Geld & Recht alle pijlers

Zorgverzekering 18 jaar

18-11-2016 20:17 23 berichten
Ik kreeg vandaag mijn nieuwe polis voor volgend jaar. Premie gaat (met plus-aanvulling en tandartsverzekering) naar 134 euro per maand, inclusief collectiviteitskorting. Voor het gemak hebben ze er ook maar gelijk dezelfde verzekering op gezet voor mijn dochter die in mei 18 wordt. Die verzekering wil ik echter helemaal niet afsluiten, en volgens mij mag ik dat ook niet omdat ze dan volwassen is.

Moet ik dat deel nu opzeggen, of kan dat ook volgend jaar nog? Ik wil nog een half jaartje na kunnen denken (of eigenlijk zij zelf) over wat handig is. Volgens mij kan haar tandartsverzekering een stuk goedkoper dan de 19 euro per maand die ik betaal (met het oog op evt beugelen van mijn jongste), en ook de aanvulling heeft ze niet nodig. Eigen risico maakt ze sowieso vol, dus dat komt er nog bij.

Waar zijn jullie net volwassen kinderen verzekerd?
Alle reacties Link kopieren
ik ben ook aan het zoeken,dochter wordt morgen 18,maar het probleem is dat een instelling waar ze nu onder behandeling is, haast nergens vergoed wordt.,en het is moeilijk om te zien waar dan wel...
Ik lees ook even mee, zoon wordt volgende maand 18
Die verzekering wil ik echter helemaal niet afsluiten, en volgens mij mag ik dat ook niet omdat ze dan volwassen is.

Die verzekering mag jij natuurlijk gewoon laten lopen. Ik denk dat heel veel ouders hun kinderen van 18+ nog op hun polis hebben staan. En anders kan je dat sowieso pas per mei pas veranderen. En dan krijg je in mei een nieuw polisblad.
quote:ella70 schreef op 18 november 2016 @ 20:20:

ik ben ook aan het zoeken,dochter wordt morgen 18,maar het probleem is dat een instelling waar ze nu onder behandeling is, haast nergens vergoed wordt.,en het is moeilijk om te zien waar dan wel...Bellen naar die instelling. Ze weten wel waar ze een contract mee hebben. Of onder welke aanvullende verzekering ze misschien wel vallen.
Mijn volwassen kinderen zijn bij Zilveren Kruis.

Tandarts tot 250, geen aanvullende verzekering.

Met collectiviteitskorting zitten ze op 110 per maand (2016)
ik heb wel al haar aanvullende verzekering stopgezet van de huidige verzekering,dat kon online via mijn inloggebeuren,en per dec betaal ik voor haar alleen basis,ik nog wel aanvullend.
Dochter zit hier inderdaad bij ons in de polis vonden wij nu nog de beste optie. Niet vergoedde kosten zouden anders toch voor onze rekening zijn, nu betalen wij het verschil tussen de zorgtoeslag en de zorgpremie.
Goede fee,ik zal het proberen,maar zij wezen mij er juist op dat ik het goed moest bekijken...
Wat ik ineens bedenk... Ik mag natuurlijk ook in mijn collectief voor haar kiezen voor de goedkopere aanvulling en tandartsverzekering. Ik zal ze volgende week toch eens bellen, want op zich vind ik het wel fijn werken bij CZ.
quote:ella70 schreef op 18 november 2016 @ 20:20:

ik ben ook aan het zoeken,dochter wordt morgen 18,maar het probleem is dat een instelling waar ze nu onder behandeling is, haast nergens vergoed wordt.,en het is moeilijk om te zien waar dan wel...Alvast gefeliciteerd met die mijlpaal! Ik vind het toch wel een bijzonder idee, een volwassen kind
CZ-direct is goed betaalbaar en heeft prima dekking als je niks speciaals hebt.
ik heb al een zoon van 20,maar echt volwassen....
Bij VGZ kun je tot de maand na de 18e verjaardag de aanvullende verzekering aanpassen. Ik vermoed dat andere zorgverzekeraars soortgelijke regels hebben. Aangezien ze nu nog gratis is meeverzekerd krijgt ze meestal pakket van hoogst verzekerde volwassene.
quote:Goede-Fee schreef op 18 november 2016 @ 20:24:

Die verzekering wil ik echter helemaal niet afsluiten, en volgens mij mag ik dat ook niet omdat ze dan volwassen is.

Die verzekering mag jij natuurlijk gewoon laten lopen. Ik denk dat heel veel ouders hun kinderen van 18+ nog op hun polis hebben staan. En anders kan je dat sowieso pas per mei pas veranderen. En dan krijg je in mei een nieuw polisblad.

Dit. En dat is toch logisch? Of denk je nou echt dat elke 18-jarige direct onverzekerd is als ze niks geregeld hebben voor hun verjaardag? Die verzekering blijft gewoon doorlopen zoals ze bij hun ouders verzekerd waren, omdat het verplicht is verzekerd te zijn. En mocht de 18-jarige een andere willen kan dat gewoon hoor.

Overigens was het bij mijn zoon nog een heel gedoe, hij wilde een studentencollectiviteitsverzekering afsluiten. De dame aan de telefoon geloofde niet dat hij op z'n 17e al een jaar studeerde. 'Aan een echte universiteit? Geen HBO?' Wij weten ook wel dat het niet vaak voor komt, maar dat was echt een rare reactie.
Tvp, zoon wordt begin januari 18.

Hebben zelf een hele dure tandartsverzekering omdat man en ik allebij een heel slecht gebid hebben en de €1100 vergoeding makkelijk halen per jaar. Nu dus opzoek naar een voordeligere verzekering voor onze zoon.
Such a beautiful place to be with Friends.
Logisch dat je dochter tot haar 18e jouw pakket heeft. Daarna kan je idd het aanpassen. Als je slim bent kijk je samen nu al welke verzekering bij haar past zodat je dit als ze 18 is af kan sluiten.

Onze dochter staat op onze polis. Maakt gebruikt van mijn collectief maar heeft haar pakket aangepast naar haar wensen. Hebben we vorig jaar samen bekeken en dit jaar doet ze het zelf
quote:MinkeDeWit schreef op 18 november 2016 @ 20:30:

Wat ik ineens bedenk... Ik mag natuurlijk ook in mijn collectief voor haar kiezen voor de goedkopere aanvulling en tandartsverzekering. Ik zal ze volgende week toch eens bellen, want op zich vind ik het wel fijn werken bij CZ.Wij zitten ook bij cz. Gewoon bellen. Ze helpen je daar heel goed.
Ik zou het haar zelf laten uitzoeken..polis geven en zeggen dat ze aan de bel kan trekken voor hulp. Maar het is haar verantwoordelijkheid. En zeker niet voor haar gaan bellen met zorgverzekeraars, dat kan ze toch gerust zelf?
quote:R-Woman schreef op 19 november 2016 @ 10:22:

Ik zou het haar zelf laten uitzoeken..polis geven en zeggen dat ze aan de bel kan trekken voor hulp. Maar het is haar verantwoordelijkheid. En zeker niet voor haar gaan bellen met zorgverzekeraars, dat kan ze toch gerust zelf?Vast wel, maar deze polis staat op mijn naam en ik wil niet dat we er nu al aan vast zitten.
quote:R-Woman schreef op 19 november 2016 @ 10:22:

Ik zou het haar zelf laten uitzoeken..polis geven en zeggen dat ze aan de bel kan trekken voor hulp. Maar het is haar verantwoordelijkheid. En zeker niet voor haar gaan bellen met zorgverzekeraars, dat kan ze toch gerust zelf?

Tuurlijk, in de nacht voor hun 18e verjaardag worden ze in één nacht volwassen.

Vind ik altijd zo bijzonder hier. Kinderen van 12 kun je volgens de algemene norm hier nog maar nauwelijks een uur alleen thuis laten maar een achttienjarige is volwassen genoeg om zelfstandig zoiets als een zorgverzekering uit te zoeken. Terwijl ze nog nooit bezig zijn geweest met welke verzekering dan ook. Geen idee hebben wat ze nou echt nodig hebben etc.

Gewoon samen doen en steeds meer dit soort zaken naar het kind schuiven.
quote:MinkeDeWit schreef op 19 november 2016 @ 10:42:

[...]

Vast wel, maar deze polis staat op mijn naam en ik wil niet dat we er nu al aan vast zitten.Zit je niet tenzij je niets doet.
quote:MinkeDeWit schreef op 19 november 2016 @ 10:42:

[...]

Vast wel, maar deze polis staat op mijn naam en ik wil niet dat we er nu al aan vast zitten.

Je zit er nu ook nog niet aan vast want ze is onder de 18 dus gratis meeverzekerd. En waarschijnlijk kun je haar pakket toch pas wijzigen vanaf haar verjaardag ivm voorwaarden dus waarom je er nu al druk ocer maken?

Ik was verzekerd bij CZdirect toen ik zelf moest gaan betalen. Mijn man is dat nog steeds want is stuk goedkoper dan gewoom cz als je weinig nodig hebt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven