Gezondheid alle pijlers

al ruim 4dagen mijn stem kwijt, iemand een tip?

09-01-2009 10:16 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naast een flinke verkoudheid en verhoging, ben ik al ruim 4 dagen mijn stem kwijt. Er komt wat piepend geluid uit!!

En ik ben het zoooo zat nu, gisteren heeft internet vrijwel de hele dag eruit gelegen en kan dus ook niemand bellen. Mijn moeder komt elke ochtend, voor haar werk, even langs om te kijken hoe het gaat en of ze nog iets voor me kan kopen. Maar voor de rest voel ik me redelijk eenzaam. Natuurlijk is het tijdelijk, maar ik ben nog nooit eerder mijn stem kwijt geweest en begon vanaf dag 3 toch een beetje te twijfelen of ie ooit nog terugkomt

Heeft iemand een tip of moet ik gewoon niet praten en wachten totdat mijn stem weer terugkomt. Sinds gisteren ben ik thee met honning gaan drinken, maar toch twijfel ik of je niet beter koude dranken kan drinken. Ook heb ik gelezen dat fluisteren net zo inspannend is als praten en dat je dat beter ook kunt laten.

Iemand ook enig idee hoelang zoiets duurt?

Verder heb ik geen last van keelpijn ofzo...

groet

Bumper
Ik ben wel vaker mijn stem kwijt. Het helpt om helemaal niets te zeggen en ook niet te fluisteren. Zorg wel voor veel nachtrust.

Wat bij mij wel eens helpt is een lepel gembersiroop.
Echt een paar dagen totaal niet praten, dat is het enige wat helpt. Snoepjes eten (zuigen) en thee met honing. En absoluut niet fluisteren, dat is namelijk nog slechter voor je stem.

En om de eenzaamheid te bestrijden, veel forummen.

Succes en sterkte

Groetjes Barbabella
"ik ben het, Barbabelladingdong"
Helaas zit er weinig anders op dan een paar dagen je mond dicht te houden. Fluitsteren is niet best voor je stembanden, echt mondje dicht!

Verder veel drinken, warme thee met honing is prima, en als je echt keelpijn hebt is ijskoud ook goed. Net wat je prettig vind.

Beterschap!!

(en als je na het weekend niet bent opgeknapt moet je de huisarts even raadplegen hoor, keelklachten moeten na een week wel weer opknappen.)
Wat vervelend voor je! Fluisteren belast de stembanden heel erg en dat moet je echt niet doen. De enige remedie is nu ff niet praten, en als je geen verbetering ziet binnen n week, ff langs de dokter gaan. In de tussentijd veel drinken als dat fijn voelt voor je keel.

Succes!
niet fluisteren idd als je moet praten, doe dat dan alsof je op normaal volume praat. Honing gebruiken, zuigtabletjes kopen (hibitane/trachitol/strepsils). proberen de keel zo veel mogelijk vochtig te houden. Kamille thee kan helpen (ontstekingsremmend en verzachtend/ kauwen op salieblad helpt ook maar is niet lekker.. je kan ook thee zetten van salieblad)
oja, niet te veel naar buiten, te vaak grote temperatuur verschillen is niet goed. Niet roken en verzoek mensen die wel roken om buiten te gaan staan. Een goede kruidenbitter kan verzachtend werken en kan helpen om snachts het virus eruit te zweten. Na 4 dagen stem kwijt zou ik denk ik toch ook een arts raadplegen.
Geen theeeeeeeee!!!!! dat droogt je slijmvliezen uit!!!!!!!!
quote:Denis3 schreef op 09 januari 2009 @ 10:56:

Geen theeeeeeeee!!!!! dat droogt je slijmvliezen uit!!!!!!!!hangt volledig van de theesoort af.
Islamoos? Dikke sjaal om je nek, en lekker rustig aan doen.

Fluisteren is overigens heel slecht.
quote:shyte schreef op 09 januari 2009 @ 11:01:

[...]

hangt volledig van de theesoort af.Inderdaad, vooral de theesoorten zonder theine (schrijf je dat zo?) nemen, vooral dus de kruiden thee soorten en zo. Kamille thee werd hier ook al genoemd
"ik ben het, Barbabelladingdong"
Ik drink nu vooral groene thee met honing.
niet doen, beter kruidenthee. groene thee bevat wel theeine.

andere tip: groene appels. bevatten een zuuriets wat je stembanden heelt. helpt mij wel!
Waarschijnlijk komt de stem weer terug, als de verkoudheid ook weg is. Als de bovenstaande tips niet werken, dan naar de huisarts.

Hibitane zuigtabletten zouden ook nog kunnen helpen.
World of Warcraft: Legion
Strepsils e.d. zijn volgens mijn apotheker niet nodig. (Ik had even gebeld ivm borstvoeding.) Gewone zuigsnoepjes werken ook al. Het gaat erom dat je ergens op zuigt, zodat je keel vochtig blijft.

Bij keelontsteking worden warme dranken juist afgeraden. Als jij het gevoel hebt dat je beter koud kunt drinken, dan zou ik inderdaad koude dranken gaan drinken. Water met een beetje aanlenglimonade is prima en kun je de hele dag drinken.

En verder is het inderdaad een kwestie van geduld.
je zou Isla tabletten kunnen nemen, en vooral rusten. hoop voor je dat het snel overgaat.
Wat vervelend voor je! Er is een drankje wat briljant werkt, maar dat is helaas uit de handel. Het heet Buckley's, je kunt het nog wel via internet bestellen maar ik weet niet hoe snel het er dan is. Heel soms willen winkels het nog wel hebben. Het is echt het enige wat ik vind werken, en alle mensen die ik ken die zingen die zwéren erbij.... Beterschap!
Zo, ik heb het idee dat het ietsje beter gaat.

Maar ik ben toch nog even naar de winkels geweest met 3 sjaals om mijn nek, om al jullie tips te kopen! Isla, groene appels, kamillethee.

In de winkels zelf moest af en toe even praten. Het klonk nog vrij hees maar er kwamen hele zinnen uit!!!!

Alhoewel het weer een beetje gaat, zal ik nog zo min mogelijk praten..

Ik heb maandag en dinsdag 2 hele dagen cursus voor mijn werk! Ik ga er vanuit (hoop) dat het dan weer zo goed als over is...

In ieder geval bedankt voor de tips!!
Als het nu al een beetje beter gaat, zal het nog beter zijn op maandag of op dinsdag.

Even rustig aan - de bovenstaande tips opvolgen, dus zo weinig mogelijk praten en niet fluisteren - en je bent dan snel weer de oude.
quote:Denis3 schreef op 09 januari 2009 @ 10:56:

Geen theeeeeeeee!!!!! dat droogt je slijmvliezen uit!!!!!!!!

Ik las laatst in de krant dat dit al weer een achterhaald inzicht is. Heb 't ook nooit echt geloofd trouwens. Heb 't hier over de echte zwarte thee, dus met theïne.

Heb in het verleden veel last gehad van stem kwijt. Er is helaas geen wondermiddel. Inderdaad: rust, en dan moet 't met een week wel over zijn. Sterkte, 't is lastig hoor.
Over het herstel van heesheid, merk ik bij mij op dat de oorzaak van heesheid bepalend is voor het herstel:

- Heesheid als gevolg van forceren van mijn stem duurt bij maar een paar uur (dat is bij schreeuwen en bepaalde stemmen imiteren, en grunten, bepaalde manier van zingen).;

- Heesheid als gevolg van een infectie, verkoudheid zoals bij Bumper het geval is, kan heel wat langer duren. Een paar dagen of zo. Zij spreekt al van een verbetering;

- Ik heb soms allergische heesheid. Het eten van bijv. tijgernootjes veroorzaakt heesheid. Ongeveer een uur na het laatste nootje verdwijnt de heesheid;

- Heesheid als gevolg van verkeerd stemgebruik bij spraak en zang is alleen te verhelpen door juist stemgebruik: logopedie of zangles. Dit soort heesheid hoort bij mij definitief tot het verleden.
Ben hem sinds gisteren helemaal kwijt. Het begon met een vol gevoel in de neusholtes, oorpijn en keelpijn. Toen ik eenmaal begon met hoesten was het gebeurd met de stem. Helemaal geen klank meer, kon daardoor niet naar het kerstfeest, want ja: zonder stem is het lastig praten. Zelfs fluisteren kost teveel energie en is bovendien niet goed.

Morgen naar dokter...
Weinig praten, en thijmthee (dus gewoon thijm door een zeefje = thee) met honing.
dokter?

glas berenburger hielp mijn moeder altijd
-
moderatorviva wijzigde dit bericht op 01-03-2017 14:03
Reden: verwijderd ivm spam
% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven