wij draaien de rollen om!

07-01-2009 15:23 193 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

ik ben inmiddels 5,5 maand zwanger van ons 1e kindje(een zoontje weten we al:D:D).

Nu hebben mijn vriend en ik het besluit genomen dat ik straks in september ga beginnen aan mijn hbo studie maatschappelijkwerk en dienstverlening en dat hij thuis blijft om voor ons kindje te zorgen.

Hij heeft er voor gekozen om parttime te gaan werken en de dagen dat die wel gaat wilt mijn moeder maar al te graag op de kleine passen.

Als ik met mijn studie begin, is ons zoontje 4,5 maand oud. Nu reageren mensen echt super ouderwets. Ze vinden maar dat ik moet thuis blijven en voor ons kind moet gaan zorgen en vooral niet moet gaan studeren, en dat vaders moet gaan werken:S Want dat schijnt bij ieder gezin zo te gaan....

Bij ons is het nou eenmaal zo dat ik een betere denk en hersencapaciteit heb dan mijn vriend. Ik behaal met 2 vingers in de neus fluitend naar buiten kijkend mijn opleidingen en hij heeft zijn school nooit af kunnen maken(zijn leer vermogen is ook erg slecht helaas) en krijgt alleen maar productiewerk.

Mijn vriend geeft mij liever de kans om te behalen wat ik altijd al wil(hbo) en om daar over 4 jaar het werkveld mee in te gaan.

Wij beseffen maar al te goed dat het straks zwaar wordt. En een baby en een studie.

Maar ik ben nou eenmaal geen moeder die heel de dag thuis wilt blijven en alleen maar bij haar baby wilt zijn, nee ik zou daar dood ongelukkig van worden!!

Zijn wij nou echt zo'n vreselijk raar stel dat wij dit willen??
Volgens mij is Nederland niet zo'n bekrompen landje meer dat vrouwen alleen nog maar als recht het aanrecht hebben, maar zijn de meeste mensen op dit forum dat weer wel

@TO, doe wat je goed denkt te doen, als jullie dit willen en dit kunnen realiseren dan is het toch goed?

Je hoort toch ook nooit iemand als moeder de vrouw thuis blijft, pa hard werkt en vlak voor dat hij thuis aan tafel kruipt nog even langs de ramen op rijdt?

Als jullie dit zo willen is het toch goed?
quote:Ainne schreef op 07 januari 2009 @ 17:11:

Helemaal met zo'n dommerd als vriend die alleen maar productiewerk kan krijgen?Is dit nodig? Nogal kwetsend voor degenen die productiewerk doen en om wat voor reden dan ook niet verder komen..
*
quote:Dhelia schreef op 07 januari 2009 @ 17:31:

[...]

Wááát?? Alle twijfels over eventuele 3e gelijk de deur uit, ik kan 'm ruilen mocht 't tegenvallen!!

Kan ik er dan ook een kat voor terugkrijgen, mocht 't echt niks zijn? Dat exemplaar wat we hier uit het asiel hebben gehaald, ligt toch de hele dag onder het logeerbed dus er kan er best eentje bij.Hoe lang heb je de kat al? Minder dan 30 dagen? Dan kun je 'm misschien nog ruilen tegen een 3e baby??? Of werkt t niet andersom?
Eens met extrahalo! Op die manier weet je in elk geval dat je over wat meer financiele middelen kunt beschikken zodat jullie het ook zelfstandig kunnen redden!
quote:mamzelle schreef op 07 januari 2009 @ 17:36:

[...]

Is dit nodig? Nogal kwetsend voor degenen die productiewerk doen en om wat voor reden dan ook niet verder komen..Eh hallo heb jij de beginpost wel gelezen en gezien hoe denigrerend ze over haar vriend sprak? Mijn reactie was puur een reactie daarop.
quote:LuLuBell schreef op 07 januari 2009 @ 17:15:

jeetje... ik wist niet dat dit onderwerp zoveel zou opwekken hier op dit forum...

Dat komt waarschijnlijk omdat jij geen brood op de plank gaat brengen de eerstkomende jaren.

Als je dit topic had geopend met: "Ik heb 'n goede baan en maak binnenkort promotie, dus no way dat ik ga parttimen voor 't kind, dat gaat m'n man doen omdat hij 'n laagbetaald baantje heeft" dan zou je ongetwijfeld heel andere reacties krijgen. In zo'n geval zou dat de meest logische move zijn tenslotte, omdat het hebben van 'n gezin veel geld kost en je dus de hoogstbetaalde baan aanhoudt terwijl de ander z'n laagbetaalde baantje op 'n nog lager pitje zet. Het zou pas stom zijn als je het dan niet op die manier zou doen.
quote:extrahalo schreef op 07 januari 2009 @ 17:37:

[...]

Vond ik een ubersimplificerende uitspraak, maar goed.

. Welke, die van mij over de garantie? Ik vond anders to nogal naief om te denken dat een 'goede' 20 wkn echo betekent dat je dús ook een gezond kind ter wereld brengt. Dat ze niet snapt dat er ten eerste heel wat afwijkingen zijn die niet op de echo te zien zijn, ten tweede er in de resterende weken nog dingen mis kunnen gaan én ten derde dat er tijdens de geboorte ook het nodige mis kan gaan, is m.i. bepaald geen bewijs van haar self-proclaimed intelligentie
quote:vivastudent schreef op 07 januari 2009 @ 17:38:

[...]

Hoe lang heb je de kat al? Minder dan 30 dagen? Dan kun je 'm misschien nog ruilen tegen een 3e baby??? Of werkt t niet andersom?Ik heb die dag geen baby's gezien in het asiel, maar ik kán natuurlijk eens bellen... Scheelt weer een hoop gedoe in bed enzo. En kan ik er eentje uitkiezen die een beetje bij de andere twee past, da's wel zo leuk voor op de familiefoto's.
Overigens, een kennis van mij heeft 'n geestelijk gehandicapt kind gekregen doordat het zuurstofgebrek had gedurende de bevalling. Was dat niet gebeurd dan was 't wél gezond geweest. Een klein foutje kan dus 'n levenslang drama worden.
Het was totaal niet de bedoeling om denigerend over mijn vriend te schrijven, maar het feit blijft gewoon dat hij om bepaalde redenen niet fulltime kan werken(en zelf ook aan geeft dit ook totaal niet te willen) en dat hij geen schooldiploma's heeft.

Nu hadden we er voor kunnen kiezen om hem fulltime te laten werken en het voor de rest van ons leven met minder te moeten doen, wat natuurlijk niet denigerend bedoelt is! Of om het eerst een tijdje met wat minder te doen en daarna na dat ik mijn studie klaar heb en ons zoontje 4 is het breeder te hebben.

overgens is het helemaal niet verkeerd als vaders werkt en moeders niet, dit was bij ons thuis ook zo.

Maar wij geven ons kind liever straks iets extra's dan dat wij zelf financieel hebben gehad.

En wat hebben katten en het asiel er nou weer mee te maken?
quote:LuLuBell schreef op 07 januari 2009 @ 17:50:

Het was totaal niet de bedoeling om denigerend over mijn vriend te schrijven, maar het feit blijft gewoon dat hij om bepaalde redenen niet fulltime kan werken(en zelf ook aan geeft dit ook totaal niet te willen) en dat hij geen schooldiploma's heeft.

Nu hadden we er voor kunnen kiezen om hem fulltime te laten werken en het voor de rest van ons leven met minder te moeten doen, wat natuurlijk niet denigerend bedoelt is! Of om het eerst een tijdje met wat minder te doen en daarna na dat ik mijn studie klaar heb en ons zoontje 4 is het breeder te hebben.

overgens is het helemaal niet verkeerd als vaders werkt en moeders niet, dit was bij ons thuis ook zo.

Maar wij geven ons kind liever straks iets extra's dan dat wij zelf financieel hebben gehad.

En wat hebben katten en het asiel er nou weer mee te maken?Als je nu 25 bent, wat heb je dan de afgelopen jaren gedaan dat je nu pas wilt gaan studeren? Je had allang 'n studie afgerond kunnen hebben en 'n stukje loopbaan op kunnen bouwen zodat je nu niet zonder noemenswaardige inkomsten zou komen te zitten.
@ TO: Hebben jullie het financiele plaatje ook berekend? Want ik zie nog steeds niet hoe jullie straks kunnen rondkomen, en dat lijkt me toch een grotere zorg nu dan het voorkomen van het vroegtijdig schoolverlaten van jullie kind straks.
quote:elninjoo schreef op 07 januari 2009 @ 17:45:

Overigens, een kennis van mij heeft 'n geestelijk gehandicapt kind gekregen doordat het zuurstofgebrek had gedurende de bevalling. Was dat niet gebeurd dan was 't wél gezond geweest. Een klein foutje kan dus 'n levenslang drama worden.Alles is mogenlijk tijdens de bevalling, je houd er rekeing mee maar gaat er niet van uit.
quote:elninjoo schreef op 07 januari 2009 @ 17:52:

[...]

Als je nu 25 bent, wat heb je dan de afgelopen jaren gedaan dat je nu pas wilt gaan studeren? Je had allang 'n studie afgerond kunnen hebben en 'n stukje loopbaan op kunnen bouwen zodat je nu niet zonder noemenswaardige inkomsten zou komen te zitten.Ze was geloof ik 24 (iemand had profiel gecheckt). En dan was het idd verstandiger geweest om met baby te wachten tot na de studie. Volgens mij is 28 jaar nog steeds niet in een gevarenzone vwb verminderde vruchtbaarheid.
*
*
quote:extrahalo schreef op 07 januari 2009 @ 18:00:

Trouwens: bij mijn studie wordt er aangeraden om tijdens je studie aan kinderen te beginnen, omdat je erna er helemaal geen tijd voor hebt (minder in ieder geval).... maar ja, om nou op mijn 24ste met 2 kinderen te zitten, daar was ik nog niet helemaal aan toe.Puur nieuwsgierigheid: Welke studie is dat dan? (of wil je dat niet zeggen ivm privacy?)
*
Ik heb ook mijn studie na de kinderen gedaan hoor!

Niks mis mee, maar wel een stuk zwaarder.

Ik was een pittige puber en na 4 vwo ha dik het wel gezien op school met als resultaat dat ik nog snel even mijn Havo haalde en toen een aantal jaren buitenland en horeca werk gedaan en kwam zwanger terug.... pas na de tweede ging het weer kriebelen en ben ik gaan studeren.
quote:extrahalo schreef op 07 januari 2009 @ 18:04:

geneeskundeIk blijf nog even nieuwsgierig: Kan dat dan wel samen met die co-schappen. Dan schijn je toch zo ongeveer 24-7 door te moeten werken? Of heb ik te veel GA gekeken?
Om antwoord te geven op je vraag: Ik vind het niet raar als stellen de rollen omdraaien d.w.z. als stellen er voor kiezen dat de vrouw carriere maakt en de man dan thuis blijft.

Ik vind het wel raar als je bewust ervoor kiest om eerst zwanger te worden, daarna een studie te doen. Dat je man, die niet kan werken, de zorg van jullie kind over gaat nemen en jullie geen inkomen hebben.

Toen je schreef over opleidingen af kunnen maken met 2 vingers in je neus en je hoge maat van intelligentie, had je het dus over je mbo opleiding. Daar hoef je nu niet echt superslim voor te zijn, natuurlijk. Nu ga je een hbo opleiding doen, met thuis nog een kindje om voor te zorgen. Al met al vind ik het niet erg verstandige beslissingen en kan ik me heel goed voorstellen dat mensen in jouw omgeving niet overlopen van enthousiasme. Dat heeft dan weinig met emancipatie te maken en alles met jullie omstandigheden.
Lullubell, ik ben een beetje in de war. In een ander topic (uit september toen je net wist dat je zwanger was) schrijf je dat je bij je ouders woont om voor je moeder te zorgen die voor de derde keer kanker heeft, wat niet meer te genezen is. Bedoel je dat zij straks op jullie kind gaat passen? Ook schrijf je dat je een vaste baan hebt in de zorg waar je erg op je plek bent en hard voor hebt moeten leren. Oh en dat zowel je vriend als je ouders niet blij zijn met de zwangerschap.

Deze informatie staat nogal haaks op wat je nu schrijft, zou je dat even willen toelichten voor de duidelijkheid?
The time is now
*
Ik ben nu 25, als ik in september 26 ben kan ik nu onmogenlijk 26...dat stukje in mn forum is al van 1,5 jaar geleden.

Na mijn spw ben ik de gehandicaptenzorg in gegaan en daar werk ik nu nog steeds dus wie heeft het er nou wee rover dat wij zonder geld zitten?

Gehandicaptenzorg is erg leuk om te doen maar niet mijn einddoel op het werk gebied.

De reden dat ik niet eerder aan de hbo begon was dat ik 7 maanden later dan dat had gemoeten mijn spw diploma kreeg en toen al werkte. En ja het kriebelt al een tijdje om weer te gaan studeren.

En nee dit kan niet via mijn huidige werkgever.

En nee mijn vriend en ik hebben niet in augustus 2008 besloten om in eens aam kinderen te beginnen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven