zorgverzekering
vrijdag 9 december 2016 om 21:55
Hoi allemaal,
ik ben verzekerd bij Menzis, ik betaal 109 euro voor mijn zorgverzekering, ik krijg daar 42 euro zorgtoeslag van terug.
toen ik 18 werd betaalde ik ook 109 euro en kreeg ik 80 euro terug, een halfjaar na mijn 18e ben ik als au-pair naar noorwegen gegaan en ben dus uitgeschreven bij Menzis, toen ik terug in Nederland kwam ( in juni ) heb ik mij weer ingeschreven en met hun gebeld, maar ik zie eigenlijk heel stom dat ik 42 euro terug krijg ipv 80 zoals voorheen, ik heb er verder niet echt meer bij stil gestaan, ik zit daar nu een beetje mee en kan nu dus niet bellen naar Menzis.
mijn vraag is dus meer of iedereen met een laag inkomen ( ik ben nog student ) oid recht heeft op 80 euro of dat dat nog kan verschillen, sorry als het onduidelijk is
groetjes eva
(ik bedoel natuurlijk zorgverzekering ik weet niet hoe ik dat verander)
ik ben verzekerd bij Menzis, ik betaal 109 euro voor mijn zorgverzekering, ik krijg daar 42 euro zorgtoeslag van terug.
toen ik 18 werd betaalde ik ook 109 euro en kreeg ik 80 euro terug, een halfjaar na mijn 18e ben ik als au-pair naar noorwegen gegaan en ben dus uitgeschreven bij Menzis, toen ik terug in Nederland kwam ( in juni ) heb ik mij weer ingeschreven en met hun gebeld, maar ik zie eigenlijk heel stom dat ik 42 euro terug krijg ipv 80 zoals voorheen, ik heb er verder niet echt meer bij stil gestaan, ik zit daar nu een beetje mee en kan nu dus niet bellen naar Menzis.
mijn vraag is dus meer of iedereen met een laag inkomen ( ik ben nog student ) oid recht heeft op 80 euro of dat dat nog kan verschillen, sorry als het onduidelijk is
groetjes eva
(ik bedoel natuurlijk zorgverzekering ik weet niet hoe ik dat verander)
vrijdag 9 december 2016 om 22:39
Hier kan je een proefberekening maken: http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/toeslagen/
vrijdag 9 december 2016 om 22:52
Net als bij alle andere toeslagen wordt na het einde van het jaar bekeken wat je daadwerkelijke totale jaarinkomen was en op hoeveel toeslag je uiteindelijk recht had. Dat wordt dan achteraf (kan even duren ) verrekend.
Je kunt dit ook gedurende het jaar zelf al bijstellen, maar dat heeft nu voor 2016 weinig zin meer.
Je kunt dit ook gedurende het jaar zelf al bijstellen, maar dat heeft nu voor 2016 weinig zin meer.
vrijdag 9 december 2016 om 23:01
quote:evalotje12 schreef op 09 december 2016 @ 22:47:
@SpringDing bedankt, ik zie dat het 83 euro is, dan bel ik maandag maar of ik het nog terug ga krijgen de afgelopen maanden
Daar hoef je niet achteraan te bellen.
Inloggen met je DigiD en kijken van welk verzamelinkomen er uitgegaan is (2015), als jij denkt dat het dit jaar meer of minder is kan je dat wijzigen. Je toeslag wordt dan automatisch gewijzigd.
@SpringDing bedankt, ik zie dat het 83 euro is, dan bel ik maandag maar of ik het nog terug ga krijgen de afgelopen maanden
Daar hoef je niet achteraan te bellen.
Inloggen met je DigiD en kijken van welk verzamelinkomen er uitgegaan is (2015), als jij denkt dat het dit jaar meer of minder is kan je dat wijzigen. Je toeslag wordt dan automatisch gewijzigd.
vrijdag 9 december 2016 om 23:02
quote:Lariba schreef op 09 december 2016 @ 22:52:
Net als bij alle andere toeslagen wordt na het einde van het jaar bekeken wat je daadwerkelijke inkomen was en op hoeveel toeslag je uiteindelijk recht had. Dat wordt dan achteraf (kan even duren ) verrekend.
Je kunt dit ook gedurende het jaar zelf al bijstellen, maar dat heeft nu voor 2016 weinig zin meer.En dit inderdaad.
Net als bij alle andere toeslagen wordt na het einde van het jaar bekeken wat je daadwerkelijke inkomen was en op hoeveel toeslag je uiteindelijk recht had. Dat wordt dan achteraf (kan even duren ) verrekend.
Je kunt dit ook gedurende het jaar zelf al bijstellen, maar dat heeft nu voor 2016 weinig zin meer.En dit inderdaad.
zaterdag 10 december 2016 om 11:00
Gewoon inloggen en je inkomen aanpassen voor 2016, Doe dit ook gelijk voor 2017 want het MAC proces ( Massaal Automatisch Continueren) is voor de meeste mensen al afgerond,. Dit betekend dat je geschatte inkomen voor 2016 al voor 2017 wordt gebruikt om je maandelijkse toeslag te berekenen. Die zal dus ook te laag zijn.
Als je nu je inkomen nog wijzigt voor heel 2016 ( en let op, stufi is geen inkomen dus alleen je inkomsten uit een evt. bijbaan telt mee) krijg je nog een nieuwe voorschot beschikking voor 2016 en het bedrag dat je te weinig hebt ontvangen in 1x uitbetaald nadat je de nieuwe voorschotbeschikking hebt ontvangen z'n 6 tot 8 weken na de wijziging.
Als je het niet wijzigt dan krijg je ergens pas laat in 2017 een definitieve beschikking voor 2016 en dan pas de nabetaling.
Let op, als je nu je inkomen aanpast voor 2017 zal dat pas na z'n 6 weken verwerkt worden. Dit houdt in dat de zorgtoeslag die je omstreeks 20 december ( de toeslag wordt altijd van tevoren uitbetaald, dus van 20 dec. is voor de maand januari) zal ontvangen ook niet zal kloppen. Maar dit wordt nadat de wijziging verwerkt is rechtgetrokken omdat het jaarrecht hoger word.
Als je nu je inkomen nog wijzigt voor heel 2016 ( en let op, stufi is geen inkomen dus alleen je inkomsten uit een evt. bijbaan telt mee) krijg je nog een nieuwe voorschot beschikking voor 2016 en het bedrag dat je te weinig hebt ontvangen in 1x uitbetaald nadat je de nieuwe voorschotbeschikking hebt ontvangen z'n 6 tot 8 weken na de wijziging.
Als je het niet wijzigt dan krijg je ergens pas laat in 2017 een definitieve beschikking voor 2016 en dan pas de nabetaling.
Let op, als je nu je inkomen aanpast voor 2017 zal dat pas na z'n 6 weken verwerkt worden. Dit houdt in dat de zorgtoeslag die je omstreeks 20 december ( de toeslag wordt altijd van tevoren uitbetaald, dus van 20 dec. is voor de maand januari) zal ontvangen ook niet zal kloppen. Maar dit wordt nadat de wijziging verwerkt is rechtgetrokken omdat het jaarrecht hoger word.
maandag 12 december 2016 om 07:39
Voor de maanden dat je in het buitenland bent geweest heb je geen recht op zorgtoeslag. De tip om te kijken op toeslagen.nl om te kijken of je inkomen goed staat is een goede. Als je je inkomen wijzigt geld dat tegenwoordig ook direct voor 2017. Maar kan het ook zijn dat je toen je naar het buitenland ging nog een aantal maanden zorgtoeslag hebt gekregen en dat dat nu verrekend wordt? Het geld wat je in Noorwegen hebt verdient telt wel mee voor je inkomen over 2016.
Als je er niet uitkomt dmv toeslagen.nl kun je sowieso bellen. Maar reken, gezien de tijd van het jaar, wel op een lange wachttijd.
Als je er niet uitkomt dmv toeslagen.nl kun je sowieso bellen. Maar reken, gezien de tijd van het jaar, wel op een lange wachttijd.