Schaamteloos stoomafblazen 2.0 *Puber Editie*

11-09-2015 14:14 3011 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van het topic van Bambi waarin er schaamteloos stoom afgeblazen mag worden over je kinderen is hier nu ook de puber versie!

Komen de volgende quotes jou bekend voor?

- waarom word je altijd gelijk zo boos?

- dat snap jij toch niet!

- dit is echt heel belangrijk!

- ik haat jullie!

- maar iedereen uit de klas mag...

- maar niemand uit de klas hoeft...

- ja duuuuh!

- ik ben geen baby meer hoor!

Kom er dan bij! Belangrijkste spelregels: geen oordelen, ongevraagde adviezen, of moralistisch gedoe. Want we weten allemaal heus wel dat je een goede ouder bent én van je puber/puberella houdt.

Geen discussies dus! Slechts een heerlijke uitlaatklep. En dat mag best heel lelijk, als dat nodig is.

(Bij haar topic schrijft zij oa ook het volgende: Schaamteloos stoom afblazen over je kinderen - Dit deden 'we' 10 jaar geleden al hier op Viva.

Wat een genót was dat. Gewoon even ongenuanceerd spuwen.

Vaak was dat heel hilarisch en herkenbaar. Vooral zo heerlijk herkenbaar! )
quote:Nelladella1 schreef op 30 oktober 2016 @ 07:42:

[...]

Pff heftig zeg. Luisteren ze nog wel dan op die leeftijd? Mijn vriend en ik zijn bang dat ze dan ineens al onze wensen volledig aan hun laars lappen. Heb je wel een rustige avond gehad verder? Je hebt toch nog een kleintje rondlopen (-kruipen)?

Over het algemeen luisteren ze wel ja. Gister dus even niet.

Mijn ene zoon, de niet vader die wil nog wel eens even proberen waar de grens is.
quote:Nelladella1 schreef op 30 oktober 2016 @ 07:42:

[...]

Pff heftig zeg. Luisteren ze nog wel dan op die leeftijd? Mijn vriend en ik zijn bang dat ze dan ineens al onze wensen volledig aan hun laars lappen. Heb je wel een rustige avond gehad verder? Je hebt toch nog een kleintje rondlopen (-kruipen)?

Pick your battels! Maak alleen ruzie met je kinderen over die dingen die echt de moeite waard zijn. Laat ze de gevolgen van hun eigen daden ervaren, in plaats van straffen te verzinnen.

Mobiel innemen lijkt wel het pak slaag van tegenwoordig. Daar kweek je geen pubers mee die zich bewust worden van hun daden. Hier wordt nooit gestraft en toch gaan onze pubers zelden over de schreef.
Rare nacht gehad vannacht. Zoon van zestien moest werken. Vrijwillig, voor het goede doel. Het zwembad had een griezelavond oid om geld in te zamelen en was open tot 3.00 uur. Zoon moest daarna nog een uur schoonmaken en was pas om 4.15 thuis.

Ik had gelukkig wel geslapen en wordt dan om 4.10 wakker en maak me zorgen dat hij er nog niet is. En op dat moment komt hij dan binnen. Hoe ik dat steeds doe snap ik ook niet, wakker worden vijf minuten voor hij thuis komt.
Nee, hier ook nooit straf. Maar wel consequenties hoor. Lon moet een bieb-boete betalen van twintig euro en die komen niet uit mijn beurs. Waarom zou ik dan kwaad worden, die twee tientjes zijn straf genoeg.

En die ruzie; in principe gewoon laten uitvechten en vooral niet vragen wat er was. Dat heeft geen zin namelijk. De één heeft dit verhaal en de ander ziet het anders. Mijn moeder en zus hebben nauwelijks contact. En de reden?

Zus zegt; mam rijdt door de straat, zwaait, maar binnenkomen ho maar.

Mam zegt; zus is elke week bij een vriendin in onze stad, maar een keertje langskomen, ho maar.

Beiden hebben gelijk. En het is één tegen één. Er is geen ´jij hebt gelijk en jij moet excuses aanbieden´ want de ander heeft het anders beleefd dus vindt niet dat ie ongelijk heeft.

Maar als je dan met jouw borden gaan gooien, ja dan snap ik wel dat je ze naar boven stuurt. Opzouten. Zou ik ook zo gedaan hebben.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
quote:Ceylon schreef op 30 oktober 2016 @ 08:34:

Maar als je dan met jouw borden gaan gooien, ja dan snap ik wel dat je ze naar boven stuurt. Opzouten. Zou ik ook zo gedaan hebben.

Zelfs dan hadden ze niet gestraft geworden door naar boven gestuurd te worden. Ik had de rest van het servies veilig gesteld en zij hadden nieuwe borden mogen kopen.

Het zou hier trouwens nooit zo geëscaleerd zijn. Dit soort agressie ken ik gelukkig helemaal niet.
Nou, niet zozeer naar boven vanwege mijn servies (dat is toch aan vervanging toe ). Maar gewoon omdat ik vind dat ik in principe niks met andermans ruzie te maken heb, dus dat doe je maar lekker ergens anders.

En zulke dingen komen hier ook niet voor, maarja, ik heb er maar één. Die heeft wel jarenlang een buurmeisje als ´halfzusje´ gehad, dus ze heeft wel ruzie- en weer goedmaken geleerd. Maar geen broer/zus om de ogen uit te krabben.

Al moet ik zeggen dat ik het ook niet herken van vriendinnen met meer kinderen. Broers/zussen maken natuurlijk wel eens ruzie, maar zo erg op die leeftijd, dat hoor je niet vaak.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Ik ken wel meerdere volwassenen die vroeger jaren op de vuist gingen met hun broer/zus. Eentje was zelfs geslagen door z'n zus met een strijkijzer. Ik wist in het begin niet wat ik hoorde (ben zelf opgegroeid als enig kind). Maar het zijn heel leuke mensen geworden met een goeie band met hun broer/zus.
Op puberleeftijd zijn de ruzies juist veel heftiger (zeker als je twee meiden hebt die ook nog eens ongesteld zijn).

Hoewel mijn dochter haar puberpiek al eind basisschool had ontwijkt ze nu vaak gewoon lekker haar broer wiens puberteit nog niet over is.

Oh ja, meneer had ook vergeten in te checken laatst toen ie me de trein ging, hij had ook vergeten dit te melden dus vrijdag lag er een brief van Arriva, de ritprijs van 3,45, verhoogd met 50,- boete voor zwartrijden en nu 15,- extra voor het te laat betalen. Nou, daar gaat zijn verjaardagsgeld.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Ik moet wel lijden hoor. Zoon zit aan de keukentafel tegen heug en meug Frans te doen. Hij weet -na acht weken les- nog niet wat 'comment elle s'appelle' betekent, en denkt dat tous 'goedemorgen kinderen!' betekent.
quote:Nelladella1 schreef op 30 oktober 2016 @ 10:33:

Ik ken wel meerdere volwassenen die vroeger jaren op de vuist gingen met hun broer/zus. Eentje was zelfs geslagen door z'n zus met een strijkijzer. Ik wist in het begin niet wat ik hoorde (ben zelf opgegroeid als enig kind). Maar het zijn heel leuke mensen geworden met een goeie band met hun broer/zus.

Wij waren met 4 thuis. Nou we hebben wat ruzie gehad.

1 broer van mij, die heeft ook geen contact met de familie. Maar mijn broer was agressief. Thuis is de tv wel eens door het raam gevlogen.

Met mijn andere broer en zussen ook wel echt ruzie gehad, maar nu kunnen we gewoon bij elkaar op de koffie. Weekje Italië dat was niet helemaal een succes.

Maargoed;

Beide kinderen hebben goed geslapen. Vanmorgen zaten ze weer gezamenlijk aan de ontbijttafel en was alles weer goed.

Ben opzich wel een strenge moeder. In mijn huis met borden gaan gooien, opzouten.

Ze waren wel zo slim om met oude borden te gooien.
fijn dat de rust weer is terug gekeerd en alles goed is. Wel heftig en ik denk een goede reactie van je om ze naar hun kamer te sturen. Even uit elkaar, en ze zelf laten bedenken wat er mis ging.

Ik had 3 zussen waarvan ik er met 1 ook niet op kon schieten. We wonen nu 200km bij elkaar vandaan, en als we elkaar nu weer zien gaat het prima. Bij sommige mensen moet je gewoon niet te dichtbij wonen, als je afstand houdt gaat het beter. Alhoewel die 200km wat overdreven is natuurlijk

sssst ik kan me voorstellen dat het voor jou dan ook een heel gebroken nacht is geweest. Ook al wil je het niet, je gaat toch er 'op liggen', net als toen ze klein waren in de gaten houden of je wat hoort. en nu of hij dan veilig thuis is gekomen.

wij waren een weekendje weg met z'n vieren, vaak uit eten geweest en samen op pad. Het was wel gezellig alleen pfff twee van die pubers tegenover je aan tafel in een restaurant. Dan hebben ze hun eigen humor en interesses met elkaar, geen aandacht voor hun tafelgenoten, hm. De eerste keer was het niet zo geslaagd zeg maar. We hebben ze er op gewezen en daarna ging het gelukkig beter. ondanks het gemopper (school, dingen moeten doen enzovoort) ben ik toch erg blij met mijn twee meiden. Wat worden het leuke mensen, wat ben ik trots op ze!
The past may be in tatters
But today is all that matters
Jaaaaaaaa, dat laatste. Ze worden zo leuk!!
quote:Ceylon schreef op 30 oktober 2016 @ 11:40:

Jaaaaaaaa, dat laatste. Ze worden zo leuk!!

Zeker! Daar kan ik zo van genieten om te zien hoe ze hun eigen leven vorm gaan geven. En dat ze dingen gaan doen waarvan je hoopt dat ze dat meepakken uit jouw opvoeding.

Dat zoon zo'n hele nacht gaat werken als vrijwilliger dat maakt me dan best trots.
quote:Nelladella1 schreef op 30 oktober 2016 @ 10:33:

Ik heb soms het idee dat juist de brussen die elkaar de tent uitvechten later een betere band krijgen. Iets met elkaars grenzen heel precies uittesten gok ik Mijn zusje en ik trokken vroeger serieus onze kisten (we waren alto...) aan voordat we elkaar te lijf gingen maar inmiddels kunnen we het prima vinden met elkaar.

Mijn puber ligt ook regelmatig verbaal in de clinch met zijn nogal scherpe zusje, dus verwacht dat die later ook prima met elkaar kunnen.
Hier gaat t ook hard tegen hard, valt ook zeker wel eens een klap onderling.

Soms kan ik het zo zat zijn .. dan vertrek ik gewoon , dan ga ik een rondje rijden in mijn auto om bij te komen

Want eerlijk gezegd helpt er niet veel aan wat ik doe. Gelukkig zijn ze ook lief voir elkaar, helpen ze elkaar, knuffelen etc.
--
Mijn kinderen zijn helemaaal gelukkig. Voor het eerst in lange tijd junkfood. Vriend haald ze op en gaat met ze naar de Mac.

Ik blijf thuis met de maaltijdsalade. 1 januari begonnen met diëten en ben inmiddels 20 kg kwijt. Ken mezelf als ik naar als ik 1 keer naar de Mac ga kan het ook een tweede keer, voor ik het weet zit de 20 kg er weer aan.
Nog nooit iemand zo gelukkig gezien om een big Mac.
quote:lotus77 schreef op 30 oktober 2016 @ 13:32:

[...]

Ik heb soms het idee dat juist de brussen die elkaar de tent uitvechten later een betere band krijgen. Iets met elkaars grenzen heel precies uittesten gok ik Mijn zusje en ik trokken vroeger serieus onze kisten (we waren alto...) aan voordat we elkaar te lijf gingen maar inmiddels kunnen we het prima vinden met elkaar.

Mijn puber ligt ook regelmatig verbaal in de clinch met zijn nogal scherpe zusje, dus verwacht dat die later ook prima met elkaar kunnen.

Ik lig op mijn 32 nog altijd in de clinch met mijn 28-jarige zus.

Die band ... die komt er hier niet. Het werkt gewoon niet tussen ons.
quote:Mietrot schreef op 30 oktober 2016 @ 17:05:

[...]

Ik lig op mijn 32 nog altijd in de clinch met mijn 28-jarige zus.

Die band ... die komt er hier niet. Het werkt gewoon niet tussen ons.

Bij ons ook niet.

De laatste keer dat ik mijn zus zag was in maart. En (haar idee) we zouden nog wat leuks gaan doen met de meiden omdat Zus en Lonneke vrij kort na elkaar jarig zijn. Ik heb nog wel eens een app gestuurd of ze tijd had, maar dat had ze toen niet. Daarna niks meer gehoord.

Dus nee, geen band.
quote:sssssst schreef op 30 oktober 2016 @ 08:26:

[...]

Pick your battels! Maak alleen ruzie met je kinderen over die dingen die echt de moeite waard zijn. Laat ze de gevolgen van hun eigen daden ervaren, in plaats van straffen te verzinnen.

Mobiel innemen lijkt wel het pak slaag van tegenwoordig. Daar kweek je geen pubers mee die zich bewust worden van hun daden. Hier wordt nooit gestraft en toch gaan onze pubers zelden over de schreef.

Pick your battles is natuurlik altijd verstandig maar dat jouw pubers vrijwel nooit over de schreef gaan hoeft niet meteen aan wel of niet straffen te liggen. Ik ben volgens mij vanaf mijn 14e nooit meer gestraft. Ik deed gewoon niks wat tegen de regels was.

Zat niet in me. Mijn kinderen (13 & 15) schieten nog steeds alle kanten uit. Hebben net een grote buitenschoonmaakbeurt achter de rug omdat ze fruit, maandverband en washandjes uit het raam in de tuin van de buurman hadden gegooid.

Buurman is er redelijk koel onder, die kent de straf en is blij dat zijn tuin bijharkt wordt.

In dit geval kregen ze een straf die gerelateerd was aan het vergrijp. Maar electronica inleveren gebeurt hier heel vaak. Niet alles heeft een directe consequentie voor hen, geld interesseert ze geen barst, dus als ze een jaar aan het afbetalen zijn vinden ze dat prima. En geld maakt niet alles goed. Als er een ruit sneuvelt dan kan ik ze wel laten betalen maar ik moet toch het glas vervangen. Leuk dat ze betalen voor het breken van mijn favoriete mok maar die is niet meer te krijgen, met mes snijden op aanrecht: zij gaan echt niet opnieuw schuren en lakken.

Sommige kinderen vreten nu eenmaal meer uit dan andere, en sommige hebben ook veel meer tijd nodig om hun les te leren dan anderen.
Over onenigheid tussen siblings: daar hebben wij nou helemaal geen last van. En dat ga ik niet gooien op mijn fantastische opvoeding. Ze zijn of lieflijk samen of elk hun eigen ding aan het doen. Slechts heel zelden dat er woorden vallen. Ze delen wel eens een stomp of een trap uit (nooit echt hard) en kijken dan heel verontwaardigd mijn kant uit. En ik doe niks want weet dat ze dat in gelijke mate naar elkaar doen en dat zoeken ze maar lekker zelf uit.

Toen ze ietsje jonger waren speelden ze heel veel samen, nu minder, maar nog steeds prima vrienden.

Dat was bij mij en mijn broer wel anders.
Ik ben totaal inconsequent in straffen, meestal straf ik niet,

dan ga ik er van uit dat mijn boosheid en afkeuring/teleurstelling voldoende straf is,

maar als ik ontplof ook weleens en dan ga ik idd straffen,

om weer snel door de mand te vallen, want bij straffen hoort handhaven, en dat krijg ik nooit voor elkaar.

wel is het zo dat ik na een vervelend incident duidelijk laat weten erg geirriteerd te zijn en dat resulteert er dan in dat ze dingen niet durven te vragen.

uiteindelijk zittten ze in een leerproces, dan werkt straf niet motiverend. miss wel dat ze dan eerder beter worden in het verbergen van dingen , puur om de straf te voorkomen.....
--
Ik lig hier weer in een deuk om de gevatte opmerkingen.

Ik waarschuw dochter niet te gaan zitten omdat er iets vies op haar stoel ligt. Ze pakt een doekje en maakt het schoon. Als ze gaat zitten zegt zoon: 'Nou zit er weer iets vies op je stoel.'

Tien minuten later komt er een berichtje van een vriendin hoe de meiden vanavond naar repetitie gaan. Slechts één van hen heeft een rijbewijs niemand een auto, dus dochter zegt: 'Duh, op de fiets natuurlijk.' Zegt zoon: 'Nou vriendin X kan natuurlijk ook op haar bezem gaan........ die heks!'
quote:Ceylon schreef op 30 oktober 2016 @ 17:08:

[...]

Bij ons ook niet.

De laatste keer dat ik mijn zus zag was in maart. En (haar idee) we zouden nog wat leuks gaan doen met de meiden omdat Zus en Lonneke vrij kort na elkaar jarig zijn. Ik heb nog wel eens een app gestuurd of ze tijd had, maar dat had ze toen niet. Daarna niks meer gehoord.

Dus nee, geen band.Heb die band ook niet met mijn zus. Ik vind dat ontzettend jammer. Jullie?
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken.
quote:Keuken1987 schreef op 31 oktober 2016 @ 21:16:

[...]

Heb die band ook niet met mijn zus. Ik vind dat ontzettend jammer. Jullie?

Ik vind het vooral jammer voor mijn nichtje / metekind van bijna 2.

Ik heb een boel ideeën die ik met haar wil doen, maar ik zal wel wachten daarmee tot ze oud genoeg is.

Zodat ik niet telkens mijn zus moet meenemen als "babysit" en "waakhond".

Als ze tegen dan nog wil, tenminste ...

(Ik heb zelf geen kinderen en blijf bewust kinderloos, maar ik wil haar bijvoorbeeld wel es meenemen naar de dierentuin hier in de buurt. Of als ze daar zin in heeft zie ik me haar wel meenemen op shoppingtrip als ze bijvoorbeeld 10 of 12 is. Of ze mag hier wat mij betreft vanaf 't moment dat ze 't zelf vraagt komen logeren. Desnoods neemt ze zelfs een vriendinnetje mee ...)

Ondanks dat ik nichtje het afgelopen jaar 6 keer heb gezien, begint ze stilaan "tante Mie" te kunnen zeggen .

Ik was overigens net bijna klaar om definitief te breken met zus toen diezelfde zus bekend maakte zwanger te zijn.

Voor haar kind(eren) wil ik dus nog een beetje band houden.

Over 't algemeen zie ik hen zowat enkel bij mijn ouders.

Voor dat meterschap ... Ik vermoed dat mijn moeder zwaar gepusht heeft.

Mijn zus heeft immers maar 1 zus.

En ik kon niet zo harteloos zijn om te weigeren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven