Geluid Tesla tijdens laden?
donderdag 28 mei 2026 om 18:56
Mijn achterbuurman heeft sinds een paar weken een Tesla. Nu maakt dat ding tijdens het laden echt een bak geluid. Als ik de achterdeur open heb staan lijkt het net of er iemand buiten een wasdroger aan heeft staan. Soort zwaar gezoem. Is dat normaal? En maakt hij dat geluid altijd of nu alleen omdat het heel erg warm is? Het komt echt vanuit de auto. Niet van dat laad ding.
En hoevaak laad je zo’n auto op en duurt zoiets lang tot het vol is? Maandag heeft dat ding echt 6 uur lang staan te brommen en nu staat ie alweer 2 uur aan. Best wel irritant kan ik je zeggen voor iemand die een heel goed gehoor heeft.
En hoevaak laad je zo’n auto op en duurt zoiets lang tot het vol is? Maandag heeft dat ding echt 6 uur lang staan te brommen en nu staat ie alweer 2 uur aan. Best wel irritant kan ik je zeggen voor iemand die een heel goed gehoor heeft.
donderdag 28 mei 2026 om 19:13
Sorry, maar 6 uur brommen is vreemd. Laden duurt niet zo lang. Wij rijden al bijna 7 jaar Tesla’s en bij geen van de modellen hoor/hoorde je een brom geluid tijdens het laden. Is er iets mis met de laadpaal?
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
donderdag 28 mei 2026 om 19:26
De zon zou niet uit moeten maken. Welk model heeft je buurman? Een andere buurman bij ons 2 huiden verder had een nieuwe model 3 dual motor en die hoorde je “zoemen” bij het optrekken, maar niet bij het laden. Is het een nieuwe?
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
donderdag 28 mei 2026 om 19:31
De allersnelste thuisaansluiting doet er al minimaal 3 uur over, een gangbare aansluiting het dubbele. Soms worden ze nog lager afgeregeld omdat mensen per se alleen hun zonne-energie willen gebruiken of geen zware netaansluiting hebben. Da's wel van 0 naar 100%, niet iedereen rijdt hem iedere dag leeg.
Ik heb een langzame lader, die doet er 17 uur over.
Heel veel auto's maken wel wat geluid tijdens het laden, een ventilator of een pomp. Niveautje wasdroger zou een defect kunnen zijn, maar blazen is op zich niet raar.
Als je een redelijke verstandhouding hebt, zou ik het gesprek wel aangaan. Hij heeft misschien geen idee. Het kan zo simpel zijn als een ventilator vervangen. Of beetje rekening houden met tijden.
Heel veel auto's maken wel wat geluid tijdens het laden, een ventilator of een pomp. Niveautje wasdroger zou een defect kunnen zijn, maar blazen is op zich niet raar.
Als je een redelijke verstandhouding hebt, zou ik het gesprek wel aangaan. Hij heeft misschien geen idee. Het kan zo simpel zijn als een ventilator vervangen. Of beetje rekening houden met tijden.
donderdag 28 mei 2026 om 19:50
Het is niet voor elke auto hetzelfde, maar als ie vol is loopt er geen of weinig stroom meer, dus het ding wordt niet warm, dus koeling is niet meer nodig en luidruchtige electronica is uitgeschakeld.
Een enkele auto doet "stekker aanwezig -> volle blazer aan" maar zo dom zijn de meesten niet.
Bij een Tesla knippert het lampje bij de laadpoort groen als ie laadt, en als ie niet meer knippert maar groen blijft branden, is ie klaar.
Een enkele auto doet "stekker aanwezig -> volle blazer aan" maar zo dom zijn de meesten niet.
Bij een Tesla knippert het lampje bij de laadpoort groen als ie laadt, en als ie niet meer knippert maar groen blijft branden, is ie klaar.
donderdag 28 mei 2026 om 19:53
Van niets naar volledig vol zou het volgens mijn man met thuisladen max. 12 uur duren met een 7 Kw lader. Dat is langer dan dat ik dacht: bij een laadpunt zijn we binnen een uur wel klaarDeuxCents schreef: ↑28-05-2026 19:31De allersnelste thuisaansluiting doet er al minimaal 3 uur over, een gangbare aansluiting het dubbele. Soms worden ze nog lager afgeregeld omdat mensen per se alleen hun zonne-energie willen gebruiken of geen zware netaansluiting hebben. Da's wel van 0 naar 100%, niet iedereen rijdt hem iedere dag leeg.
Ik vroeg man ook of je een geluid hoorde. Ik heb het zelf nooit gehoord. Daarvan zei hij: niet meer dan een “slight buzz” - met andere woorden dat enorme brom geluid dat jij hier beschrijft komt hem vreemd voor.
donderdag 28 mei 2026 om 20:55
De laadtijd kan bij een thuislader idd wel een uur of 6 zijn en als je er dagelijks een eind mee moet rijden dan is het ook wel logisch dat de auto om de dag geladen moet worden. Vrienden van ons hebben een Tesla en die hoor je wel tijdens het laden. Een brommend geluid, klinkt als de ventilatie ofzo.
donderdag 28 mei 2026 om 21:05
Dit is wat Google me teruggeeft. Is dus normaal met dit weer gok ik zo.
Wellicht wel goed om met de buurman te overleggen, want de hele dag dat gebrom horen is ook niet de bedoeling lijkt mij.
Een luid brommend of zoemend geluid tijdens het opladen is bij een Tesla heel normaal. Het is meestal de koelventilator of de warmtepomp die op volle toeren draait om de accu op de optimale temperatuur te houden of warmte af te voeren.
Tesla
Oorzaken van het gebrom
Koeling van de accu: Tijdens het laden (vooral bij snelladen) kan de batterij warm worden. De auto activeert dan krachtige ventilatoren om de accu te koelen.
Tesla
Voorbereiden op de rit: De auto kan de accu actief verwarmen of koelen om deze in topconditie te houden.
Tesla
Uitzettend metaal: Het kan zijn dat je ook wat gekraak of gebonk hoort. Dit komt doordat metalen onderdelen in de accubak uitzetten of krimpen door temperatuurwisselingen.
De laadpaal: Soms komt het gebrom niet uit de auto zelf, maar trilt de laadpaal of de installatie door de hoge stroomsterkte.
Wellicht wel goed om met de buurman te overleggen, want de hele dag dat gebrom horen is ook niet de bedoeling lijkt mij.
donderdag 28 mei 2026 om 22:34
Mijn buurman heeft een Tesla. Ik slaap aan de voorkant van het huis met het raam open en hoor nooit als de auto aan het opladen is. Ik vind het geluid wat de auto maakt bij het achteruit rijden wel vet irritant. Maar dat terzijde.
Ik zou even aanbellen en vragen of hij dit geluid ook normaal vindt of juist afwijkend.
Ik zou even aanbellen en vragen of hij dit geluid ook normaal vindt of juist afwijkend.
sirena wijzigde dit bericht op 28-05-2026 22:35
0.16% gewijzigd
The ocean healed my soul
vrijdag 29 mei 2026 om 07:02
Mijn kinderen zeggen altijd dat de UFO geland is als de buurman achteruit is ingeparkeerd na het werk.Sirena schreef: ↑28-05-2026 22:34Mijn buurman heeft een Tesla. Ik slaap aan de voorkant van het huis met het raam open en hoor nooit als de auto aan het opladen is. Ik vind het geluid wat de auto maakt bij het achteruit rijden wel vet irritant. Maar dat terzijde.
vrijdag 29 mei 2026 om 08:46
Alleen bij het voorbereiden voor snelladen en tijdens het snelladen (afhankelijk van de temperatuur) hoor je de auto. Tijdens laden aan een gewone laadpaal is de auto compleet stil. Onze Tesla in ieder geval wel, en de andere hier in de parkeergarage ook.
Het achteruitrijgeluid is verplicht omdat er mensen zijn die een elektrische auto anders niet horen.
Het achteruitrijgeluid is verplicht omdat er mensen zijn die een elektrische auto anders niet horen.
vrijdag 29 mei 2026 om 10:31
De warmtepomp hoor je normaliter alleen bij snelladen langs de snelweg. Niet bij een reguliere langzame straat of thuislader.
In de winter kan de warmtepomp aangaan vlak voor het rijden om de batterij op temperatuur te krijgen.
De airco gaat automatisch uit, na een rit blijft die nog even aan om droog te blazen om schimmel te voorkomen
Er is een stand om te auto niet te warm laten worden (cabin overheat protection), dan gaat de airco aan om ietwat te koelen, dat lijkt mij 's nachts niet logisch, overdag eventueel wel
Je kan de auto standaard laten opwarmen/afkoelen met een schema voor vertrek, dan gaat het meer over minuten
In de winter kan de warmtepomp aangaan vlak voor het rijden om de batterij op temperatuur te krijgen.
De airco gaat automatisch uit, na een rit blijft die nog even aan om droog te blazen om schimmel te voorkomen
Er is een stand om te auto niet te warm laten worden (cabin overheat protection), dan gaat de airco aan om ietwat te koelen, dat lijkt mij 's nachts niet logisch, overdag eventueel wel
Je kan de auto standaard laten opwarmen/afkoelen met een schema voor vertrek, dan gaat het meer over minuten
vrijdag 29 mei 2026 om 11:30
Precies wat Natsuro zegt, dit is de cabin overheat protection.
Wij hebben 2 Tesla op een oprit die op het zuiden ligt. Dus die worden nog wel eens warm en wij maken ook wel eens de grap dat er weer een auto aan het opstijgen is
Het heeft niets met laden te maken; thuis gaat dat geluidloos, bij een snellader inderdaad soms wel wat gezoem.
En soms een soort bonk bij het snelladen, door snelle temperatuurswisselingen.
Overigens hebben wij een 'oude' Tesla (2019) en een nieuwe. Die oude maakt nog geen geluid bij het achteruitrijden, toen was dat nog niet verplicht.
Wij hebben 2 Tesla op een oprit die op het zuiden ligt. Dus die worden nog wel eens warm en wij maken ook wel eens de grap dat er weer een auto aan het opstijgen is
Het heeft niets met laden te maken; thuis gaat dat geluidloos, bij een snellader inderdaad soms wel wat gezoem.
En soms een soort bonk bij het snelladen, door snelle temperatuurswisselingen.
Overigens hebben wij een 'oude' Tesla (2019) en een nieuwe. Die oude maakt nog geen geluid bij het achteruitrijden, toen was dat nog niet verplicht.
vrijdag 29 mei 2026 om 11:48
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in