En ze was nog goed ook. Ze heeft Alles gedaan: uitzoeken, wassen, drogen, hangen, vouwen, invoeren, inpakken... dus misschien is dat nog een optie. Gewoon een dagje mee laten lopen in een wasserij .
quote:iones schreef op 21 oktober 2016 @ 20:23:

[...]

Maar zijn er dan geen consequenties voor haar op school als ze te laat komt? Want dan zou ik zeggen, laat maar ondervinden.Eh... misschien moet je even naar de data kijken . (En de OP lezen).
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
quote:Lady_Voldemort schreef op 21 oktober 2016 @ 20:28:

[...]

Kan die sportwas niet bij de rest in? Ik flikker altijd alles bij elkaar, behalve het wit. Gewoon op katoen 40 graden.

Dochter is trouwens tegenwoordig ook te bewegen om de was te doen, sinds ze een keer een dagje bij mij op de wasserij heeft meegelopen. Dat vond ze toch wel zo leuk . En ze was nog goed ook. Ze heeft Alles gedaan: uitzoeken, wassen, drogen, hangen, vouwen, invoeren, inpakken... dus misschien is dat nog een optie. Gewoon een dagje mee laten lopen in een wasserij .Ja hoor dat kan, maar dat had ik de dag ervoor nog met vereende krachten weggewerkt. Hun clubtenue hebben ze maar één van dus soms moet dat gewoon. En het was een volle trommel geweest als alles er in zat.
quote:Ceylon schreef op 21 oktober 2016 @ 20:34:

[...]

Eh... misschien moet je even naar de data kijken . (En de OP lezen).De OP had ik wel gelezen. zag te laat dat er al veel pagina´s waren en ben daarom maar afgehaakt.
quote:iones schreef op 21 oktober 2016 @ 20:58:

[...]

De OP had ik wel gelezen. zag te laat dat er al veel pagina´s waren en ben daarom maar afgehaakt.Dat hoeft nou ook weer niet. Maar ik denk dat de dochter van onze TO (die overigens al een poosje niet meer gesignaleerd is) inmiddels wel uit bed is
Hm, ik heb er wel moeite mee, met gezeur over eten. Wij staan ons elke avond verschrikkelijk uit te sloven, en dan vind ik het toch niet zo leuk als ze wéér commentaar hebben. Ik vind dat best verwend overkomen. Overigens koken wij altijd vers en meestal ook nog biologisch. Daarbij is vooral man een echte keukenprins, en nog hebben ze veel op- en aanmerkingen.

Ceylon, heel veel succes! Hopelijk word je uitgenodigd. Ik zou wel echt netjes gaan, in zo'n zaak wordt dat denk ik wel verwacht.
Hier trouwens wel een puber (12 jaar, schreef ik ergens dat hij 17 is? Is een typfout dan) die prijsbewust is, een hekel heeft aan geld over de balk smijten en dat zeker ook niet van ons verwacht. Hij onderhandelt ook altijd over de prijs, ook in winkels over de prijs van schoenen bijvoorbeeld. Meestal lukt korting hem wel.
Ik denk dat ik gewoon geluk heb met makkelijke eters. Ik laat niet veel gezeur toe en daag ze wel uit met nieuwe smaken, maar het feit dat ze allebei dol op verse koriander zijn en dochter verzot op salade is ligt toch ook aan dat ze blijkbaar een ruime smaakbeleving hebben. Tot nu toe houden ze alleen echt niet van falafel en satesaus. Daar valt mee te leven. Ik was zelf wel anders als kind.
quote:Nelladella1 schreef op 22 oktober 2016 @ 00:01:

Hm, ik heb er wel moeite mee, met gezeur over eten. Wij staan ons elke avond verschrikkelijk uit te sloven, en dan vind ik het toch niet zo leuk als ze wéér commentaar hebben. Ik vind dat best verwend overkomen. Overigens koken wij altijd vers en meestal ook nog biologisch. Daarbij is vooral man een echte keukenprins, en nog hebben ze veel op- en aanmerkingen.

Ceylon, heel veel succes! Hopelijk word je uitgenodigd. Ik zou wel echt netjes gaan, in zo'n zaak wordt dat denk ik wel verwacht.Ze mogen hier één keer zeggen dat ze het niet lekker vinden. Daarna wordt er zonder gezeur gegeten. Als ze iets echt niet lusten krijgen ze wat anders. Dat gaat hier maar om één ding per kind, dus valt reuze mee om daar rekening mee te houden. Voor dochter houd ik altijd wat apart als we groene curry eten, die houdt niet van heet. Jongste houd niet van zalm dan maak ik alvast de dag ervoor een extra bal gehakt oid. Middelste houdt niet van een heel gerecht dus die moet dan vaak wel even helpen, dan bakt hij wat aardappels, stukje vlees van de dag ervoor wat ik dan gepland heb een dan sla, want dat eten wij dan als bijgerecht.
quote:sssssst schreef op 22 oktober 2016 @ 08:39:

[...]

Ze mogen hier één keer zeggen dat ze het niet lekker vinden. Daarna wordt er zonder gezeur gegeten. Als ze iets echt niet lusten krijgen ze wat anders. Dat gaat hier maar om één ding per kind, dus valt reuze mee om daar rekening mee te houden. Voor dochter houd ik altijd wat apart als we groene curry eten, die houdt niet van heet. Jongste houd niet van zalm dan maak ik alvast de dag ervoor een extra bal gehakt oid. Middelste houdt niet van een heel gerecht dus die moet dan vaak wel even helpen, dan bakt hij wat aardappels, stukje vlees van de dag ervoor wat ik dan gepland heb een dan sla, want dat eten wij dan als bijgerecht.Hier wordt -heel gek misschien- alles gegeten. Er is niks dat ze echt niet lusten, maar ze hebben wel veel commentaar. Vooral de jongste eigenlijk als ik erover nadenk, de puber wat minder. Maar ze klieren wel aan tafel, dat vind ik ook irritant
quote:Nelladella1 schreef op 22 oktober 2016 @ 08:49:

[...]

Hier wordt -heel gek misschien- alles gegeten. Er is niks dat ze echt niet lusten, maar ze hebben wel veel commentaar. Vooral de jongste eigenlijk als ik erover nadenk, de puber wat minder. Maar ze klieren wel aan tafel, dat vind ik ook irritant

Als ze zeuren om het zeuren gaan ze maar ergens anders zitten met hun bord. Niet voor de TV en niet met hun telefoon. Gek genoeg vinden ze dat ongezellig dus dan houden ze liever op.

Zeuren geeft ook minder voldoening als er niet steeds nieuwe tegenargumenten komen van je ouders. Dus we zeggen er één keer iets van een dan negeren we het verder.

Als ik elke keer in ga op de volgende 'ja maar' dan verzinnen zij steeds een nieuwe 'ja maar'.

Dat geldt voor alle puberdicussies.
Op eten komt eigenlijk maar zelden écht commentaar. Ik kook niet slecht en ik houd ook wel rekening met ieders wensen. Zo houdt Lon bijvoorbeeld niet van uitjes in een gehaktbal. Kleine moeite om de hare dan gewoon uitjesloos te laten.

Spruitjes en rode kool lust ze écht niet, dan trek ik een blikje mais open, dat lust ik zelf niet. Wel grappig in de winkel, als zij ´yess, spruitjes´ roept .

En voor de rest; ze eet regelmatig mee bij anderen en niemand klaagt over haar tafelmanieren. We hebben haar al heel vroeg bijgebracht dat het geen vergif is en dat smaken verschillen. Weet je niet of je iets lust, neem dan eerst een klein beetje. Vind je iets niet lekker, schep het dan niet op. Krijg je een vol bord aangereikt, eet dan gewoon wat je wel lust, de etiquette zegt dat je in zo´n geval gewoon mag laten liggen wat je niet opkrijgt.

Over het algemeen genomen heb ik eigenlijk een heel redelijk kind . Zeker nu ze wat ouder wordt, volgens mij hebben we het ergste wel gehad.
quote:Ceylon schreef op 21 oktober 2016 @ 21:00:

[...]

Dat hoeft nou ook weer niet. Maar ik denk dat de dochter van onze TO (die overigens al een poosje niet meer gesignaleerd is) inmiddels wel uit bed is

Dat was ze inderdaad. Nu alleen weer even niet.

(Ik lees overigens wel mee hoor, maar praat idd wat minder mee. De meeste kinderen waar het hier over gaat blijken toch iets ouder dan die van mij namelijk)
Hier een tweeling van 16.

Soms kan ik ze echt wel achter het behang plakken.

Nadat er al een aantal gevraagd waren of ze op de scooter mochten heb ik gezegd dat als hij er staat en ik hoef niet weg ze hem gewoon mogen pakken. Wel op de voorwaarde dat ze soms wel tanken.

Je raadt het al een aantal keren kon ik dus lopend naar de supermarkt.

" we dachten dat je niet meer naar buiten zou."

Ze kunnen soms echt heerlijk klieren. Cola was mijn favoriete frisdrank zo heerlijk een glas cola in het weekend. Heb stiften op de tanden die echt gigantisch duur zijn. Cola is funest voor de stiften en het laatste glad cola wat ik gehad heb heeft mij €300,- gekost. De heren vinden het nu soms leuk om dan erover te praten hoe heerlijk het is om cola te drinken.

Ze eten alles wat niet beweegt. ongelovelijk wat die kunnen eten. We zijn met zen 3en, 4en als mijn vriend erbij is.( kleinzoon niet mee gerekend.) Als we eten bestellen dan doen we standaard een bestelling voor 6 of 7 personen.

Ze worden -helaas- ook slimmer en groter. Eten verstoppen zodat ik ook er zeker van ben dat het er zaterdag avond nog is word steeds moeilijk.

Òveral in huis liggen haar borstels, haargel en haarlak. De meeste drogisterijen zullen jaloers zijn met de hoeveelheid parfume die hier in huis staat. Geregeld de vraag gehad wat voor schoonmaak middel ik gebruik, heb 2 zoons die een liter per maand aan parfume gebruiken.

Had een roze tangle teezer gekocht, makkelijk te herkennen dacht ik. Maakt hun niets uit. Dat is een fijne borstel mam! Ja gadverdamme heb ik een borstel vol gel.

1 van de 2 is op vakantie geweest met vrienden. Had nog zo gezegd geen domme dingen doen. Toen hij eerlijk bekende een tatoeage te hebben laten zetten was het huis écht even klein. Maar mama het is dezelfde als wat papa had/je zit zelf ook onder de tatoeages/mijn lichaam.

1. Papa en ik waren meerderjarig toen we die namen.

2. Tot je 18 bent is jouw lichaam mijn verantwoordelijkheid.

Nummer 2 vond het uiteraard super oneerlijk dat de andere wel een tatoeage had. Ze hadden afgesproken die samen te laten zetten.

De wereld is oneerlijk was mijn argument nadat ik herhaarlijk had verteld dat hij niet mocht ondanks dat zijn broer het gewoon had gedaan. "Ben het er echt niet mee eens, is maar dat het er met een kaasschaaf afhalen onder mishandeling valt. "

Ja maar Jantje mocht ook en zijn moeder heeft het betaald.

oke,Maar dan kies ik de plek én tatoeage. Dus zolang je niet met I mama wil lopen op je voorhoofd zou ik er maar over ophouden. Dat willen ze dan weer niet.

Ze zijn twee kopieën van elkaar. Beide een beetje dezelfde kledingstyle. Heb geregeld de vraag hoe ik weet wie wie is. Nou dan vraag ik even of ze de borst willen laten zien.
Ik heb net je andere topic ook gezien. Jij bent al oma dus. Hoewel ik (nog) niet met je wil ruilen lijkt me dat wel heel erg leuk hoor. Los van het gedoe eromheen dan. Maar twee dezelfde stoere kerels plus zo´n mini-mensje ertussen, levert vast geweldige foto´s op.
quote:Ceylon schreef op 22 oktober 2016 @ 14:00:

Ik heb net je andere topic ook gezien. Jij bent al oma dus. Hoewel ik (nog) niet met je wil ruilen lijkt me dat wel heel erg leuk hoor. Los van het gedoe eromheen dan. Maar twee dezelfde stoere kerels plus zo´n mini-mensje ertussen, levert vast geweldige foto´s op.Wij hadden vorige week een etentje. Vader had voor hem en zoon dezelfde Timberlands gekocht, met matchende kleding. Zo schattig.
Update over het folders lopen: deze week gaat het prima. We bleken vorige week uitzonderlijk veel gehad te hebben, deze week is nog niet de helft.

Heb nog helpen vouwen gisteren (anderhalf uur i.p.v. meer dan drie uur zoals vorige vrijdag), maar hij is vanochtend zelf opgestaan om te gaan lopen zonder mij met een door mij uitgeprint kaartje. Gelukkig toch goed uitgepakt dus.

Minder was dat hij zonder douchen, tandenpoetsen, haren fatsoeneren of deo de deur uit gegaan is dus hopelijk krijgen we geen klachten dat er een versmeerd kind rondzwerft in die buurt nu
mooi verhaal Chanoek wel schrikken die tatoeage. Hadden ze daar geen officiële toestemming voor nodig? ik dacht dat er niet zonder toestemming van ouders getatoeëerd mag worden bij kinderen tot 18?

mijn oudste eet bijna alles, mijn jongste bijna niks. Nu ze ouder wordt gaat het gelukkig iets beter. Beide kinderen balen er wel enorm van als ik weer op reis moet voor mijn werk want dan gaat papa iets verzinnen om te koken en dan komen de meest exotische gerechten op tafel. Dat gaat ze allebei iets te ver maar ja als mijn man heeft gekookt dan verwacht ie in ieder geval dat ze het positief zullen proberen. en dat ben ik ook wel met hem eens.
The past may be in tatters
But today is all that matters
Hi lotus och je kunt beter achteraf douchen toch....netjes dat ie t zo snel oppakt hoor!
quote:gruffalo schreef op 22 oktober 2016 @ 16:16:

mooi verhaal Chanoek wel schrikken die tatoeage. Hadden ze daar geen officiële toestemming voor nodig? ik dacht dat er niet zonder toestemming van ouders getatoeëerd mag worden bij kinderen tot 18?

mijn oudste eet bijna alles, mijn jongste bijna niks. Nu ze ouder wordt gaat het gelukkig iets beter. Beide kinderen balen er wel enorm van als ik weer op reis moet voor mijn werk want dan gaat papa iets verzinnen om te koken en dan komen de meest exotische gerechten op tafel. Dat gaat ze allebei iets te ver maar ja als mijn man heeft gekookt dan verwacht ie in ieder geval dat ze het positief zullen proberen. en dat ben ik ook wel met hem eens.Ze moeten niet zeuren, hier is man gewoon geen keukenprins, meer en keukenongeluk. Kinderen balen als ik niet kan koken want steevast komt er dan wel iets op tafel dat mislukt is. Dat inspireert dan wel om zelf het éénn en ander te gaan leren. Woensdag heeft man gehaktballen gekookt, niet gebakken.
quote:gruffalo schreef op 22 oktober 2016 @ 16:16:

mijn oudste eet bijna alles, mijn jongste bijna niks. Nu ze ouder wordt gaat het gelukkig iets beter. Beide kinderen balen er wel enorm van als ik weer op reis moet voor mijn werk want dan gaat papa iets verzinnen om te koken en dan komen de meest exotische gerechten op tafel. Dat gaat ze allebei iets te ver maar ja als mijn man heeft gekookt dan verwacht ie in ieder geval dat ze het positief zullen proberen. en dat ben ik ook wel met hem eens.

Geen idee hoe oud ze zijn ... Maar anders voorstellen dat ze zelf een keer koken als jij weg bent?

En dan wel echt koken. Geen diepvriespizza in de oven schuiven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven