Geld & Recht alle pijlers

Gierige acties, deel V

29-04-2016 17:52 3007 berichten
Deel I, II, III en deel IV zijn een groot succes.

We gaan hier verder met het beschrijven van gierige acties. Dit topic is vooral bedoeld voor verhalen

Uiteraard kan er ook lekker gereageerd worden op de verhalen maar probeer hier niet te verzanden in een welles-nietes discussie over bepaalde standpunten; dan kan je daar beter een apart topic voor starten. Als je je hier niet aan kan houden, word je gestaft en dan kan je een ban krijgen.

Zo is inmiddels wel duidelijk dat er verschillend gekeken wordt naar het wel of niet betalen van de wc-dame en ook dat het wel of niet hoofdelijk omslaan van een rekening in de horeca zowel gierige als niet gierige kanten heeft. Gelieve deze oude koeien hier met rust te laten.

De link naar deel IV: KLIK, met daarin links naar de eerdere delen.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een schutting, onlangs met de buren gezet

Samen uitgezocht en betaald. Buurman ging hem zetten, mijn zoon wilde meehelpen maar dat was niet nodig.

Dus heb ik na het zetten de buren gewoon bedankt, niet gevraagd wat ze voor het plaatsen wilden hebben

Geen idee of ze mij gierig vonden, maar ze wilden onze hulp niet dus dan houdt het op
Prima toch!
quote:MinkeDeWit schreef op 17 januari 2017 @ 12:34:

[...]

Wij hadden ook een verwaaide schutting. Doorn in het oog van de buren dus die hebben geregeld dat er een andere kwam. Schijnbaar had een van zijn kinderen nog schuttingdelen over, hij heeft een stel mannen ingehuurd die voor een tientje per uur de schutting kwamen vervangen. Toen ik vroeg hoeveel ik moest meebetalen zei hij dat dat niet hoefde omdat het te verwaarlozen was. Toen heb ik hem hartelijk bedankt voor het regelen. Gierig?

Andere buurvrouw kwam vorig jaar aan met een kerststukje en ik had ook al een kaart van haar gekregen. Zelf doe ik daar niet aan maar ik heb natuurlijk wel bedankt (en het lege potje van het kerstukje weer terug gebracht, versiersels gehouden). Dit jaar had ik geen kaart of stukje van haar, dus dan zit ik gelijk in de stress of ik vorig jaar niet iets anders had moeten doen. Ben ik gierig geweest?Waarom vraag je dat aan mij?
quote:MarindaH schreef op 17 januari 2017 @ 12:57:

[...]

Waarom vraag je dat aan mij?Niet per se aan jou. Ik haakte in op jouw oude buurvrouw.
quote:MinkeDeWit schreef op 17 januari 2017 @ 12:34:

[...]

Andere buurvrouw kwam vorig jaar aan met een kerststukje en ik had ook al een kaart van haar gekregen. Zelf doe ik daar niet aan maar ik heb natuurlijk wel bedankt (en het lege potje van het kerstukje weer terug gebracht, versiersels gehouden). Dit jaar had ik geen kaart of stukje van haar, dus dan zit ik gelijk in de stress of ik vorig jaar niet iets anders had moeten doen. Ben ik gierig geweest?Ow, dat zijn van die lastige dingen. Ik geef een stukje omdat ik dat leuk vind of omdat iemand bijvoorbeeld heel voor mij gedaan heeft, maar behalve een leuk! Bedankt! verwacht ik niets terug. Maar anderen misschien weer wel. Net zoals sommigen beledigd zijn als je geen kaart terug stuurt met kerst of wanneer jouw kind voor zijn feestje een kindje niet uitnodigd, terwijl dat andersom wel gebeurd is.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Ik zou het niet gierig vinden. Maar ik heb ook een keer in de eerste weken nadat ik net een kind had gekregen en mijn partner gestorven was, een potje zelfgemaakte tiramisu gekregen van mijn buurvrouw (waarmee ik voor het gebeuren nooit contact had), en die smste me fijntjes een paar weken later dat het wel zo netjes is om dan iets terug te geven. Dat was ik helemaal vergeten, deels doordat ik andere dingen aan mijn hoofd had en deels omdat ik dacht dat het gewoon een aardigheidje was. Dus mensen kunnen er andere verwachtingen over hebben.
Pfffff. Je geeft iets omdat je dat leuk vind, niet om iets terug te krijgen.
quote:aspirientje schreef op 17 januari 2017 @ 13:45:

Ik zou het niet gierig vinden. Maar ik heb ook een keer in de eerste weken nadat ik net een kind had gekregen en mijn partner gestorven was, een potje zelfgemaakte tiramisu gekregen van mijn buurvrouw (waarmee ik voor het gebeuren nooit contact had), en die smste me fijntjes een paar weken later dat het wel zo netjes is om dan iets terug te geven. Dat was ik helemaal vergeten, deels doordat ik andere dingen aan mijn hoofd had en deels omdat ik dacht dat het gewoon een aardigheidje was. Dus mensen kunnen er andere verwachtingen over hebben.Wat onnadenkend van die buurvrouw zeg bah

Ik zou het niet gierig vinden. Maar ik heb ook een keer in de eerste weken nadat ik net een kind had gekregen en mijn partner gestorven was, een potje zelfgemaakte tiramisu gekregen van mijn buurvrouw (waarmee ik voor het gebeuren nooit contact had), en die smste me fijntjes een paar weken later dat het wel zo netjes is om dan iets terug te geven. Dat was ik helemaal vergeten, deels doordat ik andere dingen aan mijn hoofd had en deels omdat ik dacht dat het gewoon een aardigheidje was. Dus mensen kunnen er andere verwachtingen over hebben.Als in ze wilde het lege bakje terug, of verwachtte ze serieus een bos bloemen?
Ik was het bakje al terug gaan brengen. En toen kreeg ik een paar dagen later een appje dat het toch wel net is als ik dan iets terug zou doen. Dus heb ik een chocoladetaart in elkaar gegooid en ben ik die daar heel beduusd gaan afgeven. Sindsdien ga ik niet meer in op haar aanbiedingen of als ze contact zoekt. Voor ik het weet heb ik weer iets niet juist op de weegschaal gelegd.

Ik zou het niet gierig vinden. Maar ik heb ook een keer in de eerste weken nadat ik net een kind had gekregen en mijn partner gestorven was, een potje zelfgemaakte tiramisu gekregen van mijn buurvrouw (waarmee ik voor het gebeuren nooit contact had), en die smste me fijntjes een paar weken later dat het wel zo netjes is om dan iets terug te geven. Dat was ik helemaal vergeten, deels doordat ik andere dingen aan mijn hoofd had en deels omdat ik dacht dat het gewoon een aardigheidje was. Dus mensen kunnen er andere verwachtingen over hebben.Ow, dat zou ik ook zien als gewoon een aardigheidje. Maar ik snap sowieso nooit zo dat je dan ineens de verplichting hebt om iets terug te geven, zeker niet in jouw situatie.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
quote:aspirientje schreef op 17 januari 2017 @ 13:55:

Ik was het bakje al terug gaan brengen. En toen kreeg ik een paar dagen later een appje dat het toch wel net is als ik dan iets terug zou doen. Dus heb ik een chocoladetaart in elkaar gegooid en ben ik die daar heel beduusd gaan afgeven. Sindsdien ga ik niet meer in op haar aanbiedingen of als ze contact zoekt. Voor ik het weet heb ik weer iets niet juist op de weegschaal gelegd.

Dat snap ik wel! Je weet dan eigenlijk nooit of er iets terug wordt verwacht en dat is dan niet echt relaxt.

Ik had het trouwens bij een kaartje gelaten, dus lief dat je alsnog een taart hebt gemaakt!
quote:MarindaH schreef op 17 januari 2017 @ 09:46:

[...]

+11111!

Die buren hebben niet eens om de schutting gevraagd! Ze mag blij zijn dat ze erin meegingen.

Halleluja en ze dan nog ondankbaar noemen ook.+1 Als ik ergens de helft van moet betalen, dan betaal ik ook de helft. Ga ik niet uit mezelf meer betalen en al helemaal niet als het niet eens mijn idee was.
quote:saywhat schreef op 17 januari 2017 @ 14:23:

[...]

+1 Als ik ergens de helft van moet betalen, dan betaal ik ook de helft. Ga ik niet uit mezelf meer betalen en al helemaal niet als het niet eens mijn idee was.Als ik afspreek de helft te betalen, betaal ik ook de helft. Nou ja, als het contant is en ik heb bijvoorbeeld geen 50 cent, dan wordt het een euro. Maar als het overmaken is, dan zou ik het ook rucksichlos door 2-en delen zonder er verder over na te denken.
quote:rosings schreef op 17 januari 2017 @ 10:50:

[...]

Ik vind het wel een soort van sociaal-onhandig-schattig eigenlijk En vreemd.

En onwaarschijnlijk gierig......

Ik zou gewoon een vijfje gegeven hebben, al was het alleen maar voor de gastvrijheid.
Oh dear, how sad, never mind.
quote:Taralina schreef op 17 januari 2017 @ 10:12:

[...]

Oh wow, hoe haal je het in godsnaam in je hoofd?!?

Ik zou trouwens gewoon standaard een bedrag van €5 vragen, de ene keer zal het eten+drinken duurder uitvallen, de andere keer minder duur.Krijg je bij sommige types ook gelul mee. Want misschien komt het gemiddeld wel op €4,95 en verdien je elke keer 5 cent p.p.
In mijn studententijd ging ik minstens 1x per week stappen met een groepje vriendinnen, meestal waren we met een stuk of 6. Eerst naar de kroeg, dan jassen aan en door naar de discotheek verderop. We gaven elkaar rondjes.

Het heeft jaren gekost maar uiteindelijk kwamen we er achter dat 1 van die meiden NOOIT een rondje gaf. Zij zorgde altijd dat in die kroeg andere mensen eerst rondjes gaven. Er zaten in dat groepje inderdaad een paar gulle dames die je juist moest afremmen anders betaalden ze altijd alles.

Daarna dus door naar de disco. Die ene vrouw liet het gewoon weer vooraan beginnen, dezelfde mensen haalden dan weer rondjes. Door die knip in de avond viel het ons lange tijd ook niet zo op.

Toen we dat pas na jaren ontdekten, hebben we afgesproken om in de kroeg onze mond te houden en niks te drinken en af te wachten. Pas na een kwartier ofzo, zei die vrouw eindelijk met een heel zuur gezicht: wil iemand wat drinken?
You can never have too many hats, gloves and shoes

Ik zou het niet gierig vinden. Maar ik heb ook een keer in de eerste weken nadat ik net een kind had gekregen en mijn partner gestorven was, een potje zelfgemaakte tiramisu gekregen van mijn buurvrouw (waarmee ik voor het gebeuren nooit contact had), en die smste me fijntjes een paar weken later dat het wel zo netjes is om dan iets terug te geven. Dat was ik helemaal vergeten, deels doordat ik andere dingen aan mijn hoofd had en deels omdat ik dacht dat het gewoon een aardigheidje was. Dus mensen kunnen er andere verwachtingen over hebben.

Je vraagt je toch af wat er in sommige mensen hun hoofd omgaat

Kan me goed voorstellen dat je haar op afstand houdt, zou er ook wel klaar mee zijn.
Nog een verhaal... ik ging met 3 sportgenootjes een sportvakantie van 10 dagen doen. Een aantal van hen was zonnebrandmiddel en een zonnebril vergeten mee te nemen. In de supermarkt werden die opeens betaald uit de gezamenlijke pot. Vond ik wel raar, spullen van zo'n 10-20 gulden, die je daarna gewoon mee naar je eigen huis neemt (en ik had wel eigen zonnebrandmiddel bij me dus het was geen gezamenlijke fles ofzo). Maar ik was toen nog niet zo goed in dingen op een goede manier aankaarten.

Even later haalde 1 van die dames postzegels voor iedereen die kaartjes wilde versturen. Ik had 1 postzegel nodig. Kwam zij wel achteraf 90 cent tot op de cent bij mij vragen. Jemig! De opmerking die ik daarover maakte, viel niet zo goed.

Op het eind gingen zij ook nog groots inslaan voor thuis, dure Franse worsten, kazen en blikjes enzo. Toen heb ik wel gezorgd dat dat niet uit die pot werd betaald.
quote:patsy--stone schreef op 17 januari 2017 @ 14:58:

Nog een verhaal... ik ging met 3 sportgenootjes een sportvakantie van 10 dagen doen. Een aantal van hen was zonnebrandmiddel en een zonnebril vergeten mee te nemen. In de supermarkt werden die opeens betaald uit de gezamenlijke pot. Vond ik wel raar, spullen van zo'n 10-20 gulden, die je daarna gewoon mee naar je eigen huis neemt (en ik had wel eigen zonnebrandmiddel bij me dus het was geen gezamenlijke fles ofzo). Maar ik was toen nog niet zo goed in dingen op een goede manier aankaarten.

Even later haalde 1 van die dames postzegels voor iedereen die kaartjes wilde versturen. Ik had 1 postzegel nodig. Kwam zij wel achteraf 90 cent tot op de cent bij mij vragen. Jemig! De opmerking die ik daarover maakte, viel niet zo goed.

Op het eind gingen zij ook nog groots inslaan voor thuis, dure Franse worsten, kazen en blikjes enzo. Toen heb ik wel gezorgd dat dat niet uit die pot werd betaald.Zo blijkt maar weer dat een pot vaak voor een hoop ellende zorgt.......
@patsy--stone, interessante vriendenkring heb/had je.
quote:Gisselle schreef op 16 januari 2017 @ 11:26:

Omdat ik niet alleen wilde gaan (was een flink stuk rijden) en ik vermoedde dat ik de enige was die niet in die woonplaats woonde en de rest elkaar wel allemaal kende, nam ik een vriend mee. Deze vriend kwam uit hetzelfde land als waar zij ging wonen dus dat leek me wel leuk, konden ze al wat kletsen in die taal.

. Die vriend die ik mee had gebracht moest dus € 40 voor zijn 2 flessen wijn betalen, maar ik ga dus echt geen € 20 betalen voor wijn die ik niet heb gedronken.

Wel jammer voor hem, maar ik had hem vooraf al gezegd dat ik niet wist of we dit etentje cadeau zouden krijgen of dat hij zelf moest betalen. Ik vond het overigens ook jammer dat wij dat etentje zelf moesten betalen, zij had ons uitgenodigd, in het restaurant van haar ex, een klein groepje van haar intieme vrienden, beperkte menu keuze, wijn van te voren bepaald. Ik had het anders verwacht…

.Ergens vind ik wel dat jij voor die vriend had moeten betalen. Hij gaat met jou mee zodat je niet alleen hoeft te gaan, Persoonlijk zou ik dan zijn kosten dragen.
I can keep my mouth shut, but you can read the subtitles on my face.
quote:dianaf schreef op 17 januari 2017 @ 15:04:

@patsy--stone, interessante vriendenkring heb/had je.

Die van de studententijd: dat was daarna snel over met haar ja.

En die sportmaatjes, dat waren al geen vrienden. Daarom vond ik het denk ik extra lastig om er meteen al iets van te zeggen. Ik had me een beetje verkeken op hoe lang 10 dagen is, om samen naar het buitenland te gaan voor een toernooitje...

De meeste van mijn huidige vrienden zijn juist heel gul. En als er een keer eentje krapper bij kas zit, is het ook geen punt als zij alleen haar deel betaalt en we het restant wel onderling evenredig verdelen.

Dit doet me trouwens ook denken aan twee vrouwen die altijd 4 maanden per jaar elke week meerijden naar sport, drie kwartier rijden heen, drie kwartier terug. Op zich prima als mensen meerijden, ik moet er toch zelf heen (al zal ik wel meer brandstof kwijt zijn door het gewicht).

Eén van die vrouwen geeft aan het eind van het seizoen altijd wat leuks als bedankje voor het meerijden, een cd of een hebbedingetje of een bon voor een etentje. Hoeft op zich niet, maar ik waardeer het zeker! Immers ik betaal al die benzine en de auto allemaal zelf. Zij staat daar tenminste bij stil.

Die andere vrouw die meerijdt, ziet dat dan wel gebeuren, maar is al die jaren nog nooit op het idee gekomen om eens een keer een drankje voor me te betalen, of wat dan ook. Terwijl ze meer geld verdient dan ik. Zo gierig en beknepen vind ik dat.

Als ik zelf met iemand meerijd, bied ik altijd aan om mee te betalen voor de benzine, helemaal als het bij elkaar meer dan een uur rijden is. En als diegene dan nee zegt, probeer ik in ieder geval (meer) te trakteren bij die gelegenheid waar we heen gaan.
@patsy--stone, dat is op zijn minst bezonder ja. Als ik met meerderen mensen met iemand mee zou rijden, zou ik bijvoorbeeld aanbieden om samen iets leuks te kopen voor de chauffeur. Maar ja, misschien beredeneerd ze wel, dat je er toch al heen moet dus of ze nu wel of niet mee gaat, maakt dan ook niet uit.
Maar € 392,50 in een envelopje duwen? Als de buurman al het werk gedaan heeft, zou je dat toch gewoon kunnen afronden naar € 400? Alleen al de moeite van al dat kleingeld bij elkaar zoeken om toch maar geen euro teveel te betalen?
I can keep my mouth shut, but you can read the subtitles on my face.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven