Schaamteloos stoomafblazen 2.0 *Puber Editie*

11-09-2015 14:14 3011 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van het topic van Bambi waarin er schaamteloos stoom afgeblazen mag worden over je kinderen is hier nu ook de puber versie!

Komen de volgende quotes jou bekend voor?

- waarom word je altijd gelijk zo boos?

- dat snap jij toch niet!

- dit is echt heel belangrijk!

- ik haat jullie!

- maar iedereen uit de klas mag...

- maar niemand uit de klas hoeft...

- ja duuuuh!

- ik ben geen baby meer hoor!

Kom er dan bij! Belangrijkste spelregels: geen oordelen, ongevraagde adviezen, of moralistisch gedoe. Want we weten allemaal heus wel dat je een goede ouder bent én van je puber/puberella houdt.

Geen discussies dus! Slechts een heerlijke uitlaatklep. En dat mag best heel lelijk, als dat nodig is.

(Bij haar topic schrijft zij oa ook het volgende: Schaamteloos stoom afblazen over je kinderen - Dit deden 'we' 10 jaar geleden al hier op Viva.

Wat een genót was dat. Gewoon even ongenuanceerd spuwen.

Vaak was dat heel hilarisch en herkenbaar. Vooral zo heerlijk herkenbaar! )
Kaas, ik zou het zelf als volgt aanpakken (denk ik hoor, ik heb geen stiefkinderen);

Kaas; "Eerlijk gezegd wacht ik nog steeds op jouw excuses"

Zoon; "Pardon? JIJ schrijft kutdingen" (Iets dergelijks kun je wel verwachten denk ik).

Kaas; "Het maakt niet uit wát ik schrijf of aan wie. JIJ leest dingen die niet voor jou bestemd zijn. Dat je het niet leuk vindt wat je leest snap ik maar dat is het probleem helemaal niet" (of; dat boeit me helemaal niet, net wat jij wilt).

En dan verder.

En ik vind het echt een rotsituatie. Succes straks.

Knuf.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Ceylon Let u know...
@ceylon: komen er dan oprechte excuses?

Is vlgs mij teveel verwacht

Ik zou in mijn handen knijpen: als ik mijn ongenoegen kan uiten, grens trekken en een klein duwtje richting verantw en denken over kon geven.

Blijft een kind....

Ik deed ook rare dingen als puber, weet dat ik daar weinig tot geen wroeging over had... maar braaf jaknikken als nodig was dat deed ik ook zonder wroeging ...
--
Ik wil je ook nog even sterkte en succes wensen!
Oprechte excuses komen met terugwerkende kracht. Als stiefzoon ooit, over pakweg 40 jaar zelf een puber in huis heeft. Maar je moet toch ergens beginnen.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Nou, Het Gesprek is geweest en het ging best goed. Waar szoon altijd zo hard roept dat hij niet kan praten en waar biomoeder had aangegeven dat szoon volkomen overstuur en in paniek was bij de wetenschap dat hij met ons moest praten, daar zat nu een – weliswaar enigszins gespannen – rustige, best redelijke puber tegenover me. Hij stelde zich open op, luisterde, schoot niet in de verdediging en bleef zitten.

Ik op mijn beurt was ook rustig (althans, van buiten ) en ben uiteindelijk het gesprek in gegaan met in mijn achterhoofd: 1. hij is nog een kind/puber en 2. we moeten wel verder samen. Ik heb rustig gesproken met hem en heb hem uitgelegd hoe kwalijk ik het vind dat hij mijn privemail gelezen heeft en wat dit met mij gedaan heeft. Hij op zijn beurt heeft verteld hoe mijn mail in beeld kwam en heeft toegegeven dat hij de mail open geklikt heeft toen hij zijn naam zag staan. Daar hebben we het een tijd over gehad. Over dat ik me daar nog wel enigszins iets bij voor kan stellen (is misschien wel menselijk? Zeker kinderen, die zijn nieuwsgierig en als je jouw naam in een mailbericht ziet staan dan kan ik me wel indenken dat je nieuwsgierig wordt. Neemt niet weg dat je het absoluut niet hoort te doen). We hebben het gehad over het respecteren van elkaars gevoelens maar ook elkaars privacy.

Daarnaast nog gesproken over zijn gedrag bij ons thuis vs. het niet kunnen/willen bespreken van dingen en wat ook hier de uitwerking van is, wat dat met mij doet. Maar ook wat dat met de andere kinderen doet. Hier kwam hij wat meer in het verweer, maar toch bleef hij zitten en luisterde.

Al met al dus best een goed gesprek gehad. Ik hoop dat het in elk geval een opening is naar meer openheid in de toekomst, dat zaken beter bespreekbaar worden. Hij gaf zelf overigens aan dat hij, na het lezen van die mail, nou niet helemaal van de leg was. Hij heeft het ook pas een tijd later aan zijn moeder verteld. Het zijn m.n. biomoeder en svader die dit heel groot hebben gemaakt. Die hem hebben gezegd: ‘dit wat jij nu hebt gelezen komt niet zo bij jou binnen, omdat jij inmiddels zo’n muur om je heen hebt gebouwd, waardoor je dit niet meer voelt, maar het is echt heel schandalig wat Kaasmadam over jou geschreven heeft’. Naar zijn eigen idee was het allemaal niet zo groot, maar is het nu wel heel groot geworden, door de reactie van biomoeder en svader.

Wat mij betreft heeft het gesprek zeker voor een deel wel de lucht geklaard. Ik vond het, gegeven de omstandigheden, een goed gesprek waarin szoon weliswaar geen excuses heeft aangeboden, maar wel heeft aangegeven dat hij begrijpt hoe dingen gelopen zijn en waarom ik tot bepaald gedrag/uitlatingen kom. Ik denk dat dat al een aardige winst is… (als hij het meent tenminste )
Mooi kaasmadam!

Miss draagt de hele affaire wel bij aan een verbetering van de omgang.....zou zo maar kunnen!
--
Met andere woorden; hij blijkt een stuk volwassener te zijn dan zijn bio-moeder denkt. Wel heel fijn dat het nu zo gelopen is, van hieruit kunnen jullie vast heel goed verder.
Fijn dat het zo is afgelopen, nu kunnen jullie verder. Succes.
Wauw Kaas, wat een fijn voor jullie! en ik denk dat hij het echt wel meent allemaal, reken maar dat hij het ook vervelend vond dat er zo'n donkere wolk tussen jullie hing, hij kan dan nog zo cool zijn, ondertussen heeft hij natuurlijk ook liever dat het goed gaat. Super fijn voor jou en jullie allen, lekker weekend vieren dus!!
Wat fijn dat het gesprek zo is meegevallen, Kaas! Zo zie je maar hoe mensen (in dit geval bio-moeder en svader) de zaken kunnen invullen voor een ander.
Dank lieve dames, voor al jullie lieve berichten. Ik heb me echt gesteund gevoeld door jullie! Heeft me echt goed gedaan Een woord van dank is dan ook zeker op zijn plaats hier, wat mij betreft.

We zullen zien wat de toekomst brengt. Voor dit moment is wat mij betreft de lucht weer wat geklaard tussen szoon en mij (en ik geloof voor hem ook). Van biomoeder heb ik nog altijd niets gehoord. Daar blijf ik moeite mee houden. Wat mij betreft is het prima dat haar prioriteit bij haar kind ligt, maar gezien onze vriendschap die er altijd was, hoeft het één niet ten koste te gaan van het andere en vind ik het nog altijd allesbehalve leuk hoe ze geen enkele interesse in mij heeft. Maar goed, time will tell...

Voor jullie in elk geval een welgemeend dankjewel voor jullie luisterend oor (oog) en het meedenken en de steun die ik vanuit jullie gevoeld heb!

Dan kunnen we weer over tot de orde van de puberdag.

Hier is het laatste woord over ´de scooter´ nog niet gevallen. Afspraak is nu dat ze hem krijgt als ze hem nodig heeft. En ze gaat hem nodig hebben voor de vervolgopleiding.

Kortom; als ze slaagt voor haar examen, vinden wij dat een prima moment om het er nog eens over te hebben. Of dat dit jaar dan is, of volgend jaar, maakt voor ons natuurlijk niks uit he.

Gevolg; ze is nu logeren met schoolboeken
Soms is het zooooo simpel he
quote:kaasmadam schreef op 10 december 2016 @ 17:48:

Dank lieve dames, voor al jullie lieve berichten. Ik heb me echt gesteund gevoeld door jullie! Heeft me echt goed gedaan Een woord van dank is dan ook zeker op zijn plaats hier, wat mij betreft.

We zullen zien wat de toekomst brengt. Voor dit moment is wat mij betreft de lucht weer wat geklaard tussen szoon en mij (en ik geloof voor hem ook). Van biomoeder heb ik nog altijd niets gehoord. Daar blijf ik moeite mee houden. Wat mij betreft is het prima dat haar prioriteit bij haar kind ligt, maar gezien onze vriendschap die er altijd was, hoeft het één niet ten koste te gaan van het andere en vind ik het nog altijd allesbehalve leuk hoe ze geen enkele interesse in mij heeft. Maar goed, time will tell...

Voor jullie in elk geval een welgemeend dankjewel voor jullie luisterend oor (oog) en het meedenken en de steun die ik vanuit jullie gevoeld heb!

Heb geduld.....wie weet wat er nog komt.

Geklaarde lucht is miss nog wel beter dan gewone lucht. En het is je gegund. Bedankt voor het delen. Heeft mij enorm aan het denken gezet.
--
zo sneu...

dochter zit in de 4e van het gymnasium met 14 jaar. Hoge cijfers, introvert, heel jong, wat naïef en lief.... en wordt dus redelijk vaak gepest. Vorig jaar was helemaal dramatisch. gelukkig heeft ze sinds de 1e al een leuk vriendinnetje, en sinds eind vorig jaar heeft ze een groepje van zo'n 8 meiden waar ze mee om gaat.

Nu is er in de 5e een reis naar Athene of Rome. Dochter heeft latijn gekozen maar wilde net als als haar vriendinnen het liefst naar Athene. Een paar van hen hebben ook latijn gekozen, als je Grieks hebt dan krijg je voorrang om mee te gaan. Er mochten 53 kinderen mee, 59 kinderen wilden naar Athene en wat denk je? dochter is de enige van haar vriendinnen groep die niet ingeloot is, sterker nog ze is pas 5e op de wachtlijst van de 6.

nu moet ze naar Rome, zonder iemand waar ze zich 'veilig' bij voelt, met veel meiden die pesten. ze zijn al groepjes aan het maken, dochter hoort nergens bij. ik heb de leraar gesproken, volgens hem is het een eerlijke loting en is er niets aan te doen. pffff.... wat nu? de school zegt, wachten of er kinderen blijven zitten... maar dan moeten er van die 53 dus 5 blijven zitten. daar geloof ik niets van. ik vind het zo sneu! dochter zegt nu dat ze niet mee gaat. en dit is DE schoolreis in de 5e, zo jammer! en volgens mij ben ik machteloos, kan ik weinig doen
The past may be in tatters
But today is all that matters

Lon zou ook niet meegaan in dit geval hoor.

*Vindt stiekem dat scholen in zulke gevallen wat wat invoelender mogen zijn*
quote:gruffalo schreef op 13 december 2016 @ 16:26:

zo sneu...

dochter zit in de 4e van het gymnasium met 14 jaar. Hoge cijfers, introvert, heel jong, wat naïef en lief.... en wordt dus redelijk vaak gepest. Vorig jaar was helemaal dramatisch. gelukkig heeft ze sinds de 1e al een leuk vriendinnetje, en sinds eind vorig jaar heeft ze een groepje van zo'n 8 meiden waar ze mee om gaat.

Nu is er in de 5e een reis naar Athene of Rome. Dochter heeft latijn gekozen maar wilde net als als haar vriendinnen het liefst naar Athene. Een paar van hen hebben ook latijn gekozen, als je Grieks hebt dan krijg je voorrang om mee te gaan. Er mochten 53 kinderen mee, 59 kinderen wilden naar Athene en wat denk je? dochter is de enige van haar vriendinnen groep die niet ingeloot is, sterker nog ze is pas 5e op de wachtlijst van de 6.

nu moet ze naar Rome, zonder iemand waar ze zich 'veilig' bij voelt, met veel meiden die pesten. ze zijn al groepjes aan het maken, dochter hoort nergens bij. ik heb de leraar gesproken, volgens hem is het een eerlijke loting en is er niets aan te doen. pffff.... wat nu? de school zegt, wachten of er kinderen blijven zitten... maar dan moeten er van die 53 dus 5 blijven zitten. daar geloof ik niets van. ik vind het zo sneu! dochter zegt nu dat ze niet mee gaat. en dit is DE schoolreis in de 5e, zo jammer! en volgens mij ben ik machteloos, kan ik weinig doen Ik heb hetzelfde vroeger meegemaakt en toen kwam een van mijn ouders met het voorstel dat ik niet mee hoefde en zijn we met zijn tweeën gezellig later nog, in dat zelfde jaar, op vakantie geweest naar diezelfde plaats. Tuurlijk was het met vriend(inn) en nog leuker geweest, maar nog altijd veel beter dan een fiks bedrag uitgeven aan een schoolreisje waar je vast en zeker wordt gepest.
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
quote:gruffalo schreef op 13 december 2016 @ 16:26:

zo sneu...

nu moet ze naar Rome, zonder iemand waar ze zich 'veilig' bij voelt, met veel meiden die pesten. ze zijn al groepjes aan het maken, dochter hoort nergens bij. ik heb de leraar gesproken, volgens hem is het een eerlijke loting en is er niets aan te doen. pffff.... wat nu? de school zegt, wachten of er kinderen blijven zitten... maar dan moeten er van die 53 dus 5 blijven zitten. daar geloof ik niets van. ik vind het zo sneu! dochter zegt nu dat ze niet mee gaat. en dit is DE schoolreis in de 5e, zo jammer! en volgens mij ben ik machteloos, kan ik weinig doen

Ik zou kijken hoe ze 't volgend jaar stelt en hoe het dan loopt in de groep.

Maar eventueel overwegen om haar thuis te houden.

Ik zou niet klakkeloos gaan betalen voor een reis naar Rome waar ze eigenlijk gewoon niet wil zijn.

Er is niemand van de vriendengroep die samen met haar naar Rome wil? En Athene dus opgeeft?
Het punt is natuurlijk dat je je best behoorlijk op tijd moet aanmelden. Ik weet het niet meer zo precies, maar volgens mij lag bij ons de einddatum rond de carnaval (februari) en moest het in september betaald zijn. In één van de eerste schoolweken. Dus afwachten kan eigenlijk helemaal niet.

Maar ik zou dus ook geen paarhonderd euro neertellen voor een weekje pesten.

En ik weet hoe Lons reisjes zijn geweest. Die vriendinnen zijn echt wel belangrijk om bij je te hebben hoor.
quote:Ceylon schreef op 13 december 2016 @ 16:43:

Het punt is natuurlijk dat je je best behoorlijk op tijd moet aanmelden. Ik weet het niet meer zo precies, maar volgens mij lag bij ons de einddatum rond de carnaval (februari) en moest het in september betaald zijn. In één van de eerste schoolweken. Dus afwachten kan eigenlijk helemaal niet.

Dan schrijf je haar onder voorbehoud in en kijk je dus in september of ze effectief mee wil of niet.

Als er iemand last minute ziek wordt, moeten ze die bovendien misschien ook terugbetalen.

Als je 3 maand op voorhand zou afzeggen, lijkt het mij dus ook dat je waarschijnlijk het grootste deel van 't geld kan recupereren.
De reis is volgens mij in september/oktober en nu moest de keuze al gemaakt worden. betalen gaat via het automatisch sparen van het school systeem. maar no way dat ik ga betalen als dochter niet mee wil. en als ze niet wil, dan hoeft ze van mij niet. ik vind het vooral nu zo sneu, dit is iets waar je je op zou moeten verheugen. met groepjes gaan voorbereiden. en dat zou ze ook doen als ze met een of meerdere meiden uit die groep samen zou gaan.

ik heb ook gevraagd of ze niet aan dat vriendinnetje kan vragen om mee te gaan naar Rome, maar dochter wil dat niet vragen. Ze gaan met die hele leuke groep samen, en om dat op te geven om samen met haar naar Rome te gaan vindt ze te veel...
The past may be in tatters
But today is all that matters
quote:gruffalo schreef op 13 december 2016 @ 16:47:

De reis is volgens mij in september/oktober en nu moest de keuze al gemaakt worden. betalen gaat via het automatisch sparen van het school systeem. maar no way dat ik ga betalen als dochter niet mee wil. en als ze niet wil, dan hoeft ze van mij niet. ik vind het vooral nu zo sneu, dit is iets waar je je op zou moeten verheugen. met groepjes gaan voorbereiden. en dat zou ze ook doen als ze met een of meerdere meiden uit die groep samen zou gaan.

ik heb ook gevraagd of ze niet aan dat vriendinnetje kan vragen om mee te gaan naar Rome, maar dochter wil dat niet vragen. Ze gaan met die hele leuke groep samen, en om dat op te geven om samen met haar naar Rome te gaan vindt ze te veel...

In zo'n geval zou ze dus thuisblijven.

En zou ik haar eventueel een weekendje naar keuze met die vriendin of met jullie cadeau doen.

Hier waren de "eindejaarsreizen" altijd pas in 't 6de en in april.

Hoor wel es op de school wat er gebeurt als een leerling thuis blijft.

Staan er opdrachten of punten tegenover zo'n reis?

Wij moesten voor Engels bijvoorbeeld achteraf een hele presentatie maken over een wandeling die we in Londen hadden gemaakt.
Ik vind het behoorlijk lullig van school dat ze geen rekening houden met dit soort groepjes. Ik snap best dat ze ergens een soort van grens moeten trekken, een bus heeft nou eenmaal maar een beperkt aantal plaatsen. Maar deze situatie is wel uitzonderlijk hoor. Een clubje uit elkaar laten vallen vanwege een loting voelt erg oneerlijk.

Is het nog een optie om haar met het vliegtuig te laten gaan? Die bussen zijn k*t hoor, daar mist ze niks aan. Ter plaatse maakt het doorgaans niet zoveel uit of er 53 of 54 leerlingen zijn. Het gaat om het vullen van de bus (was in elk geval bij ons zo).

Kan natuurlijk alleen als ter plaatse bijvoorbeeld fietsen gehuurd worden.
Hoe ziet je dochter het verder dan?

Is het niet mogelijk dat ze volgend jaar meer aansluiting heeft? Nieuwe vriendinnen maakt in de 5e ?

Kan ze aansluitimg zoeken bij anderen? Hoe gaat ze om met het pesten?

Valt me op dat je pesten als een constante factor ziet eigenlijk. ...hoe moet dat dan als ze jongste op uni wordt etc. ...hoe bereid ke haar voor op dat je haar steeds minder kunt behoeden voor dit soort situaties?

Hoe kan het dat ze met 14 in de 4e zit?
--

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven