Gezondheid alle pijlers

recente ervaringen gynefix

17-01-2017 10:34 8 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vandaag is gebleken dat de tweede koperspiraal helaas ook is gezakt bij mij. Ik heb er zwaar de pest over in, al had ik het wel zien aankomen(de touwtjes zaten op een gegeven moment wel erg laag).

Ben me nu aan het verdiepen in andere vormen van anticonceptie. Hormonaal zie ik gewoon echt niet zitten, ook ivm stemmingswisselingen. Ik heb gelezen over de gynefix, een spiraaltje dat wordt 'vastgezet' aan je baarmoederwand. Op zich zou ik dit nog wel willen proberen.

Zijn er mensen die deze onlangs nog hebben laten plaatsen? En is deze ook daadwerkelijk blijven zitten?

Ik heb al wel gelezen dat deze door een ervaren arts moet worden geplaatst. Hiervoor heb ik al info opgevraagd.

Overigens zijn andere ideeën ook welkom(behalve condoom, die zijn we inmiddels wel zat!).
Vriendin van mij heeft hem, al een jaar of twee nu gok ik. Eerst door haar huisarts laten zetten die er geen ervaring mee had, dat ging dus niet goed. Op de site van gynefix staat een lijst met artsen die er in getraind zijn, volgens mij is het niet super moeilijk want bij haar werd het geplaatst door de co-assistent(met ervaring). Volgens mij is ze er best blij mee en hij zit zo ver ik weet nog goed. Hij is toen geplaatst met echo er bij/voor/na . dus je weet zeker dat hij goed zit.

Als je hem laat zetten ben ik wel benieuwd of het meer pijn doet dan een gewoon koper spiraaltje, dus ik volg je even :p

Wat balen trouwens dat ook een tweede verkeerd zit, lijkt me niet fijn.
Ik lees ook even mee. Bij mij zijn ook 2 koperspiralen er met de eerste ongesteldheid weer uitgekomen. De arts zei toen dat de kans heel groot is dat ook een gynefix er toch weer snel uit komt, ondanks het vastzetten.

Ik heb me ingelezen in sterilisatie maar ben toch nog steeds huiverig voor zo'n ingreep.
We zijn hier nog helemaal niet toe aan sterilisatie . T gaat mij echt om hormoonvrije ac.

De lijst met ervaren artsen heb ik nog niet gevonden. Op de site staat dat je kunt mailen/bellen. Even afwachten wat ze zeggen. Sowieso zullen we er even mee moeten wachten vanwege de kosten.

Was ook echt niet blij om het te horen. De laatste plaatsing deed nog aardig zeer. Ze wilde zeker weten dat hij hoog genoeg zat, dus dat is met het nodige geduw gebeurd. Het is dat je van het gesodemieter af bent. Die plaatsingen zelf zijn echt niet tof.
Heb zelf een pessarium. Hij is iets minder betrouwbaar dan de pil en je moet hem op de juiste manier gebruiken, dus met zaaddodend middel en een bepaalde tijd inhouden, voordat je hem verwijdert.
Ik lees jouw verhaal schadewolkje en denk direct aan mijn lief...het 'foutje' dat dwars door de pasta heen zwom.

Maar goed niks is natuurlijk 100% veilig, alleen geheelonthouding...
Ik vind een pessarium zelf ook niet zo betrouwbaar. Heeft ook met mijn onhandigheid te maken. Ik zou steeds bang zijn dat hij verkeerd zit.
Drie weken geleden na vijf jaar voor de tweede keer de Gynefix laten plaatsen. Toendertijd zelf voor gekozen op basis van eigen onderzoek op internet. Plaatsen is even pijnlijk, met name het opmeten en prikken. Maar dit is een kwestie van seconden en goed doorzuchten. Daarna nooit klachten gehad. Heel tevreden mee!

Toendertijd laten plaatsen door een gyn in het ziekenhuis, recent bij een arts van het Rutgershuis. In vergelijking; ik vond de behandeling bij de laatste prettiger en meer ontspannen (kruikje op je buik, gezellig kletsen, informeel).

Kosten:

- soa-test chlamydia via huisarts van ongeveer 50,- tot 70,- (100% zeker zijn dat je dit niet hebt ivm infectiegevaar)

- ziekenhuis (verwijzing via huisarts) DBC van ongeveer 370,- Dit gaat van eigen risico af. Zorgverzekering kan exacte kosten uitzoeken want verschilt per ziekenhuis. Daarnaast checken of jouw ziekenhuis de Gynefix incl. heeft! Anders moet je die ook nog apart betalen.

- Rutgershuis: consulten 3x voor gesprek, plaatsing en nacontrole (bij mij was dit 38,- per keer). Deze kun je meestal niet bij de zorgverzekeraar declareren. Daarnaast los de Gynefix betalen van 150,- Recept regelen via huisarts, voor de plaatsing ophalen bij de apotheek. Check jouw zorgpakket of je anticonceptie vergoed krijgt.

Mijn ervaring is dat meer artsen de Gynefix kunnen plaatsen dan de lijst die je krijgt van de site. Gewoon even de door jou gewenste zorgverlener/instelling bellen.

Het kan soms gebeuren dat een Gynefix niet goed vasthecht en loskomt binnen korte tijd. Bij de meeste zorgverleners is het zo dat je dan geen nieuwe Gynefix hoeft te betalen, maar dat ze met de leverancier dan afspraken hebben voor een noodvoorraadje. Ook dat kun je vooraf even telefonisch checken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven