Kleuter vroeg wakker

10-11-2016 08:47 81 berichten
Onze zoon van 4,5 jaar is elke dag rond vijf uur, half zes wakker. Hij is dan klaarwakker en kan niet meer slapen. Ondertussen hangen de wallen op z'n knieën en is hij er dwars door. Wie heeft er nog tips of ervaringen?

Wat feiten op een rij:

- hij gaat rond zeven uur naar bed

- hij heeft een slaapwekker

- er is een vast slaapritueel (verhaaltje, liedje, kusje)

- kou kan het niet zijn. Hij heeft z'n winterdekbed en dikke pyjama.

- uur voor bedtijd geen iPad meer.
Hij slaapt binnen tien minuten. Mijn man is vaak laat en soms stapt hij binnen als zoon net ligt. Dan loopt hij naar boven en dan slaapt hij al.

Vandaag was het half zes. Beter dan vijf uur.
Met die lavendelolie, helpt dat ook bij vroeg wakker worden?
Alle reacties Link kopieren
En om 5 uur bij hem gaan liggen? Om nog even te knuffelen en soezen in bed?
Oh mijn dochter van ruim 3.5 is ook zo 'n vroege vogel. Sinds de zomervakantie sliep ze ineens tot zeker 7.00, we wisten niet wat ons overkwam. Sinds 2 maanden is ze helemaal gestopt met haar middagslaap (ze wil zelf niet meer) maar 's ochtends ook stipt tussen 5.40 en 6.00 uur wakker. Van alles geprobeerd, niets helpt. Ze is gewoon wakker en dan is het tijd voor actie. We weten inmiddels dat het fases zijn, maar deze duurt al best lang. We hebben het geaccepteerd, voordeel is idd dat we nooit hoeven te haasten. We gaan in de avond niet al te laat naar bed en je went er ook aan.

Vanochtend was het 6.30 uur, dat er ooit een tijd zou komen dat 6.30 voelt als uitslapen

Wat ik idd ook lastig vind is dat dochter er eind vd dag echt wel last van heeft. Ze is zo moe in de avond, maar ze kan haar rust moeilijk vinden. Nu gaan we eerder naar boven zodat ze uiterlijk 7.15 slaapt, ze slaapt binnen 3 minuten. We hebben hier ook in de avond meer last van driftbuien, puur uit vermoeidheid. Maar tja, langer slapen ho maar dus ze doet het toch echt zelf.
quote:newspaper schreef op 11 november 2016 @ 07:45:

Oh mijn dochter van ruim 3.5 is ook zo 'n vroege vogel. Sinds de zomervakantie sliep ze ineens tot zeker 7.00, we wisten niet wat ons overkwam. Sinds 2 maanden is ze helemaal gestopt met haar middagslaap (ze wil zelf niet meer) maar 's ochtends ook stipt tussen 5.40 en 6.00 uur wakker. Van alles geprobeerd, niets helpt. Ze is gewoon wakker en dan is het tijd voor actie. We weten inmiddels dat het fases zijn, maar deze duurt al best lang. We hebben het geaccepteerd, voordeel is idd dat we nooit hoeven te haasten. We gaan in de avond niet al te laat naar bed en je went er ook aan.

Vanochtend was het 6.30 uur, dat er ooit een tijd zou komen dat 6.30 voelt als uitslapen

Wat ik idd ook lastig vind is dat dochter er eind vd dag echt wel last van heeft. Ze is zo moe in de avond, maar ze kan haar rust moeilijk vinden. Nu gaan we eerder naar boven zodat ze uiterlijk 7.15 slaapt, ze slaapt binnen 3 minuten. We hebben hier ook in de avond meer last van driftbuien, puur uit vermoeidheid. Maar tja, langer slapen ho maar dus ze doet het toch echt zelf.En misschien nog vroeger naar bed? Toen mijn 2 jarige vroege vogel niet meer 's middags sliep, legde ik haar soms al om 6 uur op bed. En dan sliep ze ook. Moet natuurlijk wel kunnen met werk en het kind moet het zelf ook willen (met zoon werkt het helaas niet, die slaapt, hoe moe hij ook is, niet voor 20.30 uur (maar sliep vanmorgen ineens tot 6.30!).
quote:anky schreef op 11 november 2016 @ 08:42:

[...]

En misschien nog vroeger naar bed? Toen mijn 2 jarige vroege vogel niet meer 's middags sliep, legde ik haar soms al om 6 uur op bed. En dan sliep ze ook. Moet natuurlijk wel kunnen met werk en het kind moet het zelf ook willen (met zoon werkt het helaas niet, die slaapt, hoe moe hij ook is, niet voor 20.30 uur (maar sliep vanmorgen ineens tot 6.30!).Dat zouden we eens kunnen testen. Hoewel het nooit eerder dan 18.30 wordt hier ivm werk/eten etc. Maar zeker de moeite waard om eens te proberen
Ik heb er ook een van die leeftijd. Die gaat om 8 uur naar bed, en slaapt 's middags nog een uur (of langer) om zijn humeur en emoties op normaal niveau te houden. Hij is om 7 uur wakker. Zonder dat middagslaapje wordt hij snel gefrustreerd en huilerig. Misschien ook iets voor jouw zoon?
Heeft ie het niet juist bloedheet? Pfff als ik lees wat ie aab heeft en onder ligt breekt het zweet me uit. Misschieb lekker als je net je koude bed in stapt maar naar mate de nacht vorderd lijkt het me erg warm. Maar goed mijn referentie is anders. Ik heb twee kids die standaard s ochtends wakker worden boven de dekens met uitgetrokken pyjama en alleen nog onderbroek aan want te warm gehad. En die hebben alleen dunne pyjama eb gewoon dekbed. Dus in plaats van nog een deken zou ik juist iets weghalen. We wonen hier niet op de noordpool. Een gezond kind kan zichzelf prima warm houden
Hoop niet dat je net zo'n kind hebt als onze zoon. Die werd tot z'n 10/11 om 5 a 6 uur wakker. En inderdaad niet braaf zachtjes op kamer lezen of spelen maar zus wakker maken, lawaai in de keuken, badkamer onder water spetteren, etc.. Hij had toen niet echt veel meer slaap nodig. Hij is nu 15 en slaapt nog steeds niet uit hoewel hij het nu wel nodig heeft. Maar hij wordt gewoon om maximum 7 uur wakker. Dat vaak maar vroeg naar bed zodat hij z'n slaap krijgt.

Hebben heel wat te stellen met hem gehad toen hij jonger was.
Ik lees even mee voor tips, maar zie dat de gouden tip er tot nu toe nog niet tussen staat.

Hier dochter van 5,5 en al vanaf 3,5 jaar een vroege vogel. Het maakt niet uit hoe vroeg/laat we haar naar bed doen. Welke kleding ze aan heeft of een warmer/kouder dekbed; madam is wakker om half zes. Ook echt goed wakker (gaaapppp), omdat ze dan ook direct praatjes voor tien heeft en druk is. Momenteel is het overigens half vijf vanwege de wintertijd, maar haar kennende verschuift dat de komende week weer langzaam richting de half zes (gelukkig).

Inmiddels weet ze dat ze in bed moet blijven liggen tot het 7 uur is. Stipt om 7.00 uur gaat ze dan ook spelen op haar kamer (maar daarvoor is ze natuurlijk ieder half uur al naar de wc geweest).

Ik heb de hoop maar opgegeven, het zal wel bij haar horen en ik ben zelf ook vroeg wakker (altijd al), maar net een (half)uurtje langer zou zoveel beter voor haar zijn.

Bij me in bed nemen werkt overigens ook niet. Als ze wakker is, dan is ze wakker en blijft dat mondje gaan :p
Een dag niet genoten is een dag niet geleefd.
Hier exact hetzelfde verhaal. De ellende begon toen hij net 2 was, daarvoor sliep hij wel beter. Hij is nu 7,5 en nog steeds elke dag rond 5 uur/half 6 wakker. Maar het is ook jarenlang 4 uur geweest. Ongeacht hoe laat hij naar bed gaat 's avonds. En idd, zelf doodmoe zijn.

Overdag slapen heeft hij na zijn 3e nooit meer gedaan. En ook daarvoor was het overdag max 3 kwartier wat hij sliep. Het erge vond ik ook altijd dat hij zelf zo moe was, heel sneu.

Het herrie maken doet hij nog steeds, niet expres (denk ik). Het roepen en steeds naar ons toe komen is gelukkig wel gestopt sinds een jaar ofzo. Hij kan nu lezen en dat doet hij graag dus dat scheelt. Helaas maakt hij zijn zusje wel vaak wakker, soms expres door gewoon naar haar kamer te gaan, soms per ongeluk door luidruchtig naar de wc te gaan.

Bij ons in bed nemen is niks want hij gaat dan gek doen, springen, non-stop kletsen etc. De slaaptrainer deed ook weinig. Homeopatische korrels hebben ook weinig gedaan en ook melatominetabletten doen niks.

Helaas geen positieve ervaringen voor je dus. Wat bij ons het beste werkt is het loslaten. We kunnen er blijkbaar niks aan veranderen, blijven overigens wel consequent werken met de klok en hij mag voor half 7 niet naar ons komen of naar beneden gaan (of naar zijn zusje maar dat lukt helaas nog niet zo goed). Maar omdat wij het zelf een beetje hebben los gelaten is in ieder geval bij ons de frustratie weg. Wij werden namelijk jarenlang boos/verdrietig wakker als we op de wekken keken. Nu accepteren we maar dat het toch vreselijk vroeg is elke dag en proberen we niet meer zo op de klok te kijken. Ik begin de dag daardoor niet meer zo rot in ieder geval.

Ik hoop maar op de dag dat hij gaat puberen en ineens zijn bed niet meer uit wil haha.
Ik heb 2 vroege vogels. Meestal is het 05.45 soms 06.30. Wij hebben een trainingswekker dan moeten ze in bed blijven tot dat die wakker is. Daarna mogen ze samen spelen en meestal geef ik ze dan een boterham en wat te drinken en soms ga ik dan nog even terug naar bed in het weekend (mijn zoons zijn 4.5 en 6). 's avonds liggen ze meestal rond 18.45. Ze moeten voor school ook om 06 op want hier begint school al om 07.15.

Ik weet niet wanneer het gaat veranderen, het zou fijn zijn voor hun en voor ons als ze in het weekend wat langer zouden slapen, want ze zijn wel versleten.
Irritant hé! Mijn dochter wordt nu steeds vroeger, nu 2 dagen al 5.25 uur..pff
Voor degenen met ietsje oudere kinderen;

Die van ons kon heel goed slapen tot acht uur, dus hoe je het regelt om het van vijf naar acht te verplaatsen weet ik niet. Maar wij sliepen in het weekend ook wel graag een beetje langer. Ik zette dan een bordje met wat boterhammen klaar (folie erover) en een bekertje yoghi erbij, de tv op de juiste zender (ze was toen 3,5) en als ze wakker werd mocht ze alvast naar beneden om tv te kijken.

Vervolgens stond één van ons dan op om 9 uur, en de ander om 10.

Maar misschien is dat nog een idee voor sommigen van jullie. Zeker een kamer zonder speelgoed. Ik bedoel; als ik wakker ben mag ik lekker zelf weten wat ik doe. De rest snurkt nog en ik zit hier nu . Die vrijheid gaf ik mijn kind ook.

En zij was dan wel rustig, want dat was de enige keer in de week dat ze die k*t kinderseries mocht kijken. Er waren er een paar die wij echt niet konden aanhoren, waren we daar ook mooi vanaf .
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
quote:itsi_us schreef op 13 november 2016 @ 06:59:

Ik lees even mee voor tips, maar zie dat de gouden tip er tot nu toe nog niet tussen staat.

Hier dochter van 5,5 en al vanaf 3,5 jaar een vroege vogel. Het maakt niet uit hoe vroeg/laat we haar naar bed doen. Welke kleding ze aan heeft of een warmer/kouder dekbed; madam is wakker om half zes. Ook echt goed wakker (gaaapppp), omdat ze dan ook direct praatjes voor tien heeft en druk is. Momenteel is het overigens half vijf vanwege de wintertijd, maar haar kennende verschuift dat de komende week weer langzaam richting de half zes (gelukkig).

Inmiddels weet ze dat ze in bed moet blijven liggen tot het 7 uur is. Stipt om 7.00 uur gaat ze dan ook spelen op haar kamer (maar daarvoor is ze natuurlijk ieder half uur al naar de wc geweest).

Ik heb de hoop maar opgegeven, het zal wel bij haar horen en ik ben zelf ook vroeg wakker (altijd al), maar net een (half)uurtje langer zou zoveel beter voor haar zijn.

Bij me in bed nemen werkt overigens ook niet. Als ze wakker is, dan is ze wakker en blijft dat mondje gaan :pKlinkt echt zo herkenbaar!
Momo, ik denk dat accepteren idd de sleutel is. Alleen blijft het sneu voor hem. Komt vast goed ala hij 16 is ofzo.

Newspaper, idd irritant.

Ceylon, nu hij 4,5 is kan ik dat idd wel doen. Kunnen wij nog ff blijven liggen tot z'n kleine zusje een fles wil.
Heeft ie geen honger? Als hij slecht avond eet en om 7 uur naar bed gaat wordt hij misschien wel wakker van de honger? Hier krijgt dochter iets voor 19 uur een schaaltje yoghurt (eventueel met muesli als ze slecht gegeten heeft).
Hij eet echt heel goed. En honger heeft hij altijd
Is er een mogelijkheid om hem toch weer 's middags te laten slapen na school of in het weekend?
Lavendel_Madelief, dat doet hij echt niet. Net uit school ging op de bank liggen met een dekentje en hij zei dat hij wilde slapen. Een minuut later was het alweer klaar
Eerder in bed. Binnen tien minuten slapen is relatief snel, eventueel is hij dan al erg moe. Half uur eerder geeft misschien net die extra energie die hij nodig heeft.
Heb je al een beloningssysteem geprobeerd? Belonen als hij stil is (jullie en zusje laat slapen). Na een x aantal keer mag hij dan iets kiezen (niet perse een cadeau, kan ook een dienst zijn. Nachtje van bed ruilen met mama of zo).

Als hij stil moet blijven valt hij misschien wel weer in slaap.

En anders wat bladerboekjes op zijn kamer?
Ik wandel smiddags vaak met kleuter in buggy, ligt dan vaak binnen 10 minuten te slapen. Buggy in de gang, uurtje tukken en daarna weer gezellig.
Met kleuter? Mijn net-kleuter voelt zich echt veel te groot voor een buggy, die krijg ik daar niet meer in.
Stukkie auto rijden

Auto voor de deur met babyfoon

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven