Zelf door Cuba reizen

26-11-2016 21:08 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo!

Afgelopen week hebben een vriendin en ik eindelijk de daad bij het woord gevoerd; we hebben ons ticket naar Cuba geboekt.

Omdat we zelf willen reizen hebben we er meteen een huurauto bijgeboekt, want deze kunnen nogal snel vergeven zijn.

We gaan van 30 maart tot en met 16 april!

Buiten dat tips heel erg welkom zijn heb ik een vraag over de overnachtingen. We willen namelijk in casa particuliras verblijven en dit liefst ook ter plekke pas regelen (kijken waar we tegenaan lopen).

Ik lees alleen op internet verschillende verhalen (wel van een paar jaar terug); het zou namelijk verplicht zijn vanuit de overheid om minimaal de eerste en de laatste overnachting in een staatshotel te verblijven. Heeft iemand hier ervaringen mee?

Daarnaast ben ik er al achter dat je een internationaal rijbewijs model 1949 moet hebben en je een polis moet meenemen van de verplichte reis(bijstands)verzekering en ziektekostenverzekering in NL.

Mochten er nog meer 'verplichte nummertjes' zijn die ik overzie, let me know!
Het leven gaat niet over bier en bitterballen.
Oh leuk. Toevallig dat wij het afgelopen week over gehad hebben. Verder geen tip, ik lees graag mee!
Ga vooral niet rijden in het donker en zorg dat je altijd genoeg benzine in de tank hebt. Zorg ook dat je weet waar het volgende pompstation is.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Wij gaan van 10 t/m 24 februari en huren ook een auto. We hebben geboekt via een kleine reisbureau die alle casa particulares voor ons hebben geboekt. Ook vanwege dat we 2 kamers nodig hebben in totaal. En de casa's meestal niet zo groot zijn. Via de reisverzekering moet je wel een confirmation of coverage aanvragen.

Voor de rest lees ik ook mee voor tips. Voorpret is fijn! :-)
Ja, heb ik gedaan in west cuba! Casas meestal vantevoren gereserveerd per email.

En af en toe een hotel tussendoor gedaan.

Je eet vaak ook in de casa en dat is heerlijk eten. Uit eten gaan was waar wij zaten niet altijd een optie.

Rij alleen overdag en maakt foto's van je huurauto. Hier bijna opgelicht mbt de benzine, gelukkig kon ik goed hoofdrekenen.

Waar vlieg je naartoe?
Tickel en anoniem; adressen van pompstation opzoeken heb ik genoteerd

Heb inderdaad gehoord dat overdag rijden aan te raden is vanwege het slechte wegdek en de voetgangers die er overheen wandelen (en ook nog eens slecht verlicht). Dat advies gaan we dan inderdaad opvolgen.

Omdat we willen gaan en staan waar we willen, willen we de casas dus van te voren niet vast leggen. Het schijnt er ook te wemelen van de casas, dus ik maak me geen zorgen dat dat voor problemen zou zorgen.

Mira; We vliegen vanaf Düsseldorf rechtstreeks naar Havana!

Foto's van de huurauto maken is een hele goede tip! En die van het eten trouwens ook! Bedankt! Hoe ben jij bijna opgelicht met de benzine, als ik vragen mag?
Dat heb ik een jaar of vier geleden ook gedaan in west Cuba samen met een vriend. Drie weken geweest, waarvan grotendeels zelf gereden met een huurauto. Erg leuk en goed te doen! Vond het een prachtig land met hele vriendelijke mensen.

Wegen vond ik erg rustig, maar op sommige plekken wel erg slecht. Grote gaten op de 'snelweg' bv. Goed opletten en zo nodig wisselen van rijstrook Vooraf inderdaad foto's maken van je huurauto, maar ook controleren of alles er in/onder zit (reserve wiel bijvoorbeeld). Maar dat is in Cuba niet veel anders dan in andere landen. Er staan erg weinig borden op de snelwegen, dus wij hebben daar een offline navigatieapp gebruikt. Dit beviel goed, we zijn niet verdwaald. Geen problemen gehad met benzine of tanken. Vooraf even goed nadenken of je lifters mee wil nemen. Is voor Cubanen heel gewoon, maar houdt als toerist natuurlijk wel een risico in.

Wij hadden alleen de eerste en de laatste casa geboekt vanuit Nederland. Dus geen staatshotel gezien! Verder daar alles ter plekke geregeld of via de eigenaren van de casa waar we verbleven. Dit ging prima, en we zijn daardoor op leuke plekken terecht gekomen!
Wij zijn voor eenzelfde reis bezig! Op blogs lees ik wel dat het vandaag de dag handig is om de casas wel alvast vooraf te boeken!!
Over die eerste en laatste nacht in een staatshotel heb ik niet eerder gehoord. Het is bij verre reizen soms wel zo dat je moet kunnen aantonen dat je een eerste nacht hebt geboekt, maar het schijnt dat je dan gewoon een random reservering kunt laten zien.
Ze berekende dubbel zoveel bij het verhuurbedrijf maar precies weet ik het niet meer.

Ik vond de situatie voor cubanen destijds slecht, en dat heeft ook best indruk gemaakt. Het is niet alleen een mooi land!

Wij zaten wel in een staatshotel bij het strand de eerste dagen, daar waren toen geen casas waar wij zaten.

Veel plezier
Maisnon welke offline navigatie app hebben jullie gebruikt?

en Coco op welke blogs lees je dat? Misschien is het dan toch handig om voor in ieder geval Havana de casa vooraf al vast te leggen..
Welke we in Cuba gebruikt hebben weet ik niet meer, maar afgelopen jaar in Italië hebben we HERE WeGo gebruikt. Dit beviel goed, je kan dan een (deel van de) kaart thuis downloaden en op de plaats zelf via GPS zien waar je bent. Je kan ook routes uitzetten van A naar B. Heb hier veel plezier van gehad.
quote:Maisnon3 schreef op 26 november 2016 @ 22:53:

Dat heb ik een jaar of vier geleden ook gedaan in west Cuba samen met een vriend. Drie weken geweest, waarvan grotendeels zelf gereden met een huurauto. Erg leuk en goed te doen! Vond het een prachtig land met hele vriendelijke mensen.

Wegen vond ik erg rustig, maar op sommige plekken wel erg slecht. Grote gaten op de 'snelweg' bv. Goed opletten en zo nodig wisselen van rijstrook Vooraf inderdaad foto's maken van je huurauto, maar ook controleren of alles er in/onder zit (reserve wiel bijvoorbeeld). Maar dat is in Cuba niet veel anders dan in andere landen. Er staan erg weinig borden op de snelwegen, dus wij hebben daar een offline navigatieapp gebruikt. Dit beviel goed, we zijn niet verdwaald. Geen problemen gehad met benzine of tanken. Vooraf even goed nadenken of je lifters mee wil nemen. Is voor Cubanen heel gewoon, maar houdt als toerist natuurlijk wel een risico in.

Wij hadden alleen de eerste en de laatste casa geboekt vanuit Nederland. Dus geen staatshotel gezien! Verder daar alles ter plekke geregeld of via de eigenaren van de casa waar we verbleven. Dit ging prima, en we zijn daardoor op leuke plekken terecht gekomen!

Niet doen. Ook geen lifters meenemen als er politie bij staat (niet stoppen dus als er een agent naast de weg naar je "zwaait"). Het is maar de vraag of dat echte politie is of dat het maar zo lijkt.

Natuurlijk zullen de meeste lifters het goed bedoelen, maar wij spraken geen woord Spaans en ze zien al van verre aan je auto dat je een toerist bent.
Verder hadden wij alles vooraf geboekt, maar dat vond ik vooral gewoon een prettig idee.
Die verklaring van je ziektekosten verzekering moet in het engels of spaans zijn. Deze is gewoon bij je verzekeraar aan te vragen.
Tvp....
Zo maar: good to know! Dan ga ik die aanvragen!
Ik ga in dezelfde periode als jullie. Ik ga rondreizen met de bus en heb alle casas geboekt voor mijn reis. Veel plezier alvast!
Lmc heb jij de casas vooraf geboekt omdat je verwacht dat ze vol zitten of omdat jij dat prettiger reizen vind?
Ik heb het geboekt omdat ik maar 2 weken de tijd heb. Dus meer uit gemak.
leuk vooruitzicht heb je! Ben er ook geweest. Wij wilden ook tenminste 1 x in een casa. Uiteindelijk groot deel van de reis in casas. We hadden er 1 uit de lp gekozen. Taxichauffeur heeft ons bij een andere afgezet, toen we dat door hadden was hij net de hoek om. Welkom in Cuba Het was een leuk adres , en ze vroegen waar we nog heen wilde. Als je eerste casa je goed bevalt, kom je op deze manier makkelijk aan het volgende adres. Iedereen heeft wel ergens familie met een vergelijkbare casa. En als die vol zit, weten ze wel een ander adres. Dus als het geen hoogseizoen is, lekker op de bonnefooi gaan zou ik zeggen.
Ik ben in 2008 in Cuba geweest. Destijds kon je daar nog geen geld opnemen met een gewone bankpas. Alleen met een creditcard en dat was stikduur. Achteraf hadden we veel meer contant geld mee moeten nemen. Maar wellicht is dit de laatste jaren beter geworden.
Heb inderdaad gehoord dat pinnen erg moeizaam is; alleen VISA wordt geaccepteerd van de creditcards en op het vliegveld willen ze je oplichten met een abnormale wisselkoers... vraag me alleen af waar ik dan als alternatief m'n geld het beste kan omwisselen
Of in Nederland al CUC kopen? Of kan dat niet meer?
Wij waren vorig jaar op Cuba en mijn mastercard werd gewoon geaccepteerd, zowel in de lokale bank als in het hotel. In Nederland kun je geen CUC kopen, ik zou gewoon een bedrag in euro's meenemen en daar ter plekke wisselen, wel even de koers berekenen op je telefoon. De koers die op het vliegveld gebruikt werd was niet abnormaal, vergeleken met de wisselkoers die op internet stond en in het hotel gebruikt werd. 1 CUC was toen ongeveer 1 euro, het is voor toeristen gewoon duurder. En inderdaad, niet in het donker rijden en oppassen voor grote gaten/obstakels op de "snelweg".

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven