Lijf & Lijn alle pijlers

Het mag een onsje meer zijn [Aankomen]

16-01-2017 17:38 244 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ervaringen, motivatie-speeches, tips en tricks; alles is welkom! Klagen mag ook

Nav. het net geopende calorieën topic, dacht ik laat ik nog eens een poging wagen tot een gezellig aankom-clubje

Het Voedingscentrum over gezond aankomen

Tip van Walvis:

smoothies als extra tussendoor en wat je eet bijhouden met de eetmeter van het VC

Tip van HoesjeBoesje:

veel aanvullen met noten en calorierijk drinken, extra broodbeleg en chocolade snacken en alles in de vol-vet of vol-suiker versie

Tip van Valeriaanssnoepje:

meer brood en proteïneshakes

Tip van Snowfall:

kwark en volle producten, advocados en vette vis

Tip van Sinnombre:

repen met extra proteïne en heel veel calorieën van de Appie

Tip van Pluisi:

fantomal poeder in de koffie

Tip van Aragog:

gooi het overal doorheen

Het omgekeerde dieet van Joost:

- wat is je favoriete chips? Inslaan en iedere avond zak leegeten voor je naar bed gaat

- begreep van iemand dat die bekertjes slagroombekertjes leeg moest drinken

- als je bananen prakt, kun je veel meer op van dit stevige fruit

- walnoten en andere noten: goede vetten en calorierijk

- roombotercake

- kaas door je spaghetti, andijvie, risotto, boerenkool

- minimaal 1 keer per weer patat met mayo en pindasaus en twee snacks

- En frisdrank. Liefst met bubbels. Of sinasappelsap of dubbeldrank.

- Geen augurken en komkommers: te weinig voedzaam.

Op eigen risico met kans op een cupmaat of wat extra en dichtgeslibde aderen
Havermout! Ik pleur ze door mijn shakes (Smoothies, whatever. Wat is het verschil?), maak ontbijttaart ervan of pannenkoeken. Ik vind het ook lastig om veel te eten en wil weer aan het sporten. Ik wil dus graag mijn eetpatroon eerst weer naar de 2000kcal, want ik heb nu al geen zin om een hele dag wakker te zijn.

Mag ik ook meedoen?
quote:Nijevelt schreef op 16 januari 2017 @ 20:22:

[...]

Ik heb een bindweefselaandoening, waardoor ik met hetzelfde euvel zit. Ik doe sinds kort 3x per week thuis een half uur Pilatesoefeningen. Onder begeleiding van een fysiotherapeut helemaal aangepast op mijn belastings(on)mogelijkheden.Merk je ook dat je na fysieke activiteit 'beter' kunt eten?
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
quote:Pruttie schreef op 16 januari 2017 @ 20:37:

Havermout! Ik pleur ze door mijn shakes (Smoothies, whatever. Wat is het verschil?), maak ontbijttaart ervan of pannenkoeken. Ik vind het ook lastig om veel te eten en wil weer aan het sporten. Ik wil dus graag mijn eetpatroon eerst weer naar de 2000kcal, want ik heb nu al geen zin om een hele dag wakker te zijn.

Mag ik ook meedoen?Receptje van de ontbijttaart? 2000 kcal is toch niet zo veel? Heb je moeite met eten?
Ja, ik heb moeite met eten. Terwijl ik wel van eten hou. Ik zit snel vol, maar heb ook snel weer terug. Daardoor denk ik dat ik veel eet, terwijl het eigenlijk niet zo is.

Ik zal even een recept zoeken. Ik heb hem iets anders gemaakt, maar ik ben heel slecht in recepten. Ik pleur van alles bij elkaar, waardoor ik hoeveelheden niet weet.

Dit is er eentje:

https://www.leukerecepten ... nde-aardbeien-kwarktaart/

Ik heb gooi een banaan bij de spullen voor de bodem en gebruik niet altijd kokosolie. Dan heb ik een laagje gelei van (vriezer)fruit wat ik heb opgewarmd en gepureerd (met gelatine), dan de kwarklaag. Ik gebruik kwark zonder smaak en gooi er kokos doorheen.
Sporten scheelt zeker veel en maakt meer eten makkelijker. Je "moet" een goede bodem hebben voor een training, en als jJe plezier in sporten hebt is daar wel motivatie voor te vinden. En erna kan je weer een bord wegwerken want honger althans, zo werkt dat voor mij haha.
quote:Oudblond schreef op 16 januari 2017 @ 20:40:

[...]

Merk je ook dat je na fysieke activiteit 'beter' kunt eten?Niet per se van binnen oefeningen doen. Wel als ik buiten een rondje gewandeld/gefietst heb. Dat probeer ik dus ook dagelijks te doen.
quote:Pruttie schreef op 16 januari 2017 @ 20:47:

Ja, ik heb moeite met eten. Terwijl ik wel van eten hou. Ik zit snel vol, maar heb ook snel weer terug. Daardoor denk ik dat ik veel eet, terwijl het eigenlijk niet zo is.

Ik zal even een recept zoeken. Ik heb hem iets anders gemaakt, maar ik ben heel slecht in recepten. Ik pleur van alles bij elkaar, waardoor ik hoeveelheden niet weet.

Dit is er eentje:

https://www.leukerecepten ... nde-aardbeien-kwarktaart/

Ik heb gooi een banaan bij de spullen voor de bodem en gebruik niet altijd kokosolie. Dan heb ik een laagje gelei van (vriezer)fruit wat ik heb opgewarmd en gepureerd (met gelatine), dan de kwarklaag. Ik gebruik kwark zonder smaak en gooi er kokos doorheen.Als je zo snel een 'vol' gevoel hebt, eet je dan misschien te snel? Ik heb moeten leren om bij de hoofdmaaltijden 'niet aan te vallen'. Bewust aan tafel gaan zitten, een hapje nemen, voldoende kauwen. En dan komt dat bord wel leeg. Als ik 'gehaast' eet zit ik na 2 happen vol. Kost meer tijd waardoor ik het volgende tussendoortje sneller moet nemen. Maar het werkt wel in de algehele cal inname op een dag.
quote:Dormouse schreef op 16 januari 2017 @ 20:50:

Sporten scheelt zeker veel en maakt meer eten makkelijker. Je "moet" een goede bodem hebben voor een training, en als jJe plezier in sporten hebt is daar wel motivatie voor te vinden. En erna kan je weer een bord wegwerken want honger althans, zo werkt dat voor mij haha.

Ja, ik sportte voor mijn burn out 5x per week en zat toen op 2200-2400 kcal per dag. En op 63kg. Ik wil eerst weer naar 2000 kcal per dag, dan ga ik sporten. Of 2000...In ieder geval meer dan wat ik nu eet.

Edit: @oudblond Ik heb het juist andersom. Als ik heel bewust eet, zit ik sneller vol. Daarom ook de shakes, die gooi ik achterover of drink het onbewust weg. Zijn toch weer 400-500kcal. (Pindakaas en banaan vind ik erg lekker, daar zitten veel kcal in)
Pruttie heb je begeleiding?
Nee, want daar maak ik geen tijd voor. Ik ben mezelf heel erg bewust van het feit en weet wat de gevolgen van ondervoeding zijn. Het is bij mij een kwestie van gewenning. Als ik me klote voel, eet ik niet. Dan gaat mijn maag op slot en alles wat ik er probeer in te proppen, gaat er dan weer uit. Ik wen dan heel snel aan weinig eten en moet dat na zo'n periode echt weer opbouwen (Lees: Stouwen).

Ik had alles goed op de rit en toen kwam dus de burn out. Ik ben sinds augustus weer naar school gegaan, wat me ook heel veel moeite kostte, meer dan ik dacht. Nu zit ik alleen 's avonds op school en heb ik echt weer de behoefte om het aan te pakken. Da's pas sinds een week of 2, dus ik begin net weer.
Heb ik ook, als ik me rot voel stop ik met eten. Tegenovergestelde van emotie eten dus.
quote:Pruttie schreef op 16 januari 2017 @ 21:19:

Nee, want daar maak ik geen tijd voor. Ik ben mezelf heel erg bewust van het feit en weet wat de gevolgen van ondervoeding zijn. Het is bij mij een kwestie van gewenning. Als ik me klote voel, eet ik niet. Dan gaat mijn maag op slot en alles wat ik er probeer in te proppen, gaat er dan weer uit. Ik wen dan heel snel aan weinig eten en moet dat na zo'n periode echt weer opbouwen (Lees: Stouwen).

Ik had alles goed op de rit en toen kwam dus de burn out. Ik ben sinds augustus weer naar school gegaan, wat me ook heel veel moeite kostte, meer dan ik dacht. Nu zit ik alleen 's avonds op school en heb ik echt weer de behoefte om het aan te pakken. Da's pas sinds een week of 2, dus ik begin net weer.

Fijn dan dat je een beginnetje maakte en dat je hier te post. Elkaar helpen is de bedoeling van TO. Dus blijf posten over hoe het gaat. Dan krijg je niet alleen goede raad van reageerders maar blijf je voor jezelf ook bij de 'goede les'.

Ik dank bij deze TO voor dit topic
Inderdaad! Goed topic! Hoppa, op naar extra vetjes (en later spiermassa voor mij) met zijn allen!
quote:Pluisi schreef op 16 januari 2017 @ 21:23:

Heb ik ook, als ik me rot voel stop ik met eten. Tegenovergestelde van emotie eten dus.

Herkenbaar, en als ik het druk heb vergeet ik het gewoon. Hoe leuk ik koken ook vind en hoe lekker om te eten. Wat dat betreft is een kind een uitkomst, als ik hem wat moet geven, moet/wil ik ook. Nu soms alleen nog echt de tijd ervoor hebben tussen het pap van de muur boenen enzo om...

quote:Oudblond schreef op 16 januari 2017 @ 21:33:

[...]

Fijn dan dat je een beginnetje maakte en dat je hier te post. Elkaar helpen is de bedoeling van TO. Dus blijf posten over hoe het gaat. Dan krijg je niet alleen goede raad van reageerders maar blijf je voor jezelf ook bij de 'goede les'.

Ik dank bij deze TO voor dit topic

Ahw, wat lief! Dankjewel

Ik had het al eens eerder geprobeerd maar toen kwam het niet echt van de grond. En toen ik ineens soortgenoten las in dat calorieën topic dacht ik laat ik er maar gebruik van maken en het meteen nog eens proberen haha.

Ben heel blij om te horen dat jullie het zo leuk vinden
En, wat hebben we ontbeten?

Ik zit nu aan de havermoutpap. 8 eetlepels havermout, halve liter plantaardige melk. Soms doe ik er nog een appel door voor de eetbaarheid.

Ik merk wel dat regelmaat in eten voor mij ook lastig is. Als ik, zoals nu, een opvlamming van mijn ziekte heb slaap ik veel meer. Op gezette tijden eten lukt dan niet. Mijn ontbijt heb ik zo om 10 uur binnen en eigenlijk 'moet' ik dan om 11 uur weer een tussendoortje eten, maar dan zit ik nog vol. Dan wordt het tussendoortje overslaan en een late lunch. Mis ik toch weer calorieën.
Wat lastig Nijevelt, misschien iets lichts als een stuk fruit tussendoor? Al is het een mandarijntje? Tikt niet hard aan maar helpt misschien wel een beetje met de tijden aanhouden?

Hier ook begonnen met een flinke kom havermout, maar dan met volle koemelk. Een mok koffie en van de laatste sinasappelsap en yoghurt een lekker drankje gemaakt ooit eens in een sauna op en nu regelmatig een traktatie in het weekend, of op een dag als vandaag dat er niet genoeg van beide meer is voor een glas sap en/of schaaltje yoghurt. (samen +/- 502 calorieën).

Straks tussendoor weer koffie, en nog even verzinnen wat ik erbij neem.
Oh, hoeveel sap doe je op de yoghurt? Of gewoon zoveel dat het drinkbaar wordt? Heb namelijk ook nog zo'n restje yoghurt staan.
quote:Pluisi schreef op 16 januari 2017 @ 21:23:

Hier ook, dan 'red' ik mn dag door het drinken van cola en eet wat brood..

nog niets gegeten hier, ontbijt is het drama van de dag. komt ook omdat ik thuis zit, en dus niets hoef..

zo echt maar eens even een broodje smeren.
quote:Nijevelt schreef op 17 januari 2017 @ 09:33:

Oh, hoeveel sap doe je op de yoghurt? Of gewoon zoveel dat het drinkbaar wordt? Heb namelijk ook nog zo'n restje yoghurt staan.Ongeveer half/half (in een longdrinkglas maar kan vast kleiner of groter enzo). Dan eerst de sap en dan de yoghurt. Drinkt het makkelijkst met een rietje je kan het ook even roeren en gewoon drinken, maar wel snel na het maken ervan opdrinken anders gaat het er snel Heul Vies uitzien haha.
quote:HoesjeBoesje schreef op 17 januari 2017 @ 09:37:

[...]

Hier ook, dan 'red' ik mn dag door het drinken van cola en eet wat brood..

nog niets gegeten hier, ontbijt is het drama van de dag. komt ook omdat ik thuis zit, en dus niets hoef..

zo echt maar eens even een broodje smeren.

Ontbijt vond ik ook altijd de moeilijkste. Eerst door gewoon geen honger, of me lig nog op moest starten zeg maar, en nu omdat het toch wel beetje spitsuur is op dat tijdstip.

Misschien ontbijt en tussendoor omdraaien? Dus eerst een appel/koekje/wat noten en dan wat later een boterham/broodje?

En dan bij de lunch weer tussendoor en lunchnzelf omdraaien?

Dan iets lichts begin van de avond en daarna diner?

Als je er dan nog een toetje aanplakt kom je op die manier zelfs op 7 eetmomenten ipv 6
Ja, beginnen met mandarijntjes of een appel, dan heb ik een half uur daarna meestal wel trek.

Goed idee, gooi dr nu een appel in...

Avond eten gaat nu toch vaak in twee delen, eerst ik met zoon, dan ik met vriend. misschien wel een idee om dan zelf ook daadwerkelijk twee keer te gaan eten, ipv een beetje meekauwen met zoon.
quote:HoesjeBoesje schreef op 17 januari 2017 @ 09:49:

Ja, beginnen met mandarijntjes of een appel, dan heb ik een half uur daarna meestal wel trek.

Goed idee, gooi dr nu een appel in...

Avond eten gaat nu toch vaak in twee delen, eerst ik met zoon, dan ik met vriend. misschien wel een idee om dan zelf ook daadwerkelijk twee keer te gaan eten, ipv een beetje meekauwen met zoon.

Dat laatste doe ik ook klein portie met zoon en dan daarna een normaal bord met man. Zit zo'n 2,5 uur tussen.

Al zijn het maar een paar schepjes, helpt toch weer mee, en is gezelliger dan vanaf de tafel maar wat naar de tv staren (of telefoon oid).

Hoe oud is je zoon? Hier een dondersteen van 2 die langzaamaan meer intresse in eten krijgt, nog best handig merk ik. Koekjes bakken is ineens leuker nu het niet gehaast moet (en hij vind het heel leuk om de bolletjes deeg plat te slaan). En als het hele huis naar de koekjes ruikt krijg je er snel meer trek ik
Begint ook meer interesse te krijgen, dat scheelt inderdaad een hoop.

Al vind hij t nog mooier om op de kastdeurtjes te plakken
En erin te kruipen, ze leeg te trekken zeker?

Ik maak trouwens meestal deze koekjes: http://www.kooklesthuis.c ... outkoekjes-zonder-suiker/

Nog best gezond ook dus kan ze zonder schuldgevoel in kind proppen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven