Hoe hoog aanrecht?

14-12-2016 09:41 23 berichten
Mijn man en ik gaan een nieuwe keuken kopen. We schelen qua lengte 31 cm van elkaar. Veel he! Nu vroeg ik mij af wat wijsheid is wat betreft de hoogte van het aanrecht. De keukenverkopers zullen ons er vast in adviseren, maar ik vroeg mij af of misschien sommigen van jullie hier ook mee te maken hebben gehad (dus groot lengteverschil tussen jou en je partner/andere bewoners). Hebben jullie de ideale hoogte voor beiden "gewoon" gemiddeld? Of hebben jullie dit anders aangepakt?
Houd de laagste hoogte aan zodat diegene goed kan werken en koop voor de ander een dikke snijplank. Je kan ook afhankelijk van je ontwerp natuurlijk een gedeelte van de keuken hoger maken dan het andere gedeelte?
Ik zou kiezen voor de lengte van de persoon die het meest kookt. De ander kan dan een opstapje of een dikke plank gebruiken.
Wie kookt er het meest?
Of nog spannender: een keuken met een hoog deel en een laag deel. Hebben jullie allebei een ergonomische plek.
Of andersom, zoals wij: ons aanrecht is juist wat hoger. Ik geloof 92 centimeter, maar dat is even uit mijn hoofd. Over het algemeen kan ik daar ook prima aan werken, maar soms pak ik een verhoginkje! En als het kan: maak je aanrecht lekker extra diep, dat is ook heel fijn!
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben het hoogste genomen, en een dik aanrechtblad genomen. En nog kan ik er als kleinere in onze relatie prima aan werken. Ik zou eens meten wat je nu hebt em hoe dat gaat.
Ik heb even voor je gemeten: ons aanrecht is precies een meter hoog. Ik ben zelf 1,65 en mijn gezin tussen de 1,70 en 1,90
Ons nieuwe huis heeft een hoog aanrecht en ik vind het als niet heel groot persoon eigenlijk best lekker werken.
Het is makkelijker een krukje te pakken dan steeds op een te laag aanrecht te moeten werken denk ik.

Ik ben zelf lang en als ik op vakantie 3 weken aan lage wasbakken sta, dan heb ik echt last van mijn rug. Met een plank snijden dat zou nog kunnen, maar vooral het gebruik van de wasbak en de kookplaat zou ik lastig vinden als het heel laag was.
Het aanrecht op een meter en het kookgedeelte iets lager (makkelijker in pannen kijken en roeren).
Hier 96 cm tot de bovenkant en ik ben xx.
Hoger werkt fijner, en je krijgt minder last van je rug, ook als je klein bent. Je hebt ook wel eens keukens met zo'n heel diepe spoelbak, heet belfast sink. Daar krijg ik zelfs met mijn 1m70 last van mijn rug van! Dus ik zou zeggen ga voor hoger!
Ik vind hoger helemaal niet fijn, dus ons aanrecht is op mijn hoogte. Ik geloof 90 centimeter. Maar ik ben dan ook degene die het meeste in de keuken bezig is, dat lijkt me nog van belang voor de keuze.
quote:Pantax schreef op 14 december 2016 @ 09:46:

Of nog spannender: een keuken met een hoog deel en een laag deel. Hebben jullie allebei een ergonomische plek.+1
Bedankt voor jullie reacties, ik heb er veel aan en het zet mij flink aan het nadenken.

Een keuken met een hoger en lager deel is trouwens helemaal niet zo'n gek idee, want onze keuken zal uit 2 delen bestaan.

We koken allebei even veel en vinden het leuk om te koken!

Overigens denk ik wel dat een hoger aanrecht minder erg is dan een te laag aanrecht (voor mijn man). Hij heeft bij een lage keuken vaak last van zijn rug en andersom heb ik dat niet bij een keuken die voor mij veel te hoog is.
quote:Pantax schreef op 14 december 2016 @ 09:46:

Of nog spannender: een keuken met een hoog deel en een laag deel. Hebben jullie allebei een ergonomische plek.

Goed idee zeg!

TO, let ook op dat er bij het intekenen van de keuken een goed plekje is voor een opstapje/kruk, je zult hem vast vaak nodig hebben om iets uit de bovenste kastjes te pakken.
Dit probleem gaan wij ook krijgen als we een nieuwe keuken aan moeten schaffen in de toekomst. Ook hier ongeveer 30 cm lengteverschil.

We zitten nu in een huurhuis en hebben een standaard keuken. Het aanrecht is voor mijn partner veel te laag. Het probleem is alleen wel dat we allebei ongeveer evenveel in de keuken bezig zijn. Dus die afweging helpt niet echt. Voor de hoogste kastjes heb ik al een krukje of stoel nodig en zelf ben ik niet echt klein ofzo (173)

Een keuken met een hoog en laag deel klinkt ideaal, maar werkt dat in de praktijk ook zo?
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Er zijn ook (automatisch) in hoogte verstelbare keukens. Dan heb je een speling van 20 cm. Heb geen idee van het prijskaartje, maar je zou bijvoorbeeld voor één gedeelte dit verstelbaar kunnen maken.
quote:AeonOfWinter schreef op 14 december 2016 @ 10:22:

Dit probleem gaan wij ook krijgen als we een nieuwe keuken aan moeten schaffen in de toekomst. Ook hier ongeveer 30 cm lengteverschil.

We zitten nu in een huurhuis en hebben een standaard keuken. Het aanrecht is voor mijn partner veel te laag. Het probleem is alleen wel dat we allebei ongeveer evenveel in de keuken bezig zijn. Dus die afweging helpt niet echt. Voor de hoogste kastjes heb ik al een krukje of stoel nodig en zelf ben ik niet echt klein ofzo (173)

Een keuken met een hoog en laag deel klinkt ideaal, maar werkt dat in de praktijk ook zo?Hoi, ik denk dat als de keuken uit 1 deel bestaat (bijvoorbeeld een L- of U-keuken), dat het er dan niet mooi uit zal zien als een deel hoger of lager is dan de rest. Maar ik ben geen keukenverkoper dus heb er geen verstand van! Wat wel kan, is als de keuken uit 2 delen bestaat, bijvoorbeeld een kookeiland en nog een aanrecht ergens anders. Of als je aan beide kanten in de keuken een aanrecht hebt. Zeg maar 2 stroken.
Bij ons is er ook 30 cm lengtverschil, maar wij hebben dus geen problemen.
Ik ben 160 en man 190, wij hebben een 'hoge' keuken. Werkt prima voor mij en je kunt er meer in kwijt. De bovenkastjes gaan hier bewust tot het plafond, bovenin zitten de dingen die ik niet vaak nodig heb. Wil ik er wel bij is de triptrap van een van de kinderen zo gepakt.
Vroeger, toen ik nog in de thuishulp werkte, had ik weleens cliënten met een laag aanrecht. Ik kreeg al last van mijn rug tijdens een kwartiertje afwassen, en dat als jonge blom van begin twintig. Nee, een te laag werkblad is verschrikkelijk.

Ik loste dit trouwens op door - zo charmant - heel wijdbeens te gaan staan, zodat uk wel rechtop kon staan en toch op de goede hoogte werken. Die twee, drie keer in de week was dat prima te doen.

Verschillende niveaus lijkt me handig, of een werkblad waar je (ook) zittend aan kunt werken. De kookplaat zou ik aanpassen aan degene die hem het vaakst gebruikt.

Over de hoogte van de bovenkastjes zou ik me niet zo druk maken. Ik vind het zelf fijn als ze zo hoog hangen dat ik er onderdoor kan kijken, eventueel met een open plank eronder. Veelgebruikte spullen zet je in kastjes of laden waar je makkelijk bij kan. In de bovenkasten zet je de chocoladefontein, de smulsteen, de ijsmaker en alle andere spullen die je niet zo vaak gebruikt. En alle chips, chocola en koekjes natuurlijk.

Trapje erbij voor als je wat nodig hebt van de bovenste plank.
Ik moet helemaal niks!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven