Werk & Studie alle pijlers

Studeren bij NHA

29-11-2016 19:44 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zou graag mijn havo diploma willen halen bij NHA omdat ik nu problemen heb op mijn school (niet met cijfers). Ik zit nu op 5 havo. Ik vraag me af of dit wel kan omdat ik nu al de helft van mijn SE's vorig jaar en dit jaar al gehaald heb. Wat kost het? Want dat zetten ze natuurlijk niet op de site neer...... En op de site staat dat als je een vraag hebt dat die leraar je dan gratis helpt, doen ze dat echt? Dus stel ik snap een theorie niet van wiskunde dan helpt die leraar mij gewoon gratis?
I ain't nobody's bitch!!
Kun je niet beter gaan kijken naar volwassenonderwijs?
Ik studeer ook bij NHA, alleen dan de studie NIMA Marketing. Dus wat betreft de havo kan ik je vragen niet beantwoorden. Je kunt kiezen voor een opleiding met of zonder begeleiding. Als je kiest voor een studie met begeleiding kun je online je vraag stellen, en dan wordt deze inderdaad beantwoord door je leraar. Ook je huiswerk wordt door de leraar nagekeken.
Je kunt ook volgend jaar volwassenen havo sprint doen. Jaar 4 en 5 in 1. Dan tellen je oude SE's niet mee. Kan gunstig zijn voor je examens.
Want natuurlijk zetten ze dat niet op de site

Natuurlijk stast het wel op de site. Mensen gaan toch niet iets kopen waarvan ze niet weten wat het kost.

Als je problemen op school bestaan uit problemen met de leraren omdat je te veel vragen stelt over iets wat je gewoon zelf kan opzoeken vrees ik dat een thuisstudie ook niet zo geschikt voor je is.
Als je een probleem hebt met een of meerdere docenten dan kan je toch ook als toekomstig volwassene dit op een normale manier oplossen door een dialoog aan te gaan of een andere docent/decaan/ vragen om hulp?
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
quote:sugarmiss schreef op 29 november 2016 @ 19:59:

Want natuurlijk zetten ze dat niet op de site

Natuurlijk stast het wel op de site. Mensen gaan toch niet iets kopen waarvan ze niet weten wat het kost.

Als je problemen op school bestaan uit problemen met de leraren omdat je te veel vragen stelt over iets wat je gewoon zelf kan opzoeken vrees ik dat een thuisstudie ook niet zo geschikt voor je is.Ze zetten dat niet op de site neer omdat als mensen dat lezen ze gelijk wegklikken. Daarom zetten ze dat in de brochure die pas na 2 weken aankomt zodat je dan eerst de informatie op de site doorleest en daardoor misschien wel overweegt het te doen. In de reclames op tv staan ook nooit prijzen bij tenzij het een aanbieding is. Mijn problemen zijn niet met leraren.
I ain't nobody's bitch!!
Hoe oud ben je?

Waarom niet gewoon proberen het dit jaar te halen? Je zit in 5 havo, je cijfers zijn goed. Welke problemen heb je op school en kun je die niet bespreken met je mentor of een decaan?

En hoe staan je ouders hierin (als je nog minderjarig bent)?
quote:Elynne schreef op 29 november 2016 @ 19:52:

Je kunt ook volgend jaar volwassenen havo sprint doen. Jaar 4 en 5 in 1. Dan tellen je oude SE's niet mee. Kan gunstig zijn voor je examens.Is dat ook thuisstudie?
I ain't nobody's bitch!!
Zo'n studie zal niet goedkoop zijn (denk ik hoor), maar als je nog leerplichtig bent denk ik niet dat dit als volwaardig onderwijs geldt. Waarom wil je het jaar niet afmaken? In mei zijn de examens, dat is nog maar een half jaar. Anders op school gaan praten, over je problemen?
quote:violetskies schreef op 29 november 2016 @ 20:08:

Als je een probleem hebt met een of meerdere docenten dan kan je toch ook als toekomstig volwassene dit op een normale manier oplossen door een dialoog aan te gaan of een andere docent/decaan/ vragen om hulp?Het is niet met de leraren. Ik heb autisme en vind het moeilijk om vriendschappen aan te gaan. Daarom zit ik elke les alleen in lessen die toch onzin zijn. Bij biologie maken we domme opdrachten die je net zo goed thuis kunt doen. Alle hoofdstukken van wiskunde zijn vorig jaar allemaal al behandeld dus daar heb ik toch geen vragen over. Dus dan zit ik elke les alleen, verveel me dood in lessen waar ik toch niks te doen heb en heb gigantisch lange roosters door tussenuren. Thuis onderwijs zou perfect voor mij zijn want ik luister toch nooit naar uitleg omdat ik daar me niet op kan concentreren door mijn autisme en hoef ik niet sociaal te doen.
I ain't nobody's bitch!!
quote:DarylinaTWD schreef op 29 november 2016 @ 20:16:

[...]

Is dat ook thuisstudie?Nee. Gelukkig niet zeg.
quote:patchouli_ schreef op 29 november 2016 @ 20:15:

Hoe oud ben je?

Waarom niet gewoon proberen het dit jaar te halen? Je zit in 5 havo, je cijfers zijn goed. Welke problemen heb je op school en kun je die niet bespreken met je mentor of een decaan?

En hoe staan je ouders hierin (als je nog minderjarig bent)?Ik heb autisme en vind het moeilijk om vriendschappen aan te gaan. Daarom zit ik elke les alleen in lessen die toch onzin zijn. Bij biologie maken we domme opdrachten die je net zo goed thuis kunt doen. Alle hoofdstukken van wiskunde zijn vorig jaar allemaal al behandeld dus daar heb ik toch geen vragen over. Dus dan zit ik elke les alleen, verveel me dood in lessen waar ik toch niks te doen heb en heb gigantisch lange roosters door tussenuren. Thuis onderwijs zou perfect voor mij zijn want ik luister toch nooit naar uitleg omdat ik daar me niet op kan concentreren door mijn autisme en hoef ik niet sociaal te doen. Ik ben 17 jaar. Spreken met een mentor of decaan heeft niet zoveel nut want die kan mij geen vrienden geven of mijn rooster beter maken.
I ain't nobody's bitch!!
quote:DarylinaTWD schreef op 29 november 2016 @ 20:23:

[...]

Het is niet met de leraren. Ik heb autisme en vind het moeilijk om vriendschappen aan te gaan. Daarom zit ik elke les alleen in lessen die toch onzin zijn. Bij biologie maken we domme opdrachten die je net zo goed thuis kunt doen. Alle hoofdstukken van wiskunde zijn vorig jaar allemaal al behandeld dus daar heb ik toch geen vragen over. Dus dan zit ik elke les alleen, verveel me dood in lessen waar ik toch niks te doen heb en heb gigantisch lange roosters door tussenuren. Thuis onderwijs zou perfect voor mij zijn want ik luister toch nooit naar uitleg omdat ik daar me niet op kan concentreren door mijn autisme en hoef ik niet sociaal te doen.

Je redt dit nu al 4,5 jaar. Ik zou toch echt proberen om nog een half jaartje door te zetten en dan heb je je havo-papiertje. Als je nu pas gaat starten met thuisonderwijs, denk ik niet dat je het in die tijd redt. Bovendien weet ik niet of dat zomaar wel mag, als je minderjarig bent zonder startkwalificatie.

Heb je ooit begeleiding gehad bij je autisme? Psycho-educatie?

Even doorbijten, en dan kijken of je via een dergelijk institiuut vervolgonderwijs kan doen? Wat zou je na de havo willen gaan doen? Beroepskeuze lijkt me ook belangrijk met de belemmeringen die jij hebt. De problemen waar je nu tegen aan loopt, daar zul je ook op de arbeidsmarkt tegenaan lopen.
Je bent 17 jaar. Hoe begeleiden je ouder je hierin?
Ik doe NG en wil iets met scheikunde gaan doen. Ik denk aan eerst scheikundig en biomedisch laboratorium onderzoek te gaan doen. En misschien als ik mijn hbo propedeuse met hoge cijfers heb gehaald farmacie op de universiteit te gaan doen. Ik heb wel begeleiding gehad maar dat was omdat ik altijd ruzie had met mijn ouders. Die begeleider heeft mij sociaal nooit geholpen. Ook omdat ik dat niet wou.
I ain't nobody's bitch!!
Enerzijds zeg je dat je je geïsoleerd voelt op school, anderzijds zeg je dat je juist isolement op wilt zoeken.

Sociaal verhouden is gewoon erg moeilijk als je autistisch bent, het is niet zo dat iemand je even kan helpen om dat beter te maken. Het is iets waar jij mee om zal moeten leren gaan dat dat dus niet zo makkelijk loopt. Je beroepskeuze klinkt in dat opzicht wel realistisch, maar ook daar heb je altijd toch wel met collega's en anderen te maken.

Qua roosters: das rot en balen, maar overkomelijk. Geen reden om je school voor op te geven nu je zo dicht bij de eindstreep bent. Wat maakt dat je je nu niet kan richten op nog dat halve jaartje doorbijten?
Ik heb er ervaring mee en je moet echt heeeeeel erg veel discipline hebben om dat te doen. Ja, je hebt begeleiding, maar niet als jij er niet om vraagt. Als jij een halfjaar niets van je laat horen zullen zij dat ook niet doen. Het is puur vragen beantwoorden en huiswerk nakijken. Ik dacht dat ik dat heel fijn zou vinden, maar achteraf heb ik daar echt gewoon de discipline niet voor. Het is te verleidelijk om dan zo twee weken niets te doen.
Ik wil geen isolement opzoeken, maar ik vind die hulp van psychologen niet echt nuttig. Ze proberen altijd je manier van denken te veranderen maar zeggen nooit wat je moet doen. De reden dat ik er nu klaar mee ben is omdat ik net mijn rooster heb gezien en wel door de grond kan zakken. En ik heb ruzie gehad met de enige waar ik naast zit.
I ain't nobody's bitch!!
quote:DarylinaTWD schreef op 29 november 2016 @ 20:51:

Ik wil geen isolement opzoeken, maar ik vind die hulp van psychologen niet echt nuttig. Ze proberen altijd je manier van denken te veranderen maar zeggen nooit wat je moet doen. De reden dat ik er nu klaar mee ben is omdat ik net mijn rooster heb gezien en wel door de grond kan zakken. En ik heb ruzie gehad met de enige waar ik naast zit.

Thuis onderwijs gaan doen is erg eenzaam voor een meisje van jouw leeftijd, besef je dat?

En dat psychologen je manier van denken proberen te veranderen, dat klopt. Of meer de manier waarop je naar dingen kijken en vooral ook naar jezelf. En dat is moeilijk, maar niet onmogelijk. Maar bovenal noodzakelijk om te veranderen wat je niet prettig vindt.

Je klinkt als een intelligente meid en qua studie en studeren kom je er vast wel. Die psychologen zijn er om je te leren hoe jij je met je autisme, kan verhouden tot andere mensen om je heen zodat je je daar prettiger bij kan voelen.

Je bent autistisch en daar kan niemand iets aan veranderen. Daar zul je je hele leven tegen aan lopen. Je kunt wel leren hoe je er zo min mogelijk last van hebt en je je zo goed mogelijk redt in de wereld.

Ik snap dat het rot is, ik heb twee (intelligente) autistische tieners in huis. Het is hartstikke oneerlijk dat men jou niet kan zien zoals jij je voelt. Je kunt echter wel leren dat jij andere mensen kan laten zien hoe je je voelt. Dat jij dat moet leren en het niet zoals anderen op gevoel kan doen, dat is nu juist een van de grootste beperkingen die je hebt met autisme. En dat sucks.
Misschien kan ik mijn psycholoog een keer om hulp vragen (die hielp mij met ticks, ik heb ook nog sill de la tourette). Hebben uw kinderen ook problemen met vrienden maken?
I ain't nobody's bitch!!
Op hun eigen manier wel ja.

De ene heeft gelukkig wel vriendschappen en die zijn allemaal een beetje hetzelfde als kind zelf. Die voelen zich fijn om dingen naast elkaar te doen. Wel met elkaar, maar niet echt samen doen. Zodra het iets closer of vertrouwelijker wordt (dus ook relaties met familie) dan wordt het zeer ongemakkelijk.

De ander heeft soms een goede vriendschap maar dat escaleert altijd omdat kind dan te veel gaat claimen en niet goed snapt waar de grenzen liggen.

Voor beiden is het heel erg moeilijk om in te zien waar het mis gaat in contacten.
Hulp vragen is niet verkeerd. Je hoeft je niet te schamen voor wat je hebt en probeer er voor open te staan dat je dingen echt niet ziet, omdat je deels 'blind' bent voor relaties. Dat ligt aan je stoornis, daar kun je niks aan doen. Je hebt daarnaast ook nog heel veel kwaliteiten waar je veel mee kan bereiken. Het is fijn als de psycholoog je kan helpen die kwaliteiten goed in te zetten en om om te leren gaan met de beperkingen.

Voor mijn oudste kind met ass is het vaak al voldoende om te zeggen dat autisme speelt. Kind krijgt dan veel meer begrip en mensen gaan beter om met kind, verwachten andere dingen. Zonder dat ze kind nu minderwaardig vinden ofzo.
Heb alleen de OP gelezen vanwege migraine. Maar wil toch even iets belangrijks melden.

Ik heb een combinatie van 2 cursussen (beginner en gevorderde) besteld bij de nha. Bij beide cursussen stond bij iedere les een klein stukje info, 2 oefenopgaves (met antwoorden aan het eind van de les)

Met vervolgens een aantal huiswerkopdrachten die heel erg verschilden van de oefeneningen. Uiteindelijk heb ik een systeem ontwikkeld waarbij ik een aantal dagen van te voren alvast begon met zélf informatie zoeken in de hoop wijs te worden uit het huiswerk. Er stond bij het huiswerk zelf ook geen voorbeeld om te laten zien wat er verwacht werd, alleen een opdracht.

En ja. Je kunt de leraar om hulp vragen. Onderaan je huiswerk in hetzelfde word bestand. Over die betreffende les. Waarvoor je dus al een 3, met veel geluk een 5 haalt. Want je moet eerst het huiswerk maken, op vragen alleen kreeg ik geen antwoord. Nou ja, een 1 omdat alle opdrachten ontbraken.

Vragen stellen over een volgende les durfde ik toen al niet meer.

Uiteindelijk ligt de cursus te verstoffen, het lukte bij de hogere hoofdstukken echt niet meer op de karige info + zelf opgezochte info.

Ik ga er toch vanuit dat als ik de beginners cursus heb gedaan, ik genoeg weet voor de cursus die daarna komt.
Velariaansnoepje Krijg je geen boeken?
I ain't nobody's bitch!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven