Mode & Beauty alle pijlers

Kledingkast opruimen

16-01-2017 12:19 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn kast puilt uit. Voornamelijk met dingen waarvan ik hoop dat ik ze ooit weer ga passen of die blijven liggen vanwege sentiment. Ik wil meer orde in de chaos. Maar waar begin ik. Hebben jullie tips?
Tegen de tijd dat jij weer in je kleren past, dan zijn ze volledig uit de mode.

Het doet even zeer, maar leg alles wat je minimaal 1 jaar niet gedragen hebt weg, en vertel je zelf dat je maar een paar items mag houden.

Wij hebben dit vorig weekend gedaan en de kledingbak van het Leger des Heils goed gevoeld. Wat ben ik blij met alle ruimte in de kast
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Maar sommige dingen zijn zo mooi

Wel goed trouwens dat je dat gedaan hebt. Lijkt me heerlijk al die ruimte in de kast.
dat doe ik twee keer per jaar (voorjaar/najaar), als ik in het najaar mijn zomerkleding naar zolder doe bijvoorbeeld. Alles wat ik die zomer nooit aangehad heb, kan dus weg. En soms krijgt een kledingstuk voordeel van de twijfel, mag het eerst nog een half jaar naar zolder en volgend jaar weer meedoen.
Dingen die niet passen, niet mooi zitten of meer dan een jaar niet gedragen zijn; weggooien/weggeven/verkopen.

Gewoon doen. Als het weg is ben je het zo vergeten.
Ik herken het wel. Ik heb een hele hoop bh's die ik ooit paste (of die sowieso te groot waren, maar waarbij ik vergeten was om ze terug te sturen) die in de kast liggen onder het mom van "stel ik word ineens dik of ik raak zwanger, dan heb ik die bh's nog" .

Hoe ik mijn kast verder altijd opruim: ik haal eerst alle stapels eruit die op het plankje liggen. Dan ga ik stuk voor stuk kijken of ik dat kledingstuk écht nog wel aan wil. Kapot? Vuilnisbak. Prima maar niet meer naar mijn smaak? Achternichtje in mijn geval.

Daarna leg ik alles netjes opgevouwen terug en begin ik aan het rekje waar jasjes en vesten aanhangen. Daar doe ik eigenlijk weer precies hetzelfde. Bh's, sokken en ondergoed sorteer ik eigenlijk nooit. Als ee iets daarvan kapot is gooi ik het meteen weg, dus dat is niet nodig. Maar als je eenmaal bezig bent is het best leuk om te doen, je moet alleen wel leren om afstand te kunnen nemen van iets. En nog een leuk voordeel: vaak kom je kledingstukken tegen die je vergeten was maar wel heel leuk vindt. Dus heb je weer een "nieuw" kledingstuk in je kast! Succes!
''The sea, once it casts its spell, holds on in its net of wonder forever.''
Bij mij geeft het trouwens nooit ruimte in mijn kast hoor. Het stapeltje wordt slechts iets lager
''The sea, once it casts its spell, holds on in its net of wonder forever.''
quote:pien6 schreef op 16 januari 2017 @ 12:27:

Dingen die meer dan een jaar niet gedragen zijn; weggooien/weggeven/verkopen.

Gewoon doen. Als het weg is ben je het zo vergeten.nou... ik zou hier toch een kleine selectie aan toevoegen: zijn het klassiekers? of kwalitatief heel goed? Dan toch bewaren. Shirtjes van de HM bijv. gaan uiteraard wel direct weg
Lalinda. Bij mij zit zit zomer en winter ook door elkaar heen. Zou het helpen als ik het uit elkaar haal. Al vind ik soms in de zomer een dikke trui ook lekker of in de winter een leuk shirtje voor een feestje...
quote:pien6 schreef op 16 januari 2017 @ 12:27:

Dingen die niet passen, niet mooi zitten of meer dan een jaar niet gedragen zijn; weggooien/weggeven/verkopen.

Gewoon doen. Als het weg is ben je het zo vergeten.Dat hoop ik dan. Ben altijd bang dat als ik iets weggooi dat ik het dan net wilde dragen. En soms bewaar ik het ook omdat ik de stof mooi vind. Dan denk ik dat ik er misschien nog iets anders van kan maken, wat ik bijna nooit doe....
Muurhanger, dat is inderdaad zo. Dat je ineens dingen tegen kom die je vergeten was. Voelt altijd wel erg decadent.
quote:Tomsoep schreef op 16 januari 2017 @ 12:31:

Lalinda. Bij mij zit zit zomer en winter ook door elkaar heen. Zou het helpen als ik het uit elkaar haal. Al vind ik soms in de zomer een dikke trui ook lekker of in de winter een leuk shirtje voor een feestje...Ik heb typische zomer jasjes (colberts) en wintervarianten. En wollen winterjurken en dunne zomergevalletjes. Daar is echt geen twijfel over, voor welk seizoen het is. T´s shirts bijvoorbeeld die voor stappen geschikt zijn, liggen het hele jaar in mijn kast (en die stapel kijk ik elke half jaar door als ik mijn kast inricht)
[quote]guppekop schreef op 16 januari 2017 @ 12:29:

[...]

nou... ik zou hier toch een kleine selectie aan toevoegen: zijn het klassiekers? of kwalitatief heel goed? Dan toch bewaren. Shirtjes van de HM bijv. gaan uiteraard wel direct weg ;-)[/quote

Maar voor wat dan? Ja als je heel hard bezig bent met lijnen en je verwacht het binnenkort te passen zou ik het bewaren. Maar als iets je gewoon niet meer mooi staat.. Zou ik liever een ander er blij mee maken.
Ik doe dit ook 2x per jaar. In voor- en najaar. De bovenste plank van de kast gebruik ik voor het andere seizoen dan het nu is (bijvoorbeeld de witte of kortere broeken en echte zomershirts liggen daar in de winter).

Echt weg zoals naar zolder doe ik niet omdat veel dingen het hele jaar draagbaar zijn.

Kleding die niet past of me niet staat gaat naar het Leger des Heils want ook al is het mooi, ik zal het niet meer dragen (jarenlange ervaring ). Gewoon verwijderen uit je kast.

Een jaar niet gedragen vindt ik wel een beetje kort om het dan weg te doen. Soms is de gelegenheid er niet naar geweest dus ik hanteer 2 jaar. Daarna nog niet gedragen : weg ermee!!

Het geeft veel rust in je hoofd als je kast alleen gevuld is met kleding die je echt leuk staat en graag draagt.

Succes!
quote:Tomsoep schreef op 16 januari 2017 @ 12:31:

Lalinda. Bij mij zit zit zomer en winter ook door elkaar heen. Zou het helpen als ik het uit elkaar haal. Al vind ik soms in de zomer een dikke trui ook lekker of in de winter een leuk shirtje voor een feestje...

Ik heb ook al mijn kleren in 1 kast, en toch is mijn kast goed georganiseerd.

Kleding bijhouden vanwege sentiment doe ik niet aan.

Die herinneringen zitten in mijn hoofd en mijn hart. Ev. zou je er een foto van kunnen maken voor je het wegdoet.

Kledij voor min vijf kilo of plus 1 cupmaat: zoals gezegd, tegen dat je zover bent is het niet meer in de mode.

Hele dure stukken koop ik zelf niet, maar dat is wel het enige waarvan ik me kan voorstellen dat je het wel bijhoudt, dat het over tien jaar ook nog goed staat.
Wat pien6 zegt. Herinneringen zitten niet in voorwerpen maar in je gedachten.

Als je dat niet kan, zeg dan tegen jezelf dat je maar 5 stuks mag houden.

Gewoon doen! Ik heb het net ook gedaan. Had er ook moeite mee maar nu voelt het goed.
Doe niet bij een ander wat je zelf niet wil!
Wanneer je klaar bent, kun je ook even naar mij komen? Pfff wat een hels karwei altijd. Maar ik heb geen moeite met het weggooien van kleding.
Mijn dure miskopen van goede merken ( marc cain, ilse jacobsen,moscow, etc ) die ongedragen zijn blijven hangen gaan op MP en die verkoop ik. Omdat ik bedrijfskleding draag in mijn werk blijft er helaas nogal eens wat hangen.

De minder dure dingen die ik wel eens gedragen heb maar er nog heel mooi uit zien geef ik weg.

Maar ook hier is het nooit een lege kast helaas, zou ik ook wel willen wat meer overzicht. Moet gewoon eens minder gaan aanschaffen en dat doe ik ook al wel maar toch...
quote:Tomsoep schreef op 16 januari 2017 @ 12:23:

Maar sommige dingen zijn zo mooi

Wel goed trouwens dat je dat gedaan hebt. Lijkt me heerlijk al die ruimte in de kast.

Ik had niet zo veel. Maar het was vooral mijn vriend. Hij had dingen in de kast hangen/liggen die ik hem nog nooit had zien dragen. En we zijn al 13 jaar samen

Het nadeel van een groot huis met veel ruimte en een vriend die dingen slecht weg kan doen. Ongeveer 1/4 van de kledingkast ruimte is van mij, en dan zijn de stapels niet eens heel groot.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
quote:Jetty1969 schreef op 16 januari 2017 @ 12:51:

Maar ook hier is het nooit een lege kast helaas, zou ik ook wel willen wat meer overzicht. Moet gewoon eens minder gaan aanschaffen en dat doe ik ook al wel maar toch...

Herkenbaar en soms kom je gewoon iets tegen wat je móét hebben...

Tijd geleden alle schoenen opgeruimd. Heel veel schoenen weggegooid... En en dan toch gewoon via Zalando nieuwe bestellen... kon ze niet laten staan
En nog een tip: ga systematisch te werk. Begin met de broeken. Stel jezelf de vraag: past het, staat het, draag ik het graag? Beslissingen genomen? Mooi stapeltje gemaakt? Dan de vesten, Enz,

Ik kan je ook de site van Lida Thiry aanraden. Veel bruikbare tips over garderobeplanning.
quote:Xervy schreef op 16 januari 2017 @ 12:59:

[...]

Herkenbaar en soms kom je gewoon iets tegen wat je móét hebben...

Tijd geleden alle schoenen opgeruimd. Heel veel schoenen weggegooid... En en dan toch gewoon via Zalando nieuwe bestellen... kon ze niet laten staan idd, en dan hangen er 8 zwarte vesten in je kast... allemaal anders dan wel, maar dan denk ik, wanneer moet ik dat nou aan, over 4 maanden is het zomer.. En als ik nou een goedkope smaak had, ik ben echt geen merken freak maar als ik iets uit een rek pak, zonder te weten van wie het is, pak ik altijd de dure dingen. Ik hou van mooie afwerking en materialen. Ik hanteer nu voor mezelf een "cost per wear" principe, een jurkje van marc cain dat ik 10 keer draag van 400 euro is eigenlijk een koopje al sik dat vergelijk met het expresso jurkje van 100 euro die ik 1 keer aan heb gehad ...
Als je zoveel sentimentele dingen hebt: limiter jezelf tot een doos, niet meer dan dat! De rest die met iets minder emotioneel aan je vast zit geef je weg of verkoop je op marktplaats. Of hou een kledingruil met vriendinnen.

Maak evt foto's van de spullen als aandenken.
Ooh heerlijk lekker opruimen! Dat geeft echt een fijn gevoel straks! Ik doe het 2 keer per jaar en na jaren steeds dezelfde items laten liggen omdat ze zo duur waren of amper gedragen of nog zoooo mooi heb ik onlangs een grote opruimactie gedaan. Ik ben streng geweest maar het was nodig. De goeie dingen op mp, dingen waar ik vriendinnen blij mee kon maken daarheen en de rest naar de kledingbak. Als mp niets oplevert gaat het alsnog naar de kledingbak. Ik had vroeger een klein maatje. Nu nog steeds 36 soms 38 maar mijn lijf is veranderd, zeker na zwangerschap. Het is echt niet reeel om te denken dat ik er ooit nog in ga passen. Bovendien voel ik nu ik moeder ben niet meer prettig in korte rokjes. Ik ben heus geen moeke geworden maar wel wat veranderd. Het doet ff pijn maar gaf me echt ruimte! Dingen die je de hele zomer/herfst/winter niet aan hebt gedaan of langer gewoon weg! Die ga je niet opeens volgende x wel dragen.

Succes!!
Nog een toevoeging; naast iets niet meer passen kijk ook naar of je het type er nog voor bent, past het nog bij je persoonlijke stijl? Je levensfase etc? Kun je het aan naar werk of bewaar je het alleen maar voor dat ene type feestje waar je ooit nog wel eens een keer naartoe zou kunnen gaan?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven