Aanstaande Vaders Topic :-)

29-12-2008 14:44 108 berichten
Bestaat er al zoiets als een topic voor aanstaande vaders op deze pijler...? De moeders domineren de zaak nogal, dus bij deze.

2009 was in verschillende opzichten een geweldig jaar voor mij, maar het kan nu helemaal niet meer stuk, want eergisteren gaf de zwangerschapstest van mijn vriendin plotseling een paarse streep van heb-ik-jou-daar. Zwanger!

Ik word vader.

Ben er helemaal beduusd van, maar héél erg blij.

Vandaag heeft ze nog een keer getest. En ze gaat nog een digitale test halen. Gewoon omdat we het nog niet helemaal durven te geloven. Als we erover praten, is het net alsof we elkaar een beetje in de maling zitten te nemen. Maar het is echt zo. Aan de telefoon was de huisarts er ook vrij duidelijk over: "Welke test? Duidelijke paarse streep? Dan ben je hartstikke zwanger hoor, geen twijfel over mogelijk."

Eén ding willen we nog even precies uitzoeken, namelijk hoe lang mijn vriendin precies zwanger is. Haar menstruatie vertoont al een tijdje vreemde kuren: komt heel onregelmatig. Soms ineens te laat, dan weer halverwege de cyclus een vage bloeding... Ze was de draad een beetje kwijt, de laatste tijd. Volgens onze berekeningen zou ze nu minstens vier weken zwanger moeten zijn, maar het kan ook al zeven zijn.

Ongelooflijk... In 2009 word ik papa, als alles goed gaat... Wow...
Alle reacties Link kopieren
nou gelukkig is de hormonale kwestie niet bij iedereen hetzelfde, want als iedereen het zo zou hebben als ik het had....oei oei haha Ik was echt een ander persoon,voelde me ook niet mijzelf, en de roze wolk bleef uit, ver uit! Maar de laatste maanden ( v.a. 7 mnd) ging het beter, en nu ( nog 2,5 week te gaan) voel ik me toppie. Gelukkig blijkt mijn man bestand tegen het hormonale-monster wat ik toch écht wel was.

(lees: chaggie,depri,ongeduldig,onzeker,moe,misselijk,chaggie)
a.s. ladpapa heb je mijn reactie nog gelezen over testen die aangeven hoe lang je zwanger bent???
Gefeliciteerd Lad. Mijn vriend is net als jij aanstaande vader... Ik ben nu 13 weken zwanger. Hij leest elke avond Kluun (ik mag niet meelezen, is voor mannen) en kan niet wachten tot hij eindelijk wat duidelijks begint te zien en dat hij de baby kan voelen.

Voor mannen is het heel anders dan voor vrouwen. Ik vind het echt leuk dat je zo enthousiast een topic opent hier. Vrees alleen dat weinig mannen met je meedoen... Mijn vriend is bijvoorbeeld echt anti-Viva. Haha.
quote:Anastacia 34 schreef op 29 december 2008 @ 20:47:

a.s. ladpapa heb je mijn reactie nog gelezen over testen die aangeven hoe lang je zwanger bent???

Ja, dank je wel!

Toevallig kwam mijn vriendin thuis met bijna exact hetzelfde berichtje, uitgeprint van internet. Ze gaat er vandaag eentje halen.

Eerste afspraak met de verloskundige is inmiddels gemaakt. Afspraak voor echo maken we meteen na oud & nieuw. Wat dat betreft hebben we de meest frustrerende timing die je maar kunt verzinnen: het is allemaal heel vers en spannend en er zijn nog heel wat vragen, maar uitgerekend nu is het kerst en oud & nieuw - en is niemand bereikbaar.

We hebben alleen even kort een huisarts aan de telefoon gehad. We hebben hem uitgelegd dat we niet precies weten hoe lang mijn vriendin nu zwanger is (vanwege onregelmatige menstruatie van de laatste maanden). Vervolgens legden we hem het oudjaarsavond-dilemma voor: we gaan naar mijn ouders en mijn vriendin gaat natuurlijk niet drinken, dus ik schat dat we al tijdens het avondeten de eerste vragen krijgen van het type "geen wijntje? heb je ons iets te vertellen?"

We hebben ons besluit nog niet helemaal genomen, maar ik dénk dat we het maar gaan vertellen. Alleen aan mijn ouders en haar ouders (en zussen); de rest (vrienden, collega's) moet nog even wachten tot week twaalf. We vermoeden (volgens de meest logische berekeningen) dat ze nu zo'n zeven weken zwanger is, dus eigenlijk schiet dat al best op...
Gefeliciteerd! Leuk om hier es de mannelijke kant te lezen.

Ik vond het boekje van Kluun (help, ik heb mijn vrouw zwanger gemaakt) een aartsflauw boekje vol goedkope grappen. Mijn man vond dat gelukkig ook .

En hormonen... ach, zwanger of niet: je hebt je eigen gedrag voor een groot deel zelf in de hand. Ik merk wel dat ik dingen heftiger ervaar, maar dat betekent niet dat ik al mijn frustraties op mijn man botvier.

Ik hoop dat je vriendin een goede zwangerschap heeft! En snel de verloskundige bellen. Als je niet zeker weet hoe lang je zwanger bent, krijg je sneller een termijnecho en heb je meer duidelijkheid!
Lad dan is ze al mooi op weg met 7 weken.

Ik ben benieuwd of die test goed werkt en de tijd aan geeft hoe land ze zwanger is. Ik heb er nog geen resultaten over gelezen of gehoord. Maar in jullie geval misschien het proberen waard.

Houd je ons op de hoogte over hoe het verder gaat.

Misschien krijg je ook nog tips hoe je familie om de tuin kan lijden als jullie het nog niet willen vertellen.

Als ze toevallig pas ziek is geweest, kun je smoes gebruiken dat ze antibiotica heeft waar ze geen alcohol bij mag hebben.

Of na paar slokjes zeggen dat het je niet smaakt en dat je geen zin aan alcohol hebt. En dan gelijk een frisje nemen.

De verloskundige doen meestal pas met 8 weken de 1e afsrpaak, stelt niets voor je krijgt alleen vragen en info.

En bij de meesten als ze geen echoapparatuur hebben sturen ze je door naar echocentrum.

Normaal gesproken ga je in week 12 naar de echo.

Maar in jullie geval is het wel belangrijk te weten hoe ver ze is.

Succes groetjes Ana
Gewoon vertellen aan iedereen.

Mensen wachten 3 maanden omdat het misschien fout kan gaan. Maar stel dat dat gebeurt, wil je dan dat niemand weet wat er eigenlijk aan de hand is? (even afkloppen)

Wel handig, zo'n Bob vlak voor Oud en nieuw.
Lad,van Harte Gefeliciteerd

wat spannend is het allemaal he?
quote:diamond28 schreef op 30 december 2008 @ 10:48:

wat spannend is het allemaal he?Ja!
Eens met absoluteEinstein. Het is geen vaststaand feit dat je moet wachten met vertellen tot 12 weken hoor! Onze ouders wisten het ook al vrij snel, en zo mondjesmaat kwamen steeds meer mensen erachter. Ik heb eerder twee miskramen gehad, en toen vond ik het ook prettig dat een aantal mensen al van de situatie af wisten. Zo krijg je toch een hoop steun.

Fijne jaarwisseling... Wordt vast heel bijzonder!
quote:Anastacia 34 schreef op 29 december 2008 @ 17:25:

Clearblue komt met nieuwe digitale zwangerschapstest

Gevonden

Gebaseerd op: Drogisten Weekblad (1-11-2008)

Clearblue brengt in november 2008 de, volgens eigen zeggen, eerste digitale zwangerschapstest met conceptie-indicator in de handel. Met deze test weet je als vrouw of je zwanger bent én wanneer de bevruchting heeft plaatsgevonden, zo belooft de fabrikant.

De adviesprijs voor de nieuwe digitale zwangerschapstest van Clearblue is 12,99 euroMijn vriendin is 'm wat vroeger gesmeerd van haar werk en kwam zojuist thuis met zo'n Clearblue-test. Meteen gedaan, en jawel hoor: zwanger 3+, wat (volgens de uitleg op het doosje) zo veel wil zeggen als minimaal 5 weken zwanger. En dan weten wij wel welk weekend het geweest moet zijn... (weekendje weg... we hebben ons toen helemaal sufgeneukt ) Dus ja, we denken zelf zeven weken.

Afspraak voor een echo gaan we na de jaarwisseling meteen maken.

Ik word me langzaam meer van bewust van wat er aan de hand is, en het wordt steeds leuker! Ik word papa... Whaaaaa!
Van harte! En ik kan niets anders wensen dan dat mijn vriend te zijner tijd ook zo gruwelijk enthousiast is!
Lad het is dus 5 weken in wording.

Maar jullie gaan dus nu nog steeds uit van 7 weken?

Gewoon niet tegen vlos zeggen, en dat je vermoed 7 weken heb je ook eerder een termijnecho.

Ik ben benieuwd of de test gewerkt heeft en klopt. Later maar laten horen wie het nou goed heeft.

Maar Lad geniet er van, ik vind het wel heel leuk te lezen dat je ook zo in de wolken bent. Ik heb meestal het gevoel dat die mannen later dat gevoel krijgen.

Groetjes Ana
Wat leuk zeg, geniet er lekker van! Het is jullie van harte gegund, erg leuk ook om een man te zien, naast mijn eigen vent, die zo enthousiast is! Gefeliciteerd!
Lad,tis erg leuk om te lezen hoe blij je bent

nogmaals gefeliciteerd en een hele fijne jaarwisseling

groetjes diamond
Precies. Mijn vriend is ook erg enthousiast, en het is leuk te lezen dat andere mannen (zoals Lad dus) dat ook zijn!

Over die termijn: ik weet niet hoe betrouwbaar de test is. Maar als de test aangeeft dat je vriendin 5 weken zwanger is, is het nog wel heel wat anders dan 7 weken, zeker zo in het begin. Let dus goed op met de echo afspraak, dat je die niet te vroeg gaat maken. Met 5 weken zie je bijna niks. Met 6 weken als het goed is een hartje. En met 7 weken al echt een beginnend kindje.

Hoe langer je kan wachten met de echo, hoe meer je dus ziet. En als je echt uitgaat van een zwangerschap van 7 weken nu, en het blijken er 5 te zijn, kan het wel eens lijken dat het niet goed gaat en veel ongerustheid veroorzaken. Doordat ze simpelweg zo vroeg niet zoveel zien bij een echo...

(Ik ben inmiddels zowat een echodeskundige... Heb er in totaal inclusief de miskramen zo'n 10 gehad.)
quote:Ring1981 schreef op 31 december 2008 @ 14:06:

Over die termijn: ik weet niet hoe betrouwbaar de test is. Maar als de test aangeeft dat je vriendin 5 weken zwanger is, is het nog wel heel wat anders dan 7 weken, zeker zo in het begin.

Ik heb het misschien niet goed genoeg uitgelegd...

Die Clearblue-test kan een aantal verschillende resultaten geven. Uit mijn hoofd: 'zwanger 1-2', 'zwanger 3' en 'zwanger 3+'. Die cijfers geven aan hoe lang geleden de bevruchting plaatsvond. De zwangerschap wordt echter geteld vanaf de laatste menstruatie. Dus: je moet er twee weken bij optellen om te bepalen hoe lang je (qua officiële telling, zeg maar) zwanger bent. Dat verzin ik niet zelf; zo staat het in de bijsluiter.

Dat wil zeggen: bij de melding 'zwanger 1-2' ben je drie tot vier weken zwanger, bij de melding 'zwanger 3' ben je vijf weken zwanger en bij de melding 'zwanger 3+' ben je langer dan vijf weken zwanger.

Mijn vriendin kreeg de melding '3+'. Langer dan vijf weken dus. Vervolgens zijn we gaan kijken: wanneer was de laatste menstruatie? De menstruatie van mijn vriendin was erg onregelmatig de laatste tijd. De laatste keer was al een paar weken langer terug, maar daar hadden we geen directe 'zwangerschapsconclusies' aan verbonden, omdat het de laatste tijd wel vaker gebeurde dat ze twee weken te laat ongesteld werd (of dat er plotseling bloedverlies was halverwege de cyclus).

Op basis daarvan hebben we berekend dat ze dus minimaal vijf weken zwanger is, maar dat het vrijwel zeker 7+ moet zijn.

Op oudjaarsdag heb ik trouwens mijn ouders ingelicht. Zoals verwacht jankte mijn moeder al toen ik mijn zin nog niet eens had afgemaakt... Wat een feest.
Gefeliciteerd!
Update!

Inmiddels al heel wat mensen ingelicht: ouders, beste vrienden, wat familie. Het idee gaat steeds meer leven en ik heb heel veel zin om over zes dagen voor het eerst samen naar de verloskundige te gaan, en precies te horen hoe en wat.

Mijn vriendin is inmiddels heel duidelijk zwanger. Af en toe een beetje misselijk (met de nadruk op een beetje: overgeven is er niet bij), maar vooral heel erg moe. Ze ligt elke avond om negen uur in haar mandje. In het weekend slaapt ze van negen tot negen, of nog langer. Ze is weer aan het werk, maar komt elke dag afgepeigerd thuis.

Dus ik kook elke dag. En doe de boodschappen zo veel mogelijk in mijn eentje. Wat ben ik toch lief...
Vind het zo verschrikkelijk lief hoe je over je vriendin praat. Toppie!

Wij hebben na 2 miskramen nu voor het eerste een goede echo gehad met een hartje. En mijn vriend gelooft er ook helemaal in nu. Heeft het al over hoe dat met de hond moet en met het huis verbouwen. Ik vind het super dat hij er zo mee bezig is. Zelf vind ik het nog een beetje eng hoor en wacht graag de 2e echo nog even af voor we helemaal gaan juichen.
Leuk initiatief Lad! Mijn man spiekt hier ook regelmatig en hij heeft ook al eens iets geopperd over een vader-topic. Ik zal hem hier eens naartoe sturen .

Aruba! Wat gaaf dat de echo goed was! Het is je zo gegund!
Negen weken onderweg en we hebben al drie rompertjes, drie slabbetjes, twee knuffels, twee mutjes, drie paar sokjes en een babyboekje gekregen... Waar gaat dat heen? :-)
Heerlijk om te lezen en hoop dat LADy zich snel wat fitter voelt!!
Nou ja Lad! Wat lees ik nou?

Gefeliciteerd!

Wat gebeurt er toch een hoop in een jaar....
Wat lief Lad, hoe je over je vriendin praat. Ik denk dat je ervaringen voor mijn vriend ook heel herkenbaar zijn. Ik slaap ook heel veel nu, soms erg ongezellig voor hem. Iedereen zegt dat het over gaat na een week of 12... Maar nu na 15 weken slaap ik nog steeds de klok rond hoor!

Veel succes deze week bij de verloskundige. Ik mag ook, dinsdag. Enorm spannend. (Hiervoor waren we bij de gynaecoloog.)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven