Kosten viool voor beginners?

17-11-2016 13:02 15 berichten
Onze dochter is een paar maanden geleden begonnen met vioolles en vriend en ik hebben ontdekt dat we het ook wel leuk vinden om wat aan te rommelen op de viool. Alleen op het 1/2 viooltje van dochter is dat ergonomisch niet ideaal (lees: ik krijg enorm kramp in mijn linkerarm).

Ik ben nu benieuwd wat een goede tweedehands beginnersviool ongeveer zou moeten kosten? Iemand enig idee aan wat voor een bedrag ik dan moet denken?

Ik ben niet meteen van plan lessen te gaan volgen, maar het lijkt me wel leuk om samen met dochter te spelen (nu begeleid ik haar vaak op de piano, omdat samen spelen natuurlijk leuker is dan alleen).
Huren geen optie?
250,- tot 500,- volgens de toko waar mijn dochter les had trouwens.
Alle reacties Link kopieren
Voor 300 euro heb je een heel aardige 4/4 beginnersviool. Veel goedkoper zou ik niet doen, dan krijg je echt rommel volgens mij.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Ik had het geluk dat ik de viool van mijn oma kreeg tegen de tijd dat ik aan een 1/1 viool toe was. Kan daarom geen zinnig antwoord geven op je vraag, maar het was leuk om een rondje te googelen op 'viool kopen'. zou ik ook doen als ik jou was!
Ik zou trouwens advies vragen aan de viooldocent van je dochter.
Mijn zoon zit sinds kort op drumles en via de muziekschool/winkel kon ik een drumstel voor hem huren, met optie tot koop als hij het echt leuk vind.

Misschien zit er bij jullie ook zoiets in de buurt....

Succes
Ik zou eerst maar gaan huren. Voor 300 euro koop je nog steeds rommel. Mijn zoon's viool was 900 euro bij de vioolbouwer en dat is een leuke viool hoor, maar nog geen topviool. Hij heeft eerst een aantal jaar gehuurd, tot hij aan een hele viool toe was, en daarna een huurkoop-viool gekregen waarbij de huur werd afgetrokken van de aankoopprijs. Hij heeft 'm grotendeels zelf bij elkaar gespaard. En vergeet de strijkstok niet, die zijn ook niet heel goedkoop.
Huren is een goed idee inderdaad, ik ga eens kijken of dat hier in de omgeving kan.

Het is eigenlijk dat ik meer een indicatie van de kosten heb. Ik zag op verkoopsites al violen staan vanaf 100 euro, maar ik kon me al niet voorstellen dat je voor zo'n bedrag iets bespeelbaars kunt kopen.

Het hoeft verder ook geen superkwaliteit te zijn: dat is de viool van dochter ook niet, maar daar beleef ik al lol aan. Als ik het over een paar maanden nog steeds leuk vind, ga ik misschien aan lessen denken (wat voor volwassenen niet echt goedkoop is, zag ik al).
Ik zou idd. ook eerst huren of aan de vioolleraar vragen wat wijsheid is.
Ik ben meer verbaasd over het feit dat je geen lessen gaat nemen. Hoe verwacht je dan viool te kunnen spelen? Ja je kunt met dochter oefenen, maar je hebt toch echt aanwijzingen nodig wat betreft houding etc.
Dat is inderdaad niet zo makkelijk als het lijkt. Vooral die polshouding kan een crime zijn en dat heeft veel invloed op de toon die je produceert.
quote:Zanahoria schreef op 17 november 2016 @ 13:32:

Ik ben meer verbaasd over het feit dat je geen lessen gaat nemen. Hoe verwacht je dan viool te kunnen spelen? Ja je kunt met dochter oefenen, maar je hebt toch echt aanwijzingen nodig wat betreft houding etc.Internet, gevoel, opsteken bij lessen van dochter, opties te over hoor.
quote:Star schreef op 17 november 2016 @ 13:34:

[...]

Internet, gevoel, opsteken bij lessen van dochter, opties te over hoor.Zo kloot(viool) ik nu idd. ook wat aan!
Lessen ga ik zeker doen als ik het echt leuk lijk te vinden, maar voorlopig oefen ik gewoon met dochter mee en zolang ik er een redelijk geluid uit krijg, vind ik het al lang prima. Zo doen we het hier thuis eigenlijk altijd: vriend speelt gitaar en klooit wat aan op de piano en ik pingel wat op zijn gitaar en als dochter oefent geven we wat sjeu aan de nu nog wat eentonige oefenliedjes van dochter.

Lerares dochter wil ik ook vragen, maar die spreek ik pas weer over 1.5 week.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven