Gezondheid alle pijlers

Ervaringen Propranol: bloeddruk

22-12-2016 21:03 67 berichten
Ik heb al een aantal jaar een te hoge bloeddruk. Daar is tot op heden niet zoveel mee gedaan.

Afgelopen maandag had ik een tentamen. En aangezien ik wat faalangstig was, had de huisarts 1 tablet propranolol voorgeschreven. Of het was een placebo, of het werkte voortreffelijk, maar ik voelde mijn lijf ontspannen. Ik ervaar namelijk nogal wat stress de laatste maanden. Een beetje opgejaagd gevoel.

Bijsluiter leerde mij dat dit middel ook wordt ingezet voor bloeddrukverlaging. En mijn specifieke vraag is of iemand daar ervaring mee heeft.

Morgen belt de huisarts om te bespreken of het wordt voorgeschreven. Ik zou het dus om bovengenoemde redenen: bloeddrukverlagend en minder stressgevoel niet erg vinden om het wen tijdje te slikken.

Maar graag dus wat ervaringen. Bijwerkingen? Verslavend?
quote:EHR schreef op 22 december 2016 @ 21:28:

[...]

Ja weet ik. Maar reactie op dat het chemisch is. Is een antidepressivum ook. En paracetamol. Ik ben dan zo benieuwd wat propranolol dan erger maakt. Qua chemie.http://db.cbg-meb.nl/Bijsluiters/h12636.pdf
Alle reacties Link kopieren
Ik krijg al jaren propranolol omdat ik hartpatiënt ben. In het begin last van koude handen en voeten gehad maar nu nooit meer.

Verslavend is het volgens mij niet maar mijn hart doet zonder mediactie niet wat ie moet doen dus in dat opzicht is het wel verslavend want ik raak te uitgeput van mijn hart anders.

Eerst had ik metoprolol, vond ik teveel bijwerkingen geven die niet over gingen en ook niet acceptabel waren voor mij en volgens mijn cardioloog. Met propranolol kreeg ik die klachten niet.
quote:Williewop schreef op 22 december 2016 @ 21:26:

Wow...laten we hier niet even gaan zeggen dat de bloeddruk normaal is. Wa t dat is dus niet zo!!!!

Een onderdruk van 90/95 is te hoog. En dat weet TO zelf ook en daarom is ze onderbehandeling vd huisarts.

Propanolol is geen standaard middel voor hogebloeddruk .

Maar zeker in combinatie met stress en hoge hartslag is het helemaal niet ongebruikelijk.

Goed overleggen met de huisarts .

En voor nu hoop ik dat je idd ervaringen te horen krijgt.

En geen oordelen over de oorzaak.wow... de huisarts doet niks aan die bloeddruk hoor, zie de OP. dus laten we vooral niet zeggen dat die bloeddruk abnormaal is
quote:studiemiepmiep schreef op 22 december 2016 @ 21:31:

bloeddruk is echt niet abnormaal hoog. Als dit een bloeddruk eenmalig gemeten is bij een huisarts (en dus geen 24u meeting). Dan snap ik heel goed het afwachtende beleid van de huisarts.

Dit is mijn gemiddelde bloeddruk de afgelopen drie jaar. Door huisarts, ziekenhuis en thuismeting.

Tot op heden voor de huisarts geen reden om in actie te komen.

Nu ik wat stressgevoel erbij ervaar wel.

En ja met de aanpak daarvan ben ik bezig.
Mijn enigste ervaring was tegen de lichamelijke effecten van faalangst (hartkloppingen, zweten, trillende ledenmaten). En al werd ik een beetje duf, ik kreeg het nog steeds voor elkaar om de dingen te overanalyseren. Maar minder dan 'normaal'. Examen wel gehaald gelukkig (na 4x gezakt te zijn zonder dit middel).

Ik heb de overige pillen bewaard voor andere stressvole gebeurtenissen. Sollicitaties e.d.
De zee is groen
quote:EHR schreef op 22 december 2016 @ 21:12:

[...]

Maar dat geldt toch voor alle medicatie. Half Nederland zit aan de antidepressiva.

Nee hoor. Er zijn mensen die anti-depressiva gebruiken, maar echt niet de helft van de Nederlandse bevolking.

Maar dat buiten beschouwing gelaten, ik slik geen medicijn omdat iedereen het doet dus het zal weinig kwaad kunnen.

Sterker nog: ik ben anti en vind dat het aantal voorschriften zeer drastisch terug gedrongen moet worden.

Uitzonderingen daargelaten doen medicijnen meer fout dan goed.
Ik gebruik propranolol in minimale dosering voor spanningsklachten. Ik heb er geen bijwerkingen van. Wel vind ik het verslavend. Niet fysiek, maar wel mentaal.
Ik heb het een tijdje gebruikt bij hartkloppingen en trillen nav stress. Had er geen bijwerkingen van.
Het is voor jou va. Belang dat er een cvrm risico profiel word gemaakt (cardiovasculair risico profiel)

Daar wordt je cholesterol, levensstijl (voeding, roken, beweging etc) ,familiaire aanleg, lengte, gewicht in mee genomen..pas hierna kan er besloten worden of medicatie nodig is, al lijkt het mij sterk dat dit nodig is..bij een risico van >10% word soms medicatie gestart en bij > 20% sowieso. Tegenwoordig word er niet meer standaard met medicatie gestart, vaak alleen vanuit dit risico profiel (mits er geen gevaarlijke hoge bloeddruk IS)

Propranolol kan je in overleg met je huisarts best nemen bij spanningen maar zijn sowieso geen eerste keus bij een hoge bloeddruk
quote:kwartje schreef op 22 december 2016 @ 21:41:

Ik gebruik propranolol in minimale dosering voor spanningsklachten. Ik heb er geen bijwerkingen van. Wel vind ik het verslavend. Niet fysiek, maar wel mentaal.

Ik slik elke dag een 80mg retard capsule. Ik zou het jammer vinden als ik er mee moest stoppen, zou weer wat meer een gestressd konijn zijn. En weer meer last hebben van fel licht en harde geluiden. Maar ik heb niet het idee dat het verslavend werkt, ik heb een keer twee weken moeten stoppen en dat was geen enkel probleem. Ik kan prima met mezelf leven zoals ik ben zonder betablokker, maar het leeft voor mij prettiger met. Even afgezien van de migraine want die is afschuwelijk zonder propranolol.

Niet aanvallend bedoeld trouwens, ik herken alleen niet wat je schrijft.
Ik vond het ook niet verslavend werken. Wist trouwens ook niet dat het een verslavende werking heeft?
quote:EHR schreef op 22 december 2016 @ 21:12:

[...]

Maar dat geldt toch voor alle medicatie. Half Nederland zit aan de antidepressiva.Propanol kan je echt beter niet nemen: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Propanol

Propranolol zou kunnen, maar dat moet je met een arts kortsluiten, niet met een forum.

(Wie zegt dat 120/90 een normale bloeddruk is: https://evs.nci.nih.gov/f ... 14_QuickReference_5x7.pdf

Pagina 191)
Ik slik heel af en toe propanolol "tegen de zenuwen".

Eentje, omdat ik van twee stuks (volgens mijn man) als een stuffkonijn ga overkomen.

Nu het weer goed gaat met mijn zoon neem ik misschien één of twee per jaar, als ik een lastig gesprek aan moet gaan met schoolleiding of zo.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Of je nou wel of niets aan je bloeddruk doet, er zijn veel mildere medicijnen tegen hoge bloeddruk. Dat propranolol lijkt me een paardenmiddel.

Over de hoogte van je bloeddruk kunnen we tot in der vroege uurtjes debatteren. De ene arts zal je z.s.m. aan de pillen willen , de ander haalt er z'n schouders voor op. Je bent een grensgeval.

Ben je wat te zwaar? Sport je geregeld? Als je jong bent dan zou ik dat eerst proberen, afvallen en sporten. Daar gaat je bloeddruk zo'n 5 punten van omlaag. Dan nog zullen sommige mensen altijd een matig verhoogde bloeddruk behouden. Ik spreek uit ervaring. Of dat nou normaal is of niet, tsja....

Ik zie het zo: voor de zekerheid een simpel pilletje kan geen kwaad. Dan zakt je druk direct met 15 punten en hoef je niet zo hard te sporten (juist kiddin').

Maar ik ben geen arts, dus neem dit alles met een korrel zout.
Ik kreeg het voor een te hoge hartslag.

Inmiddels slik ik het nauwelijks meer, het schijnt ook invloed op je stemming te kunnen hebben in negatieve zin, en mijn haar viel inderdaad nogal uit.

Slik er af en toe nog 1 als mijn hart erg op hol gaat.
quote:SpringDing schreef op 22 december 2016 @ 21:57:

[...]

Propanol kan je echt beter niet nemen: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Propanol

Propranolol zou kunnen, maar dat moet je met een arts kortsluiten, niet met een forum.

Dit !!

Als jij de (bij)effecten van propranolol prettig vindt en het helpt afdoende tegen je hoge bloeddruk, staat de huisarts er wellicht voor open. Even bespreken.
quote:SpringDing schreef op 22 december 2016 @ 21:57:

[...]

Propanol kan je echt beter niet nemen: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Propanol

(Wie zegt dat 120/90 een normale bloeddruk is: https://evs.nci.nih.gov/f ... 14_QuickReference_5x7.pdf

Pagina 191)hoe interpreteer jij nou die laatste verwijzing dan?
Niet de moeite.
quote:Heksehazel schreef op 22 december 2016 @ 21:50:

[...]

Ik slik elke dag een 80mg retard capsule. Ik zou het jammer vinden als ik er mee moest stoppen, zou weer wat meer een gestressd konijn zijn. En weer meer last hebben van fel licht en harde geluiden. Maar ik heb niet het idee dat het verslavend werkt, ik heb een keer twee weken moeten stoppen en dat was geen enkel probleem. Ik kan prima met mezelf leven zoals ik ben zonder betablokker, maar het leeft voor mij prettiger met. Even afgezien van de migraine want die is afschuwelijk zonder propranolol.

Niet aanvallend bedoeld trouwens, ik herken alleen niet wat je schrijft.

Je hebt gelijk, ik had het misschien beter moeten toelichten en alleen voor mezelf moeten spreken dan in algemeenheid.

Laat ik het zo zeggen: sinds ik propranolol in bezit kreeg van de huisarts als uitweg bij stressvolle situaties, werd de stap om mij er met 'een pilletje' vanaf te maken wel heel makkelijk. In eerste instantie alleen gebruikt voor hele stressvolle situaties waarbij faalangst en spanning zeer hoog was, maar gaandeweg werd de lat steeds wat lager gelegd qua type situatie waarin ik het geoorloofd vond om de medicatie te gebruiken. Ook normale spanning ging ik steeds vaker dempen en langzaam aan ontstond bij mij zelfs het idee dat ik bepaalde situaties zonder propranolol niet meer aan kon. Dus dat bedoelde ik met het mentaal verslavende effect (voor mij dus).

Ik heb een angststoornis ontwikkeld en dat zeker niet door de propranolol, maar ben er wel van overtuigd dat die medicatie mij totaal geen goed heeft gedaan.
quote:jadaiswa schreef op 22 december 2016 @ 21:38:

[...]

Maar dat buiten beschouwing gelaten, ik slik geen medicijn omdat iedereen het doet dus het zal weinig kwaad kunnen.

Sterker nog: ik ben anti en vind dat het aantal voorschriften zeer drastisch terug gedrongen moet worden.

Uitzonderingen daargelaten doen medicijnen meer fout dan goed.

Omdat het "chemische stoffen" zijn?

Echt het domste dat je kunt doen is een te hoge bloeddruk onbehandeld laten. Door deze "chemische stoffen" kun je tegenwoordig 80 worden met hypertensie terwijl je vroeger meestal niet ouder werd dan 65.

Bewegen, afvallen. anders eten zijn allemaal prima voornemens die sommigen zelfs langere tijd daadwerkelijk vol kunnen houden maar voor de meeste mensen in de echte wereld verlengen die "chemische stoffen" het leven van iemand met hoge bloeddruk met 10-20 jaar. En als je ace-remmers gebruikt ipv betablokkers ook nog eens zonder noemenswaardige bijwerkingen.
quote:kwartje schreef op 22 december 2016 @ 22:17:

[...]

Je hebt gelijk, ik had het misschien beter moeten toelichten en alleen voor mezelf moeten spreken dan in algemeenheid.

Laat ik het zo zeggen: sinds ik propranolol in bezit kreeg van de huisarts als uitweg bij stressvolle situaties, werd de stap om mij er met 'een pilletje' vanaf te maken wel heel makkelijk. In eerste instantie alleen gebruikt voor hele stressvolle situaties waarbij faalangst en spanning zeer hoog was, maar gaandeweg werd de lat steeds wat lager gelegd qua type situatie waarin ik het geoorloofd vond om de medicatie te gebruiken. Ook normale spanning ging ik steeds vaker dempen en langzaam aan ontstond bij mij zelfs het idee dat ik bepaalde situaties zonder propranolol niet meer aan kon. Dus dat bedoelde ik met het mentaal verslavende effect (voor mij dus).

Ik heb een angststoornis ontwikkeld en dat zeker niet door de propranolol, maar ben er wel van overtuigd dat die medicatie mij totaal geen goed heeft gedaan.Ah ja, ik snap je. Wat naar voor je dat je die angststoornis ontwikkeld hebt, ik begrijp uit je verhaal hoe dat juist onbedoeld bijgedragen kan hebben aan de ontwikkeling ervan. Ook zeker potentieel toepasselijk voor de TO, of demping van stress wel of niet helpt.
quote:SpringDing schreef op 22 december 2016 @ 22:16:

[...]

Over die bloeddruk bedoel je?

Het is een gradering. Volgens de tabel zou dit onder hypertension stage 1 (graad 2) vallen.

Niet gelijk heel ernstig, maar ook niet normaal.

De CTCAE gradering wordt veel gebruikt in medisch wetenschappelijk onderzoek, om de 'ernst' van bijwerkingen aan te geven.dus?
Bespreek met je huisarts ook eens andere opties. De bloeddruk is hoger dan wenselijk maar niet echt heel erg hoog. En met levensstijl verandering, zoals meer bewegen, gezonder eten, afvallen kan je vaak op een veel gezondere manier je bloeddruk verlagen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
quote:S-Meds schreef op 22 december 2016 @ 22:31:

[...]

dus?Dus niks.
Ik heb het een periode geslikt waarin ik veel spanning en migraine had. Het enige nadeel is dat je hartslag met het medicijn niet kan pieken (kan niet omhoog). Dit betekent dat je geen interval kunt doen met sport. Het lukt gewoon niet. Ook een sprintje naar de tram lukt niet. Je wordt min of meer gedwongen om alles in een matig tot normaal tempo te doen. Je kunt wanneer je het medicijn slikt niet accelereren,
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven