Alternatief sinterklaasgedicht

04-12-2016 13:43 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allen! Gisteravond was ik met een vriendin bezig met een sinterklaasgedicht voor haar schoonvader.

Om eens iets origineels te doen hebben we naast het klassieke gedicht ook een sinterklaas limerick en een sinterklaas haiku gemaakt

Nou ben ik nieuwsgierig of jullie nog grappige, bijzondere of alternatieve ideeën hebben, gewoon voor de gein.

Onze haiku (hij krijgt een boek over fotografie, hij heet roos):

Bezweer een moment

Beweging bevriest in een klik

Een schot van de roos
Leuk!

Ik had dit jaar voor iedereen een limerick. De ene was beter dan de ander (het is nog best lastig, of nou ja, ik ben gewoon niet zo'n goede dichter...), maar ook leest niet iedereen m goed voor, of weet niet wat een limerick is. Blijft er na de laatste zin zo'n rare stilte hangen omdat ze denken 'hier moet nog een zin achter' ;)

Ik plaats ze hier niet omdat overal naam en plaatsnaam in zaten dus dan wordt het wel erg herkenbaar.
Oh wel een werk om er veel te maken, jammer als het dan niet overkomt met voorlezen...maar ook wel weer komisch
Echt bijzondere gedichten heb ik niet, maar ik heb wel in al mijn gedichten ABAB gerijmd (i.p.v. AABB). Dus niet:

Sinterklaas zat eens te denken

wat hij jou dit jaar zal schenken.

Hij was erg lang op zoek,

en kocht uiteindelijk een boek.

Maar:

Sinterklaas zat eens te denken,

en was tijdenlang op zoek.

Naar iets om jou te schenken.

Hij kocht uiteindelijk een boek.

En ik heb ook één gedicht geschreven met steeds vier regels die op elkaar rijmen, dus zoiets:

Sinterklaas ging voor jou op pad

omdat jij een boek nodig had.

Hij liep een tijdje door de stad

en na een uur was hij het zat.
Ik kan niet zo goed dichten met eindrijm, maar wel fantastische sprookjes, ballades etc maken. Dan doe ik dat maar.
Ik heb wel eens zo'n uitgekauwde rijm veranderd in een niet-rijm.

Sinterklaas heeft heel lang zitten denken

Wat hij jou nou toch zou geven

Hij dacht en dacht en vroeg het Piet

Maar ook Piet die wist het geen eens.

En ik heb eens een gedicht voor mijn leidinggevende gemaakt, waarbij elke vierde zin eindigde met zijn stopwoorden. Of eigenlijk meer een soort stop-zinnetje dat hij echt overal gebruikte. Was best spannend want hij kon ook boos worden om bijna niks. Het gedicht zelf was heel respectvol en hij kon het erg waarderen.
Sinterklaas kreeg een idee

En toog naar V en D

Helaas was die tent failliet

En kocht daarom het cadeautje niet.
„We zijn alzo verdorven, dat wij ganselijk onbekwaam zijn tot enig goed en geneigd tot alle kwaad“
quote:oudebaas schreef op 04 december 2016 @ 14:44:

En toog naar V en D

En kocht daarom het cadeautje niet.Geniaal!
Ow goede ideeën voor volgend jaar
quote:oudebaas schreef op 04 december 2016 @ 14:44:

En toog naar V en D

En kocht daarom het cadeautje niet.Ik krijg nu het geniale idee om hier een grap van te maken. Ik doe dat wel vaker. Zo heb ik ook ooit eens een limerick gemaakt en ik heb eens het cadeautje voor m'n lootje in een hele grote doos gestopt. Kinderen hartstikke teleurgesteld dat het grootste cadeau voor geen van beide was. Gna gna gna.
Uiteindelijk maakt het niet uit want een gedicht is een gedicht, maar je hebt een lettergreep teveel TO. Een haiku is 5-7-5 en je hebt 5-8-5.

Als je het zelf belangrijk vindt kun je het dus nog aanpassen
quote:sssssst schreef op 04 december 2016 @ 14:36:

En ik heb eens een gedicht voor mijn leidinggevende gemaakt, waarbij elke vierde zin eindigde met zijn stopwoorden. Of eigenlijk meer een soort stop-zinnetje dat hij echt overal gebruikte. Was best spannend want hij kon ook boos worden om bijna niks. Het gedicht zelf was heel respectvol en hij kon het erg waarderen.Dit vind ik heel leuk Wij doen dit jaar niet aan dichten, maar anders had ik er ook zoiets van gemaakt!
Gut je hebt gelijk hoewel ik las dat moderne haiku dichters er wel soms van afwijken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven