Bouwval kopen vanwege kavel

01-11-2016 13:50 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn op zoek naar een koophuis en hebben al diverse bezichtigingen gedaan bij ons in het dorp. Nu vind ik persoonlijk de prijzen aardig aan de hoge kant en vaak heb je dan nog keukens, badkamers die niet onze smaak zijn en die je dan toch nog wilt aanpakken. Daarom overwegen we nu een bouwval te kopen, zodat we zoveel mogelijk van onze wensen kunnen meenemen. Goed, ik begrijp dat je het wel echt over een project hebt en probeer nu een beeld te vormen van werkzaamheden en bijkomende kosten.

Het huis wat nu op de kavel staat is echt niks, alsof het na de jaren 70 niet meer onder handen genomen; schrootjes overal, geen CV, niks afgewerkt, 1ste verdieping zo kaal als het maar kan, geen fatsoenlijke badkamer, 80m2, wat wij niet groot genoeg vinden, 2 grote "garages" op de kavel (met asbest daken), met andere woorden "een bouwval"

Ik heb zo veel vragen;

- Doen we iets met het bestaande huis of is het misschien beter om het te slopen. Maarja, wat doet dit dan kostentechnisch? Kun je een nieuw huis op willekeurige plek op kavel zetten of hangt dit weer af van de vergunningen?

- Ik zie een opmerking over asbest staan in de garages, dit moet verwijderd worden. Geen idee van de kosten

- Wij zijn geen klussers, dus zullen alles moeten uitbesteden

- We willen ook niet in de verbouwing leven met 2 kleine kinderen, dus zullen een tijdje dubbele kosten moeten accepteren.

- Welke vergunningen zijn nodig?

- Overzicht totale kosten, want we moeten ook kijken of het allemaal uitkan.

Met andere woorden, geen idee waar ik moet beginnen, dus alle tips zijn welkom?

Bouwval kopen, wel of geen goed idee?

Totaal aantal stemmen: 54

Ja (13%)
Nee (80%)
Misschien (7%)
Meid....waar begin je aan?

Als ik jouw vragen lees, dan staan daar ook de argumenten tussen om het niet te doen. En dan heb ik het nog niet eens over de kosten :-)

Succes met een keuze maken!
Als je er zo weinig vanaf weet, en niet eens weet waar je moet beginnen met zoeken naar antwoorden, zou ik er vanaf zien.

Wil je echt meer idee hebben van wat er kan en mag en van de kosten van slopen en nieuwbouwen: Vraag een aannemer.
Ik zou het zelf absoluut niet doen. Wij zijn ook geen klussers en dan moet je dus idd alles uitbesteden, dat wordt super duur en je hebt er weinig zicht op want je weet niet hoe het er uit hoort te zien tijdens stap 1, 2, etc. En al die vergunningen, brr. Kun je geen nieuwbouw zoeken die dan naar jouw smaak gemaakt kan worden?
Heb je nagedacht over financiering? Want je kan tegenwoordig niet meer lenen dan 102% van de waarde van het huis, waardoor het erg lastig is om grote verbouwingen (en bij jou klinkt het alsof het huis mogelijk plat moet of in ieder geval ALLES binnen gedaan moet worden) te financieren.

Ik zou het niet doen, of het moet een meerjarenplan zijn of je hebt een enorme smak geld die je ertegenaan kan gooien.
Veel - zo'n beetje alles- hangt af van de gemeente. Hoe staan die tegenover nieuwbouw? Wat zijn hun eisen?

Als zij tegenwerken kun je het vergeten.
quote:Marana_ schreef op 01 november 2016 @ 13:55:

Als je er zo weinig vanaf weet, en niet eens weet waar je moet beginnen met zoeken naar antwoorden, zou ik er vanaf zien.

Wil je echt meer idee hebben van wat er kan en mag en van de kosten van slopen en nieuwbouwen: Vraag een aannemer.Dit. Ik ga niet eens beginnen aan de antwoorden. Kijk anders eens een aflevering van De grote verbouwing, dan krijg je een beetje een idee van de kosten en de problemen die je tegen kunt komen. Volgens mij is er ook een Nederlandse versie van.
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat
- Doen we iets met het bestaande huis of is het misschien beter om het te slopen. Maarja, wat doet dit dan kostentechnisch?

Slopen kost geld, sloopmaterialen afvoeren ook.

Kun je een nieuw huis op willekeurige plek op kavel zetten of hangt dit weer af van de vergunningen?

Hangt af van het bestemmingsplan en de door de gemeente te verlenen omgevingsvergunning.

- Ik zie een opmerking over asbest staan in de garages, dit moet verwijderd worden. Geen idee van de kosten

Kun je googlen. Asbest dak verwijderen en vervangen voor iets anders. Hangt men vaak een m2 prijs aan, dat rekent wat makkelijker. Om je een indicatie te geven, wij gaan 110m2 asbestdak laten verwijderen en vervangen en houden rekening met een prijs tussen de €12000-15000.

- Wij zijn geen klussers, dus zullen alles moeten uitbesteden

Kan prima, mits je budget maar groot genoeg is.

- We willen ook niet in de verbouwing leven met 2 kleine kinderen, dus zullen een tijdje dubbele kosten moeten accepteren.

Moet je dus ook meenemen in je begroting. En moet je dus ook kunnen betalen.

- Welke vergunningen zijn nodig?

Eén omgevingsvergunning aan te vragen via www.omgevingsloket.nl

Daar kunnen alle aspecten die je eventueel tegenkomt meegenomen worden ((ver)bouwen, boom kappen, uitweg/oprit veranderen enz.).

- Overzicht totale kosten, want we moeten ook kijken of het allemaal uitkan.

Moet je alles gaan begroten op basis van jullie plannen.

En misschien is het handig om uberhaupt voor alles aan naar een hypotheek adviseur te gaan om te kijken wat jullie zouden kunnen lenen en waar jullie je comfortabel bij voelen.
Wij zijn momenteel aan het onderzoeken of we een huis kunnen bouwen op een kavel wat hier te koop staat, dus wellicht kan ik je een beetje op weg helpen. Op "ons" kavel staat overigens geen huis, dus wat betreft slopen van een heel huis kan ik je niet helpen

Ik zou beginnen met het opvragen van het bestemmingsplan. Daar staat namelijk als het goed is in hoe er op het kavel gebouwd mag worden. Bijvoorbeeld of het pand in de gevellijn met de buren moet liggen of willekeurig neergezet mag worden. Hoever je van de perceelsgrens minimaal moet bouwen, of er welstandseisen zijn, etc. Je kunt bestemmingsplannen gewoon online vinden. Waarschijnlijk heeft de website van je eigen gemeente wel een link geplaatst.

Daarnaast is het handig om te weten hoe het zit met de grond. Is er een schone grond verklaring (vragen bij gemeente of makelaar) en een sonderingsrapport. Dat laatste kun je misschien ook vinden in het archief bij de gemeente van omringende kavels. Dan weet je of je zou moeten heien of andere funderingsverstevigingsmaatregelen eventueel moet nemen.

Als je deze dingen weet kun je met een tekenaar of architect contact zoeken voor een vrijblijvend gesprek. Zij kunnen je een inschatting geven van grove kosten per m2 of m3 in jouw omgeving en dus de haalbaarheid van je wensen toetsen. Als je een vlak perceel hebt en een kleiner budget zou je ook aan cataloguswoningen kunnen denken. Dan kun je de kosten zelf al best goed inschatten van tevoren, maar heb je dus minder vrijheid wat betreft ontwerp. Of dat iets voor je is, is dus smaakgevoelig. Sowieso heel handig om allemaal catalogussen van verschillende aanbieders op te vragen, want dan kun je heel fijn inspiratie opdoen.

Wat betreft vergunningen heb je maar 1 vergunning nodig, namelijk een omgevingsvergunning. Tegenwoordig zijn alle vergunningen samengevoegd in die ene vergunning. Je kunt op basis van een schets van een architect of tekenaar meestal een verkort traject volgen om te peilen of je plannen het gaan halen tegen gereduceerde kosten. Als je dan groen licht krijgt kun je de vergunning vervolgens definitief aanvragen. Maar dan heb je dus al je plannen in concept klaar.
Een nieuwe keuken of badkamer is dan nog prima te overzien in een bestaande woning. Zeker als je het laat doen.

Mocht je het echt willen met de bouwval, ga dan eerst eens bij de gemeente na of je eventueel mag slopen en wat je er weer op mag/kunt zetten. Asbest verwijderen is best een ding, vergunningen aanvragen en krijgen kost (veel) tijd.

Dit is sowieso een meerjarenplan, zal heel veel geduld, geld en flexibiliteit van jullie als gezin vragen.

Ik zucht al bij de gedachte
Slopen, zonder meer.

Verder: of slopen+nieuwbouw mogelijk is hangt af van jullie budget en de wil van de gemeente. Budget ga je samen met hypotheekadviseur bespreken en thuis nog eens goed overdenken. Wil van de gemeente ga je polsen bij... de gemeente(!). Dus afspraak maken bij bouwloket en kijken hoe men er tegenover staat.
Wij hebben ons huis laten staan en volledig gestript en van binnen opgebouwd (geen uitbouw maar wel aangrenzende schuur bij huis voor meer m2). Dat koste ruim over een ton (dus isolatie, elektriciteit, leidingen, cv, vloerverwarming, betonvloer, houten verdiepingsvloer vervangen, nieuwe muren, draagmuren eruit en vervangen, keuken, wc, badkamer, nieuwe kozijnen en deuren, nieuw glas, de aankleding, tuin en garage je kan het zo gek niet bedenken en het komt erbij). Voordeel is dat mijn vriend handig is dus dingen zelf kon doen maar ook wist waar dingen te halen en contacten had. Soms hebben we gedacht dat we beter hadden kunnen slopen maar dan was het een nog groter project geweest. Wij doen het i.i.g. nooit meer op deze schaal en zijn maar 5 maanden bezig geweest.
I see said the blind man as he picked up his hammer en saw.
Is het een bouwval of gewoon hopeloos gedateerd? Dat maakt nog wel een verschil.

Moet het plat, of is de basis bruikbaar?

Wij hebben een heel gedateerd huis gekocht en in 5 (!) Jaar opgeknapt. MAAR vriend is handig, heeft technisch inzicht en we hebben 5 jaar in de zooi gezeten ( lees van kamer naar kamer, geen cv, badkamer ). De buitenmuur was goed, de rest is nieuw. Alles!

Dat is dus

Isolatie binnenmuren, trappen, tegelwerk kelder garage keuken ed., houten vloeren, aanbouw incl constructie (vergunning met tekening architect), kozijnen, garage deur, terras buiten, binnenmuren, binnen deuren, schilderwerk hout en muren, plinten, badkamers, keuken, toiletten, schuur, tuin aanleg, dak met gordingen dakplaten en pannen, vloerisolatie en verwarming, cv en radiatoren, vensterbanken binnen en buiten, stucwerk, electra gas en water leidingen en meterkast, riool, dak, schoorsteen, goten, bedrading internet, stoppenkast, buiten verlichting, bestrating, plat dak, omheiningen, verlaagd plafond hier en daar, inbouw spotjes, gordijnrails, inbouwkast en cv kast, bomen rooien en alles wat ik vergeet.

Als je alles uit moet besteden is het een dure hobby en zeker niet goedkoper dan een 'kant en klaar' huis. Je geeft ook meer uit dan je huis waard is omdat je niet het goedkoopste wilt. Wij zijn aan een vergelijkbaar huis als jij beschrijft 2 ton kwijt geweest. Bij uitbesteden was dit het dubbele geweest.

Heb je dat geld? Kun je zelf projectleider zijn en plannen?

Gezien je voorkennis zeg ik niet doen!
Als je alles wil uitbesteden en dusdanig renoveren gaat het je zeker 1-2 ton kosten. Begin daar eens mee, is het dan nog een optie?
Absoluut niet aan beginnen met 2 kinderen als je niets zelf kan.

Tenzij je de komende 10 jaar miserie, financiële ellende en een echtscheiding wil.

Dan liever iets meer geld uitgeven aan iets dat wel "bewoonbaar" is.
Bedankt voor jullie antwoorden. Aan sommige antwoorden heb ik zeker wat....

Laten we voorop stellen dat ik echt wel begrijp dat het veel geld kost als je alles moet uitbesteden, maar betekend dit dan dat ik dit soort project niet kan overwegen omdat ik geen "klusser" als man heb???? Ik kom in ieder geval niet terecht in "Help, mijn man is klusser!" (Ja, ik kijk ook wel eens naar de grote verbouwing en dat soort programma's)

Daarnaast lijkt het mij ook echt niet raar dat ik hier echt niks van weet, ik heb nog nooit eerder een dergelijk project overwogen. Globaal begrijp ik wel hoe het werkt, makelaar, architect, vergunningen, maar als ik naar de details kijk, geen idee, daarom hoopte ik wat antwoorden te vinden. Ervaringen van andere mensen die een dergelijk project hebben gedaan, wat je absoluut moet doen, niet moet doen. Zaken waar je niet 1, 2, 3 aan denkt...etc.

Op dit moment hebben we nog niet besloten of we het gaan doen, omdat we eerst antwoorden moeten hebben op al onze vragen, en let wel: ik ben momenteel een bezichtiging aan het plannen om te kijken of de kavel en huis ons aanspreekt, verder dan dat ben ik nog niet.

Globaal lijkt het me al wel een goed idee om iets meer te weten te komen van het algehele proces en een duidelijker beeld te krijgen van de kosten voor de diverse opties die er mogelijkerwijs zijn.

Pas als het plaatje compleet is, het proces duidelijk, de kosten bekend, dat ten opzichte van de potentiele waarde van het "nieuwe" huis kunnen we kijken of we het de "moeite" waard vinden.

Echt ik ben de laatste om dergelijke projecten te onderschatten, mede omdat we zelf gewoon niet handig genoeg zijn, dus we moeten 150% overtuigd zijn van deze optie willen we er mee doorgaan.

Dit even ter info.....
Pas op dat je geen kat in de zak koopt. Doe goed onderzoek. Financieel maar ook planologisch. Dat laatste is echt heel belangrijk en maak voor je koipt een afspraak bij de gemeente. Bestemminsplan zijn een ding maar er zijn ook zaken als welstand, gemeentelijk beleid etc. Allemaal zaken die je niet moet onderschatten qua regels. Zijn er geen bouwkavels te koop bij jullie in de regio. Lijkt me toch best wel praktischer dan wat je nu wil. Reken bij herbouw een bedrag van 2,5 ton voor een beetje huis. Plus kosten aankoop woning+grond en sloop en je hebt een globaal plaatje. Overigens snap je denk ik zelf ook dat een kavel met woning duurder is qua m2 prijs dan los bouwkavel omdat je ook betaald voor de woning. Indien niet.... Kijk dan goed naar de bestemming. Mogelijk is deel van je kavel niet bestemd als bouwkavel maar bijvoorbeeld tuin of landbouwgrond. Flink goedkoper als bouwgrond maar waardeloos als je er op Wilt bouwen.
Nah, doe maar niet. Als je de prijzen van andere huizen al te hoog vindt dan is een bouwval waarbij je ALLES gaat laten doen én nog eens met je kinderen elders verblijft (dus dubbele lasten) wat mij betreft echt geen optie.
Positieve noot: Vrienden van mij hebben noodgedwongen een jaar of twee in een caravan op het erf gewoond, maar die hebben nu ook iets fraais.

Mooi geworden hoor.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

quote:merano schreef op 01 november 2016 @ 15:28:

Positieve noot: Vrienden van mij hebben noodgedwongen een jaar of twee in een caravan op het erf gewoond, maar die hebben nu ook iets fraais.

Mooi geworden hoor.

Als je alleen (of met 2) bent valt dat nog te overwegen.

Met 2 kinderen zou ik dan weer écht niet voor een jaar ofzo in een caravan kruipen.
quote:1978ellen schreef op 01 november 2016 @ 15:15:

Echt ik ben de laatste om dergelijke projecten te onderschatten, mede omdat we zelf gewoon niet handig genoeg zijn, dus we moeten 150% overtuigd zijn van deze optie willen we er mee doorgaan Heel eerlijk. Ik denk dat iedereen die help mijn man is klusser, of minder drastisch maar bij een verbouwing algemeen dit vooraf denkt maar onderschat niet wat je plan betekent voor je relatie, je portemonnee en je kinderen. Het is te simpel om te zeggen. Wij hebben twee linker handen dus huren iemand in en dan staat er straks ons droomhuis. Denk aan toezicht, regelmatig overleggen etc.
Ik zou dit echt alleen doen als je óf zelf aannemer/architect bent of in ieder geval héél goed thuis in de wereld. Óf als je een dusdanig groot budget hebt dat je echt alles goed kan laten doen en zelf alleen nog maar hoeft te verhuizen en een muurtje verven. Maar goedkoper dan een bestaand huis kopen wordt het echt niet.
Je vragen zijn niet simpel te beantwoorden. Ze zijn deel van het hele bouwproces, waar je gaandeweg antwoorden op vindt door te bellen met de gemeente, stukken op te vragen, tekeningen in te leveren, offertes aan te vragen.

Asbest en vergunningen: onderzoek doen bij de gemeente.

Overzicht totale kosten: offertes laten maken door aannemers (en naar boven afronden want je komt altijd voor verrassingen te staan).

Dubbele kosten: bekijk de mogelijkheden voor de woonplek met je gezin gedurende de verbouwing.

Een bouwval kost aan het eind van de rit (veel) meer dan een bestaand huis dat prima in orde is maar met een badkamer/ keuken niet zo naar je smaak die je op den duur gaat aanpassen.

Weet waarom je dit overweegt t.o.v. een 'goed' huis.

Je moet dit echt doen omdat je het een heel leuk project vindt, in mogelijkheden kunt denken en problemen kunt en wilt overwinnen.

Ik heb een bouwval gekocht vanwege het grote kavel, omdat alle huizen in betere staat in mijn regio een hele kleine tuin hebben, en dat wilden we niet. Er was alleen 1 belangrijke voorwaarde: het huis is bewoonbaar. Alles is oud, en mag de komende 10/ 20 jaar vervangen worden (ramen, kozijnen, dak, isoleren, uitbouwen want klein, badkamer, keuken, vloeren, elektra, enz) maar de verwarming doet het, de kranen werken, er lekt niks als het regent en uit de douche komt heerlijk water.

De huizen die niet bewoonbaar waren (als in: geen cv) vielen meteen af. Daar ga ik echt niet aan beginnen, ook al zijn we heel handig en hebben we heel veel handige mensen om ons heen die we kunnen inschakelen.

Maar maak je eigen afwegingen. Dat je 1000 vragen hebt is normaal. Maar verwacht niet dat daar snel antwoorden op komen. Neem dat mee in je overweging of dit een project is dat bij jullie past.
quote:S-Groot schreef op 01 november 2016 @ 15:28:

Nah, doe maar niet. Als je de prijzen van andere huizen al te hoog vindt dan is een bouwval waarbij je ALLES gaat laten doen én nog eens met je kinderen elders verblijft (dus dubbele lasten) wat mij betreft echt geen optie.Dit dus......
quote:Mietrot schreef op 01 november 2016 @ 15:31:

[...]

Als je alleen (of met 2) bent valt dat nog te overwegen.

Met 2 kinderen zou ik dan weer écht niet voor een jaar ofzo in een caravan kruipen.

Nee, ik ook niet. Maar als je dat niet wilt of kunt dan heb je dus wel extra woonlasten a 1000 euro per maand(?) voor een paar jaar.

En je bent niet iedere dag op de bouw aanwezig, wat ook best wel handig zou zijn.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven