Werk & Studie alle pijlers

Denemarken wonen/werken

28-11-2016 18:46 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi Allemaal,

Vandaag heb ik een heel mooi aanbod gehad om in Denemarken te gaan werken voor een grote energie leverancier die vooral in de groene energie zit.

Nu ben ik een beetje research aan het doen want het klinkt onwijs aantrekkelijk.

Het gaat om een baan van maandag tot vrijdag standaard uren, nu werk ik 7 dagen veelal 12 tot 18 PD wat op breekt. Project is ook bijna afgelopen en kan wel mee naar een andere maar weet niet of ik dit wil.

Salaris is 600-650 PD wat neer komt op 12000 Euro per 20 gewerkte dagen (600 euro) echter moet ik hiervan wel zelf mijn accommodatie regelen, tickets boeken naar Nederland en eventueel vervoer ter plekke.

Het is in eerste instantie voor ons maanden met uitloop tot 2 jaar.

Is er hier iemand die er ervaring mee heeft? Tip's? Ben al een beetje op internet aan het rondkijken maar dacht schiet hem er hier ook even in.

Ben zelf pas 1x in Denemarken geweest en dat was ook een korte stop voor het werk. Dus het echt geen flauw idee wat de kosten etc ter plekke zouden kunnen zijn.

Nou ja ik hoor het wel en hoop dat ik een goede keuze kan maken.
Martje2801 normaal gesproken gaan die ook niet naar het buitenland. Maar aangezien de meeste projecten op zichzelf staande bij het bedrijf waar ik werk en zeker met de hoeveelheid mensen zit er in de meeste gevallen crewing/hr of hoe je het beestje wilt noemen op locatie. Is in Australië, midden oosten, Brazilië allemaal zo om even wat landen te noemen.
Star, Martje schrijft daar te goed Nederlands voor dan...
quote:Sparta88 schreef op 28 november 2016 @ 19:50:

Star, Martje schrijft daar te goed Nederlands voor dan... Hoeft niet. Ik ben ook buitenlandse, maar schrijf toch ook gewoon Nederlands
Hier een overzicht van prijzen voor huur en dagelijks leven:

https://www.numbeo.com/cost-of-living/in/Copenhagen
quote:Star schreef op 28 november 2016 @ 19:53:

Hier een overzicht van prijzen voor huur en dagelijks leven:

https://www.numbeo.com/cost-of-living/in/CopenhagenHet is 6% hoger dan Stockholm en Stockholm is al behoorlijk duur. Dan heb je inderdaad dat loon wel nodig.
Dank je wel Star.

Weet niet precies hoe ik op jou bericht moet reageren.

Zijn inderdaad behoorlijke prijzen.
quote:Sparta88 schreef op 28 november 2016 @ 20:01:

Dank je wel Star.

Weet niet precies hoe ik op jou bericht moet reageren.

Zijn inderdaad behoorlijke prijzen.

Maak een lijstje voor jezelf met voors en tegens en wat je nu zoal uitgeeft.

Als je 12.000,- verdient (bruto of netto?), dan kan die 1200,- huur er best vanaf natuurlijk, voor 100,- heb je een retourtje Kopenhagen - Amsterdam.

Echt wel een supergave stad namelijk
quote:Sparta88 schreef op 28 november 2016 @ 19:50:

Star, Martje schrijft daar te goed Nederlands voor dan...

Dank je wel voor het compliment Vind ik fijn om te horen, ook hard op geoefend.

Maar ik ben geen Nederlandse
Dat bedrag is bruto. Daarom wil ik ook eerst goed alles op papier hebben inderdaad wat kosten betreft, want ziektekosten, pensioen etc komt er natuurlijk ook nog bij.

Geef op het moment weinig uit omdat het meeste betaald word door de baas. Maar belangrijkste is inderdaad alles tegen elkaar uitschrijven. Vind het ook een moeilijke keuze omdat ik ook nog nooit in de stad geweest ben, dus als je zeg't gave stad geloof ik je meteen.
Martje, waar kom je dan vandaan als ik zo brutaal mag zijn?
Zal nu even compleet reageren op je OP. Mijn schoonbroer heeft er een poos gezeten als thuisbasis (zat ergens vlak bij Skagen) voor zijn werk. Heb even gecheckt bij hem en wat hij ongeveer kwijt was aan levensonderhoud en dergelijke. Zijn appartement koste ongeveer 1000 euro per maand, daarnaast was hij +- 800-900 euro kwijt voor boodschappen. Pensioen opbouw en dergelijke moest hij ook zelf doen. Dat hakte er flink in. Leuke dingen doen was weer minder prijzig gaf hij aan. Maar hij was veel van het buitensporten, en een nieuwe binnenband van z'n mountainbike waren de kosten niet.

Hij had een gemeubileerd appartement, dus een echte verhuisservice had hij niet ingehuurd. Wel had hij hier in NL een berging waar hij onwijs veel in heeft gezet, en elke keer dat hij die kant op ging ging er weer 20 kg mee.

De AOW premie via de sociale verzekeringsbank weet ik niet hoe hij het ermee gedaan heeft, evenals ziektekosten en dergelijke.

Qua vliegtickets had hij een aantal flexibele tickets per jaar gekocht. Als je contact opneemt met de KLM klantenservice kunnen ze daar maatwerk voor afleveren als je meer dan 10 vluchten afneemt. Hij kocht 12 retourtjes per jaar, en kon ze tot 24 uur van te voren een vlucht uitkiezen. Dit koste hem (als ik het goed onthouden heb) +- 230 euro per retourtje. Als ze dan nog het kopje zeemanstickets erover heen gooien (en dat mag aangezien je in de offshore zit) mag je ook nog eens (zoals welbekend) 40 kg bagage meenemen.
quote:Sparta88 schreef op 28 november 2016 @ 20:11:

Martje, waar kom je dan vandaan als ik zo brutaal mag zijn?Ben geboren in Canada, maar ben opgegroeid in Mexico. En nu de liefde tegen gekomen op de vloot, en dus in NL beland.
quote:Sparta88 schreef op 28 november 2016 @ 19:39:

Dit was dus al een domme actie.

Jammer dat er zo gereageerd word.

Degene die de 18 uur per dag in twijfel trekken, moet je doen. Helaas was de functie waar ik op zit voor 2 mensen makkelijker te behappen geweest dan alleen.

Werk inderdaad in de offshore wereld en dan niet de olie en gas. Gelukkig voor vele gaat daar als zzp veel geld in om, niet alleen voor de mensen aan boord. Hetzelfde met het salaris wat ik nu verdien waarom zou ik daar over liegen? Werk in het buitenland, ben nooit thuis en dan hangen dit soort prijskaartjes eraan.

Ben inderdaad op het moment verantwoordelijk voor zoveel mensen, aangezien projecten op zichzelf staande zijn heb ik nauwelijks terugkoppeling met bemanningszaken. Vandaar ook die belachelijke uren.

En kan zo meer functie's noemen die dit verdienen, vergeet niet dat mensen zoals ik vaak hun geld moeten verdienen in de periode dat we werken. Als we vrij zijn hebben we geen vakantiegeld, pensioen moeten we zelf opbouwen en ga zo door.

Wat iemand hier al zegt die 12000 omgerekend klinkt te aantrekkelijk daarvoor wil ik dus eerst goed onderzoek doen voor ik überhaupt een keuze maak. Heb namelijk totaal geen idee wat het levensonderhoud kost in Denemarken of preciezer Kopenhagen. De baan is via een bureau en het gaat echt om zo'n bedrag per dag, per dag betaald krijgen is heel normaal in deze wereld, uurloon kennen we niet eigenlijk mits je een locale bent die komt werken op het project.

Uiteindelijk moet ik er nog behoorlijk wat kosten van betalen zoals verhuizen naar Denemarken etc.

Vroeg om tips ook te kijken of het rendabel was te gaan wonen en werken in Denemarken. Er word misschien lacherig gedaan erover en in twijfel getrokken maar misschien handiger om eerst te verdiepen in welke wereld ik werk voor er een conclusie getrokken of ik voor leugenaar uitgemaakt word. Vind dat jammer want dacht juist dat dit, met zoveel mensen, wel handig was te kijken of er meer mensen zijn die zo'n keuze gemaakt hebben.

Maar goed nu al spijt dat ik het hier geplaatst heb... fijne avond.

Ok, het is dus meer een ZZP constructie. Dat is wel nuttige informatie, want dat verandert nogal wat in hoeveel je daarvan overhoudt. Inderdaad bv zelf pensioen regelen, zelf een arbeidsongeschiktheidsuitkering regelen etc. Maar dat doe je nu ook al begrijp ik? Dan weet je dus wat dat kost.

Verder moet je even goed uitzoeken waar je belasting moet/wilt betalen. Denemarken heeft hele hoge belastingen, maar ook een speciale regeling voor buitenlanders met een hoog inkomen en/of speciale expertise. Die geldt maximaal drie jaar, maar scheelt echt enorm. Dan kan het misschien best de moeite waard zijn om wél daar belasting te betalen, maar ik weet niet of dat ook geldt voor ZZP achtige constructies. Dat lijkt me overigens iets waar ze je bij dat bedrijf mee moeten kunnen helpen, er zullen meer 'medewerkers' mee te maken hebben.

Kopenhagen is duur, maar niet Londen/New York duur, meer Amsterdam+. Boodschappen en alles is duurder dan in Nederland, sommige dingen veel duurder (cola en chips!), sommige wat duurder. Huizen zijn duur als in alle grote steden, maar ook daar geen New York, een bezemkast kost geen 3000 euro per maand of zo. En voordeel: het is makkelijker om iets te vinden dan in Nederland, omdat het huurrecht niet zo sterk is.

Overigens is 18 uur per dag wel écht onwaarschijnlijk hoor. Af en toe, dat kan. Maar 7 dagen in de week trekt niemand dat, echt niet. Dan kun je 6 uur slapen en verder niets doen (niet reizen, niet eten, niks).
Even over de kosten van levensonderhoud in DK (en Scandinavie in het algemeen). De producten zijn op zich niet heel veel duurder dan hier, maar er wordt veel betere kwaliteit gekocht door Scandinaviers (die het zich kunnen veroorloven). Wijn bijvoorbeeld lijkt heel duur, maar de goedkope slobberwijn zoals wij die in de supermarkt hebben staan bestaat daar zo goed als niet (en als het er als is kopen maar weinig mensen het).

Kortom: als je vergelijkbare spullen koopt als hier dan is het iets duurder maar niet extreem. Maar gezien het kwaliteitsaanbod is het erg verleidelijk om steeds iets beters te kopen. En dan kom je inderdaad gauw aan 800...1000 euro per maand aan boodschappen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven