Oogmeting verwarring
vrijdag 28 oktober 2016 om 19:06
Vandaag mijn ogen laten meten. Eerst bij Pearle geweest. Toen bij een eenmanszaak hier in het dorp.
Daarna Pearle weer gebeld om de metingen te kunnen vergelijken. Op de briefjes die ik erbij heb gehouden staat het volgende:
Pearle zegt: R 3/4 cilinder en L 3/4 cilinder en -0,75
Eenmanszaak zegt: R cilinder 0,75 afstand 115 sterkte -0,50 L cilinder 0,50 afstand 38
Que? Kan iemand me uitleggen wat ik hier precies uit moet halen? En hoe kan het dat die metingen zo verschillen?
Daarna Pearle weer gebeld om de metingen te kunnen vergelijken. Op de briefjes die ik erbij heb gehouden staat het volgende:
Eenmanszaak zegt: R cilinder 0,75 afstand 115 sterkte -0,50 L cilinder 0,50 afstand 38
Que? Kan iemand me uitleggen wat ik hier precies uit moet halen? En hoe kan het dat die metingen zo verschillen?
vrijdag 28 oktober 2016 om 19:11
Je hebt links een cillinder van 0,75 op 115 graden en rechts op 38.
De - sterkte kan miniem per meting verschillen.
Wat kan helpen in je keuze voor de juiste sterkte is met die glazen schijfjes voor je oog gewoon de winkel inkijken of even naar je telefoon ofzo.
Met dat bord voor je neus zie je soms weinig verschil en begin je ervan te flippen
Wat kan helpen in je keuze voor de juiste sterkte is met die glazen schijfjes voor je oog gewoon de winkel inkijken of even naar je telefoon ofzo.
Met dat bord voor je neus zie je soms weinig verschil en begin je ervan te flippen
vrijdag 28 oktober 2016 om 19:13
quote:gizzmo-returns schreef op 28 oktober 2016 @ 19:10:
Maar wat zei pearle dan over het verschil? En oogmeting is natuurlijk geen exacte wetenschap. Jij geeft aan wat jij op dat moment waarneemt. En daar kan dus verschil inzitten.
Nou. Dat meisje aan de telefoon kwam aan uitleg niet veel verder dan: ja, dat kan gebeuren.
En toen was ik er eigenlijk wel een beetje klaar mee. Die man die de tweede meting deed kwam op mij wel over als iemand die weet waar hij mee bezig is. Maar dit is zo'n verschil dat ik echt niet weet wat ik er van moet maken. Ga bijna denken dat een van de twee links en rechts door elkaar gehaald heeft. Ik weet er ook niks van want heb nog nooit eerder een meting laten doen.
Maar wat zei pearle dan over het verschil? En oogmeting is natuurlijk geen exacte wetenschap. Jij geeft aan wat jij op dat moment waarneemt. En daar kan dus verschil inzitten.
Nou. Dat meisje aan de telefoon kwam aan uitleg niet veel verder dan: ja, dat kan gebeuren.
En toen was ik er eigenlijk wel een beetje klaar mee. Die man die de tweede meting deed kwam op mij wel over als iemand die weet waar hij mee bezig is. Maar dit is zo'n verschil dat ik echt niet weet wat ik er van moet maken. Ga bijna denken dat een van de twee links en rechts door elkaar gehaald heeft. Ik weet er ook niks van want heb nog nooit eerder een meting laten doen.
vrijdag 28 oktober 2016 om 19:15
quote:Snoepeke schreef op 28 oktober 2016 @ 19:11:
Met dat bord voor je neus zie je soms weinig verschil en begin je ervan te flippen Bedoel je links 0,75 op 115 en rechts 0,75 op 38?
Met dat bord voor je neus zie je soms weinig verschil en begin je ervan te flippen Bedoel je links 0,75 op 115 en rechts 0,75 op 38?
vrijdag 28 oktober 2016 om 19:18
Ik zou het dan bij de tweede opticien bespreken als je daar een beter gevoel bij hebt. Maar dan niet de bril alsnog bij pearle kopen omdat het goedkoper is,
Overigens heb ik ook nooit een eenduidige meting. Ik heb altijd 2 weken glazen garantie als blijkt dat ik er toch slecht mee zie. Misschien biedt de opticien dit ook?
Overigens heb ik ook nooit een eenduidige meting. Ik heb altijd 2 weken glazen garantie als blijkt dat ik er toch slecht mee zie. Misschien biedt de opticien dit ook?
vrijdag 28 oktober 2016 om 19:20
Misschien ben ik wel gek hoor, maar het is toch raar dat de ene zegt dat het rechter oog slechter is en de ander zegt dat het linker oog slechter is?
Die man van de tweede meting heeft dat overigens aan mij ook laten zien door me gewoon die letterreeksen te laten zien met eerst een blaadje voor het ene en daarna een blaadje voor het andere oog. Maar ik vind het gewoon vreemde uitslagen.
Die man van de tweede meting heeft dat overigens aan mij ook laten zien door me gewoon die letterreeksen te laten zien met eerst een blaadje voor het ene en daarna een blaadje voor het andere oog. Maar ik vind het gewoon vreemde uitslagen.
vrijdag 28 oktober 2016 om 19:27
quote:matroesjka_ schreef op 28 oktober 2016 @ 19:15:
[...]
Bedoel je links 0,75 op 115 en rechts 0,75 op 38?
Ja inderdaad.
Ik heb zelf alleen links een cillinder van 0,75 op 110 graden. En jij dus links en rechts op verschillende graden.
Mijn sterkte op zich is niet heel hoog, + 1 links en + 1.25 rechts en toch is het linker oog dat eigenlijk een lagere sterkte heeft maar wel een cillinder mijn 'slechte' oog.
Na die correctie van die cillinder bestesfte ik pas hoe vertekend mijn zicht was zonder bril.
[...]
Bedoel je links 0,75 op 115 en rechts 0,75 op 38?
Ja inderdaad.
Ik heb zelf alleen links een cillinder van 0,75 op 110 graden. En jij dus links en rechts op verschillende graden.
Mijn sterkte op zich is niet heel hoog, + 1 links en + 1.25 rechts en toch is het linker oog dat eigenlijk een lagere sterkte heeft maar wel een cillinder mijn 'slechte' oog.
Na die correctie van die cillinder bestesfte ik pas hoe vertekend mijn zicht was zonder bril.
vrijdag 28 oktober 2016 om 19:30
Mijn laatste meting was ook minder goed. Die man is ook afhankelijk van de antwoorden die ik geef. En als ik meen dat plaatje Y scherper is met een bepaald glaasje en ik heb het mis, dan wordt er een foute bril gemaakt. Maar ik denk dat het fout gemeten glas door de verkoper gratis wordt vervangen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
vrijdag 28 oktober 2016 om 19:33
quote:matroesjka_ schreef op 28 oktober 2016 @ 19:20:
Misschien ben ik wel gek hoor, maar het is toch raar dat de ene zegt dat het rechter oog slechter is en de ander zegt dat het linker oog slechter is?
Je kan bijvoorbeeld op 3 verschillende dagen 3 verschillende metingen hebben. Het zijn wel vaak maar kleine verschillen. 's Morgens kunnen je ogen bijvoorbeeld nog heel fris zijn en zelf corrigeren en 's avonds als je moe bent gaat dat corrigeren al wat minder en is je testresultaat ook slechter.
Een goede opticien geeft garantie op de sterkte en geeft nieuwe glazen als je niet kunt wennen aan je sterkte.
En probeer zeker met glaasjes rond te kijken ipv alleen naar een testbord, dat zegt veel meer. Althans bij mij toch.
Je kan bijvoorbeeld op 3 verschillende dagen 3 verschillende metingen hebben. Het zijn wel vaak maar kleine verschillen. 's Morgens kunnen je ogen bijvoorbeeld nog heel fris zijn en zelf corrigeren en 's avonds als je moe bent gaat dat corrigeren al wat minder en is je testresultaat ook slechter.
Een goede opticien geeft garantie op de sterkte en geeft nieuwe glazen als je niet kunt wennen aan je sterkte.
En probeer zeker met glaasjes rond te kijken ipv alleen naar een testbord, dat zegt veel meer. Althans bij mij toch.
vrijdag 28 oktober 2016 om 20:18
Als ik het goed heb, dan zijn er 3 cijfers:
- cilinder
- aantal graden (hoort bij de cilinder, geen cilinder, dan ook geen graden)
- sterkte
Als ik het goed lees heb je deze waarden doorgekregen:
Pearle:Eenmanszaakrechts:
- cilinder 0,75
- aantal graden: ?
- sterkte: -0,5
links:
- cilinder 0,75
- sterkte: 0rechts:
- cilinder 0,75
- aantal graden: 115
- sterkte: 0
links:
- cilinder 0,5
- aantal graden: 38
- sterkte: -0,75
Het zit hem dus vooral in de sterktes?
Ik herken het wel, heb het ook eens laten meten op vergelijkbare momenten en ook veel verschil.
Ook nog te weinig om iets mee te doen.
Ik zou voor een 3e meting gaan.
- cilinder
- aantal graden (hoort bij de cilinder, geen cilinder, dan ook geen graden)
- sterkte
Als ik het goed lees heb je deze waarden doorgekregen:
Pearle:Eenmanszaakrechts:
- cilinder 0,75
- sterkte: -0,5
links:
- cilinder 0,75
- sterkte: 0rechts:
- cilinder 0,75
- aantal graden: 115
- sterkte: 0
links:
- cilinder 0,5
- aantal graden: 38
- sterkte: -0,75
Het zit hem dus vooral in de sterktes?
Ik herken het wel, heb het ook eens laten meten op vergelijkbare momenten en ook veel verschil.
Ook nog te weinig om iets mee te doen.
Ik zou voor een 3e meting gaan.
vrijdag 28 oktober 2016 om 20:21
Ik vind het verschil ook niet zo groot. Je hebt in beide ogen cylinder, dat daar 0.25 verschil in zit tussen 2 metingen is 1 stapje in de meting. Dat had er bij 2 metingen bij Pearle of bij die eenmaanszaak ook uit kunnen komen. Voor de duidelijkheid 3/4 betekent driekwart en is dus hetzelfde als 0,75. Ook 0,25 verschil in - meting, zeker bij dit soort geringe afwijkingen is niet zo vek. Je ogen verschillen wat afhankelijk hoe moe je bent, of je veel achter de pc gewerkt hebt ervoor bijvoorbeeld. Het is alleen wel vreemd dat Pearle de - afwijking in je linkeroog meet en de eenmanszaak in je rechteroog. Daar lijkt 1 van de 2 me dus een foute notitie te hebben gemaakt. Waar je dus ook heen gaat, zou ik het nog een keer laten meten.
vrijdag 28 oktober 2016 om 20:27
Wat ik van begreep, is dat bij zulke lage waarden soms niet helemaal duidelijk is of het probleem in de cilinder of in de minsterkte zit. Maar dat in dat geval een kleinere cilinder en een wat hogere minsterkte hetzelfde zicht oplevert als een hogere cilinder met een lagere minsterkte. Dat zou de verschillen in de meting kunnen verklaren.
Overigens hecht ik er belang aan om mijn ogen te laten meten door een optometrist. Ik weet niet of ze die ook bij Pearle inzetten, maar hier ga ik er expres voor naar de eenmanszaak.
Overigens hecht ik er belang aan om mijn ogen te laten meten door een optometrist. Ik weet niet of ze die ook bij Pearle inzetten, maar hier ga ik er expres voor naar de eenmanszaak.
vrijdag 28 oktober 2016 om 20:28
Even terug hoor.
De normale gang van zaken is
Sterkte
Cylinder
Graden
Ik kan jouw recept(en) niet volgen.
Even terug hoor.
De normale gang van zaken is
Sterkte
Cylinder
Graden
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
vrijdag 28 oktober 2016 om 20:30
vrijdag 28 oktober 2016 om 20:33
quote:Ceylon schreef op 28 oktober 2016 @ 20:28:
Ze heeft geen recept, in elk geval niet van de Pearle. Ze heeft telefonisch de getallen genoteerd.
De graden ontbreken.
Vaak willen ze 'het recept' niet meegeven. Al bij 3 verschillende opticiens meegemaakt.
Ze heeft geen recept, in elk geval niet van de Pearle. Ze heeft telefonisch de getallen genoteerd.
De graden ontbreken.
Vaak willen ze 'het recept' niet meegeven. Al bij 3 verschillende opticiens meegemaakt.
vrijdag 28 oktober 2016 om 20:35
quote:Beeldig schreef op 28 oktober 2016 @ 20:27:
Wat ik van begreep, is dat bij zulke lage waarden soms niet helemaal duidelijk is of het probleem in de cilinder of in de minsterkte zit. Maar dat in dat geval een kleinere cilinder en een wat hogere minsterkte hetzelfde zicht oplevert als een hogere cilinder met een lagere minsterkte. Dat zou de verschillen in de meting kunnen verklaren.
Dat klinkt plausibel Beeldig.
Misschien ga ik dan toch binnenkort nog eens keer laten meten.
Tegen de vermoeidheid en knijpen ja.
Dat klinkt plausibel Beeldig.
Misschien ga ik dan toch binnenkort nog eens keer laten meten.
Tegen de vermoeidheid en knijpen ja.
vrijdag 28 oktober 2016 om 20:36
Of wacht even;
Pearle zegt
R 0,00 c 0,75
L -0,75 c 0,75
Zaak zegt
R -0,50 C 0,75
L 0,00 c 0,50
Ik denk dat jij vaak hoofdpijn hebt, maar geen problemen met zien.
Pearle zegt
R 0,00 c 0,75
L -0,75 c 0,75
Zaak zegt
R -0,50 C 0,75
L 0,00 c 0,50
Ik denk dat jij vaak hoofdpijn hebt, maar geen problemen met zien.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
vrijdag 28 oktober 2016 om 20:46
quote:Ceylon schreef op 28 oktober 2016 @ 20:36:
Pearle zegt
R 0,00 c 0,75
L -0,75 c 0,75
Zaak zegt
R -0,50 C 0,75
L 0,00 c 0,50
Maar, als het erom gaat hoeveel de sterkte nou is, kun je sterkte en cylinder bij elkaar optellen. Dan kom je dus uit op;
Pearle
R 0,75
L 0,00
Zaak
R 0,25
L 0,50
De cylinder wil, heel simpel uitgelegd, zeggen dat je pupil niet 100% rond is, maar ovaal. En de stand daarvan bepaalt de graden. Maar uiteindelijk ben jijzelf degene die de sterkte bepaalt, omdat jij degene bent die door die glaasjes moet kijken. Er is in dit geval niet echt een goed of fout, omdat de verschillen daarvoor te klein zijn.
Pearle zegt
R 0,00 c 0,75
L -0,75 c 0,75
Zaak zegt
R -0,50 C 0,75
L 0,00 c 0,50
Maar, als het erom gaat hoeveel de sterkte nou is, kun je sterkte en cylinder bij elkaar optellen. Dan kom je dus uit op;
Pearle
R 0,75
L 0,00
Zaak
R 0,25
L 0,50
De cylinder wil, heel simpel uitgelegd, zeggen dat je pupil niet 100% rond is, maar ovaal. En de stand daarvan bepaalt de graden. Maar uiteindelijk ben jijzelf degene die de sterkte bepaalt, omdat jij degene bent die door die glaasjes moet kijken. Er is in dit geval niet echt een goed of fout, omdat de verschillen daarvoor te klein zijn.