Het leed dat haren wassen heet...
dinsdag 13 januari 2009 om 23:30
Mijn dochter van 3 maakt sinds een paar weken een enorm drama van haren wassen. Daarvoor ging het prima, zowel in bad als onder de douche. Uitspoelen was niet het favoriete onderdeel, maar ze liet het wel zonder problemen toe. Maar nu dus niet meer. Ze verzet zich met hand en tand als ik haar haren nat wil maken (met de hand, bekertje, gietertje, sproeier, whatever....) en uitspoelen is bijna onmogelijk. In bad spelen vindt ze nog wel steeds leuk. Ik rommel ondertussen wat in de badkamer en vertel haar dat als ik klaar ben met dit of dat, dat we dan haren gaan wassen. Ze begint meteen te roepen "ik wil niet, ik hoef geen haren te wassen". En zodra ik een poging doe, gilt ze de hele boel bij elkaar. Zelf haar haren nat maken wil ze niet, een washandje voor haar gezicht wil ze niet, ik kan uitleggen wat ik wil, niets lijkt te helpen. Haren natmaken en wassen bij mij of papa vindt ze daarentegen wel weer leuk. En als ze met haar knuffel of pop speelt, weet ze precies te vertellen wat die moet doen als ze zijn haren wil wassen (dan blijkt mijn uitleg toch wel te zijn blijven hangen).
Hopelijk is het een "fase", maar misschien heeft iemand nog tips??
Hopelijk is het een "fase", maar misschien heeft iemand nog tips??
dinsdag 13 januari 2009 om 23:38
Hier werkt een duikbril als een tierelier en bij prenatal verkopen ze van die ringen die je om het hoofdje kan doen waardoor ze absoluut geen water/zeep in het gezicht of de ogen kunnen krijgen.
Mijn zoontje vind dat hartstikke stoer
Het kan misschien ook zijn dat de shampoo prikt op haar hoofdhuid?
Mijn zoontje vind dat hartstikke stoer
Het kan misschien ook zijn dat de shampoo prikt op haar hoofdhuid?
dinsdag 13 januari 2009 om 23:42
quote:RosieRo schreef op 13 januari 2009 @ 23:39:
lees eens het zeer vergelijkbare tandenpoetstopic..
*mompelt iets over houdgreep en en dat ouders de baas zijn*Zoiets vergelijkbaars doe ik ook, Ik houd haar hoofd vast met èèn hand en duw haar hoofd iets naar achter zodat ze niets in haar ogen krijgt. En dan maar vlug uitspoelen, maar ze blijft dan alleen maar harder krijsen. Dus ja... weet dan ook niet of dat hardhandige wel zo'n goeie oplossing is, meestal werkt dat averechts. ben het er overigens wel mee eens dat je moet laten merken dat papa en mama de baas zijn. Maar ik wil er aan de andere kant geen drama van maken.
lees eens het zeer vergelijkbare tandenpoetstopic..
*mompelt iets over houdgreep en en dat ouders de baas zijn*Zoiets vergelijkbaars doe ik ook, Ik houd haar hoofd vast met èèn hand en duw haar hoofd iets naar achter zodat ze niets in haar ogen krijgt. En dan maar vlug uitspoelen, maar ze blijft dan alleen maar harder krijsen. Dus ja... weet dan ook niet of dat hardhandige wel zo'n goeie oplossing is, meestal werkt dat averechts. ben het er overigens wel mee eens dat je moet laten merken dat papa en mama de baas zijn. Maar ik wil er aan de andere kant geen drama van maken.

dinsdag 13 januari 2009 om 23:45
Wat bij onze jongste helpt is tellen. Hij weet dat het vijf tellen duurt, dus zolang je ook maar in vijf tellen klaar bent, heeft hij het gevoel enige controle te hebben. En aangezien ik tel, ben ik altijd binnen vijf tellen klaar.
Andere tip:
1. Kind in bad zetten (douche is imho een ramp als er zoveel verzet is)
2. Diep ademhalen (jijzelf dus, als ouder )
3. Douche er op
4. haren wassen
5. Douche er op om uit te spoelen
6. Hopen dat de buren de kinderbescherming niet gebeld hebben.
Ofwel: krijsen of niet, maar we doen hier niet aan zotte fratsen.
Andere tip:
3. Douche er op
4. haren wassen
dinsdag 13 januari 2009 om 23:49
Houdgreep passen we ook toe als ze met papa in bad gaat, maar dat maakt het drama alleen nog maar erger. En door haar gespartel weet ze papa regelmatig op een gevoelige plek te raken.....
Zelf uitspoelen wil ze ook niet trouwens.
Ik gebruik nog steeds babyshampoo, die prikt niet in de oogjes en is, vergeleken met andere kindershampoo (bijv de smurfenshampoo van Andrelon), makkelijker/sneller uit te spoelen.
Ik gebruik nog steeds babyshampoo, die prikt niet in de oogjes en is, vergeleken met andere kindershampoo (bijv de smurfenshampoo van Andrelon), makkelijker/sneller uit te spoelen.
dinsdag 13 januari 2009 om 23:53
quote:rider schreef op 13 januari 2009 @ 23:45:
Wat bij onze jongste helpt is tellen. Hij weet dat het vijf tellen duurt, dus zolang je ook maar in vijf tellen klaar bent, heeft hij het gevoel enige controle te hebben. En aangezien ik tel, ben ik altijd binnen vijf tellen klaar. Dat is een goeie, die gooi ik er morgen maar eens in!
Andere tip:
3. Douche er op
4. haren wassen
Dat vertel ik mijn dochter ook, gillen of niet gillen, haren moeten toch worden uitgespoeld.
Wat bij onze jongste helpt is tellen. Hij weet dat het vijf tellen duurt, dus zolang je ook maar in vijf tellen klaar bent, heeft hij het gevoel enige controle te hebben. En aangezien ik tel, ben ik altijd binnen vijf tellen klaar. Dat is een goeie, die gooi ik er morgen maar eens in!
Andere tip:
3. Douche er op
4. haren wassen
Dat vertel ik mijn dochter ook, gillen of niet gillen, haren moeten toch worden uitgespoeld.

woensdag 14 januari 2009 om 00:03
quote:wolkewietje schreef op 13 januari 2009 @ 23:49:
Houdgreep passen we ook toe als ze met papa in bad gaat, maar dat maakt het drama alleen nog maar erger. En door haar gespartel weet ze papa regelmatig op een gevoelige plek te raken.....Ik bedoel dat niet vervelend ofzo, maar is het jullie eerste?
Ik werd bij de eerste ook nog wel eens pijnlijk getroffen, zal ik maar zeggen, maar daar leer je toch vrij snel mee om gaan dacht ik. Hoe leg je dat uit? In bad, maar ook bij stoei-partijen etc., is het vooral een kwestie van de kwetsbare delen beschermen met je benen. Niet al te wijdbeens gaan zitten, de normale dingen die je ook doet als je gaat sporten, of die je deed toen je nog 12 was en op het schoolplein vocht.
ik geloof dat dit weinig nuttige info is he?
Houdgreep passen we ook toe als ze met papa in bad gaat, maar dat maakt het drama alleen nog maar erger. En door haar gespartel weet ze papa regelmatig op een gevoelige plek te raken.....Ik bedoel dat niet vervelend ofzo, maar is het jullie eerste?
Ik werd bij de eerste ook nog wel eens pijnlijk getroffen, zal ik maar zeggen, maar daar leer je toch vrij snel mee om gaan dacht ik. Hoe leg je dat uit? In bad, maar ook bij stoei-partijen etc., is het vooral een kwestie van de kwetsbare delen beschermen met je benen. Niet al te wijdbeens gaan zitten, de normale dingen die je ook doet als je gaat sporten, of die je deed toen je nog 12 was en op het schoolplein vocht.

woensdag 14 januari 2009 om 00:07
quote:wolkewietje schreef op 13 januari 2009 @ 23:49:
Houdgreep passen we ook toe als ze met papa in bad gaat, maar dat maakt het drama alleen nog maar erger. En door haar gespartel weet ze papa regelmatig op een gevoelige plek te raken.....
Ik gebruik nog steeds babyshampoo, die prikt niet in de oogjes en is, vergeleken met andere kindershampoo (bijv de smurfenshampoo van Andrelon), makkelijker/sneller uit te spoelen.Hier hebben we het altijd genegeerd het krijsen, want soms moet je wel eens wat. Trouwens persoonlijk vind ik babyshampoo nog steeds prikken in ogen, dus dat vertel ik zoon dan ook niet (dat het niet prikt) Hier hebben we altijd volgehouden: washand tegen de oogjes, hoofd omhoog en zeggen hoe lang het nog duurde. Als beloning mocht hij daarna meestal mijn haar wassen. Nu heb ik het geluk dat kind heel kort haar heeft en het dus weinig gewassen hoeft te worden. Succes!
Ik gebruik nog steeds babyshampoo, die prikt niet in de oogjes en is, vergeleken met andere kindershampoo (bijv de smurfenshampoo van Andrelon), makkelijker/sneller uit te spoelen.Hier hebben we het altijd genegeerd het krijsen, want soms moet je wel eens wat. Trouwens persoonlijk vind ik babyshampoo nog steeds prikken in ogen, dus dat vertel ik zoon dan ook niet (dat het niet prikt) Hier hebben we altijd volgehouden: washand tegen de oogjes, hoofd omhoog en zeggen hoe lang het nog duurde. Als beloning mocht hij daarna meestal mijn haar wassen. Nu heb ik het geluk dat kind heel kort haar heeft en het dus weinig gewassen hoeft te worden. Succes!
woensdag 14 januari 2009 om 00:09
Ze is onze oudste, dus idd de eerste. Haar broertje van 7 maanden vindt het vooralsnog heerlijk om te poedelen.
Bij het uitspoelen zit ze nu meestal bij papa op schoot, met haar rug naar hem toe. Maar ze slaat dus echt met armen en benen om zich heen, en dat ze glibberig van water en shampoo is, werkt ook niet echt mee. Papa is ook echt verbaasd dat een kleintje van 3 zo sterk kan zijn.
Bij het uitspoelen zit ze nu meestal bij papa op schoot, met haar rug naar hem toe. Maar ze slaat dus echt met armen en benen om zich heen, en dat ze glibberig van water en shampoo is, werkt ook niet echt mee. Papa is ook echt verbaasd dat een kleintje van 3 zo sterk kan zijn.

woensdag 14 januari 2009 om 00:14
quote:wolkewietje schreef op 14 januari 2009 @ 00:09:
Ze is onze oudste, dus idd de eerste. Haar broertje van 7 maanden vindt het vooralsnog heerlijk om te poedelen.
Maar juist als ze op schoot zit, moet hij toch makkelijk zijn kwetsbare delen buiten bereik kunnen houden?
Nou ja, dit wordt een beetje een bizar zijtakje vrees ik
Maar juist als ze op schoot zit, moet hij toch makkelijk zijn kwetsbare delen buiten bereik kunnen houden?
Nou ja, dit wordt een beetje een bizar zijtakje vrees ik
woensdag 14 januari 2009 om 00:24
quote:rider schreef op 14 januari 2009 @ 00:03:
[...]
Ik bedoel dat niet vervelend ofzo, maar is het jullie eerste?
Nee hier de middelste, de oudste heeft dit probleem nooit gehad, hij is een echte waterrat en de jongste van 16 maanden tot nu toe ook geen probleem. Dochter heeft al vanaf geboorte dat ze zich verzette in het badje met gebalde vuistjes
[...]
Ik bedoel dat niet vervelend ofzo, maar is het jullie eerste?
Nee hier de middelste, de oudste heeft dit probleem nooit gehad, hij is een echte waterrat en de jongste van 16 maanden tot nu toe ook geen probleem. Dochter heeft al vanaf geboorte dat ze zich verzette in het badje met gebalde vuistjes
woensdag 14 januari 2009 om 01:36
Als je haar terwijl ze in bad zit achterover laat leunen zodat haar haar onder is en zo het haar in bad uitspoelen? Zo deed ik het altijd bij mijn jonge zusje. komt geen douchekop aan te pas.... Niet teveel badschuim gebruiken alleen!!! (Of haren wassen aan begin van het bad en later schuim toevoegen)
woensdag 14 januari 2009 om 09:04
Bij mijn zoontje van bijna 3 is het ook een drama.
Maar er zál gewassen worden. Dus hij mag van mij kiezen: met de douchekop uitspoelen of met een beker. Hij kiest altijd voor het laatste
Dan nog is het soms gezeik hoor, janken, wegglijden etc etc. Maar dan pak ik gewoon even die douchekop en dan zit hij weer stil. Zijn hoofd achterover houden heb ik hem ook al aangeleerd.
Het liefst pas ik die methode ook toe van achterover laten hangen, maar dat kan echt niet bij hem, hij is nu al echt sterk en daarnaast zit ik niet in de juiste positie ervoor.
Maar er zál gewassen worden. Dus hij mag van mij kiezen: met de douchekop uitspoelen of met een beker. Hij kiest altijd voor het laatste
Dan nog is het soms gezeik hoor, janken, wegglijden etc etc. Maar dan pak ik gewoon even die douchekop en dan zit hij weer stil. Zijn hoofd achterover houden heb ik hem ook al aangeleerd.
Het liefst pas ik die methode ook toe van achterover laten hangen, maar dat kan echt niet bij hem, hij is nu al echt sterk en daarnaast zit ik niet in de juiste positie ervoor.
I`ve learned so much from my mistakes.. I`m thinking of making a few more.