Welke schaatsen kopen?
zondag 11 januari 2009 om 19:33
Ik heb een dochter van 2 die sinds twee weekjes helemaal gestoord is van schaatsen. Eén keer heeft ze, op de binnenschaatsbaan, op enkele ijzertjes geschaatst (de dubbele waren op bij de verhuur), en dat ging eigenlijk wonderbaarlijk goed. Daarna nog een heel aantal keren op oude dubbele ijzertjes die mijn moeder nog op zolder had liggen, maar dat lijkt minder op schaatsen dan wat ze op die enkele ijzers deed. Ik denk er dus over om enkele ijzers voor haar te kopen.
(Ook al gaat het dooien, ik weet het, maar we wonen bij een baan in de buurt en als ze het zo leuk vind wil ik daar wel vaker met haar heen gaan.)
Wie heeft een advies? Merk, soort? Met schoen, zonder schoen? Die easy gliders van zandstra lijken me wel wat, wie heeft ze en bevalt het? Groot voordeel natuurlijk dat ze een paar maten meegaan, maar zakken ze niet opzij zoals die friese doorlopers met veters vroeger ook altijd (dat je met een knik in je enkel op de rand van je schoen 'schaatste')?
(Ook al gaat het dooien, ik weet het, maar we wonen bij een baan in de buurt en als ze het zo leuk vind wil ik daar wel vaker met haar heen gaan.)
Wie heeft een advies? Merk, soort? Met schoen, zonder schoen? Die easy gliders van zandstra lijken me wel wat, wie heeft ze en bevalt het? Groot voordeel natuurlijk dat ze een paar maten meegaan, maar zakken ze niet opzij zoals die friese doorlopers met veters vroeger ook altijd (dat je met een knik in je enkel op de rand van je schoen 'schaatste')?
zondag 11 januari 2009 om 19:36
Vergis je niet in de ijsbaan, kan best wel heel erg druk zijn voor zo'n kleintje.
Weet niet eens of er wel schaatsen in haar maat zijn. Maar die met schalen schoenen geven steun, en dat is wel fijn voor zo'n kleine meid.
Ik heb op de schaatsbaan een grote jongen zien schaatsen met easygliders en dat zag er net zo krakkemikkig uit als die oude doorlopers. Hij kwam er nauwelijks mee vooruit.
Weet niet eens of er wel schaatsen in haar maat zijn. Maar die met schalen schoenen geven steun, en dat is wel fijn voor zo'n kleine meid.
Ik heb op de schaatsbaan een grote jongen zien schaatsen met easygliders en dat zag er net zo krakkemikkig uit als die oude doorlopers. Hij kwam er nauwelijks mee vooruit.
zondag 11 januari 2009 om 19:37
Easy gliders, zeg maar de oude doorlopers, zijn echt het best om goed schaatsen te leren. Zelf heb ik het nog op ouderwetese houtjes geleerd en kan dat echt iedereen aanbevelen. Zelf heb ik geen ervaring hoe de easy gliders blijven zitten.
Ik zie nu veel jonge kinderen "schaatsen" op soort van hockey schaatsen. Is leuk, misschien ook wel makkelijk, maar niet goed voor de schaatstechniek.
Ik zie nu veel jonge kinderen "schaatsen" op soort van hockey schaatsen. Is leuk, misschien ook wel makkelijk, maar niet goed voor de schaatstechniek.
zondag 11 januari 2009 om 19:42
Met die harde plastic schoen is inderdaad wel makkelijker, dan zwikken die enkels niet zo. Ze zijn er trouwens wel (ze heeft maat 25), maar dat het beter is om te leren schaatsen zonder had ik nog niet zo bij stil gestaan. Die houten doorlopers heb ik dus niet zulke goede ervaringen mee, vandaar dat ik graag wil weten of die easy gliders beter blijven zitten. Het voorbeeld van mamzelle belooft weinig goeds..
Onze schaatsbaan heeft trouwens een apart baantje voor kinderen, bovendien kan ik op mijn vrije dag lekker op een doordeweekse ochtend.
Onze schaatsbaan heeft trouwens een apart baantje voor kinderen, bovendien kan ik op mijn vrije dag lekker op een doordeweekse ochtend.
zondag 11 januari 2009 om 19:48
De oude houtjes werken het beste, en kinderen kunnen het er goed op leren. Wanneer ze stevige schoenen aan hebben moet dit wel goed gaan. Mijn vader had voor ons op alle houtjes ijzertjes gemaakt zodat de schoen er niet vanaf gleed. Dus stond je altijd recht op de schaats. Wat je tegenwoordig ook wel ziet. Blokjes hout om het ijzer. Zo kan de schaats niet kantelen en leren ze recht staan.
zondag 11 januari 2009 om 19:49
Dochter van vijf heeft dit weekend voor het eerst geschaatst. Eeerst op mijn oude doorlopers en vandaag op easygliders van het buurmeisje. De laatsten zijn echt heel wat anders dan de ouder doorlopers. Ze had ze aan met een paar sneeuwlaarzen en dat ging prima!
Het klopt dat ze het het beste op dat soort schaatsen leren. Die met vaste schoen zijn mooi, maar dan leren ze dus niet om zelf recht op de ijzers te staan. En dat is wel handig voor het leren balanceren.
Overigens schaatste mijn nichtje van ook 5 op dubbele ijzers. Niet die ouderwetse, waarbij je aan beide zijden van de voet een ijzertje hebt, maar een dubbel ijzer midden onder de voet, met een cm tussenruimte. Dat ging ook heel goed! Ze stond behoorlijk stabiel en kon er wel een echte schaatsbeweging mee maken.
Het klopt dat ze het het beste op dat soort schaatsen leren. Die met vaste schoen zijn mooi, maar dan leren ze dus niet om zelf recht op de ijzers te staan. En dat is wel handig voor het leren balanceren.
Overigens schaatste mijn nichtje van ook 5 op dubbele ijzers. Niet die ouderwetse, waarbij je aan beide zijden van de voet een ijzertje hebt, maar een dubbel ijzer midden onder de voet, met een cm tussenruimte. Dat ging ook heel goed! Ze stond behoorlijk stabiel en kon er wel een echte schaatsbeweging mee maken.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
zondag 11 januari 2009 om 19:50
Hier ook 2 kinderen met easy gliders van Zandstra
Dochter van 9,nog nooit geschaatst,staat er recht op en schaatst zo weg
Zoon van 5 vind het helemaal niks en had ze na 10 min al weer uit
Dochter heeft alleen geen stevige laarzen erbij aan en daardoor gaat ze na verloop van tijd dus met 1 voet wel iets schever staanMaar dan heeft ze al een stuk of 20 rondjes geschaatst
Ik denk wel dat dit de ideale schaats is om te leren schaatsen
Volgens mij staan ze hier ook lager bij het ijs als met schaatsen met een schoenbv een hockeyschaats
En ik heb gezien dat er ukkies schaatsten op de easy glider en die hadden er dubbele ijzers onder,kun je er los bijkopen,schijnt
nou ja in ieder geval,veel schaatsplezier nog
Dochter van 9,nog nooit geschaatst,staat er recht op en schaatst zo weg
Zoon van 5 vind het helemaal niks en had ze na 10 min al weer uit
Dochter heeft alleen geen stevige laarzen erbij aan en daardoor gaat ze na verloop van tijd dus met 1 voet wel iets schever staanMaar dan heeft ze al een stuk of 20 rondjes geschaatst
Ik denk wel dat dit de ideale schaats is om te leren schaatsen
Volgens mij staan ze hier ook lager bij het ijs als met schaatsen met een schoenbv een hockeyschaats
En ik heb gezien dat er ukkies schaatsten op de easy glider en die hadden er dubbele ijzers onder,kun je er los bijkopen,schijnt
nou ja in ieder geval,veel schaatsplezier nog
zondag 11 januari 2009 om 19:57
Dank voor alle reacties! Goed punt, Cejo, volgens mij zijn ze inderdaad lager. Op de ijshockeyschaatsen van de verhuur stond ze ook heel stevig rechtop, en met een rekje kon ze zelf al aardig schaatsen, dus ik denk dat ik het wel durf te proberen zonder die extra dubbele ijzertjes (die kun je inderdaad los bij de easy gliders kopen). Als het niet lukt kan ze gewoon haar oude dubbele ijzertjes aan en laat ik deze nog een jaartje liggen..
zondag 11 januari 2009 om 20:00
Easygliders zitten best stevig maar je moet er wel stevige schoenen bij gebruiken. Rubberlaarzen, lage en slappe schoenen en dergelijke werken absoluut niet. Als je dochter een paar stevige enkelhoge schoenen heeft (bergschoen achtig) dan zijn Easygliders een goeie keuze. Als ze die niet heeft wordt het misschien wel heel duur om en stevige schoenen en easygliders aan te schaffen en kan je beter een paar kunstschaatsjes/hockeyschaatsjes kopen.
Mijn zoontje van 6 heeft easygliders en in combinatie met zijn timberland schoenen stond hij daar behoorlijk stevig op., Mijn dochtertje van drie heeft mini kunstschaatsjes en die zijn ook goed maar als ze hier uitgroeit koop ik denk ik ook easygliders voor haar.
Mijn zoontje van 6 heeft easygliders en in combinatie met zijn timberland schoenen stond hij daar behoorlijk stevig op., Mijn dochtertje van drie heeft mini kunstschaatsjes en die zijn ook goed maar als ze hier uitgroeit koop ik denk ik ook easygliders voor haar.
zondag 11 januari 2009 om 20:00
Ik zou voor nu inderdaad de easy gliders aanschaffen. Ze zijn al geslepen als je ze koopt.
Als ze schaatsen echt leuk vind en je hebt een ijsbaan in de buurt waar ze veel kan schaatsen zou ik voor volgend jaar een paar noren doen. Gewoon lage noren met een leren schoen. Hoge schoenen zou ik niet doen, je sluit nl je enkel op en op die manier leer je geen mooie slag te maken.
Zou nu nog geen schaatsen met schoen kopen, kans is groot dat we dit seizoen geen ijs meer krijgen en volgend jaar is ze uit de schoen gegroeid.
Als ze schaatsen echt leuk vind en je hebt een ijsbaan in de buurt waar ze veel kan schaatsen zou ik voor volgend jaar een paar noren doen. Gewoon lage noren met een leren schoen. Hoge schoenen zou ik niet doen, je sluit nl je enkel op en op die manier leer je geen mooie slag te maken.
Zou nu nog geen schaatsen met schoen kopen, kans is groot dat we dit seizoen geen ijs meer krijgen en volgend jaar is ze uit de schoen gegroeid.
zondag 11 januari 2009 om 20:24
Easy Gliders zijn inderdaad het beste te gebruiken met hoge schoenen, die Moppekind dus niet heeft. Met laarsjes staat hij nogal scheef, maar we zetten door, en de glijbeweging lijkt er nu in te komen.
Leren kunstschaatsjes heeft hij ook (kon ik voor 2,50 scoren, dus maar meteen gedaan), maar we willen dat hij "de goede slag" leert, dus liever niet die kunstschaatsjes aan, tenzij hij er om smeekt.
De dubbele ijzertjes hebben wij gedegradeerd tot "baby", maar die zou hij zelf het liefste gebruiken (de luilak).
Leren kunstschaatsjes heeft hij ook (kon ik voor 2,50 scoren, dus maar meteen gedaan), maar we willen dat hij "de goede slag" leert, dus liever niet die kunstschaatsjes aan, tenzij hij er om smeekt.
De dubbele ijzertjes hebben wij gedegradeerd tot "baby", maar die zou hij zelf het liefste gebruiken (de luilak).
zondag 11 januari 2009 om 20:26
Als 'schaatsjuf' raad ik altijd de easy gliders aan! Houtjes zijn nog beter, maar dan moet je ergens oude in goede staat vandaan zien te halen en dat is vrij lastig. Enige nadeel aan de easy gliders is dat als je er op valt, de bandjes soms los kunnen gaan.
Halfhoge schoenen of regenlaarzen erbij en het gaat prima!
Hoge schoenen inderdaad niet doen. Dan staan ze hoger boven het ijs, valt harder, je kan ze niet eens een hele winter aan omdat de voeten zo hard groeien, en te groot kopen schiet ook niet op.
Als ze iets ouder is kan je er wel over nadenken omdat kinderen er al snel een hele hoop op kunnen en dat is wel zo leuk. (Maarja, ik ben van de langebaan, dus ik blijf natuurlijk pleiten voor noren... ;-P )
Halfhoge schoenen of regenlaarzen erbij en het gaat prima!
Hoge schoenen inderdaad niet doen. Dan staan ze hoger boven het ijs, valt harder, je kan ze niet eens een hele winter aan omdat de voeten zo hard groeien, en te groot kopen schiet ook niet op.
Als ze iets ouder is kan je er wel over nadenken omdat kinderen er al snel een hele hoop op kunnen en dat is wel zo leuk. (Maarja, ik ben van de langebaan, dus ik blijf natuurlijk pleiten voor noren... ;-P )
zondag 11 januari 2009 om 20:33
zondag 23 mei 2010 om 22:52
Niet echt een onderwerp voor deze tijd van het jaar
maar ik heb net deze ontdekt en er staat een grotere maat bij. Heb al een mail gestuurd, maar alle andere zijn er alleen voor kleine maten. Bij deze staat alleen maat 48.
Nu ben ik een beginner met bergwandelschoenen maat 39,5.
Ik heb echter smalle voeten en nooit goede kunnen vinden/gehad.
In deze topic die ik heb gevonden via zoeken, staat van alles.
Het lijkt me leuk om schaatsen te leren, maar die hoge schaatsen dat durf ik niet. Ik zoek een lage schaats omdat ik bang ben om te vallen. Het begint met geschikte schaatsen.
Wie o wie weet er wat van?
maar ik heb net deze ontdekt en er staat een grotere maat bij. Heb al een mail gestuurd, maar alle andere zijn er alleen voor kleine maten. Bij deze staat alleen maat 48.
Nu ben ik een beginner met bergwandelschoenen maat 39,5.
Ik heb echter smalle voeten en nooit goede kunnen vinden/gehad.
In deze topic die ik heb gevonden via zoeken, staat van alles.
Het lijkt me leuk om schaatsen te leren, maar die hoge schaatsen dat durf ik niet. Ik zoek een lage schaats omdat ik bang ben om te vallen. Het begint met geschikte schaatsen.
Wie o wie weet er wat van?
maandag 24 mei 2010 om 18:37
Sjongejonge small_voet... Iedereen zit aan de BBQ en rose en jij begint over schaatsen?
Google eens op combinoren. Dat zijn noren met een harde, hoge schoen. OF combinoren met softboots. Daar sta je stevig in, de schaatsen an sich zijn laag bij het ijs, prijs is best oke (viking heeft best een mooie voor een redelijke prijs), en als je het niks vindt, dan zet je ze op marktplaats als het vriest. Net warme broodjes die dingen!
Ik ga even een ijsje eten!
*Pff... Schaatsen... Het is zomer!*
Google eens op combinoren. Dat zijn noren met een harde, hoge schoen. OF combinoren met softboots. Daar sta je stevig in, de schaatsen an sich zijn laag bij het ijs, prijs is best oke (viking heeft best een mooie voor een redelijke prijs), en als je het niks vindt, dan zet je ze op marktplaats als het vriest. Net warme broodjes die dingen!
Ik ga even een ijsje eten!
*Pff... Schaatsen... Het is zomer!*