Geld & Recht alle pijlers

Consuminderaars, knieperds en mustachians - deel 5

19-10-2016 16:19 3009 berichten
Happy new topic!! ;)

Links over besparen, consuminderen etc:

Moeders minimalisme

Min of Meer

Positief Besparen

Lekker leven met minder

Zuinigaan

http://consuminderenmetplezier.blogspot.nl

http://bespaarbalans.blogspot

http://www.eenvoudigleven.blogspot.nl

www.Hypotheekvrij.blogspot.nl ( is van schrijver Gerhard Hormann)

www.In10jaarfo.blogspot.nl

www.Verlossendeaflossers.blogspot.nl

www.Spaarolifantje.wordpress.com

www.Jongengeld.nl

http://annemieksmijmeringen.blogspot.nl/

http://www.ericaverdegaal.nl/publications/index

http://geld-is-tijd.blogspot.nl/

Deel 2: Consuminderaars, knieperds en mustachians deel 2

Deel 1: Consuminderaars, mustachians en knieperds gezocht ;)

Mis je nog een link? Graag via PB
Alle reacties Link kopieren
Ik herken zowel iets van jullie verhalen schattigmeisje en Elize als van het verhaal van chocoladestukjes. Ben al zo lang op de bespaartoer dat het een tweede natuur is geworden. Enerzijds relaxt, want ik heb niet snel het idee dat ik iets mis of mezelf van alles ontzeg in mijn dagelijks leven.

Anderzijds, áls ik dan de stad in ga is "lekker shoppen" vaak niet (meer) leuk. Genieten van geld uitgeven an sich deed ik al niet, maar nu vind ik het ronduit vervelend. Als ik wat "moet" hebben en ik kan niks vinden dat aan mijn prijs-kwaliteitseisen voldoet is dat behoorlijk frustrerend (en ja dat is dus vaak zo, want ik ben de lat steeds hoger gaan leggen in de loop der tijd).

Wat bij mij werkt zijn reëele budgetten als richtlijn hanteren. Zo kwam ik al een tijdje niet meer uit met mijn budget van 200 euro/mnd aan boodschappen, en ja: dan gooi ook ik de handdoek in de ring en doe minder mijn best de rest van de maand. Onzinnig, maar zo werkt dat nu eenmaal in mijn brein (net als bij diëten... "ik heb toch al gezondigd..."). Nu het budget op 250-300 staat, motiveert dat me juist meer om alles wat ik "over" hou te mogen oppotten. "Extra" geld bijboeken op mijn spaarrekening of beleggingen als beloning. Gek genoeg lukt het me daardoor beter om minder uit te geven dan bij het (te) krappe budget. Succeservaringen motiveren nu eenmaal meer dan falen. Je moet jezelf een beetje foppen af en toe.

Edit: daarbij moet ik zeggen dat ik ook wel eens heb gedacht "stomme innerlijke knieperd, ik ga nu gewoon die dure tas kopen. Dat mag best". Werkte niet, werd er zelfs wat ongelukkig van om dat zo te forceren. Nu weet ik dat, dus shop ik lekker bij de tweedehandswinkels en accepteer dat ik het merendeel van de tijd met lege handen thuis kom.
Heel herkenbaar Pluus, met name over het winkelen wat nu erg vervelend wordt. Ik kan gewoon niet meer " leuk" winkelen en ben een heel doelgerichte shopper geworden die precies weet in welke winkel de beste prijs-kwaliteit te vinden is voor verschillende kleding items. Enige uitzondering is daarbij schoenen. Daar ben ik iets makkelijker in, maar ik draag ze dan ook wel jaren en onderhoud ze erg goed. Gedeeld door het aantal jaar dat ik ze gebruik, kom ik goedkoper uit dan als ik goedkope schoenen koop.

Boodschappen zijn voor mij niet leuk: heb enorm last van keuzestress in het kiezen wat ik wil eten dus de aanbiedingen helpen mij daarbij of vriend gaat halen.

Mijn budget is meestal 30-40 euro per week,inclusief alles. Vaak rond de 50 als ik wasmiddel oid nodig heb, maar dat compenseer ik wel weer met een weekje diepvries leegeten. Met vriend erbij scheelt het hooguit 5-10 euro. Ik kook namelijk altijd teveel :D

Ik pin zo'n 70 euri per week voor alles: boodschappen, extra's e.d. Hou ik wat over, gaat het in een laatje voor als we een keer uit eten gaan oid of wat willen bestellen.
-poef-
anoniem_258255 wijzigde dit bericht op 29-10-2016 18:17
Reden: dubbel
% gewijzigd
Over het 'knieperd' voelen/zijn: ik weet niet beter van huis uit, met drie kinderen en 1 onder modaal inkomen. Toch kwamen we niets tekort en gingen we elk jaar op vakantie naar het buitenland. Ik snap oprecht niet waarom mensen 1000 euro voor een tas neertellen....dat is in mijn brein onvoorstelbaar en echt zonde van het geld. Voor de helft heb je ook een leuke tas en kun je ook nog andere leuke dingen doen of bijna 2 maanden boodschappen....

en vandaag de jaarafrekening van water gekregen en weer lekker wat eraf en teruggave, dus
Hmmm ik denk bij een "dure" tas niet eens aan 500 euro. Dat zomaar aan een tas uitgeven zou ik ook niet kunnen/willen. Vermoedelijk zelfs niet als ik ineens schat hemeltje rijk zou zijn en verzekerd van een riant inkomen elke maand. Vermoedelijk, want daar heb ik dan weer geen ervaring mee ;)

Daarentegen, van 1000 euro een mooie reis maken zou ik al makkelijker doen. Maar momenteel heb ik sowieso andere prioriteiten (sparen voor een eerste huis, DUO lening aflossen... ).
Ik vind het gewoon soms zo raar van mezelf dat ik zoo moeilijk geld uit kan geven terwijl we er genoeg van hebben...

puur omdat ik vind dat we binnen het budget moeten blijven.

deze maand flinke rekening van peuterspeelzaal, tweedehandse mooie kinderwagen voor een prikje gekocht op marktplaats,veel cadeau`s....meerdere afspraken om ergens te eten, verjaardag van mn broer die we uitgebreid gaan vieren...nou en dan kom ik echt niet uit.

Maar mijn zoon heeft echt een winterjas nodig en op marktplaats niet gelukt...nou ja ik heb het dus even losgelaten en december wordt ook weer duur dus, dan maar minder spaargeld...zucht steun haha.
Daar heb je gelijk in Pluus, bedoelde het vooral als voorbeeld van mensen in mijn omgeving die dat rustig wel doen. Ik heb ook niet tassen van 500 euro

Maar zoals elize zegt, geld wat er wel is niet kunnen uitgeven heb ik niet zo. Veel weet ik van te voren al dat er aankomt en maandelijks een buffertje voor eetafspraken ofzo. Ik maak alleen andere keuzes dan gemiddeld Nederland en plan vooral vooruit. Deze maand veel jaarrekeningen en belasting, maar dat weet ik ook al een jaar....dus dan spaar ik vooruit en blijf ik net zoveel sparen ongeacht de maand. Wellicht luxe dat ik geen kinderen heb en dat wellicht dan makkelijker is. Dat kan ik moeilijk inschatten.
Kinderen hebben soms de vervelende eigenschap op momenten dat het net niet uit komt uit hun kleding te groeien :P

Hier koop ik daarom een maat vooruit in, voornamelijk tweedehands of afprijzing nieuw. Heb tot nu toe eigenlijk alles zo van zolder kunnen vissen als het nodig was :P
Ik heb soms ook wel dat ik het besparen opeens helemaal zat ben, hoor. Echt een big spender zal ik nooit worden, maar ik heb wel maanden dat ik meer geld uitgeef dan anders. Vorige maand waren wij bijvoorbeeld heel goed bezig, maar sinds het nieuwe salaris is gestort lijkt het opeens weer niet op te kunnen. Waar het precies aan ligt dat weet ik niet, ik vind het heel gek. En als ik dan eenmaal in zo'n uitgeefbui zit, dan vind ik het weer lastig om ermee te stoppen.

Ik heb wel een vermoeden waar het door komt, trouwens. Zoontje viert dit weekend zijn verjaardag en ik heb echt een hekel aan verjaardagen vieren. Niet aan de verjaardag zelf, maar aan de visite enzo. Terwijl ons zoontje echt iedereen uitnodigt, tot de kassamevrouw aan toe Maargoed, daardoor ga ik dan maar om mezelf er gemakkelijk vanaf te maken vanalles online bestellen qua boodschappen en let dan niet op de centjes.

Gelukkig kunnen we ons dit soort uitspattingen wel permiteren. Het is meer mijn eigen strengheid dan dat het moet.
quote:zecora schreef op 29 oktober 2016 @ 08:32:

[...]

Wij hebben geen ORV

Wel krijgt man via mijn werk/pensioen een ruim maandelijks bedrag mocht ik komen te overlijden.

Ik krijg dit niet maar kan met bijv de helft van mijn salaris de vaste lasten nog dragen. En qua spaargeld redt kk het ook wel om een jaar te stoppen met werken.

Dus hoe zit dat bij jullie?

Welk bedrag zou je maandelijks extra nodig hebben als 1 van beide weg valt? Hoe lang denk je dan minder te willen werken?

Stel je hebt 1000 extra per maand nodig en dat tot dochter 12 is? Maakt 12.000 per jaar....keer x jaar.

Het is dus heel verschillend.

Ik heb bij een vriendin meegemaakt dat haar man overleed en zij alleen met kinderen achterbleeft.

Zij is vrij snel weer gaan werken (lees naar 3 maand). En je weet het nooit maar ik denk ool dat ik geen jaren zou thuis willen blijven. Maar wel minder werken dan dat ik nu doe. Dat kan hier financieel dus zonder orv.

Sorry, het bleek ineens een heel drukke dag te zijn met bezoek dat langs kwam en op bezoek gaan. Geen tijd meer gehad om te reageren.

Dankjewel voor de feedback.

Als één van onze salarissen wegvalt zouden we wel rondkomen, maar niet op dezelfde voet als nu. En dat zouden we wel graag willen. Dus ik denk dat at maar zo'n beetje het uitgangspunt moet worden. Spaargeld is best een bedrag, maar niet genoeg om echt langere tijd te stoppen met werken. Partnerpensioen moeten we maar eens even goed uitzoeken hoeveel dat is voor ons beiden (en aanmelden voor het pensioen moet ook op het lijstje).

Bedrag dat chocoladestukje noemt valt me reuze mee. Ik denk dat ik het zeker de moeite waard vind om dat elke maand te investeren in een stukje gemoedsrust. Bloemetjesolifant, dat is helemaal weinig wat jij noemt.

Wij hebben op dit moment geen hypotheek, maar gaan hier wel mee bezig. Onze lasten worden dan significant hoger. Zouden julie nu alvast hoger gaan zitten zodat je straks met die hypotheek ook goed zit? Of zouden jullie dan een tweede ORV afsluiten/de bestaande ORV verhogen?

We hebben ook geen uitvaartverzekering. Wel genoeg spaargeld om een uitvaart te betalen en onze ouders zouden ons allebei dat geld ook kunnen voorschieten als dat spaargeld onverhoopt wel even op is, dus dat zou ik inderdaad mee willen nemen in de ORV.
quote:elize_ schreef op 29 oktober 2016 @ 14:18:

Herkennen jullie dit?

IK ben echt heel erg bezig met budgetten.

maar sinds gisteren echt opeens het gevoel: ben er nu ff helemaal klaar mee.

Ik wil gewoon uit eten kunnen zonder te denken. ahah wat een geld.Of kleren kopen zonder te denken; wat zonde!

Wij kopen echt weinig kleren...voor mijn zoon veel tweedehands (wel echt mooi spul) en voor onzelf heel af en toe wat.

Ik denk dat ik deze maand het even los laat, we kwamen namelijk helaaml niet uit! veel kosten!

we zaten nu al bv over onze maandbudget heen bij de extra`s terwijl we niks geks deden.

onze maandbudget:

550 boodschappen (veel bio, hier komen we wel goed mee rond)

tanken:150 euro, vooral voor werk.

drogist: 50 euro (oa luiers)

extra:350 euro, maar dit gedeelte is het lastigste...

Wij sparen trouwens voor verbouwing, oplossen hypotheek...geen noodzaak dus.

Niet heel herkenbaar, maar ik ben ook duidelijk niet de grootste consuminderaar van dit topic. Wij hebben een goed inkomen en voor onze dochter werd geboren spaarden/reserveerden we elke bedrag wat voor sommige mensen het maandsalaris is (en bij ons voor de minst verdienende ongeveer een drie kwart van het salaris).

Ik hiel me dus voor dat we elke maand zo gauw het salaris gestort is we sparen en al het geld wat op de lopende rekening blijft staan mag gewoon op. Maar ik merk wel dat ik er over na denk hoe dat op gaat. Een keer een broodje in de kantine is wel prima, maar elke dag vind ik zonde van het geld, want zo lekker vind ik het niet. Een keer in de stad iets leuks tegenkomen en dat kopen is prima, maar dat hoeft niet 4 keer in de maand. Ik had daar een goede balans in gevonden.

Nu zijn onze kosten behoorlijk gestegen (kinderopvang) en ons inkomen gedaald (ouderschapsverlof) en dus sparen we ook minder. Daar komt bij dat we elke maand wel iets kopen wat nodig is voor onze dochter. En ik merk dat elke keer wat kopen mij ook wel in een soort koop mindset brengt. Zo wilde ik vrijdag een setje rompers halen bij de HEMA, maar liep ik naar buiten met rompers en een rokje voor mezelf. En ik wilde een nieuwe theepot halen bij de Xenos, maar die hadden ze niet maar ik liep wel naar buiten met fietslampjes en twee bordjes voor mijn verzameling blauw servies. Dat zijn geen grote bedragen en ik denk dat ik van alle aankopen lang plezier heb, maar als ik elke week zo de stad in gaat wordt het al met al toch een heel bedrag.
Haha, ik heb meerdere tassen van rond de 1000 euro. Wel van voor mijn consmindertijd. Ik ben er heel blij mee en ik koop nooit meer tassen want ik heb genoeg klassiekers. De meeste zijn zoveel in prijs gestegen dat ik er ongeveer voor kan krijgen wat ik betaald heb en voor mijn Chanel zelfs meer. Ik koop ze nu niet meer, ik heb dan liever een mooi sierraad of meer spaargeld maar ik ben blij dat ik ze heb.
A man is rich in proportion to the number of things he can afford to let alone.
Ik heb geen last van winkelstress of winkeldrang: het meeste van wat ik draag maak ik zelf, dus mijn winkeluitgaven houden op bij goede panty's, schoenen en een keer een vest. Daar gaat het geld niet in zitten . Wel merk ik dat ik sinds een jaar ongeveer het moeilijker vind om mijn boodschappenbudget laag te houden: we zijn 2-3 jaar rondgekomen van ongeveer 40 euro per week (laatste jaar richting 50), door echt met de seizoenen te koken en basisingrediënten te gebruiken. Nu kook ik verschrikkelijk graag, en merk ik dat ik door mijn ambitie om mijn kookboeken niet alleen voor de sier in de kast te laten staan regelmatig ingrediënten nodig heb die ik zelf niet kan maken, of van bepaalde ingrediënten de duurdere/betere versie haal in plaats van de budgetversie. Onze boodschappenuitgaven zitten nu dus tussen de 65 en 70 euro per week. Ik merk dat ik dat heel lastig vind: ik zou graag weer 20 euro minder uitgeven, maar tegelijk merk ik dat ik zo veel plezier haal uit lekker koken en lekker eten dat ik het het geld wel waard vind. Man vind het allemaal prima, die vindt dat we heerlijk eten en houdt dat graag zo. Lastig!
quote:Bloemetjesolifant schreef op 30 oktober 2016 @ 09:03:

Ik heb geen last van winkelstress of winkeldrang: het meeste van wat ik draag maak ik zelf, dus mijn winkeluitgaven houden op bij goede panty's, schoenen en een keer een vest. Daar gaat het geld niet in zitten . Wel merk ik dat ik sinds een jaar ongeveer het moeilijker vind om mijn boodschappenbudget laag te houden: we zijn 2-3 jaar rondgekomen van ongeveer 40 euro per week (laatste jaar richting 50), door echt met de seizoenen te koken en basisingrediënten te gebruiken. Nu kook ik verschrikkelijk graag, en merk ik dat ik door mijn ambitie om mijn kookboeken niet alleen voor de sier in de kast te laten staan regelmatig ingrediënten nodig heb die ik zelf niet kan maken, of van bepaalde ingrediënten de duurdere/betere versie haal in plaats van de budgetversie. Onze boodschappenuitgaven zitten nu dus tussen de 65 en 70 euro per week. Ik merk dat ik dat heel lastig vind: ik zou graag weer 20 euro minder uitgeven, maar tegelijk merk ik dat ik zo veel plezier haal uit lekker koken en lekker eten dat ik het het geld wel waard vind. Man vind het allemaal prima, die vindt dat we heerlijk eten en houdt dat graag zo. Lastig!dat zou voor mij niet lastig zijn..eten vind ik zo belangrijk!!
Ik vind 70 euro per week voor goed en lekker eten helemaal niet zo gek.
Als je 't zo stelt: nee, 70 euro is lang niet gek. Ik denk ook dat het vooral komt omdat ik weet dat het minder kan (als het moet) dat ik mezelf nu afvraag waarom ik niet de discipline heb om de 45 euro 'vol te houden', terwijl het natuurlijk best vreemd is om mezelf actief dingen te ontzeggen die ik wel heel belangrijk vind, alleen maar omdat ik weet dat het kan.
Daar zou ik dan weer makkelijker in zijn bloemetjesolifant

Iedereen heeft voor zichzelf pleziertjes waar hij of zij wél geld aan uitgeeft, terwijl je op iets anders heel erg kan besparen. In jouw geval als hypothetisch voorbeeld: wel 70 euro per week aan boodschappen uitgeven, maar als iemand je dan vraagt om mee uit eten te gaan daar geen 30 euro voor over te hebben.

Ik heb het zelf andersom, ik bespaar liever op boodschappen zodat ik een keer extra uit eten kan maar ik hou dan ook totaal niet van koken en doe daarin lekker simpel.

Moraal van het verhaal: sta jezelf toe te genieten van wat jíj belangrijk vindt
hmm zo zie ik het ook niet, ik bezuinig niet op eten "omdat ik het kan". De wetenschap dat minder mogelijk is, is voor mij genoeg. Ik heb ook een tijd last gehad om uitgaven op de juiste manier te zien, vooral de periode dat we kinderen kregen en het leven anders werd en ik vooral heel veel andere (toekomstige) verantwoordelijkheden op mijn pad zie als voorheen. Ik ben lang happy single geweest en kwam makkelijk rond en deed ook waar ik zin in had, met altijd een leuke pot spaargeld op de achtergrond. Nu met kinderen zie ik dat toch anders. Maar ben inmiddels wel over het punt heen gegroeid dat ik elke uitgave 10x bekijk, ik weet dat we geen big spenders zijn, ik weet ook dat we in geval van minder kunnen en die wetenschap is nu inmiddels genoeg voor mij.

ORV moeten we ons ook in gaan verdiepen ja. Voor mijn man is het al geregeld zou ik wegvallen maar ik denk dat we voor mij ook nog wat extra moeten regelen. Mocht mijn man wegvallen dan kan ik heel wat jaartjes vooruit met het spaargeld wat we hebben (los van het geld wat in het huis zit), voor mij is het dus ook echt een focus om spaargeld op hoogte te houden, maar wat extra kan nooit kwaad. De kosten zouden overigens wel wat lager worden in dat geval, ik zou niet in dit huis kunnen en willen blijven wonen vanwege de grootte van zowel huis als stuk land en daarnaast zouden er een paar dure hobby's wegvallen.
quote:Shenandoah schreef op 29 oktober 2016 @ 20:43:

Kinderen hebben soms de vervelende eigenschap op momenten dat het net niet uit komt uit hun kleding te groeien :P

Hier koop ik daarom een maat vooruit in, voornamelijk tweedehands of afprijzing nieuw. Heb tot nu toe eigenlijk alles zo van zolder kunnen vissen als het nodig was :P

Hoe oud zijn je kinderen?

Ik hoef echt niet aan te komen met zomaar een jas, ze hebben een hele duidelijke mening over de kleding die ze willen dragen. En dan heb ik het niet over dure merken, want dat daar geen budget voor is, dat snappen ze wel. Maar ze willen wel graag binnen hun budget zelf shoppen om er zoveel mogelijk kleding van te kopen die ze leuk vinden.
Wij zijn qua kinderkleding nog heel makkelijk... in de zomer naar een waddeneiland geweest waardoor we een winterjas wouden kopen voor DL (2 jaar) tegen de wind. In de zomer heb je echter niet zoveel keus... er hing alleen een goedkope jongensjas bij de Hema. Vonden we toen prima... maar nu het winter is blijven we die gebruiken en vind ik het zonde een andere te kopen. Als ze naar school gaat moeten we hier wel wat meer om gaan denken en zal ze zelf misschien ook meer eisen stellen. Nu was ze er helemaal blij mee.

Oh ja, met m 'n verjaardag dus catering laten komen en was denk ik goede keus. Was heel lekker en vriezer ligt nu vol met de restjes. Ze hadden echt belachelijk veel gemaakt. Om het op te maken zou iedereen 4 speklappen en 6 ribbetjes ofzo moeten eten.

En nu weer hard werken en besparen

Bumba, kan het zijn dat je mijn Facebook profiel een keer bezocht hebt? (wat prima is hoor)
Huh, hoe kan je zien wie er op je Facebook profiel gekeken heeft?
A man is rich in proportion to the number of things he can afford to let alone.
Nou, zij stond bij mij in het lijstje van "People you may know" en we hebben geen gemeenschappelijke vrienden en ik had haar profiel niet bekeken (nu wel om te kijken of ze was wie ik dacht). Dus of ze heeft mijn profiel bekeken (prima), maar zo niet wordt het eigenlijk nog spannender hoe Facebook dat dan verzint
Mijn dochter is 3,5 jaar. Zij heeft ook al een eigen mening over kleding, ik heb veel kleding gekregen en in grotere maten liggen (dochter is relatief klein). Vaak vindt ze het prima, maar ze wil bijv geen rokjes aan en alleen jurkjes met niks erop (dus geen streepjes of bloemetjes). Van de gekregen kleding vind ik het niet erg als ze het niet aan wil, geef ik gewoon weer door.
quote:Chocoladestukjes schreef op 30 oktober 2016 @ 08:55:

Haha, ik heb meerdere tassen van rond de 1000 euro. Wel van voor mijn consmindertijd. Ik ben er heel blij mee en ik koop nooit meer tassen want ik heb genoeg klassiekers. De meeste zijn zoveel in prijs gestegen dat ik er ongeveer voor kan krijgen wat ik betaald heb en voor mijn Chanel zelfs meer. Ik koop ze nu niet meer, ik heb dan liever een mooi sierraad of meer spaargeld maar ik ben blij dat ik ze heb.Ik zou heel zenuwachtig worden van zo'n duur gebruiksvoorwerp (Wat als er iets aan beschadigt? Wat is ie wordt gestolen?). Ik wist dat er liefhebbers voor waren maar wist niet dat ze ook in de consuminderhoek te vinden zijn. In mijn omgeving dus echt helemaal niet, dus daarom mijn ietwat wereldvreemde reactie, hoop dat ik niet te judgemental uit de hoek kom want dat was niet de bedoeling!
quote:kelpie schreef op 30 oktober 2016 @ 11:26:

Nou, zij stond bij mij in het lijstje van "People you may know" en we hebben geen gemeenschappelijke vrienden en ik had haar profiel niet bekeken (nu wel om te kijken of ze was wie ik dacht). Dus of ze heeft mijn profiel bekeken (prima), maar zo niet wordt het eigenlijk nog spannender hoe Facebook dat dan verzint

Volgens mij gaat dat ook obv gelijksoortige interesses.

Dus dezelfde (bespaar?) paginas liken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven