Lijf & Lijn alle pijlers

Succesvol afslanken...

10-12-2016 08:44 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen allemaal,

Ik ben 181 cm lang en ik weeg 93 kilo. Ik ben eigenlijk al een hele tijd niet tevreden met mijzelf. Ik zou er wel zo'n 15-20 kilo af willen. Ik wil dat niet in zo kort mogelijke tijd, maar ik wil dit hoe dan ook wel. Ik heb al heel veel manieren geprobeerd, maar als ik eenmaal iets verkeerds had gegeten, dan kon ik de rest er ook wel bij opeten, want ja, ik was toch al slecht bezig. Die fout lijk ik keer op keer te maken.

Ik ben een echte 'zoutekauw'. Ik ben gek op zoute hapjes, chips, borrelnootjes, boterham met gesmolten kaas, maar ook een cracker met wat Johma sallade erop vind ik heerlijk. Daarnaast drink ik ook best veel cola. Ik weet dat ik hiermee moet stoppen, maar ik vind dat zo ontzettend moeilijk.

Ik probeer geregeld te wandelen, maar ik heb momenteel een zittend beroep. Alleen 's middags na de lunch wordt er even gewandeld. 'S avonds na het werk wandel ik niet meer. Ik ben tegen half zeven thuis en dan is het mij te donker.

Ik heb een tijdje geprobeerd te koken volgens het boek van Rens Kroes, maar dan ben ik kapitalen kwijt. Het liefste wil ik afslanken met gewoon 'normaal' eten.

Zijn er mensen/ervaringsdeskundigen met enkele goede tips? Het lijkt erop dat ik niet goed weet wat ik wel/niet mag eten. In een periode dat ik het probeer, neem ik mijzelf nóóit meer patat te eten (niet dat ik dat vaak eet ;) ), maar dan wordt er gezegd: af en toe mag het wel. Maar: hoe vaak is af en toe? En hoeveel patat mag je dan hebben? Dit soort afwegingen maak ik steeds en ik vind dat best moeilijk.
Bereken eens hoveel calorieën je nodig hebt op een dag (zijn eenvoudige tooltjes voor). Ga bijhouden hoeveel calorien je binnenkrijgt (zijn handige apps voor). Zorg dat je minder calorieën binnenkrijgt dan je nodig hebt.

En ja, dan past patat best, als je de rest van de dag rustig aandoet
S'avonds is het te donker om te wandelen, ik ben een zoetekauw, ik kan de cola niet laten staan, ik weet niet wat ik wel/niet kan eten. Begin met deze smoesjes overboord te gooien!

Het zal zwaar zijn maar als je dit echt wilt dan kun je het!!!

Je zal je levensstijl aan moeten passen. Gezond eten en bewegen moet normaal voor je worden. Ga samen met een dietiste aan de slag. Dan heb je een stok achter de deur en zij kan je tips geven over een "normaal" beweeg en eetpatroon.
Ik ben 10 kilo kwijt door te gaan sporten en door vaker te gaan eten op een dag.

Weliswaar gezondere dingen, maar ik had meer eetmomenten per dag.

En ja, in t weekend heus wel een patatje of chips en n wijntje!
Cola light gaan drinken? Geen borrelnootjes meer maar gezonde snacks (voorbeelden te over op internet), wandelen/fietsen/zwemmen in het weekend. Gezonde maaltijden koken, ook daar over zijn topics vol geschreven en voorbeelden genoeg op internet.

Een groepsles volgen 's avonds in de sportschool.

Naar de weightwatchers gaan.

Met een groepje 's avonds lopen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Hoe moeilijk het ook is, je moet echt stoppen met die cola en al het snoepen. Je bent gewoon verslaafd aan die zooi. Het zal zeker de eerste dagen lastig zijn, maar je moet gewoon echt even doorzetten. Als je met al die troep stopt, val je vanzelf al best flink af. Als je 'savonds niet wil gaan wandelen, ga dan wat oefeningen thuis doen. Online kun je vanalles vinden, yoga video's, pilatus, fitness oefeningen, enz enz.

Als je echt heel graag die kilo's kwijt wil, moet je echt die knop omzetten. Denk je dat je dat niet op eigen kracht kunt, zou je je bijv bij Weight Watchers aan kunnen melden. Tijdens zo'n bijeenkomst kun je steun van anderen krijgen.

Wat ook kan helpen is de app Fatsectet. Daar moet je precies invullen wat je eet en dat verrekent hij dan met jouw dagelijks calorieëntegoed. Als ik dan zie dat bijv een mars al 15% van mijn dagelijks tegoed is, laat ik hem meestal wel liggen.
Ik ben 15 kg afgevallen door drastisch te minderen met suiker. En alle "slechte" dingen met mate te doen. Bv met meerdere verjaardagen in 1 weekend dan maar op 1 verjaardag taart nemen.

Ook sport ik nu 3x in de week.

Wij eten ook gewoon elke week een keer patat of pannenkoeken. Voor mij is dit ook makkelijk vol te houden omdat ik mn leven heb aangepast. En het sporten zorgt er ook voor dat ik niet alles hoef te laten.

Ook voel ik me veel beter sinds ik drastisch geminderd ben met suiker.
Gebruik de eetmeter app van het Voedingscentrum, wees onverbiddelijk eerlijk tegen jezelf en zet alles wat door je mond naar binnen gaat er in en gebruik elke dag ca. 500 calorieën te weinig. Ik doe dit sinds een maand en ben al 6 kg afgevallen en voel me prima. Het is een sport voor me geworden om alternatieven met minder vet en calorieën te zoeken. Jij kunt dit ook. Begin vandaag. Succes en laat ff horen hoe het gaat.
Love is the meaning of life
Normaal is een onbetrouwbaar woord, want nogal subjectief. Daarom is de tip van lilalinda goed: als je bijhoudt wat je nodig hebt en inneemt aan calorieën heb je overzicht en een concrete houvast.

Als je gezond wilt afvallen zijn twee dingen van belang: hoe veel je eet en wat je eet. De hoeveelheid bepaalt je gewicht. Je kunt afvallen op McDonaldsvoer, als je maar weinig genoeg eet. Dat is alleen nogal ongezond dus je moet ook de juiste dingen eten.

Daarbij is het echt niet nodig om dingen te gaan verbieden en je hoeft ook niet aan de superfoods. Groenten kun je zowat onbeperkt eten dus gebruik dat om een vol bord te maken. Eiwitten en gezonde vetten zorgen voor een verzadigd gevoel. Denk zuivel, vis, noten, beetje vlees, paddestoelen, bonen.

Je kan natuurlijk niet precies hetzelfde blijven doen en dan verandering verwachten, dus al die dingen die je opnoemt zul je echt aan moeten pakken.

1 fout en dan gelijk maar opgeven: valkuil die je zelf ook al ziet. Mooi, dan kun jer ernaar handelen.

Kan niet zonder cola: natuurlijk wel. Het is geen drug. En als je cola zonder calorieën wilt, neem je light.

Gek op zoute hapjes: kan prima, maar met mate. Bereken je energiebehoefte per dag (google op bmr) en kijk of je er ruimte voor hebt. De dingen die je noemt zijn erg calorierijk, dus je moet ze óf minder vaak, óf in kleinere porties gaan eten.

's Avonds te donker om te wandelen: en de enige andere optie is om op de bank te ploffen?
This is an unacceptable timeline
Jij beschrijft mij.. waar het voorgaande jaren nog lukt op de 89 te blijven hangen bij 182 cm, had ik dat getal dit hele jaar niet meer op de weegschaal weten te krijgen. Me mateloos ergerend ondertussen aan de over mijn broeksband hangende vetrollen en elke zondag zeker wetend dat ik morgen ging beginnen.... Net als jij een zittend beroep, waar ik ook nog eens alleen maar gebruik maak van de auto om op mn werk te komen. Ik wandelde wel regelmatig maar ook dat zette geen zoden aan de dijk.

Begin oktober was ik er echt klaar mee en ben naar een sportschool met afslankprogramma gegaan. 10 oktober gestart, gezond eten, zonder koolhydraten, en veel eiwitten. Van 92 kilo toen woog ik gisterochtend 83,2 kg. Zonder honger en ook me niet eens heel strikt aan het dieet gehouden maar nog wel eens uit eten geweest bv. in die weken. 2 keer per week anderhalf uur naar de sportschool, beetje blijven wandelen daarnaast, twee keer per week een km of 5 en in het weekend soms 10 km.

Elke week bij de sportschool op zo'n uitgebreide weegschaal, die spieren, vet, vocht en nog veel meer weegt. Dat is voor mij een goede stok achter de deur, je vetpercentage gestaag zien dalen. Ik wil nu eerst naar 78 terug, bij voorkeur voor eind januari als ik op vakantie ga. Die weegschaal vindt dat 72,9 mijn ideale gewicht is, maar of dat lukt? We gaan het zien. Dit voelt al zo veel beter, al m'n broeken te groot, in de spiegel kijken kan weer... kortom..hou op met dat gemekker van..ik wil cola en niet wandelen in het donker...na twee weken thee en water weet je niet beter en eenmaal dat je resultaat ziet, gaat het 'bijna'vanzelf door, :-)
Aangezien je dit topic om 8.44 uur bent gestart vanmorgen ga ik er vanuit dat je zo gaat beginnen met hardlopen
Goed voorbeeld Annicka! En knap van je
quote:Ik heb al heel veel manieren geprobeerd, maar als ik eenmaal iets verkeerds had gegeten, dan kon ik de rest er ook wel bij opeten, want ja, ik was toch al slecht bezig.Probeer er eerst eens achter te komen waarom een intelligent mens die jij vermoedelijk bent, op een dergelijke domme manier denkt, want dan kan je deze fout corrigeren en dan wordt de kans op succes veel groter. Want dat wil je toch? Het gaat je toch om het resultaat?
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Wat ik bij jou vooral lees is je mindset die er niet 100% achter staat. Als je echt iets wilt dan maak je er een absolute moeten van en dan werkt elke dieetboek of schema van een dietiste of wat dan ook, het is dat stukje toewijding die je naar je zelf moet maken! Maak een plan en stel je doel en doe het stap voor stap alles lukt als je het maar een prioriteit maakt. Ik had daar laatst een leuke tekstje over stop met stoppen en maak af waar je aan begonnen bent ;) je mag me altijd een pb sturen als je meer vragen hebt
Ik moet eerlijk zeggen dat honger bij het opstaan, honger 's morgens, honger 's middags, honger 's avonds en honger 's nachts nogal zelfondermijnend werkt, tenzij.. je zoals mijn voorganger zegt, vastbesloten bent om álles te pikken voor jouw hogere doel. Op het moment dat je bereid bent om elk probleem te bevechten zal je meemaken dat de moeilijkheden minder macht over je krijgen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Ben je wel eens bij een diëtist geweest? Omdat je zegt dat je niet goed weet wat 'goed' en wat 'fout' is, denk ik dat je daar wel mee geholpen kunt worden.

Op de site(/app?) van het Voedingscentrum kun je precies bijhouden wat je op een dag eet. Je ziet hoeveel kcal je daarmee binnen krijgt, maar ook of je niet te veel zout, (verzadigde) vetten of bijvoorbeeld te weinig vezels of ijzer binnen krijgt. Heb je dat wel eens geprobeerd? Het hielp mij destijds om inzicht te hebben in wat ik binnen krijg en om niet meer te gaan eten dan nodig is. Daarnaast ook om uit te zoeken hoeveel kcal ik ergens mee verbruik.

Een stuk chocola vind ik lekker, maar na een paar minuten heb ik nog net zo veel trek en heb ik er wel weet ik hoeveel calorieën bij. Terwijl ik daar bijvoorbeeld een uur voor moet gaan lopen om het weer te verbranden, dat heb ik er niet voor over.

Als je echt niet kan stoppen met cola drinken (wat ik niet denk, maar goed), probeer het dan in ieder geval te verminderen. Er zijn ook blikjes van 150 ml zonder suiker waarvan je er dan bijvoorbeeld eens op een dag (en uiteindelijk steeds minder) een kunt drinken, in plaats van een fles van 1,5 L die niet leeg lijkt te gaan. Zoek eens uit wat te veel (ieder lichaam heeft wel wat nodig) suiker en overgewicht met je lichaam doet. Je hebt een groter risico op diabetes e.d. en dat wil je ook niet.

Met een keer snoepen is helemaal niets mis, maar neem dan bijvoorbeeld een handje chips in plaats van een hele of halve zak. Als je friet als maaltijd eet, is het voor een keer geen ramp. Wel als je het als tussendoortje gaat eten en daarna alsnog een hele maaltijd naar binnen werkt.

Wat is er zo erg aan in het donker wandelen? Kun je voor of gelijk uit je werk een stukje gaan lopen en daarna naar huis gaan? Boodschappen doen op de fiets, de trap pakken in plaats van een lift of roltrap. Een hond van iemand lenen of erop passen en daar een stuk mee gaan lopen. Bij de meeste sportscholen kun je een gratis proefles doen of gratis dagpas krijgen. Of ga eens zwemmen, koop een step of skeelers.
Haha, mijn verhaal! Te zwaar en te veel smoezen.

Ben nu sinds 2 maanden aan het sporten (krachttraining/crossfit) in groepsverband. En dat is zó leuk! Iedereen motiveert elkaar en na de les (45 min) blijven de meesten nog even 10 min koffiedrinken. Ik ga inmiddels 3 x per week en merk goede resultaten. Ik zit zoveel strakker in mijn vel, behoefte aan snoepen en snaaien is weg. En qua training ga ik mijn grenzen verleggen. Niet meer: dat kan ik toch niet, maar: ik ga ervoor en dan lukt het uiteindelijk om bijv. die tractorband om te flippen. Geeft zo'n goed gevoel!

Heb ook een weekmenu, maar dat volg ik niet op de komma nauwkeurig. Wel 3 x per dag een gezonde maaltijd en 3 x tussendoortje. Volgende week heb ik weer een weegafspraak.

En het belangrijkste is: ik heb mijn diabetes onder controle. Dat is de laatste jaren niet meer gebeurd.

Kortom: de knop is om bij mij. En alleen ikzelf kan ervoor zorgen dat dat zo blijft.

Succes: je kunt het!
Haha, nee, ik ben nog niet aan het hardlopen

Ik ben een paar maanden geleden begonnen met boksen, 1x in de week; maar het is íets. Echter ben ik nu aan het afstuderen, loop ik stage en werk ik daarnaast, dus momenteel ga ik even over mijn toeren en ben ik aan het eind van de dag helemaal gebroken, waardoor ik ervoor heb gekozen om het sporten even een maandje stop te zetten. Maar dat doe ik dus wel.

Ik wil dit écht wel, maar ik denk ook omdat het mij al zo vaak is mislukt, dat ik niet weet hoe/waar ik moet beginnen. Ik wil echt proberen de knop om te zetten en magere producten te eten en te stoppen met zoetigheden, maar het eerste wat ik nu momenteel dan denk: Mag dat dan nooit meer? (Ik weet dat dat stom is, want ik besef mij ook wel dat ik op deze manier de overtollige kilo's kwijt kan raken. Maar mijn mindset is gewoon op dit moment helemaal verkeerd.) Voel me echt een slappeling dat ik altijd maar weer toegeef.... Ik wil gewoon echt een keer de knop om gaan zetten. Ook wat betreft alcoholische dranken. Ik ben echt gek op bier (niet dat ik elke week drink, maar als ik drink, dan drink ik toch echt wel een paar flesjes) en ik zou het ook lastig vinden om dat te laten staan (niet dat ik alcoholist ben, hoor ), maar omdat dat echt wel iets is waar ik van geniet. Kortom, ik praat mezelf steeds weer krom... Ik moet gewoon maar weer doen. Overal mee stoppen en alleen gezonde dingen eten en in januari het boksen weer oppakken.
Ik ga sinds 3 maanden naar fit en slank bijeenkomsten. Je leert er een gezond voedingspatroon aan zonder gekke hypes. Ben nu 3 maanden verder en 10 kilo lichter zonder honger.
Cupcakegirl, wat houdt dat precies in, die bijeenkomsten?
De eerste "cursus" duurt 8 weken. Ga je elke week een keer er naar toe. Je leert een gezond voedingspatroon aan. Leert bv wat een normale portie is, wat voor voedingsstoffen je nodig hebt enz. Je leert over vitale en fatale voeding. De meeste dingen zul je echter wel weten. Je wordt gemotiveerd om aan de slag te gaan en elke week word je gewogen. Afhankelijk van je verzekeraar wordt de cursus vergoed. Als je meer wil weten moet je eens op hun site kijken fitenslank

ik ben er heel tevreden over. Ik doe nu de vervolgcursus en in januari start de laatste cursus waarbij je nog een jaar lang een stok achter de deur hebt door regelmatig te gaan wegen.
Conservatieve schatting: je eet om op dat gewicht te blijven ~2250 kcal per dag, misschien nog wel meer. Je kunt inclusief zoete dingen en zonder echt honger daar 300-500 kcal van af doen. En dan ben je binnen een jaar op gezond gewicht.

Ik stel het simpel om dat dat het ook is. De uitvoering is misschien minder makkelijk, maar de rekensom niet. Moet je wel eerst weten wat je nu echt binnen krijgt, en ook bij houden wat je eet. De apps zijn al genoemd, fatsecret vind ik zelf goed.

Ik ben zelf 10 kilo op gezond gewicht af gevallen op deze manier in minder dan een jaar, en dat is gewoon inclusief chips en zoet spul. Alleen niet elke dag en dan let ik ook op de rest wat ik binnen krijg. Hoe zwaarder je bent hoe minder ingrijpend de aanpassing in het begin.

Succes.
Toen ik besloten had om af te gaan vallen, heb ik de eerste 30 dagen echt niks van snoep, zoutjes, frisdrank of alcohol gegeten of gedronken. Zeker met chocolade en koekjes kan ik namelijk geen maat houden, open = op bij mij.

Na die 30 dagen was de behoefte aan al die dingen al veel minder en kon ik makkelijk af en toe iets pakken, zonder dat ik dan meteen weer het hele pak leeg at of 8+ bier dronk (was alleen met stappen, geen wekelijks ding hoor).

Heel af en toe heb ik nog wel eens dat ik een hele reep Tony's Chocolonely naar binnen werk, of op een stapavond teveel bier drink. Voorheen was dat voor mij altijd een reden om het dan maar weer op te geven, maar als dat nu gebeurt zorg ik dat ik de rest van de week weer gewoon gezond eet. Ik ben 10kg afgevallen en nu een half jaar op een stabiel gewicht.
Juist als je over je toeren bent is een wandeling van een half uur tot een uur 's avonds heel erg fijn. Ik vind zelf hardlopen in het donker niet fijn, omdat ik niet graag binnen de bebouwde kom hardloop en omdat ik dan niet goed kan zien waar ik mijn voeten neerzet. Maar wandelen in het donker zo net na het eten is helemaal niet spannend of eng, zeker niet als je gewoon binnen de bebouwde kom de wat drukkere wegen opzoekt. Probeer het gewoon eens.

En dat bier, dat hoef je helemaal niet voorgoed te laten staan. Maar je geniet er juist meer van als je het maar zo af en toe doet, en met mate. Ik heb dat met chocolade, ik eet zo gedachtenloos een hele berg weg. Maar als ik mijn best doe om af te vallen en ik bewust alle snoep en koek laat staan, dan geniet ik echt van dat ene momentje in de week dat ik wel een paar stukjes chocolade mag, ik proef het veel beter.
Er zijn apps met miniworkouts van 7 minuten (het heet ook seven volgens mij). Je hebt vast wel 7 minuutjes over ergens op een dag. Pak een matje en een stoel, en doe die 12 oefeningetjes van slechts een halve minuut per oefening. Iedere dag 7 minuten, wat is dat nu helemaal...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven