Balkon in de herfst/winter

31-10-2016 09:05 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
We zijn afgelopen jaar verhuisd dus dit is de eerste herfst met een groot (overdekt) balkon.

In de zomer/lente vond ik het plekje geweldig maar nu de boompjes geen blaadjes meer hebben en de meeste planten bruin zijn voelt het balkon wel erg kaal.

Door de grote schuifpui kijk je op het balkon en vanuit de woonkamer staar ik dus regelmatig naar die lege dorre boel. Kortom: hebben jullie ideeën voor de inrichting/aankleding tijdens de herfst/winter? (het liefst zo dat we in de zomer er wel nog plek is om te zitten ).
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
Heideplantjes?
Je bent zelf een theepot
Planten vervangen door planten die in de winter groen blijven? Is je balkon goed overdekt? Dan zou je kussens, dekens, plateaus met kaarsen of andere decoratie kunnen overwegen.

Zoek eens op pinterest naar balcony decoration of balcony in winter, dat soort termen.
Koop een leuk loungesetje. Ik heb mijn plekje verder opgeleukt met erg veel van Xenos, grote nepcactussen 75 cm (zijn erg prijzig maar staat erg leuk) en van die hangplantjes in die geknoopte plantenhangers.

En wat nepplantjes, kruik, krukjes, houten platen met tekst etc aan de muur van action. En mooie grasplanten 1.30 hoog staan er ook nog bij, kwantum en leen bakker.

Kaarsen op LED deze week bij Dirk in de aanbieding. Staat leuk op tafel.
is je balkon vorst-vrij?
Een leuk kleurig kunststof tafelkleed en kleurige potjes en potten. Daarin (nep)bloemen of (nep)planten die er enigszins echt uitzien. Echter ook leeg fleuren ze de boel al flink op.

Bij Ikea vind je leuke spullen en ideeen.

er bestaan grote kunststof bloembakken met licht erin in diverse kleuren. Ligt eraan an welke stijl je blij wordt......ik vind dat erg leuk. Eenvoudig aan te kleden met een grote ronde kunststoffen buxusbol, zelfs al verkrijgbaar bij Action in diverse maten.

Een leuk kunststof beeld in kleur of een bronzen beeld of beeldhouwwerk in eigen smaak dat bij weer en onweer buiten kan staan.

Een buitenschilderij op soort van canvas die tegen regen kan.

Een lichtkrans voor de warme aankleding in de avond en bij schemer.
quote:Troeteltje schreef op 31 oktober 2016 @ 09:22:

Een leuk kleurig kunststof tafelkleed en kleurige potjes en potten. Daarin (nep)bloemen of (nep)planten die er enigszins echt uitzien. Echter ook leeg fleuren ze de boel al flink op.

Bij Ikea vind je leuke spullen en ideeen.

er bestaan grote kunststof bloembakken met licht erin in diverse kleuren. Ligt eraan an welke stijl je blij wordt......ik vind dat erg leuk. Eenvoudig aan te kleden met een grote ronde kunststoffen buxusbol, zelfs al verkrijgbaar bij Action in diverse maten.

Een leuk kunststof beeld in kleur of een bronzen beeld of beeldhouwwerk in eigen smaak dat bij weer en onweer buiten kan staan.

Een buitenschilderij op soort van canvas die tegen regen kan.

Een lichtkrans voor de warme aankleding in de avond en bij schemer.

Dat is wel erg veel kunststof/plastic bij elkaar.

Ik zou gaan voor natuurlijke houten bakken met echte planten erin.
Het zijn opties en ideeen die je kunt combineren of los van elkaar kunt zien. Al naar gelang je smaak.
Wij hebben palmen. Helaas geen dicht balkon zodat ze nu weer binnen staan. Maar als je balkon vorstvrij is is dat misschien een optie.

Verder blijft onze loungeset wel staan zodat de rokers in de familie daar kunnen zitten.
Wij hebben hetzelfde. Ik heb rond deze tijd meestal chrysanten staan. Wat lichtjes op zonnecellen.

Vogelvoederplank/huisje en ik hang her en der voederbollen op (goed vastmaken want nadeel van een balkon is dat vooral kraaien het goed weten te vinden en die vliegen zo met een hele vetbol weg )

Met kerst hang ik lichtjes op.
Ligt aan zon- en windrichting en windkracht en ook welke planten het in jullie streken het beste doen. Op de eerste etage zal het wel meevallen hoewel je ook daar veel meer wind vangt dan in een tuin. Er ontbreekt ook vaak natuurlijke schaduw van objecten die in een tuin op de grond staan. In plaats daarvan bakt de zon genadeloos gedurende bepaalde uren per dag en de rest van de tijd is het een stuk donkerder.

Dus meet alles op en raadpleeg het plaatselijke tuincentrum. Zij weten het allerbeste welke planten het op hun eigen locatie redelijk voorspoedig doen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Echte planten hebben wel de voorkeur. Heide is een goed idee! Lampjes lijkt me ook leuk (zeker nu het 's ochtends ook nog donker is). Nep planten vind ik dan weer een beetje kitch.

Pinterest had ik nog niet eens aan gedacht!

Het balkon is overdekt maar er staat wel een forse wind. Afgelopen zomer zijn de kleine potjes regelmatig van de rand gewaaid. In principe draait de zo'n om het balkon heen dus se hele dag is er wel een hoekje met zon.

Voer/bollen voor de vogels leek me ook leuk maar we hebben door buren die hun vuilniszakken niet opruimen regelmatig meeuwen en kraaien
quote:neweve schreef op 31 oktober 2016 @ 13:42:

Het balkon is overdekt maar er staat wel een forse wind. Afgelopen zomer zijn de kleine potjes regelmatig van de rand gewaaid.

misschien eerst met windschermen gaan werken?

beetje luwer maken??
Wij hebben wat siergrassen staan op ons balkon, die moeten we pas knippen na de winter, dus staat nu nog leuk. Verder ook wat bamboe en andere bladhoudende planten.

Doorheen de balustrade zitten kerstlichtjes gedraaid, en die gaan verder tegen de muur via zo'n bamboe klimrek voor planten. Daartegen hebben we in de zomer passieflora staan, en nu hebben we er klimop tegen gezet.

Bistrosetje blijft gewoon staan, met wat leuke kleurrijke kussens en decoratie op de tafel. Hier ook een overdekt balkon, dus het wordt niet nat.
Planten die tegen wind kunnen hebben stevig takken, leerachtig blad en vaak ook haartjes op de bladeren. Bijvoorbeeld het zilverstruikje, dat vaak ook in kerstdecoraties wordt gebruikt.

Juniperus, geranium, rozemarijn, berberis kunnen tegen wind.

Kijk naar wat er in jouw onmiddellijke omgeving goed groeit.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Goede tips voor planten. Ik ga morgen in het tuincentrum kijken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven