Kleuter vroeg wakker

donderdag 10 november 2016 om 08:47
Onze zoon van 4,5 jaar is elke dag rond vijf uur, half zes wakker. Hij is dan klaarwakker en kan niet meer slapen. Ondertussen hangen de wallen op z'n knieën en is hij er dwars door. Wie heeft er nog tips of ervaringen?
Wat feiten op een rij:
- hij gaat rond zeven uur naar bed
- hij heeft een slaapwekker
- er is een vast slaapritueel (verhaaltje, liedje, kusje)
- kou kan het niet zijn. Hij heeft z'n winterdekbed en dikke pyjama.
- uur voor bedtijd geen iPad meer.
Wat feiten op een rij:
- hij gaat rond zeven uur naar bed
- hij heeft een slaapwekker
- er is een vast slaapritueel (verhaaltje, liedje, kusje)
- kou kan het niet zijn. Hij heeft z'n winterdekbed en dikke pyjama.
- uur voor bedtijd geen iPad meer.

dinsdag 15 november 2016 om 09:13
Mijn kleuter wil idd ook niet meer in de buggy. In de auto valt hij soms in slaap en dan rijden we ff een stukje extra. Korte stukjes zijn niet genoeg voor hem.
We zijn nu bezig met een beloningssysteem. Alleen had hij er gisteren gewoon geen zin in en werd hij heel boos dat hij ook geen kruisje wilde zetten Haha. Vanmorgen ging het weer goed.
We zijn nu bezig met een beloningssysteem. Alleen had hij er gisteren gewoon geen zin in en werd hij heel boos dat hij ook geen kruisje wilde zetten Haha. Vanmorgen ging het weer goed.
dinsdag 15 november 2016 om 09:19
In het verleden sliep jongste nog wel in de auto, maar nu ook eigenlijk zelden meer. Stukje wandelen met de wandelwagen gaat hem ook niet meer worden, de meeste kleuters willen dat ook niet meer. Dat vind ik dan ook een raar advies. Zaterdag is jongste nog op de bank in slaap gevallen aan het eind van de middag, maar dat is echt een uitzondering. Overdag slapen betekent bij ons 's avonds bal, dan slaapt ie om 10 uur nog niet en gaat hij allerlei dingen uitvreten. We hebben hem dan ook na 10 minuten weer wakker gemaakt. Door Sint Maarten was het vrijdagavond laat geworden en ze waren zaterdag redelijk op tijd wakker.

dinsdag 15 november 2016 om 10:13
quote:ZonZonZon schreef op 15 november 2016 @ 09:13:
Mijn kleuter wil idd ook niet meer in de buggy. In de auto valt hij soms in slaap en dan rijden we ff een stukje extra. Korte stukjes zijn niet genoeg voor hem.
We zijn nu bezig met een beloningssysteem. Alleen had hij er gisteren gewoon geen zin in en werd hij heel boos dat hij ook geen kruisje wilde zetten Haha. Vanmorgen ging het weer goed.Wel eens een discussie gevolgd over beloningssystemen?
We zijn nu bezig met een beloningssysteem. Alleen had hij er gisteren gewoon geen zin in en werd hij heel boos dat hij ook geen kruisje wilde zetten Haha. Vanmorgen ging het weer goed.Wel eens een discussie gevolgd over beloningssystemen?

woensdag 16 november 2016 om 13:51
Ik lees mee, want ik herken veel erin. Mijn zoon is even oud en ik prijs me gelukkig dat hij geen enorm vroege vogel is (ik mag dus niet klagen t.o.v. jou), maar hij is wel nog heel erg moe als hij 's ochtends wakker wordt en heel erg nukkig en luidruchtig. De rest van de dag klaagt hij ook vaak dat hij moe is. Ik wijt dat niet alleen aan te kort slapen, volgens mij is het bij hem ook wel de tijd van het jaar, het naar school gaan en het feit dat het koud en donker is als hij opstaat. Als hij al wakker is terwijl wij nog in bed liggen of aan het douchen zijn dan willen we dat hij zelf op zijn kamer gaat spelen. Beneden spelen mag ook als hij dat wil, of alvast aankleden. Maar hoe aardig of streng we dat ook brengen, elke ochtend is het drama. Hij komt zo 'gammel' uit bed dat hij niks wil en alleen maar loopt te schreeuwen en gillen. Op een zodanig volume dat zijn zusje en de buren er wakker van worden. Het enige wat goed gaat is wanneer wij naar hem toe gaan, voortdurend bij hem blijven en hem entertainen, maar dat is voor onszelf geen prettige structurele oplossing. Ik zit nu zelf ook te denken aan een beloningssysteem met stickertjes plakken, maar weet nog niet zo goed waarvoor hij dan een sticker mag plakken. Zelf spelen zonder herrie, is dat wat jullie belonen? Of tot een bepaalde tijd in bed blijven? (En ik ken de discussie over beloningssystemen en intrinsieke motivatie enzo, maar aangezien zijn intrinsieke motivatie momenteel nul is kan het geen kwaad om eens uit te proberen.)

vrijdag 18 november 2016 om 08:18
Je kan hem vragen wat hij zou willen als het hem lukt. Dat kan ook zijn dat je 's avonds langer voorleest of dat je naar de speeltuin gaat. Het kunnen kleine dingetjes zijn die hij de volgende dag al kan verdienen. En bij het naar bed gaan dit duidelijk afspreken.
Dit advies kreeg ik nog en dat lijkt te werken.
Dit advies kreeg ik nog en dat lijkt te werken.