zweden in winter met eigen auto

29-10-2016 10:57 26 berichten
Ik wil deze winter naar de sneeuw. Nu had ik bedacht dat ik met mijn eigen auto naar Zweden ga. Mijn auto is nog vrij jong, ik heb winterbanden maar daar houd het echt wel op. Is het een goed idee om dit doen ? Of strand ik op de eerste heuvel met wat sneeuw? Sneeuwkettingen ??

Wie heeft ervaring?
Alle reacties Link kopieren
Vraag het Zweeds bureau voor toerisme (oid). De grote doorgaande wegen zijn sneeuwvrij (ik was er in februari 2013). Maar niet met eigen auto.
Nee. Geen goed idee. In Zweden zelf rijdt men op 'noppen' in de sneeuwgebieden. Speciale banden. Ik zou daar eerder een auto huren. Wil je de berggebieden in zou ik vliegen op Trondheim in noorwegen en vanaf daar een auto huren en richting Åre gaan
Je moet ook spikes hebben als dat nodig is. Ik zou het niet doen.
Wij wonen in Zweden en hebben gewone winterbanden. Hangt er een beetje vanaf wat je wil doen en waar je naar toe gaat.

Wij wonen in een stad, hier zijn gewone winterbanden echt voldoende. Sterker nog, banden met spikes/noppen zijn niet toegelaten in delen van het stadscentrum. Op de meeste wegen wordt de sneeuw geruimd en gooit men kiezelsteentjes voor betere grip.

Ga je ergens in de middle of nowhere in een huisje zitten dan zijn spikes wel noodzaak.

Zorg trouwens voor een goede sneeuwschop in je auto en een ijskrabber met sneeuwborstel. Dus niet zo'n mini-krabbertje, maar dit:

Sneeuwkettingen zowiezo meenemen!
Ik woon ook in Zweden en wij rijden op gewone winterbanden. Net zoals lilapie al aangeeft, mag je met spikes niet overal rondrijden (slecht voor het wegdek + zorgt voor meer verontreinining).

Verder hangt er ook vanaf waar je naar toe wil gaan. Mocht je naar midden Zweden gaan, dan lijkt het me best te doen met gewone winterbanden. Vooral als je naar de grotere skigebieden gaat en niet echt gaat rondtoeren over de meer afgelegen wegen. Echter moet je wel je snelheid aanpassen! Vaak wordt er namelijk een laagje grind over een laag sneeuw gegooid, dus dan wordt het een ijsweg! Gaat ook prima met gewone winterbanden als je wat rustiger rijdt.

Een andere optie is om in Göteborg of Malmö je winterbanden te wisselen voor spijkerbanden. Dan op vakantie. En op de terugreis weer wisselen.

Voor noordelijker dan Idre zou ik je echter aanraden om te gaan vliegen! Zonde van de tijd om zo lang in de auto te zitten.
Zweden is prachtig in de winter! (Ook in de andere seizoenen trouwens) Veel plezier
Winterbanden zijn hier verplicht vanaf november. Dus zorg voor goede winterbanden. En zorg voor goede verlichting. Op de meeste wegen is geen lantaarnpaal te vinden dus is goede verlichting van belang.

Edit : op de meeste wegen hier in het noorden.
quote:Orangetree schreef op 29 oktober 2016 @ 11:07:

Nee. Geen goed idee. In Zweden zelf rijdt men op 'noppen' in de sneeuwgebieden. Speciale banden. Ik zou daar eerder een auto huren. Wil je de berggebieden in zou ik vliegen op Trondheim in noorwegen en vanaf daar een auto huren en richting Åre gaanInderdaad. Wij hebben winterbanden met noppen erin (een soort spikes in de banden)
Bij -15graden of lager wil een diesel (en ook benzine) erg slecht starten. Sommige zweedse auto's hebben daarom een motorverwarmingssysteem om bevriezing en verstopping van de brandstofleidingen te voorkomen. Ook iets om rekening mee te houden als je flink noordelijk gaat.
quote:daddy_gijs schreef op 29 oktober 2016 @ 16:34:

Bij -15graden of lager wil een diesel (en ook benzine) erg slecht starten. Sommige zweedse auto's hebben daarom een motorverwarmingssysteem om bevriezing en verstopping van de brandstofleidingen te voorkomen. Ook iets om rekening mee te houden als je flink noordelijk gaat.Hier hebben wij dat inderdaad standaard bij de parkeerplaatsen. To als je ter hoogte van de provincie Västerbotten of hoger gaat, moet je daar inderdaad rekening mee houden. Hier hebben parkeerplaatsen standaard stroom en hoef je alleen zelf voor het snoer te zorgen. Verder zijn noppen hier wel handig en mag je vrijwel overal komen met banden met noppen. Zorg ook voor extra lichten op de auto, omdat hier bijna nergens lantaarnpalen staan.
Na deze reacties ga ik het een steeds slechter plan vinden..

wie weet toch vliegen & auto huren
quote:newimprovedkitty schreef op 29 oktober 2016 @ 17:10:

Na deze reacties ga ik het een steeds slechter plan vinden..

wie weet toch vliegen & auto huren

Afhankelijk van de periode waarin je wil, kost vliegen geen drol. Naar welke steden wil je gaan?

In het noorden heb je meer sneeuwzekerheid dan in het zuiden.
ik was eigenlijk van plan om gewoon in de auto te stappen en dan te kijken waar ik uitkom. .
Ik woon niet in Zweden, maar wel hetzelfde klimaat en issues. Zolang je goede winterbanden hebt, kom je hier ook overal. Sommige auto's hebben spikes maar dat is alleen maar nodig wanneer je de gravel roads de bergen in gaat rijden, en zelfs dan gaat het meestal wel met gewone winterbanden.

Ik rij altijd de berg omhoog met winterbanden en ik heb nooit problemen gehad, ook niet met een meter sneeuw oid. Je rijdt hier gewoon 80-100 km per uur op de weg met sneeuw/gravel/zand en winterbanden.

Mijn benzine auto start overigens prima bij -20-25, alleen als het nog kouder is zou ik een block system erop laten zetten. Of met een diesel.

Niet te bang zijn, in de meeste noordelijke landen rijdt iedereen op die manier en het is heel goed te doen!
Bereid je trip dan wel goed voor, want hier in het noorden sneeuwt het al
Hier ook de 1e sneeuw, dit zal nog wel weer verdwijnen maar het lijkt even prachtig. Boven in de bergen al veel sneeuw en hopelijk kunnen we aan het einde van de maand gaan skien!
Hier een Saab SUV , dan komt het helemaal goed.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
quote:grootepan schreef op 01 november 2016 @ 19:58:

Hier ook de 1e sneeuw, dit zal nog wel weer verdwijnen maar het lijkt even prachtig. Boven in de bergen al veel sneeuw en hopelijk kunnen we aan het einde van de maand gaan skien!

Morgen wordt er 20cm verwacht

Nu ligt er hier al zo'n 5cm en het sneeuwt nog steeds. Het blijft de hele week sneeuwen volgens de verwachtingen.
Vandaag viel hier ook de eerste sneeuw.
Ik ben met 3 dagen mijn rijbewijs in januari naar mijn stage in Zweden gereden tig jaar geleden. Was prima te doen.

Zorg dat je categorie 4 winterbanden hebt (geloof mij: dit wil je!) Spikes mogen in Nederland niet, dan rij je het zoab kapot. Als je echt gaat offroaden kan je je cat 4 banden in Duitsland of Denmarken laten voorzien van spikes.
quote:lilapie schreef op 02 november 2016 @ 14:25:

Vandaag viel hier ook de eerste sneeuw.Leuk he? Het sneeuwt hier nu al drie dagen. Ik denk dat jij iets meer zuidelijk zit. Of niet?
Twee jaar geleden in november t.h.v. de poolcirkel rondgereden. Erg mooi, koud en wit. De huurauto met spijkerbanden was fantastisch!
quote:Philae schreef op 02 november 2016 @ 20:29:

[...]

Leuk he? Het sneeuwt hier nu al drie dagen. Ik denk dat jij iets meer zuidelijk zit. Of niet?

Ik weet niet waar lilapie zit, maar jij zit duidelijk een stuk verder naar het noorden dan waar ik woon.

Best al vroeg donker daar denk ik of valt het mee?

Hier is vooral natte sneeuw gevallen, maar meer op het 'land' ligt een heel klein iniminie wit laagje...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven