Geld & Recht alle pijlers

Gierige acties, deel V

29-04-2016 17:52 3007 berichten
Deel I, II, III en deel IV zijn een groot succes.

We gaan hier verder met het beschrijven van gierige acties. Dit topic is vooral bedoeld voor verhalen

Uiteraard kan er ook lekker gereageerd worden op de verhalen maar probeer hier niet te verzanden in een welles-nietes discussie over bepaalde standpunten; dan kan je daar beter een apart topic voor starten. Als je je hier niet aan kan houden, word je gestaft en dan kan je een ban krijgen.

Zo is inmiddels wel duidelijk dat er verschillend gekeken wordt naar het wel of niet betalen van de wc-dame en ook dat het wel of niet hoofdelijk omslaan van een rekening in de horeca zowel gierige als niet gierige kanten heeft. Gelieve deze oude koeien hier met rust te laten.

De link naar deel IV: KLIK, met daarin links naar de eerdere delen.
Ik heb genoeg in huis voor onverwachte eters, maar het gebeurt gewoon nooit. Ik vind het ook redelijk onbeschoft om rond etenstijd ergens te blijven hangen of langs te gaan in de kennelijke hoop mee te mogen eten. En blijkbaar vinden wel meer mensen dat want er zijn maar weinig mensen die dat doen. Het zit blijkbaar niet in de nl cultuur.

Dat het in andere culturen wel normaal is, boeit me niet. Het een is namelijk niet beter dan het andere.

Als ikzelf iemand uitnodig zal ik nooit vragen hoeveel aardappels iemand blieft. Dan kook ik iets speciaals en gewoon meer dan genoeg.
quote:eva-luna schreef op 31 oktober 2016 @ 20:55:

[...]

Dit. Je kookt geen spaghetti of rijst of wat dan ook uren van tevoren toch? Je kookt wat extra op het moment dat er iemand aanschuift. Ik kan me serieus niet voorstellen dat iemand niet iets als pasta, rijst, couscous, bladerdeeg, eieren of iets dergelijks in huis heeft, naast wat blikken tomatenpuree, wat vlees en groenten voor nood in de diepvries en echt niets extra's in de koelkast waar je iets van kunt maken..

Met iets als gehakt of kipfilet of peulvruchten en groenten en iets erbij kun je toch alle kanten op??

Ik zie Mietrot schrijven dat ze bijvoorbeeld wel vlees of vis in huis heeft, maar niet bijpassende groenten of iets dergelijks. Dan ben je toch eigenlijk gewoon niet zo heel creatief met koken, want er valt toch bijna overal iets van te maken?

Pasta ... vast nog wel ergens een reservepak.

Aardappelen ... pak van 5 kilo. Met wat geluk dus reserve. Of met wat pech is de zak op.

Rijst ... er gaat hier elke keer een heel pak door, dus dat koop ik gewoon op 't moment dat we dat eten.

Blikken tomatenpuree gaan veel te hard, dus ik ben al lang blij als ik genoeg heb voor ons 2. (Vergeet ik telkens bij te kopen of ik heb iets van "we hebben nog" om dan thuis vast te stellen "Niet of niet genoeg")

Eieren ... In 't beste geval is er 1 ei over. Koop ik bij als ze gebruikt worden, waarna man de rest opeet in 't weekend.

Couscous ... Krijg ik niet binnen, dus is niet in huis.

Peulvruchten ... Krijg ik niet binnen, dus niet in huis.

Bladerdeeg ... Koop ik alleen als ik quiche maak. Op 't moment zelf. Anders vervalt het. (Geen flauw idee waar ik het anders voor zou kunnen gebruiken.)

Gehakt steekt in de diepvries. Duurt minstens een halve dag eer het ontdooit en hanteerbaar is. (Al vaak op gevloekt als ik het weer es te laat heb uitgehaald of vergeten ben uit te halen ).

Kipfilet. Zelfde verhaal als gehakt.

Brood. Met wat chance zijn er nog een paar sneden. Maar met pech zijn die steenhard of moet ik dringend naar de bakker. Vanmiddag zelf ook nog gevloekt dat het brood hard was en er alleen choco was. Dat zet ik gasten dus niet voor (dan mag diegene die er onverwacht is dus mee naar een broodjeszaak). Tijdens 't boodschappen doen nieuw brood meegenomen. Manlief had een broodje op zijn werk.

Wij leven hier gewoon met 2 en ik koop dus telkens voor 2.

Als er hier echt morgen iemand aanwaait, dan wordt het dus afhaalchinees of afhaalpizza of frituur.

(En gaat mijn eigen eten wel weg, want dan heb ik zelf ook zin in chinees .)
Alle reacties Link kopieren
Als hier iemand onverwacht blijft eten wordt het macaroni met tomatensaus en een uitje.

Dat lukt meestal nog wel. Ik kook en koop dus afgepast voor 2 personen. Groente koop ik 2 keer per week, afhankelijk van de reclames. Dit geldt ook vlees.

Afhaal, alleen als de visite betaald. Tja, van 40 euro in de week kun je geen gekke dingen doen.

Het is niet anders. Koffie, thee en bisquitjes zijn wel aanwezig. Dus voor koffie ben je altijd welkom en je theezakje hoef je niet twee keer te gebruiken!
quote:Starshine-2 schreef op 31 oktober 2016 @ 21:02:

Ik heb genoeg in huis voor onverwachte eters, maar het gebeurt gewoon nooit. Ik vind het ook redelijk onbeschoft om rond etenstijd ergens te blijven hangen of langs te gaan in de kennelijke hoop mee te mogen eten. En blijkbaar vinden wel meer mensen dat want er zijn maar weinig mensen die dat doen. Het zit blijkbaar niet in de nl cultuur.

Dat het in andere culturen wel normaal is, boeit me niet. Het een is namelijk niet beter dan het andere.

Als ikzelf iemand uitnodig zal ik nooit vragen hoeveel aardappels iemand blieft. Dan kook ik iets speciaals en gewoon meer dan genoeg.

Ben ik overigens één van de weinigen die gasten nooit gekookte aardappelen zal voorzetten?

Ik vind aardappelen-groenten-vlees zelf al niet zo ... laat staan dat ik het feestelijk vind.

Als ik gasten heb, komen er dus geen gekookte aardappelen op tafel.

Eventueel wel in friet- of kroketvorm. Bij iets van uitgebreid vlees dan wel.
Ik word gewoon schijtziek van dat gezeur a la: jaaaa, Nederlanders zijn gierig want je wordt rond etenstijd nog net niet de deur uitgezet. Nee, dan het buitenland. Daar kun je onverwacht met je hele gezin aan komen kakken en dan kun je zo aanschuiven (wat impliceert dat er dus sowieso al veel te veel gekookt is, want als je eerst nog van alles moet ontdooien kun je niet 'zo aanschuiven').

Alsof alles wat ze over de grens doen beter is dan wat we hier doen. Wij doen het gewoon anders. Nou en.
quote:Pepermint_Patty schreef op 31 oktober 2016 @ 21:11:

Als hier iemand onverwacht blijft eten wordt het macaroni met tomatensaus en een uitje.

Dat lukt meestal nog wel. Ik kook en koop dus afgepast voor 2 personen. Groente koop ik 2 keer per week, afhankelijk van de reclames. Dit geldt ook vlees.

Afhaal, alleen als de visite betaald. Tja, van 40 euro in de week kun je geen gekke dingen doen.

Het is niet anders. Koffie, thee en bisquitjes zijn wel aanwezig. Dus voor koffie ben je altijd welkom en je theezakje hoef je niet twee keer te gebruiken!

Ik zou dringend es moeten checken of ik nog thee heb .

Wij drinken koffie, dus meestal geen thee in huis.

Voor die 2 koppen thee op een jaar dat er hier gedronken worden ...

Koekjes vreet ik dan weer zelf op .

Niet standaard een pak in huis dus. Hoogstens een zwaar aangebroken pak.
quote:Mietrot schreef op 31 oktober 2016 @ 21:11:

[...]

Ben ik overigens één van de weinigen die gasten nooit gekookte aardappelen zal voorzetten?

Ik vind aardappelen-groenten-vlees zelf al niet zo ... laat staan dat ik het feestelijk vind.

Als ik gasten heb, komen er dus geen gekookte aardappelen op tafel.

Eventueel wel in friet- of kroketvorm. Bij iets van uitgebreid vlees dan wel.Nee ik ook niet. Ik gruwel van gekookte aardappelen. Ik schreef het nav die gierige post over hoeveel aardappels iemand wilde.
quote:Mietrot schreef op 31 oktober 2016 @ 21:09:

[...]..

Wij leven hier gewoon met 2 en ik koop dus telkens voor 2.

Als er hier echt morgen iemand aanwaait, dan wordt het dus afhaalchinees of afhaalpizza of frituur.

(En gaat mijn eigen eten wel weg, want dan heb ik zelf ook zin in chinees .)Oooohhh, maar nu komt de aap uit de mouw! Jij zorgt voor een excuus om wat te mogen halen of laten bezorgen
quote:Taralina schreef op 31 oktober 2016 @ 19:06:

[...]

Ik word ook altijd hélemaal kriegel van mensen die 'afgepast' koken.

In een van de vorige gierig-topics ging iemand bij zo'n afgepaste vriendin eten.

Wordt ze een paar uur daarvoor gebeld met de vraag 'hoeveel aardappels ze straks wil eten?'

Want er werd absoluut geen enkele aardappel extra geschild.....

Je hebt afgepast en afgepast... Ik kook ook vaak niet meer dan nodig, ik weet precies hoeveel wij met zijn vieren eten en verwacht normaal gesproken geen bezoek. Ik ben ook geen kookwonder dat met wat uien en een ei een maaltijd voor extra personen in elkaar kan zetten en vaak heb ik ook niet zoveel in huis, omdat ik de ervaring heb dat ik dan veel moet weggooien. Maar als ik weet dat er eters komen, dan pak ik ook uit en is er meer dan genoeg. Het van tevoren vragen hoeveel aardappels iemand wil, vind ik ook belachelijk, maar het wil niet zeggen dat iedereen die normaal afgepast kookt dat doet. Ik heb alleen geen zin om telkens dingen weg te gooien of restjes in te vriezen. Ik kook liever vers en diepvriesdingen blijven maanden liggen.
Onverwachte mee-eters krijgen hier wel degelijk aardappels. Die eet ik zelf nou eenmaal ook het meest. Als het feestelijk moet maak ik wel puree of zo

Iemand nog iets anders gierigs te vertellen?
Dit dreigt te verzanden in een oeverloze discussie....

Valt me wel op dat er zo veel mensen zijn die weinig voorraad in huis hebben, qua eten.

Ik heb een hekel aan boodschappen doen en de dichtstbijzijnde super is twintig minuten fietsen. Daarom haal ik eens per drie weken boodschappen. Anderhalve kar vol. Kleine kans daarom dat onverwachte eters de hond in de pot vinden.

Nu snap ik heus wel dat niet iedereen op deze manier een voorraad etenswaren in de kasten heeft liggen. Maar ik ben oprecht verbaasd dat er mensen zijn die iedere dag hun maaltje voor die dag nog bij elkaar moeten zoeken in de supermarkt.
I have neither the time nor the crayons to explain this to you.
quote:Mietrot schreef op 31 oktober 2016 @ 20:22:

[...]

Gasten zet ik geen restjes uit de vriezer voor.

Zelf eet ik ze ook niet graag en uiterst zelden. (De meeste ingevroren restjes belanden alsnog na een tijd in de vuilbak.)

En qua boodschappen doen ... zijn we nog altijd met 2.

Man kan net zo goed boodschappen doen als ik. En doet het ook de helft van de tijd.

Die 2 keer per jaar dat we écht geen zin hebben of totaal niets voorzien vanwege last minute wijzigingen in 't programma, bellen we de Chinees die aan huis levert .

Ik heb overigens altijd wel nog wat diepvriesgroenten, maar meestal geen passend vlees / vis voor erbij.

Of wel vlees, maar geen passende groenten.

Niets waar ik een fatsoenlijke maaltijd mee op tafel kan zetten.

Dan nog liever op zo'n moment dus de Chinees bellen. En hopen dat er nog cash in mijn portefeuille steekt om te betalen (Chinees aanvaardt geen bankkaarten.)Man en ik zijn ook met z'n 2'tjes. En ik zie jouw visie echt niet.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Tot zover de Nederlandse ongastvrijheid (MIetrot is Vlaams toch?)
quote:Vera8 schreef op 31 oktober 2016 @ 21:19:

Valt me wel op dat er zo veel mensen zijn die weinig voorraad in huis hebben, qua eten.

Ik heb een hekel aan boodschappen doen en de dichtstbijzijnde super is twintig minuten fietsen. Daarom haal ik eens per drie weken boodschappen. Anderhalve kar vol. Kleine kans daarom dat onverwachte eters de hond in de pot vinden.

Nu snap ik heus wel dat niet iedereen op deze manier een voorraad etenswaren in de kasten heeft liggen. Maar ik ben oprecht verbaasd dat er mensen zijn die iedere dag hun maaltje voor die dag nog bij elkaar moeten zoeken in de supermarkt.Ik heb gewoon een onregelmatig leven. Soms g aik na het werekn ineens nog een drankje doen en ergens eten, of dan ben ik weer wat dagen weg (in het weekend). Als ik veel vooruit koop, dan heb ik altijd het idee dat ik spullen aan het weggooien ben. Heb wel wat blikken en bloem en pasta en rijst en zo op voorraad. Maar als ik 'plan', dan veranderen de plannen meestal toch... . Maar goed, dan ga ik gewoon wat afhalen.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
quote:Vera8 schreef op 31 oktober 2016 @ 21:19:

Nu snap ik heus wel dat niet iedereen op deze manier een voorraad etenswaren in de kasten heeft liggen. Maar ik ben oprecht verbaasd dat er mensen zijn die iedere dag hun maaltje voor die dag nog bij elkaar moeten zoeken in de supermarkt.Ik ben dan weer oprecht verbaasd dat jij daar zo verbaasd over bent. Ik doe dat en vind het heerlijk.
Ik snap trouwens niet waarom een maaltijd voor gasten altijd feestelijk moet zijn. Ik ben daar heel makkelijk in, als ik het weet doe ik mijn best. Als ik het pas op de dag zelf hoor en ik heb geen tijd om boodschappen te doen, dan zeg ik dat eten kan, maar dat het iets simpels wordt. En als ik alleen brood in huis heb, zal ik dus zeggen dat het brood wordt. Nog nooit iemand gehad die dat vervelend vond, net zoals ik het ook niet vervelend vind als iemand mij zoiets voor zet omdat ik onverwacht in de buurt ben. Ik kom voor de persoon en niet voor het eten. Moet zeggen dat ik wel blij ben dat mijn vrienden hier net zo in zijn.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
quote:Starshine-2 schreef op 31 oktober 2016 @ 21:12:

Ik word gewoon schijtziek van dat gezeur a la: jaaaa, Nederlanders zijn gierig want je wordt rond etenstijd nog net niet de deur uitgezet. Nee, dan het buitenland. Daar kun je onverwacht met je hele gezin aan komen kakken en dan kun je zo aanschuiven (wat impliceert dat er dus sowieso al veel te veel gekookt is, want als je eerst nog van alles moet ontdooien kun je niet 'zo aanschuiven').

Alsof alles wat ze over de grens doen beter is dan wat we hier doen. Wij doen het gewoon anders. Nou en.

Precies. Laat de zeikerds lekker over de grens gaan wonen.

en dan ook geen gebruik maken van onze goede gezondheidszorg en andere voorzieningen he
Ik koop en kook altijd afgepast. En ik heb een vol leven, dus ik plan echt de tijd om boodschappen te doen. En als er onverwacht iemand mee-eet (het komt wel eens voor maar oh my god wat heb ik daar de schurft aan) mag ik dus een dag eerder boodschappen gaan doen.
quote:jippie55 schreef op 31 oktober 2016 @ 21:58:

[...]

Ik ben dan weer oprecht verbaasd dat jij daar zo verbaasd over bent. Ik doe dat en vind het heerlijk.

Ik heb dan weer een schurfthekel aan voor een hele week bedenken wat ik ga eten. Laat staan voor 2 weken of voor een maand.

Een enkele keer lukt het mij voor 3 dagen, maar meestal veranderen de plannen toch of heb ik of man toch geen zin in wat ik 3 dagen tevoren heb bedacht.

Daarom dus ... dagelijks of om de 2 dagen en juist kopen wat we nodig hebben voor die tijd.

Ik moet overigens toch gaan, want ik heb elke 2 à 3 dagen brood nodig en beleg. En verse groenten.

Supermarkt 1 (Spar) is 5 minuten wandelen en supermarkt 2 (Aldi) is 7 minuten wandelen. Of 2 minuten met de fiets.

Spar is overigens een kleine buurtsuper - in de categorie AH - en de rij aan de kassa is bijna nooit lang (tenzij je persé op zaterdagmiddag wil gaan).

En jep, ik ben Vlaamse of Belgische .

Maar ik dacht dat dat ondertussen wel zowat algemeen geweten was.
quote:Courage-- schreef op 31 oktober 2016 @ 18:41:

Dat vind ik wel meevallen Nina.

En daarnaast weet niemand of ze het land/de stad ook had aangedaan als vriendin daar niet woonde.

Ging ze de stad bezoeken of de vriendin?

Heel eerlijk, als mijn vriendin daar niet zou wonen had ik dat land niet aangedaan. Te duur en engels spreken ze echt bijna niet.Ook spreekt het land mij niet zo heel erg aan. Ik heb echt een hele toffe week gehad, maar heb niet direct nu van, ik wil meer zien van het land. Dus ik kwam eigenlijk wel echt voor haar.

We hebben wel veel gedeeld qua kosten, omdat ze geen gasfornuis etc heeft en sowieso buiten de deur altijd eet. Bedenk me net ook dat ik voordat ik boekte haar wel paar keer heb benadrukt dat ik weinig te besteden had. Ze wuifde dat weg van, ach bij mij kan je gewoon gratis slapen.

Ik ben niet diegene uit dat topic over die "wereldreis"(alleen azie was het toch? ). toevallig ben ik ook voor langere tijd op reis maar heb als ik terugkom een buffer waar ik nog een halfjaar van kan rondkomen. Want ik deel de mening van iedereen daar, vind dat not done om dan bij terugkomst je hand op te houden.

En verder snap ik niet dat sommige zo zuur en gierig doen over iemand die komt mee eten. Als je niet kan slapen van de stress van iemand die alleen maar iets mee eet, dan heb je een zwaar leven denk ik ?

Iedereen mag bij mij mee eten hoor, alleen wordt het dan hoogstwaarschijnlijk geen culinar hoogstandje (sowieso kan ik dat al niet ) en doen we koken vaak samen. Dan geeft het ook niet dat het koken wat langer duurt, onder het roeren etc door gewoon lekker doorkletsen.
quote:Robinson schreef op 01 november 2016 @ 06:04:

[...]

Heel eerlijk, als mijn vriendin daar niet zou wonen had ik dat land niet aangedaan. Te duur en engels spreken ze echt bijna niet.Ook spreekt het land mij niet zo heel erg aan. Ik heb echt een hele toffe week gehad, maar heb niet direct nu van, ik wil meer zien van het land. Dus ik kwam eigenlijk wel echt voor haar.

We hebben wel veel gedeeld qua kosten, omdat ze geen gasfornuis etc heeft en sowieso buiten de deur altijd eet. Bedenk me net ook dat ik voordat ik boekte haar wel paar keer heb benadrukt dat ik weinig te besteden had. Ze wuifde dat weg van, ach bij mij kan je gewoon gratis slapen.

Ik ben niet diegene uit dat topic over die "wereldreis"(alleen azie was het toch? ). toevallig ben ik ook voor langere tijd op reis maar heb als ik terugkom een buffer waar ik nog een halfjaar van kan rondkomen. Want ik deel de mening van iedereen daar, vind dat not done om dan bij terugkomst je hand op te houden.

En verder snap ik niet dat sommige zo zuur en gierig doen over iemand die komt mee eten. Als je niet kan slapen van de stress van iemand die alleen maar iets mee eet, dan heb je een zwaar leven denk ik ?

Iedereen mag bij mij mee eten hoor, alleen wordt het dan hoogstwaarschijnlijk geen culinar hoogstandje (sowieso kan ik dat al niet ) en doen we koken vaak samen. Dan geeft het ook niet dat het koken wat langer duurt, onder het roeren etc door gewoon lekker doorkletsen.Het was niet iemand he? Die kwam eten, het waren er 5. En mijn leven is niet zwaar, alleen ik word er wel gestressed van, kan toch? Gelukkig slaap ik wel gewoon de nacht tevoren. Maar ik doe het niet meer gewoon, eters, 1 ok, maar geen hele gezinnen meer.
mag het nu weer over gierige acties gaan aub?
geneet van 't laeve
quote:Baankje1 schreef op 01 november 2016 @ 06:56:

mag het nu weer over gierige acties gaan aub?+1
quote:Oudblond schreef op 31 oktober 2016 @ 20:18:

Het gaat toch niet over 'overkoken' maar over dat je nog wel iets de keuken uit kunt toveren als er onverwachte eters zijn? Heb je niets in de vriezer, niets in potjes in de voorraad? Lijkt me vervelend als je een dag (ziek, geen zin, enkel verstuikt) niet naar de winkel kan. Dan heb je zelf toch ook niets te eten?

Wij doen 1 keer per week boodschappen en hebben een redelijke voorraad waar we gedurende de week uit kunnen kiezen.

Brood doe ik per 4 sneeën in zakjes in de diepvries omdat anders het brood al bedorven is voordat het helemaal op is.

Wij hebben diversen vleessoorten in de vriezer. Net als versgemaakte pasta.

'S morgens halen wij twee stukken vlees uit de vriezer en alles wat nodig is, zodat dat 's avonds ontdooit is. Dat heeft niks met gierig zijn te maken, maar met geen voedsel willen weggooien; waarom zouden we het anders kopen? Maar als je dus iets uit de vriezer moet halen voor onverwacht bezoek, dan is dat dus geen optie.

We hebben wel wat Bonduelle blikken op voorraad

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven