Hoog sensitief zijn

25-11-2016 00:37 148 berichten
Graag zou ik ervaringen delen. HSP... wat houdt dat voor jou in? Voor mij:

- perfectionisme

- verlegenheid (overschreeuwen ervan)

- sfeer aanvoelen en graag aanpassen

- creatief zijn

- realistisch dromen

- fantasierijk denken

- verslavingsgevoelig

Voor jou?
quote:miedo schreef op 25 november 2016 @ 13:56:

grappig ben ook hoogsensitief en totaaal niet verslavingsgevoelig!Ik kan bijvoorbeeld juist na 1 kop koffie al gaan stuiteren; en heb aan 1-2 glazen alcohol al genoeg voor het gewenste effect. Daarom weinig behoefte aan meer.
quote:spinnekop schreef op 25 november 2016 @ 14:14:

[...]

en juist die 'andere dingen' maken dat mensen die zichzelf hiermee labelen de plank misslaan. Waarom bv plaatsen onder 'psyche' je zou ook kunnen zeggen dat je een kleine hersenbeschadiging hebt (die is aantoonbaar ) dus dan zou je eerder voor de gezondheidspeiler kiezen.

maar al dat 'ik heb hsp en ben anders dan de rest geneuzel' werkt tegen je. Waarom het zien als iets wat anderen niet hebben / kunnen

Omdat ik als enige van mij collega's situaties mee naar huis neem en er daar over blijf piekeren.

Omdat ik degene ben die desnoods overwerkt zodat anderen maar tevreden zijn, terwijl de rest de boel de boel laat en morgen zien we wel weer verder. Terwijl dat idee dat ik nog iets extra's moet doen alleen in mijn hoofd zit.

Omdat ik de sfeer in de kantine niet verdraag als 2 collega's elkaar niet mogen, en dus maar ergens anders ga zitten.

Enz.

En nee, ik ben vast niet de enige op de wereld die dat zo ervaart. Maar wel de enige in mijn directe omgeving.
Alle reacties Link kopieren
quote:SinDudas schreef op 25 november 2016 @ 14:03:

[...]

Prima, ander labeltje dan toch? Maakt mij echt niet zoveel uit eigenlijk. Alleen is er nog wel meer dan enkel het sensorische deel.

Wel een meetbaar en wetenschappelijk onderbouwd label.

Geen zelf toegekend label nav mooie lijstjes op internet
quote:SinDudas schreef op 25 november 2016 @ 14:26:

[...]

Omdat ik als enige van mij collega's situaties mee naar huis neem en er daar over blijf piekeren.

Omdat ik degene ben die desnoods overwerkt zodat anderen maar tevreden zijn, terwijl de rest de boel de boel laat en morgen zien we wel weer verder. Terwijl dat idee dat ik nog iets extra's moet doen alleen in mijn hoofd zit.

Omdat ik de sfeer in de kantine niet verdraag als 2 collega's elkaar niet mogen, en dus maar ergens anders ga zitten.

Enz.

En nee, ik ben vast niet de enige op de wereld die dat zo ervaart. Maar wel de enige in mijn directe omgeving.Maar hoe weet jij dat anderen dat niet net zo ervaren maar bijvoorbeeld een andere cooping of oplossing kiezen?
quote:Maline schreef op 25 november 2016 @ 13:09:

Ik vind het altijd nogal hautain overkomen dat zgn Hsp-ers vinden dat ze sfeer en emoties zoveel beter aanvoelen. Misschien voelt een ander dit net zo goed aan, maar kan die er veel beter mee omgaan.

Of praat hij/zij er nooit over.

Hoe weet je het trouwens of iemand sfeer en emoties beter aanvoelt.

Is daar een graadmeter voor?

Een meetpunt?
Ik vind het meestal wel meevallen "dat goed de sfeer en andermans emoties aanvoelen". Mijn ergernis lijkt ze helemaal niet op te vallen, ze lijken het juist uitstekend te kunnen negeren.

Heb onder mijn klanten een paar gevoelige types. Eentje is overgevoelig voor haar bureaustoel...really.....
quote:spinnekop schreef op 25 november 2016 @ 14:33:

[...]

Maar hoe weet jij dat anderen dat niet net zo ervaren maar bijvoorbeeld een andere cooping of oplossing kiezen?Daar gaat het juist om, zij kunnen het filteren, wegredeneren, en ik niet. Of althans, ik moet er veel meer moeite voor doen om dat te leren.
quote:SinDudas schreef op 25 november 2016 @ 14:03:

[...]

Prima, ander labeltje dan toch? Maakt mij echt niet zoveel uit eigenlijk. Alleen is er nog wel meer dan enkel het sensorische deel.waarom is een labeltje belangrijk voor je?
quote:SinDudas schreef op 25 november 2016 @ 14:45:

[...]

Daar gaat het juist om, zij kunnen het filteren, wegredeneren, en ik niet. Of althans, ik moet er veel meer moeite voor doen om dat te leren.= aanname
quote:SinDudas schreef op 25 november 2016 @ 14:26:

[...]

Enz.

En nee, ik ben vast niet de enige op de wereld die dat zo ervaart. Maar wel de enige in mijn directe omgeving.deze post barst van de aannames
quote:lilalinda schreef op 25 november 2016 @ 14:47:

[...]

= aanname

Nee, uit gesprekken duidelijk geworden.

Jij neemt nu zelf aan dat ik nooit ergens over praat.
quote:SinDudas schreef op 25 november 2016 @ 14:50:

[...]

Nee, uit gesprekken duidelijk geworden.dat kan niet, je kunt niet aan elkaar vertellen hoeveel moeite het je kost. Want je hebt geen nulpunt.
quote:lilalinda schreef op 25 november 2016 @ 14:52:

[...]

dat kan niet, je kunt niet aan elkaar vertellen hoeveel moeite het je kost. Want je hebt geen nulpunt.Als de ene persoon op 40 jarige leeftijd zowat therapie nodig heeft om met dingen om te kunnen gaan, terwijl de ander vanaf vroeg volwassen leeftijd op eigen kracht al heeft geleerd om dingen naast zich neer te leggen, vind ik dat toch wel een groot verschil.
quote:SinDudas schreef op 25 november 2016 @ 14:57:

[...]

Als de ene persoon op 40 jarige leeftijd zowat therapie nodig heeft om met dingen om te kunnen gaan, terwijl de ander vanaf vroeg volwassen leeftijd op eigen kracht al heeft geleerd om dingen naast zich neer te leggen, vind ik dat toch wel een groot verschil.

Ja, mensen verschillen nou eenmaal.

Ik denk dat wanneer "hoogsensitief" "emotionieel of sensorisch onderontwikkeld" zou heten, er een stuk minder mensen aan zouden lijden.
Dus je hebt een andere cooping

Nou als jij dat een label waard vindt. Je kunt ook gewoon zeggen dat jij moeilijk kunt omgaan met bepaalde situaties. Zoals anderen andere dingen lastig vinden.

Waarom dan toch jezelf tot hsp benoemen?
Ben zelf een gevoelig type zoals ik het maar noem, maar zie de zin er niet van in om het een label te geven waaronder dan bepaalde eigenschappen vallen. Dat maakt je niet capabeler om om te gaan met negatieve sferen of prikkels, ik heb de indruk dat het eerder gebruikt wordt om niet aan je valkuilen te werken, want je kunt er niets aan doen dat je zo bent.

Ondanks dat het heus wel herkenbaar is allemaal, zie ik het nut niet in van navelstaren over waarom ik een speciaal sneeuwvlokje ben. Iedereen heeft zijn eigenaardigheden en pet peeves, ook die collega die geen problemen heeft met een lichaamsgeur of bepaald piepje in muziek oid.
Ik vind het een beetje een gevaarlijk labeltje. In mijn omgeving zie ik moeders hun kinderen op deze manier labelen om vervolgens het kind te ontzien in allerlei situaties. Hierdoor leren die kinderen niet te dealen met situaties en creeër je mensen die niet alleen zeer gevoelig zijn, maar ook nog zwak met weinig vaardigheden om met situaties om te gaan.

Daarnaast lijkt het haast een modegrill, want bijna iedereen verklaart zijn/haar gedrag als zijnde hoog sensitief.

Ik denk dat een groot deel van de mensen die zichzelf hoog sensitief noemt, gewoon gevoeligere introverte personen zijn. Ik ben ook veel gevoeliger dan bijvoorbeeld mijn broer, grote groepen kosten mij ook veel energie, en ik heb soms echt even tijd alleen nodig om op te laden. Ik heb dit altijd gewoon als karaktereigenschappen die bij mij horen gezien, niet als een aandoening en/of afwijking.

Hiermee wil ik niet zeggen dat ik denk dat hoog sensitief zijn niet bestaat, maar ik heb wel het idee dat veel mensen dit label onnodig op zichzelf of hun kinderen plakken.
quote:Vl43inder schreef op 25 november 2016 @ 15:02:

[...]

Ja, mensen verschillen nou eenmaal.

Ik denk dat wanneer "hoogsensitief" "emotionieel of sensorisch onderontwikkeld" zou heten, er een stuk minder mensen aan zouden lijden.

Het maakt mij echt niet uit hoe je het noemt. Ik snap niet goed waarom mensen daar zo fel op zijn. Als jij mij emotioneel onderontwikkeld wilt noemen, ga je gang. Het gaat erom dat ik er last van heb, niet hoe het heet. En dat ik blij ben te weten dat er mensen zijn die zich er ook in herkennen.

Zal ik dan maar een verzoek doen aan de mods om de topictitel te veranderen in

"emotioneel en/of sensorisch onderontwikkeld zijn" ?

Moest ik even aan denken tijdens het lezen van deze discussie...
Ik geloof niet meer in sprookjes.
quote:Doornroosje75 schreef op 25 november 2016 @ 15:32:

[afbeelding]

Moest ik even aan denken tijdens het lezen van deze discussie...
quote:SinDudas schreef op 25 november 2016 @ 15:29:

[...]

Het maakt mij echt niet uit hoe je het noemt. Ik snap niet goed waarom mensen daar zo fel op zijn. Als jij mij emotioneel onderontwikkeld wilt noemen, ga je gang. Het gaat erom dat ik er last van heb, niet hoe het heet. En dat ik blij ben te weten dat er mensen zijn die zich er ook in herkennen.

Zal ik dan maar een verzoek doen aan de mods om de topictitel te veranderen in

"emotioneel en/of sensorisch onderontwikkeld zijn" ?

Je topictitel is je probleem niet

Probeer het eens anders te zien, ga er eens vanuit, dat iedereen hetzelfde voelt. Maar andere mensen kunnen er blijkbaar beter mee omgaan, leer daar van. Kijk hoe anderen het doen, dan wordt je leven leuker en gemakkelijker.
De term geeft me geloof ik een wat naar gevoel omdat je een hsp met het label op een voetstuk plaatst. En daarmee "de anderen" als minder gevoelig neerzet.

Én mijn ex vrouw (zweverig) dacht dat ik dat was (en de kinderen natuurlijk) terwijl ik geen trek had in dat labeltje.

De kritieken in dit topic maken het voor mij een feest van herkenning.
quote:SinDudas schreef op 25 november 2016 @ 14:57:

[...]

Als de ene persoon op 40 jarige leeftijd zowat therapie nodig heeft om met dingen om te kunnen gaan, terwijl de ander vanaf vroeg volwassen leeftijd op eigen kracht al heeft geleerd om dingen naast zich neer te leggen, vind ik dat toch wel een groot verschil.Ipv "zowat therapie", kun je beter echt hulp zoeken. Een coach die je een spiegel voorhoudt en laat zien hoe jezslf invloed hebt op je omgeving en je leven
TO vroeg naar mensen die dit herkennen. Ze vroeg niet naar alle mensen die dit een labeltje geven vinden maar het wel liever emotioneel onderontwikkeld noemen.
quote:spinnekop schreef op 25 november 2016 @ 13:52:

Gewoon een variant op het normale. Waarom jezelf labelen en presenteren als zijnde anders?

Wellicht hebben sommige mensen last van een klein probleempje in de hersenen dat de prikkelverwerking regelt. Vandaar de vergelijking met autisme.

Het jammere van hsp (bv ten opzichte van een stoornis in de prikkelverwerking) is dat mensen die het zeggen te hebben er zo hoogdravend over kunnen doen en dat geeft weerstand

Het grappige is dat er nog niemand in dit topic hoogdravend heeft gedaan, en dat er toch al enorm veel weerstand is.

Waarom mag je niet zeggen dat je gevoelig bent? En wel dat je dik bent, of klein, of sterk, of makkelijk verbrandt in de zon?

Laat iedereen lekker gaan zeuren tegen dikke vrouwen, dat ze geen label of geen maat op zichzelf moeten plakken omdat er zoveel variaties zijn. En dat ze niet moeten denken dat ze interessant zijn omdat ze dik zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven