wij draaien de rollen om!

07-01-2009 15:23 193 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

ik ben inmiddels 5,5 maand zwanger van ons 1e kindje(een zoontje weten we al:D:D).

Nu hebben mijn vriend en ik het besluit genomen dat ik straks in september ga beginnen aan mijn hbo studie maatschappelijkwerk en dienstverlening en dat hij thuis blijft om voor ons kindje te zorgen.

Hij heeft er voor gekozen om parttime te gaan werken en de dagen dat die wel gaat wilt mijn moeder maar al te graag op de kleine passen.

Als ik met mijn studie begin, is ons zoontje 4,5 maand oud. Nu reageren mensen echt super ouderwets. Ze vinden maar dat ik moet thuis blijven en voor ons kind moet gaan zorgen en vooral niet moet gaan studeren, en dat vaders moet gaan werken:S Want dat schijnt bij ieder gezin zo te gaan....

Bij ons is het nou eenmaal zo dat ik een betere denk en hersencapaciteit heb dan mijn vriend. Ik behaal met 2 vingers in de neus fluitend naar buiten kijkend mijn opleidingen en hij heeft zijn school nooit af kunnen maken(zijn leer vermogen is ook erg slecht helaas) en krijgt alleen maar productiewerk.

Mijn vriend geeft mij liever de kans om te behalen wat ik altijd al wil(hbo) en om daar over 4 jaar het werkveld mee in te gaan.

Wij beseffen maar al te goed dat het straks zwaar wordt. En een baby en een studie.

Maar ik ben nou eenmaal geen moeder die heel de dag thuis wilt blijven en alleen maar bij haar baby wilt zijn, nee ik zou daar dood ongelukkig van worden!!

Zijn wij nou echt zo'n vreselijk raar stel dat wij dit willen??
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt. Sollicitatiebrieven zijn serieus, en het Vivaforum ook. En in beide maakt het - op zijn minst - een intelligentere indruk als je zo min mogelijk taal- en spelfouten maakt ......
quote:Jeanette76b schreef op 07 januari 2009 @ 16:00:

Ja ik sluit me ook een beetje aan bij Pomodori.....ik vind dat je wel erg hoog van de toren blaast...

Een HBO opleiding afronden met 2 vingers in de neus en door fluitend naar buiten te kijken lijkt me een beetje overmoedig..BIJ WIJZE VAN SPREKEN DAN

Zeker met een SPW vooropleiding moet je eerst nog maar eens laten zien dat je het HBO ook met hetzelfde gemak doorloopt.

Ook vind ik het ook erg voorbarig om nu al over het al dan niet doorstuderen van jullie kind te praten. Nu al rekening houden met het feit dat hij nog wel eens een vroegtijdig schoolverlater zou kunnen worden vind ik een beetje ondoordacht.

Laat het kind eerst maar eens gezond ter wereld komen; kijk dan of een studie al dan niet in jullie schema gaat passen en praat over 16 jaar maar eens weer over eventuele studies.

Maar oke...het is natuurlijk helemaal niet verkeerd om alvast wat vooruit te plannen, maar als ik deze plannen zo lees dan krijg ik daar toch een beetje de kriebels van;-(Bij ons alle 2 in de familie's zitten veel vroegtijdig schoolverlaters. Dus de kans dat ons kind dit ook zou kunnen over komen is erg groot en daarbij kun je er beter vroeg tijdig rekening mee houden dan dat je als ouders zijnde over 16 jaar pas over na gaat denken, als je kind anageeft niet mee rnaar school te willen..
please, Lulubell, doe wat aan je nederlandse taal. Het is echt heel erg.
Ik vind het vooral heel raar dat je met 'n kind zonder noemenswaardige inkomsten gaat zitten. Waarom heb je die enorme hersencapaciteit van je niet eerder gebruikt door éérst te gaan studeren voordat je 'n kind liet komen? In dat geval had je man idd wat relaxed kunnen gaan parttimen en/of thuisblijven. Nu heb jij helemaal geen inkomsten en je man geen volwaardig en daar wil je toch met 3 personen van rond komen? Klinkt niet erg goed doordacht allemaal.
Ik vind de verdeling niet gek, wel denk ik dat je de studie enorm onderschat (ik doe hem ook) en het combineren van studie en kind ook. MWD heeft weinig met boeken te maken, helaas.
Er vanuit gaat 'dat je kind het ook kan overkomen' (?? overkomen?) dat hij vroeg van school gaat vind ik op z'n minst raar.
Vroegtijdig schoolverlaten is niet erfelijk hoor....
Ja, dat vind ik echt.
quote:LuLuBell schreef op 07 januari 2009 @ 15:58:

[...]

en sollicitatiebrieveven en het ECHTE leven zijn serieus en het vivaforum is nog steeds niet het echte leven of is dat bij jou wel zo??

O dus die schrijffouten maak je hier bewust omdat dit het echte leven niet is?

Gelukkig dan maar dat je dezelfde fouten in een serieuze sollicitatiebrief niet zal maken.
quote:LuLuBell schreef op 07 januari 2009 @ 16:04:

Bij ons alle 2 in de familie's zitten veel vroegtijdig schoolverlaters.

Huh?

Is dat genetisch bepaald tegenwoordig?
quote:Mamasaar schreef op 07 januari 2009 @ 16:06:

Vroegtijdig schoolverlaten is niet erfelijk hoor....

Niet? O gelukkig maar.

Verder eens met Elninjoo waarom niet eerst de studie gedaan en daarna pas zwanger worden?
quote:LuLuBell schreef op 07 januari 2009 @ 15:23:

Zijn wij nou echt zo'n vreselijk raar stel dat wij dit willen??

Nee.

En als jullie echt geen raar stel zijn, ga je binnen enkele maanden ontdekken dat wat je wil vóór je een kind hebt, weinig voorspellende waarde heeft voor wat je wil als dat kind er eenmaal is.

Als iemand weddenschappen wil openen, dan gok ik op 60% kans dat jullie rol-omkering geen succes wordt. Waar kan ik inzetten?
Zo zie je maar dat je ook in wat volgens jou níet het echte leven is afgerekend wordt op je spelfouten als je zo hoog van de toren blaast als jij doet.

Daarbij: ik heb 2 kinderen en ook geen diploma, volg nu het laatste stukje van de studie in deeltijd en het is géén makkie. (of feitelijk moet ik nog starten volgende maand).

Daarbij vind ik dat je enórm neerbuigend over je vriend praat. Je klinkt nogal respectloos en alsof je met een achterlijk iemand samenwoont, zoals je hem beschrijft.
Om op de topic titel terug te komen: in hoeverre worden er nu eigenlijk rollen omgedraaid? Natuurlijk, als een vrouw meer verdient dan haar partner is het logisch dat zij de kost verdient (de rollen omdraait dus) en dat hij wat meer de zorg voor het gezin op zich neemt door parttime te gaan werken.

Maar jij verdient de eerste vier jaar helemaal niks; de eerste vier jaar wordt iedere boterham die jij en je kind eten betaald uit gemeenschapsgeld: studiefinanciering, partnertoeslag en een wajong-uitkering, met daarnaast een klein salaris van een parttime baan van je partner. Waar zit nu die rolomkering? Ik zie hem niet .....
Inderdaad Joyce, met die studie ben je ook maar part-time bezig de eerste jaren, iig geen hele dagen. En tenzij ze overweegt om op kamers te gaan zal ze net zoveel tijd met de baby doorbrengen als haar man, alleen brengen ze beiden geen inkomen binnen.
Ik vind 'de rollen omdraaien' niet dom, mensen die dat dom vinden, vind ik dom. Je moet gewoon doen wat in jouw situatie best past en wat jij en je partner prettig vinden.

Een kind en studie, dát is wel zwaar, lijkt me. Ook al heb je een zorgende partner. Ik ben ook best slim, maar kon een studie zonder kind (en/of partner) niet afronden. Er komt meer bij kijken dan een goede hersencapaciteit, dat is misschien wel minder belangrijk dan discipline.

Succes!
Later is nu
Of het raar is? Nee. Jullie hebben er toch goed over nagedacht?

Ik sluit mij aan bij Eowynn en anderen. Zelf heb ik duaal HBO Pedagogiek gestudeerd met thuis een kleine baby. Het was niet de studie die het zwaar maakte (qua leren enz.) maar het werken daarnaast met die probleemjongeren waar jij later ook graag mee wilt gaan werken.

Bij ons werkte het prima om allebei parttime te werken, man 4 dagen, ik 3 plus 1 dag studie en met enige regelmaat een weekend. Omdat ik vaak 's middags pas moest beginnen hadden we ook regelmatig een ochtend met z'n drietjes.

Anderen zullen er vast een mening over gehad hebben, maar voor ons was dat niet belangrijk.
quote:rider schreef op 07 januari 2009 @ 16:12:

[...]

Als iemand weddenschappen wil openen, dan gok ik op 60% kans dat jullie rol-omkering geen succes wordt. Waar kan ik inzetten?

Ben erg benieuwd waar je dat op baseert?! Enne, ik wil ook graag inzetten.

Wat ik serieus niet slim vind, is dat jullie nu een kind nemen, terwijl je man een parttime laagbetaalde (want productiewerk schrijf je) baan heeft. Hoe gaan jullie dat in vredesnaam doen? Kun jij ook niet een baan nemen naast je opleiding, gezien het feit dat het leren je zo gemakkelijk af gaat?
quote:LuLuBell schreef op 07 januari 2009 @ 15:40:

Mocht het wezen dat hij vroeg tijdig van school gaat zullen wij hem dara ook zeer in steunen omdat wij het van beide kanten mee maken.

Dat je ervoor kiest om zelf - uiteindelijk, ooit - meer te werken en papa meer te laten zorgen, zal me worst wezen. Doe wat je goeddunkt, wat mij betreft.

Maar hoe kan je in hemelsnaam serieus menen dat je je kind steunt als 'ie voortijdig de school wil verlaten? Dat je je kind steunt als 'ie het moeilijk vindt op school, dat je evenveel van hem houdt als 'ie naar het vmbo wil als wanneer hij naar het vwo wil: allemaal volkomen logisch. Maar steunen als hij er voortijdig vanaf wil?? Als 'ie zichzelf behoorlijk kansloos op de arbeidsmarkt wil maken?? Lijkt me nogal naief. En dat is de vriendelijkste benaming die ik ervoor kan verzinnen.

Naar school schoppen tot 'ie een diploma heeft. Wat voor een dan ook.
quote:LuLuBell schreef op 07 januari 2009 @ 15:58:

[...]

het vivaforum is nog steeds niet het echte leven of is dat bij jou wel zo??Ik zit bij mijn beste weten toch écht levend achter 't toetsenbord...
Maar goed: uitgangspunt mama zorgt voor inkomen, papa wat minder, is dus niet zo bijzonder. Hoe je in financieel opzicht rond wil komen in jullie bedachte situatie, vooralsnog wél.
Ik vind het wel knap, een kind opvoeden en studeren....

even oftopic...hoe kan ik een plaatje in mijn profiel krijgen?

Ik heb al gekeken bij mijn profiel maar daar stond niks.
quote:luna2006 schreef op 07 januari 2009 @ 16:42:

Ik vind het wel knap, een kind opvoeden en studeren.....

Nou, volgens mij was het juist de bedoeling dat TO de opvoeding niet deed..

@ TO: Hoe oud ben je eigenlijk? Je komt me heel jong over.
quote:LuLuBell schreef op 07 januari 2009 @ 15:40:

[...]

Overgens hopen a.spapa en ik dat ons kindje net zulke goede schooljaren mag beleven als ik, en dat hij uiteindelijk doro zou gaan studeren. Wel houden we de kans dat dit niet zo is en net als zijn papa een vroegtijdig schoolverlater wordt, zeer goed voor ogen. Mocht het wezen dat hij vroeg tijdig van school gaat zullen wij hem dara ook zeer in steunen omdat wij het van beide kanten mee maken. Wacht nou eerst maar tot het kind er is voordat je hem al zijn handtekening laat zetten in het zweetkamertje. Meid, maak je voorlopig even druk om andere zaken, zoals de bevalling, of oppassen niet te zwaar voor oma is, hoe doen jullie het als oma ziek is, is je kind gezond etc. Om nu als over afstuderen of schoolverlaten te praten vind zelfs ik voorbarig en ik plan al behoorlijk vooruit.
Overigens, ik weet niet natuurlijk niet waarom je man een wajong heeft maar kan het zo zijn dat een baby hele dagen verzorgen fysiek of mentaal te zwaar bij hem kan vallen? Heb je daar rekening mee gehouden?
Idd, als je man niet in staat is om (volledig) te werken vraag ik me af of hij wél in staat is om de zorg voor een baby op zich te nemen. Dat vraagt namelijk nogal wat van je, en het is geen 'werk' maar het gaat ook niet vanzelf.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven