Lijf & Lijn alle pijlers

Het mag een onsje meer zijn [Aankomen]

16-01-2017 17:38 244 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ervaringen, motivatie-speeches, tips en tricks; alles is welkom! Klagen mag ook

Nav. het net geopende calorieën topic, dacht ik laat ik nog eens een poging wagen tot een gezellig aankom-clubje

Het Voedingscentrum over gezond aankomen

Tip van Walvis:

smoothies als extra tussendoor en wat je eet bijhouden met de eetmeter van het VC

Tip van HoesjeBoesje:

veel aanvullen met noten en calorierijk drinken, extra broodbeleg en chocolade snacken en alles in de vol-vet of vol-suiker versie

Tip van Valeriaanssnoepje:

meer brood en proteïneshakes

Tip van Snowfall:

kwark en volle producten, advocados en vette vis

Tip van Sinnombre:

repen met extra proteïne en heel veel calorieën van de Appie

Tip van Pluisi:

fantomal poeder in de koffie

Tip van Aragog:

gooi het overal doorheen

Het omgekeerde dieet van Joost:

- wat is je favoriete chips? Inslaan en iedere avond zak leegeten voor je naar bed gaat

- begreep van iemand dat die bekertjes slagroombekertjes leeg moest drinken

- als je bananen prakt, kun je veel meer op van dit stevige fruit

- walnoten en andere noten: goede vetten en calorierijk

- roombotercake

- kaas door je spaghetti, andijvie, risotto, boerenkool

- minimaal 1 keer per weer patat met mayo en pindasaus en twee snacks

- En frisdrank. Liefst met bubbels. Of sinasappelsap of dubbeldrank.

- Geen augurken en komkommers: te weinig voedzaam.

Op eigen risico met kans op een cupmaat of wat extra en dichtgeslibde aderen
quote:Zijdus schreef op 16 januari 2017 @ 18:46:

Voor de statistieken: lengte 1.87, gewicht momenteel 64.5 (tot voor een jaar of drie altijd rond de 60 kilo).

Het meest lullige vind ik dat veel mensen denken dat wij dunnetjes een luxeprobleem hebben. "Jij kunt mooi eten wat je maar wil." Nee, ik MOET eten om enigszins op gewicht te blijven. En met een BMI van rond de 18.5 (net op de rand tussen te licht en gezond gewicht) hoop ik ook ieder jaar heel hard dat de griep aan me voorbij gaat. Vijf kilo afvallen kan ik namelijk niet hebben. Met mijn lengte van 1.87 en een lage bloeddruk flikker ik dan gewoon om de haverklap om.

Maar oké, het kan dus nog erger zie ik hier. Ik hoef de laatste jaren (na mijn veertigste) alleen nog maar op gewicht te blijven. Daarvoor was ik ook een paar kilo te licht, maar had daar niet echt last van.

Nog een winter-aankom-tip: Stamppot boerenkool. Terwijl je de rest van het gezin keurig aan de (light)jus zet, schep je jezelf overdadig op van het pure spekvet bij de gebakken spekjes. Jammie!!!

O ja... en dubbel broodbeleg is ook nooit verkeerd. Geen ham of kaas, maar gewoon ham en kaas. Broodjes ossenworst met rucola en kaas en mayonaise zijn hier ook favoriet.

Hahaha- die jus ik vrees dat mijn man dan niet blij is. Die moet juist afvallen en is dol op jus, als ik het dan met lange tanden eet (maakt stamppot zo glibberig brrrrr) en hij geen "echte" krijgt wordt ie gek

En dat van dat zgn. "luxe-probleem" is ook zoooooo herkenbaar. Om gek van te worden soms.
Ja wat ben ik blij met dit topic! Hier ook ondergewicht, ben nu gelukkig wel weer aan het aankomen sinds dat ik ziek ben geweest (iets met griep enzo) toen was ik in mum van tijd 2 kilo lichter. Ik ben 1.87 lang en weeg 58 kilo. Ik weet het, ik ben te licht. Ik heb weleens periodes gehad dat ik niet boven de 50 kilo uitkwam, maar dat was toen ik 17 of 18 was volgens mij. Ik woonde toen nog thuis. Nu ben ik 25 trouwens. De tips die hier worden gegeven gebruik ik ook altijd, maar vind het wel fijn om hier veel herkenbare dingen te lezen. Ik hoor bijna altijd mensen die af willen vallen, bijna nooit mensen die aan willen komen, op een enkele uitzondering na.
quote:Oudblond schreef op 16 januari 2017 @ 19:31:

Ik probeer vaak om gedroogd fruit te eten tussendoor. Dat verdraag ik beter dan 'vers' en heeft veel fruitsuikers. Noten kan ik soms wel en soms niet verdragen. En tussendoortje op het werk is minimaal 1 keer per dag een maaltijdvervangende reep voor lijners. Dat gezicht van de kassadame als ik daar weer een voorraad van insla Jaaaaa- leuk is dat alleen jammer dat die krengen zo vies zijn haha. Haal ze nog maar zelden, maar vaker wat klaarmaken is ook makkelijker nu ik thuis zit tov studeren/werken.
Joost ik vind het heel leuk dat jij meeschrijft! Mensen die niet worstelen met ondergewicht denken vaak dat dat geen 'probleem' is: gewoon wat meer eten. En ik kan intens verdrietig worden als er weer eens iemand die ik niet goed ken uitroept ' Wat ben jij mager zeg! Je moet wel eten he'. Mensen vinden dat blijkbaar kunnen. Als je het omdraait ben je beledigend en grof.... Ik word zo vaak weggezet als 'anorectisch geval'. Wat ik ook al een belediging vindt voor mensen die daarmee worstelen. Als een gezond gewicht zo makkelijk was dan zouden er toch ook geen mensen met overgewicht zijn?
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
quote:HoesjeBoesje schreef op 16 januari 2017 @ 19:38:

Oja, kan wel weer mayo gaan smeren over mn broodjes ham en kaas..'

wel goed om weer wat ideeen te lezen, word soms zo inspiratieloos wat nu weer te eten.

helpt wel inderdaad wat dormouse ook zegt, die idioot veel eetmomenten van zoon, dan verplicht ik mezelf mee te eten.2x avondeten kleiner portie om 5 uur met zoon en dan nog een keer om 8 uur met man mee-eten dan wel een normaal/groot portie, gaat er wel in na de bedtijdworsteling
quote:Kwebbeltje91 schreef op 16 januari 2017 @ 19:43:

Ja wat ben ik blij met dit topic! Hier ook ondergewicht, ben nu gelukkig wel weer aan het aankomen sinds dat ik ziek ben geweest (iets met griep enzo) toen was ik in mum van tijd 2 kilo lichter. Ik ben 1.87 lang en weeg 58 kilo. Ik weet het, ik ben te licht. Ik heb weleens periodes gehad dat ik niet boven de 50 kilo uitkwam, maar dat was toen ik 17 of 18 was volgens mij. Ik woonde toen nog thuis. Nu ben ik 25 trouwens. De tips die hier worden gegeven gebruik ik ook altijd, maar vind het wel fijn om hier veel herkenbare dingen te lezen. Ik hoor bijna altijd mensen die af willen vallen, bijna nooit mensen die aan willen komen, op een enkele uitzondering na.Weer herkenning! Ik vind dat laatste vaak wel lastig. Meerdere mensen om me heen die door afvallen erg met eten bezig zijn- maar ik heb er dan best moeite mee om mee te praten hoewel ik normaal geen blad voor mijn mond heb. Je krijgt al snel van die "blikken" zeg maar. Alsof je niks van eten weet of er niet mee bezig bent/moet zijn als je slank bent
quote:Dormouse schreef op 16 januari 2017 @ 19:45:

[...]

Jaaaaa- leuk is dat alleen jammer dat die krengen zo vies zijn haha. Haal ze nog maar zelden, maar vaker wat klaarmaken is ook makkelijker nu ik thuis zit tov studeren/werken.Lekker is inderdaad anders. Maar ik hou vol: ik snij ze in kleine stukjes, leg ze op een bordje en zet dat naast mijn toetsenbord. Dan eet ik het 'gedachtenloos' op.
quote:HoesjeBoesje schreef op 16 januari 2017 @ 19:38:

Oja, kan wel weer mayo gaan smeren over mn broodjes ham en kaas..'

wel goed om weer wat ideeen te lezen, word soms zo inspiratieloos wat nu weer te eten.

helpt wel inderdaad wat dormouse ook zegt, die idioot veel eetmomenten van zoon, dan verplicht ik mezelf mee te eten.Ik smeer tosti's aan de buitenkant in met mayo en bak ze dan in roomboter in de pan. Krijg je een heerlijke bruine korst van en weer extra cal.
quote:Walvis schreef op 16 januari 2017 @ 18:30:

Sinds ik veel sport ben ik ook aangekomen. Ik ren dus geen uren, maar wel een half uur per week en veel circuit training. Dat kan gewoon thuis. Ik zie het verschil echt goed.

Chips en dat soort zooi is wel lekker, maar schiet echt niet op. Je krijgt er hooguit een dikke buik van, maar dan zit je nog steeds met die bonenstaken.

Hier ook. Ik ben 12 kg aangekomen, terwijl ik altijd vel over been was en met geen mogelijkheid kon aankomen.

Dat is dus begonnen vanaf het moment dat ik ging sporten. Klinkt tegenstrijdig als je zo dun bent, maar door die enorme honger van het sporten kon ik met plezier(!) structureel veel meer eten. Dat terwijl ik daarvoor met grote tegenzin probeerde om maar meer calorieën naar binnen te werken, en geen gram aankwam. Heel frustrerend was dat. En achteraf gezien at ik eigenlijk ook niet zoveel als dat ik dacht. Ik kon heus wel zakken chips en Big Mac's verslinden, maar ik at structureel gewoon niet vaak genoeg.

Nu ben ik al een tijdje niet wezen sporten, maar de kilo's zijn gebleven. Alsof ik een soort motortje heb moeten opstarten dat nu gewoon blijft doorlopen. Niet dat de kilo's er nog aanvliegen, maar ik raak ze gelukkig ook niet kwijt.

Succes allemaal, men beseft vaak niet hoe frustrerend het kan zijn om geen grammetje vet vast te houden.
quote:Oudblond schreef op 16 januari 2017 @ 19:45:

Joost ik vind het heel leuk dat jij meeschrijft! Mensen die niet worstelen met ondergewicht denken vaak dat dat geen 'probleem' is: gewoon wat meer eten. En ik kan intens verdrietig worden als er weer eens iemand die ik niet goed ken uitroept ' Wat ben jij mager zeg! Je moet wel eten he'. Mensen vinden dat blijkbaar kunnen. Als je het omdraait ben je beledigend en grof.... Ik word zo vaak weggezet als 'anorectisch geval'. Wat ik ook al een belediging vindt voor mensen die daarmee worstelen. Als een gezond gewicht zo makkelijk was dan zouden er toch ook geen mensen met overgewicht zijn?Heel treffend!
quote:JoostIsAndersGeaard schreef op 16 januari 2017 @ 19:37:

[...]

Iemand heeft de fabrikant aangeklaagd omdat ze er dik van geworden is Dat is best knap.

Rozijntjes zijn ook van die stiekeme dikmakers.

Sorry voor mijn enthousiasme, het gaat over wat ik juist lekker vind, maar niet teveel mag.

Ik ben krap drie maanden zwanger, maar door het buikje wat er al zat, lijkt het al vijf.

Dat gedroogde fruit is voor mij nu ook wel een idee. Ik heb moeite genoeg fruit en groente binnen te krijgen. Het smaakt heel snel niet ok momenteel en dan krijg ik het niet weg. Misschien willen rozijntjes wel. En dadels. Met monchou. Yamm yamm.Ik vind het gezellig dat je meeschrijft hoor misschien is fruit in yoghurt oid wat? En dan geen yoghurt met fruit maar veel fruit en een beetje yoghurt? Of op brood? Het is nu niet echt het seizoen ervoor maar brood met aardbei is lekker! Of tomaat met een beetje peper en zout op brood?
quote:Dormouse schreef op 16 januari 2017 @ 19:55:

[...]

Ik vind het gezellig dat je meeschrijft hoor misschien is fruit in yoghurt oid wat? En dan geen yoghurt met fruit maar veel fruit en een beetje yoghurt? Of op brood? Het is nu niet echt het seizoen ervoor maar brood met aardbei is lekker! Of tomaat met een beetje peper en zout op brood?

Ow aardbeien zijn lekker! Man maakte gister yoghurt met banaan. Banaan was beetje erg rijp. Twee happen: klaar. Vond ik weer zonde van de yoghurt... advies is twee zuivelprodukten. Was ik ook een beetje vanaf, behalve kaas en eieren.

Sausje koken van blauwe bessen en dan door yoghurt kan ook weleens werken. Oma's tijden!
Goed topic! Hier 1,70 en 53 kilo. Dat geeft een BMI van onder de 18.quote:Oudblond schreef op 16 januari 2017 @ 19:45:

Joost ik vind het heel leuk dat jij meeschrijft! Mensen die niet worstelen met ondergewicht denken vaak dat dat geen 'probleem' is: gewoon wat meer eten. En ik kan intens verdrietig worden als er weer eens iemand die ik niet goed ken uitroept ' Wat ben jij mager zeg! Je moet wel eten he'. Mensen vinden dat blijkbaar kunnen. Als je het omdraait ben je beledigend en grof.... Ik word zo vaak weggezet als 'anorectisch geval'. Wat ik ook al een belediging vindt voor mensen die daarmee worstelen. Als een gezond gewicht zo makkelijk was dan zouden er toch ook geen mensen met overgewicht zijn?

Dit. Ik zit me soms echt op te vreten (pun intended) als er weer zo'n opmerking mijn kant op komt. Ik eet namelijk niet altijd een stuk taart als er taart is. Mijn darmen zijn namelijk vrij gevoelig en te veel suiker, vet en gluten gaan niet goed.

Momenteel ga ik inderdaad ook goed op meer sporten. Spieren wegen meer dan vet. Verder probeer ik voedsel te eten met een hoge caloriedichtheid en veel eiwitten (kwark, yoghurt, ei).
In het aardbeienseizoen is 'broodje taart' mijn favo tussendoortje: Mascarpone, limoen, peper en veel munt mengen. Half stokbroodje heel dik mee besmeren en dan dakpansgewijs aardbeiplakjes er op
quote:JoostIsAndersGeaard schreef op 16 januari 2017 @ 19:59:

[...]

Ow aardbeien zijn lekker! Man maakte gister yoghurt met banaan. Banaan was beetje erg rijp. Twee happen: klaar. Vond ik weer zonde van de yoghurt... advies is twee zuivelprodukten. Was ik ook een beetje vanaf, behalve kaas en eieren.

Sausje koken van blauwe bessen en dan door yoghurt kan ook weleens werken. Oma's tijden!Over oma's tijd gesproken; appelmoes maken lepelt ook wel weg (en hoeft niet met veel suiker) en is snel klaar. Zuivel vervangen lijkt me dan wel lastig. Is er geen amandelyoghurt oid? of iets vergelijkbaars van soja? Net zoals die melk vervangen?
quote:Nijevelt schreef op 16 januari 2017 @ 19:59:

Goed topic! Hier 1,70 en 53 kilo. Dat geeft een BMI van onder de 18.

[...]

Dit. Ik zit me soms echt op te vreten (pun intended) als er weer zo'n opmerking mijn kant op komt. Ik eet namelijk niet altijd een stuk taart als er taart is. Mijn darmen zijn namelijk vrij gevoelig en te veel suiker, vet en gluten gaan niet goed.

Momenteel ga ik inderdaad ook goed op meer sporten. Spieren wegen meer dan vet. Verder probeer ik voedsel te eten met een hoge caloriedichtheid en veel eiwitten (kwark, yoghurt, ei).Herkenbaar. Suiker is meestal aanleiding tot drama. Vet kan wel in de zin van roomboter gebruiken, maar jus of zo is vaak twijfelachtig. Gluten heb ik gelukkig geen probleem mee. Sporten voelt inderdaad goed. Helaas heb ik ook reuma waardoor veel belasting op gewrichten een slecht plan is. Ik zwem al jaren minimaal twee keer in de week baantjes (In een badpak met een rokje om mijn houten kont en heupen ietwat te maskeren) maar daar krijg ik niet echt meer spieren van. Ook omdat ik al lange spieren had omdat ik zo'n 20 jaar ballet gedanst heb op behoorlijk niveau.
quote:Oudblond schreef op 16 januari 2017 @ 19:45:

Nou, ooit 16 kg afgevallen en daardoor meer begrip gekregen dat bijvoorbeeld stoppen met roken ook moeilijk is. Daardoor weet ik ook waar je wel en niet vet van wordt . Twee periodes gehad dat ik door stress rap afviel (kan ik niet eten) en nu zwanger krijg ik ook niet alles weg, dus dat een bekertje slagroom er niet in wil, kan ik me prima voorstellen.

Als het moet is het veel moeilijker. Als het niet mag, is het juist zo verleidelijk.

Grappig dat je bij de ah-recepten wel kan filteren op 'slank', maar niet op 'volslank'.

Je kunt daar wel zien hoeveel calorieën een portie is, dan alleen gerechten kiezen boven 750 kcal pp ofzo.

En appeltaart? Dat is een behoorlijke erge. Daar kunnen mensen die graag fruit ed eten zichzelf behoorlijk mee neppen.
Dormouse: zelfgemaakte appelmoes met krenten of rozijntjes is vaak mijn 'toetje'.
quote:Oudblond schreef op 16 januari 2017 @ 20:00:

In het aardbeienseizoen is 'broodje taart' mijn favo tussendoortje: Mascarpone, limoen, peper en veel munt mengen. Half stokbroodje heel dik mee besmeren en dan dakpansgewijs aardbeiplakjes er op

Klinkt goed! Die sla ik op!

Mijn favo sandwich (naar BLT) is broodje vissticks en friet half stokbrood, dikke frieten op een rijtje erop, dan vissticks erop, chilisaus en klaar

Ik zit daarna alleen wel een paar uur zo vol dat er tussendoor echt niks in kan dus veel schiet ik er niet me op. Maar zoooooo lekker.
quote:Dormouse schreef op 16 januari 2017 @ 20:05:

[...]

Over oma's tijd gesproken; appelmoes maken lepelt ook wel weg (en hoeft niet met veel suiker) en is snel klaar. Zuivel vervangen lijkt me dan wel lastig. Is er geen amandelyoghurt oid? of iets vergelijkbaars van soja? Net zoals die melk vervangen?

De gewone yoghurt eet ik weer. Kale amandelmelk vind ik dan weer niet lekker.

Tomatensoep. En andere soepjes. Ook een idee. Voor mij dan. Voor jullie moet daar wit brood met kruidenboter bij.
In Brussel (kom ik vandaan maar al heel lang in NL) heet een broodje met friet er op een Mitraillette Ik vind het vies: koolhydraten met koolhydraten trek ik niet qua mondgevoel.
quote:JoostIsAndersGeaard schreef op 16 januari 2017 @ 20:13:

[...]

De gewone yoghurt eet ik weer. Kale amandelmelk vind ik dan weer niet lekker.

Tomatensoep. En andere soepjes. Ook een idee. Voor mij dan. Voor jullie moet daar wit brood met kruidenboter bij.Jammie haha. Maar soep is wel een goede. Net als smoothies en pastasauzen? Curry kun je ook veel extra groenvoer ik kwijt, en zag laatst op 24 kitchen Jamie Oliver die het maakte met fijngehakte bloemkool ipv rijst
quote:Oudblond schreef op 16 januari 2017 @ 20:15:

In Brussel (kom ik vandaan maar al heel lang in NL) heet een broodje met friet er op een Mitraillette Ik vind het vies: koolhydraten met koolhydraten trek ik niet qua mondgevoel.Grappig, ik vind dat ook echt niet lekker. Broodjes met speculaas of ontbijtkoek die hier veel mee naar school gegeven worden
quote:Oudblond schreef op 16 januari 2017 @ 20:15:

In Brussel (kom ik vandaan maar al heel lang in NL) heet een broodje met friet er op een Mitraillette Ik vind het vies: koolhydraten met koolhydraten trek ik niet qua mondgevoel.

Met kleffe friet of zachte broodjes kan ik me dat voorstellen haha. Maar met alles knapperig vind ik het zalig

Maar mondgevoel is wel een dingetje soms, als iets echt vet-vet is krijg ik het niet weg. Zoals jus over de stamppot dat het glibbert, of pizza waar de olie vanaf druipt

Ook als smaakt het prima, niet weg te krijgen zonder worsteling.

Maar leuk weetje die naam! Ga het onthouden!
quote:Oudblond schreef op 16 januari 2017 @ 20:08:

[...]

Herkenbaar. Suiker is meestal aanleiding tot drama. Vet kan wel in de zin van roomboter gebruiken, maar jus of zo is vaak twijfelachtig. Gluten heb ik gelukkig geen probleem mee. Sporten voelt inderdaad goed. Helaas heb ik ook reuma waardoor veel belasting op gewrichten een slecht plan is. Ik zwem al jaren minimaal twee keer in de week baantjes (In een badpak met een rokje om mijn houten kont en heupen ietwat te maskeren) maar daar krijg ik niet echt meer spieren van. Ook omdat ik al lange spieren had omdat ik zo'n 20 jaar ballet gedanst heb op behoorlijk niveau.Ik heb een bindweefselaandoening, waardoor ik met hetzelfde euvel zit. Ik doe sinds kort 3x per week thuis een half uur Pilatesoefeningen. Onder begeleiding van een fysiotherapeut helemaal aangepast op mijn belastings(on)mogelijkheden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven