Geld & Recht alle pijlers

Gierige acties, deel V

29-04-2016 17:52 3007 berichten
Deel I, II, III en deel IV zijn een groot succes.

We gaan hier verder met het beschrijven van gierige acties. Dit topic is vooral bedoeld voor verhalen

Uiteraard kan er ook lekker gereageerd worden op de verhalen maar probeer hier niet te verzanden in een welles-nietes discussie over bepaalde standpunten; dan kan je daar beter een apart topic voor starten. Als je je hier niet aan kan houden, word je gestaft en dan kan je een ban krijgen.

Zo is inmiddels wel duidelijk dat er verschillend gekeken wordt naar het wel of niet betalen van de wc-dame en ook dat het wel of niet hoofdelijk omslaan van een rekening in de horeca zowel gierige als niet gierige kanten heeft. Gelieve deze oude koeien hier met rust te laten.

De link naar deel IV: KLIK, met daarin links naar de eerdere delen.
quote:mienmina schreef op 16 januari 2017 @ 23:20:

De buren gaan altijd een maand of twee op vakantie, vandaar dat we hadden afgesproken dat we het in hun vakantie zouden doen. Dat was ook niet het probleem. Ik vind het wel een lastig te begrijpen dat je voor alle arbeid, ook die we specifiek enkel voor hen hebben gedaan nog geen dankjewel, nog geen bloemetje nog geen €7,50 afronding over hebt. Dat is namelijk wel wat ik doe als iemand mij helpt, ik begrijp uit reacties dat dat dat niet zo bruikbaar is.Ik denk dat zij het dus niet zo zullen hebben ervaren dat jullie hen helpen. Het klinkt mij echt als slechte communicatie in de oren en niet als gierig. Ze betaalden immers meteen en ook nog eens het afgesproken bedrag. Jullie hebben onuitgesproken verwachtingen en dáár zit het pijnpunt.
Je zeurt. Die mensen betalen netjes en snel hun helft. Ik kan er niks gierigs aan ontdekken . Als je huur van de kar had willen zien en arbeidsloon, dan had je dat mee moeten berekenen.

Ik wou dat het onze buren waren. Onze buurman was namelijk zo:

Buurman werkte bij een gereedschapszaak. Man kwam daar eens voor boortjes en omdat we allemaal nieuw waren komen wonen in de buurt wilde buurman zeker een goede beurt maken, want hij kreeg de boortjes gratis mee. Nou fijn.

Later bespraken we met hem de kosten van de schutting. Wat zijn wensen en budget waren. 'Oh maakt niet uit, doe maar wat' was het antwoord.

Prima, wij schutting uitgezocht, opgehaald en geplaatst. Toen nasr de buurman voor zijn deel. Ik weet niet eens meer hoeveel het was, een paar honderd euro, maar hij vond het ineens toch wel veel. Hij heeft wel betaald hoor, maar trok de prijs van de eerder gegeven boortjes er vanaf
quote:mienmina schreef op 16 januari 2017 @ 22:51:

Wat een vermakelijk topic is dit toch.

In mijn vriendenkring geen gierige mensen gelukkig, onze buren echter....

We hadden een nieuwe schutting nodig, er stonden eerst coniferen en die waren langzaam aan het afsterven.

Man aan de buren gevraagd of ze de coniferen ook wilden verwisselen voor een schutting en wat het budget was. Buren wilden er max €800 per huishouden aan uitgeven. Prima, mooi bedrag, maar wij wilden en konden door goede contacten een stuk betere prijs regelen. Uiteindelijk heeft man met vrienden alle coniferen verwijderd, een extra boompje verwijderd wat de buurman had gevraagd, een kar gehuurd om de schuttingdelen mee op te halen, die krengen geplaatst en ook nog de poorten van zowel ons als de buurman bevestigd. Toen buurman terugkwam van vakantie vroeg hij wat de schutting had gekost. Man noemde het bedrag €785 totaal, de buren hebben dezelfde avond €392,50 in een envelop door de brievenbus gedaan. Zo raar is dat toch niet. Ze betaalden gewoon de helft van wat het gekost heeft, niet meer en niet minder. En ze betaalden snel. Waarom zouden ze meer moeten betalen omdat jullie 'm geplaatst hadden? Misschien hadden ze wel willen helpen bij het plaatsen.
Alle reacties Link kopieren

De buren gaan altijd een maand of twee op vakantie, vandaar dat we hadden afgesproken dat we het in hun vakantie zouden doen. Dat was ook niet het probleem. Ik vind het wel een lastig te begrijpen dat je voor alle arbeid, ook die we specifiek enkel voor hen hebben gedaan nog geen dankjewel, nog geen bloemetje nog geen €7,50 afronding over hebt. Dat is namelijk wel wat ik doe als iemand mij helpt, ik begrijp uit reacties dat dat dat niet zo bruikbaar is.Maar met gierigheid heeft het dan dus niks te maken. Erg vriendelijk/hartelijk is het inderdaad niet, maar gierig ook niet. Ze hebben keurig, zonder zeuren, hun deel betaald.
Oh dear, how sad, never mind.
quote:Starshine-2 schreef op 17 januari 2017 @ 07:29:

Je zeurt. Die mensen betalen netjes en snel hun helft. Ik kan er niks gierigs aan ontdekken . Als je huur van de kar had willen zien en arbeidsloon, dan had je dat mee moeten berekenen.

Ik wou dat het onze buren waren. Onze buurman was namelijk zo:

Buurman werkte bij een gereedschapszaak. Man kwam daar eens voor boortjes en omdat we allemaal nieuw waren komen wonen in de buurt wilde buurman zeker een goede beurt maken, want hij kreeg de boortjes gratis mee. Nou fijn.

Later bespraken we met hem de kosten van de schutting. Wat zijn wensen en budget waren. 'Oh maakt niet uit, doe maar wat' was het antwoord.

Prima, wij schutting uitgezocht, opgehaald en geplaatst. Toen nasr de buurman voor zijn deel. Ik weet niet eens meer hoeveel het was, een paar honderd euro, maar hij vond het ineens toch wel veel. Hij heeft wel betaald hoor, maar trok de prijs van de eerder gegeven boortjes er vanaf Hier snap ik dan weer niet dat je niet even het bedrag doorgeeft aan de buurman van wat jullie hebben uitgezocht voor akkoord vóórdat je het gaat aankopen en plaatsen, om misverstanden te voorkomen.

De buren gaan altijd een maand of twee op vakantie, vandaar dat we hadden afgesproken dat we het in hun vakantie zouden doen. Dat was ook niet het probleem. Ik vind het wel een lastig te begrijpen dat je voor alle arbeid, ook die we specifiek enkel voor hen hebben gedaan nog geen dankjewel, nog geen bloemetje nog geen €7,50 afronding over hebt. Dat is namelijk wel wat ik doe als iemand mij helpt, ik begrijp uit reacties dat dat dat niet zo bruikbaar is.Zelf zou ik waarschijnlijk €450 hebben gegeven omdat jullie al het werk op je hebt genomen, en dat had de buren ook gesierd, maar ze hebben niks verkeerds gedaan en zich gewoon aan de afspraak gehouden en de helft gegeven.
quote:mienmina schreef op 16 januari 2017 @ 23:01:

Man vond het ok om te doen, maar dat er dan geen dankjewel af kan en je geen cent geeft voor het verwijderen van coniferen, het plaatsen van een schutting en een poort vind ik echt heel gierig en eigenlijk ronduit onbeschoft.

Want? Jullie wilden dat toch? De buren zijn er in mee gegaan en hebben de helft betaald. En moeten ze jullie nog bedanken ook? Voor iets wat jullie wens was en volledig uit jullie koker kwam?

Gata het wel helemaal goed met je?
quote:Philae2 schreef op 17 januari 2017 @ 07:40:

[...]

Zo raar is dat toch niet. Ze betaalden gewoon de helft van wat het gekost heeft, niet meer en niet minder. En ze betaalden snel. Waarom zouden ze meer moeten betalen omdat jullie 'm geplaatst hadden? Misschien hadden ze wel willen helpen bij het plaatsen.

Dit inderdaad. Ik vind het juist heel netjes dat ze meteen het dezelfde dag nog betalen. Misschien dachten ze dat jullie geld wilden besparen door hem zelf te plaatsen en gingen ze daarmee akkoord, terwijl ze anders met alle liefde meer hadden betaald om hem te laten plaatsen. Jullie keuze om dat zo te doen, dan zou het ook niet in mij op komen om meer te betalen dan dat. Maar ik zou er ook vanuit gaan dat de prijs inclusief alles is als de buurman er verder niks over zegt.

Blijkbaar verwachten jullie dus wel een tegenprestatie in de vorm van geld of bloemetje voor het plaatsen van de schutting en het verwijderen van de corniveren. Dan had je dit gewoon moeten aangeven.

De buren gaan altijd een maand of twee op vakantie, vandaar dat we hadden afgesproken dat we het in hun vakantie zouden doen. Dat was ook niet het probleem. Ik vind het wel een lastig te begrijpen dat je voor alle arbeid, ook die we specifiek enkel voor hen hebben gedaan nog geen dankjewel, nog geen bloemetje nog geen €7,50 afronding over hebt. Dat is namelijk wel wat ik doe als iemand mij helpt, ik begrijp uit reacties dat dat dat niet zo bruikbaar is.Ik snap jou heel goed, ik vind het inderdaad vreemd om het zo op de cent keurig af te passen, ook al kom je uit een ei dan weet je dat het veel werk is om die coniferen eruit te halen, af te voeren en een nieuwe schutting te plaatsen. Het zijn je naast buren, daar wil je toch geen mot mee. Als ik jullie was had ik ook een hoger bedrag genoemd, iets waar jullie uren en arbeid en moeite ook in mee verrekend waren. Soms moet je een beetje waardering maar geldelijk afdwingen.
quote:clemance schreef op 17 januari 2017 @ 09:37:

[...]

Ik snap jou heel goed, ik vind het inderdaad vreemd om het zo op de cent keurig af te passen, ook al kom je uit een ei dan weet je dat het veel werk is om die coniferen eruit te halen, af te voeren en een nieuwe schutting te plaatsen. Het zijn je naast buren, daar wil je toch geen mot mee. Als ik jullie was had ik ook een hoger bedrag genoemd, iets waar jullie uren en arbeid en moeite ook in mee verrekend waren. Soms moet je een beetje waardering maar geldelijk afdwingen.

Hoezo? Zij willen de coniferen weg en een schutting. De buren betalen mee dat is dus niet gierig en er is verder niks onbeschofst aan.

Buren hebben haar al een gunst verleent door niet moeilijk te doen, later nog eentje door gewoon netjes de helft te gaan betalen.

En dan moeten ze ook nog gaan bedanken? Voor een schutting die zij per se moet hebben?
quote:Taralina schreef op 17 januari 2017 @ 09:25:

[...]

Hier snap ik dan weer niet dat je niet even het bedrag doorgeeft aan de buurman van wat jullie hebben uitgezocht voor akkoord vóórdat je het gaat aankopen en plaatsen, om misverstanden te voorkomen.

Achteraf hadden w dat moeten doen ja, maar hij wilde helemaal geen gesprek over wat we tussen de tuinen zouden zetten. Schutting, heg, combinatie, het maakte hem niks uit. Budget maakte hem ook niks uit. We kregen de vrije hand. En we hebben echt niet het duurste van het duurste genomen.

Als hij wilde weten waar hij aan toe was had hij ook gewoon zijn budget aan kunnen geven of kunnen vragen of we nog kwamen overleggen voor de aankoop.

Omdat wij toevallig het initiatief voor een tuinafscheiding namen wil niet zeggen dat alles meteen onze verantwoordelijkheid is?
quote:rosings schreef op 16 januari 2017 @ 12:57:

Mijn vader vindt vaderdag en verjaardagskaarten onzin. Tegen de tijd van zijn verjaardag en vaderdag spreken we altijd af om iets te drinken/doen in de stad/winkelcentrum.

Dan zoek ik in de bruna een mooie kaart uit, laat hem aan pa zien 'kijk pa, deze heb ik voor je uitgezocht'.

en dan zegt hij 'hartstikke leuk/lief, zet maar weer terug'

Geweldig !
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:Fee-de-Goede schreef op 17 januari 2017 @ 09:41:

[...]

Hoezo? Zij willen de coniferen weg en een schutting. De buren betalen mee dat is dus niet gierig en er is verder niks onbeschofst aan.

Buren hebben haar al een gunst verleent door niet moeilijk te doen, later nog eentje door gewoon netjes de helft te gaan betalen.

En dan moeten ze ook nog gaan bedanken? Voor een schutting die zij per se moet hebben?

+11111!

Die buren hebben niet eens om de schutting gevraagd! Ze mag blij zijn dat ze erin meegingen.

Ik woon naast een oud vrouwtje en ik wilde een nieuwe schutting. Daar heb ik haar niet eens mee lastiggevallen, ik heb alles zelf betaald en laten plaatsen. Ik wil dat ding toch?

Halleluja en ze dan nog ondankbaar noemen ook.
quote:Fee-de-Goede schreef op 17 januari 2017 @ 09:41:

[...]

Ik weet niet hoe jij in het leven staat hoor, maar als mensen veel werk en moeite hebben aan iets waar jij óók plezier van hebt, en er kan niet eens een bedankje vanaf?!

De maatschappij, dat ben jij zal ik maar zeggen
de gierige acties:

Wij vinden het leuk om voetbal te kijken, en omdat de meeste van onze vrienden dat ook leuk vinden kijken we samen. Dat is door de jaren heen gegroeid in nogal een gezellige middag. Hapje, drankje etc. Ik ben de enige in onze vriendengroep die het leuk vind om te koken, dus elk weekend wordt er bij ons voetbal gekeken en kook ik voor de hele groep.

Omdat het altijd bij ons is en omdat we met best veel mensen zijn (meestal toch wel 10-12 mensen) begint dat na een tijdje behoorlijk in de centen te lopen qua eten en drank. Nu hebben wij geen moeilijke vrienden dus iedereen draagt gewoon bij, normaal bij een feestje zou dat niet zo zijn, maar voor de voetbalzondag dus wel.

Een van onze vrienden had zijn neef op bezoek en vroeg of die neef ook mee mocht komen: ja hoor neem maar mee, geen probleem.

Nu wilde het zo zijn dat het bedrag voor afgelopen zondag 4.50 was pp. Geeft die neef me dus 4.35, want hij had de salade niet gegeten.
quote:clemance schreef op 17 januari 2017 @ 09:57:

[...]

Ik weet niet hoe jij in het leven staat hoor, maar als mensen veel werk en moeite hebben aan iets waar jij óók plezier van hebt, en er kan niet eens een bedankje vanaf?!

De maatschappij, dat ben jij zal ik maar zeggen

Ik zou de schutting samen hebben uitgezocht en geplaatst. Zo hebben wij dat gedaan toen de schutting omviel.

Maar ik verwacht van anderen niet dat als ik iets wil (niet omdat het nodig is maar voor mijn plezier) dat ze uberhaupt dat ook moeten willen en daarna verwacht ik ook niet dat zij maar even de helft betalen en daarna mij dan ook nog moeten bedanken. Koekoek.

En dat is inderdaad wat er mis is met de maatschappij. Dat egiostische willen en dan ook nog onrealistische verwachtingen bij de ander neerleggen. Bah.
quote:Fee-de-Goede schreef op 17 januari 2017 @ 10:02:

[...]

Ik zou de schutting samen hebben uitgezocht en geplaatst. Zo hebben wij dat gedaan toen de schutting omviel.

Maar ik verwacht van anderen niet dat als ik iets wil (niet omdat het nodig is maar voor mijn plezier) dat ze uberhaupt dat ook moeten willen en daarna verwacht ik ook niet dat zij maar even de helft betalen en daarna mij dan ook nog moeten bedanken. Koekoek.

En dat is inderdaad wat er mis is met de maatschappij. Dat egiostische willen en dan ook nog onrealistische verwachtingen bij de ander neerleggen. Bah.Hoef je ook niet te verwachten, dat hadden ze gewoon als volwassen mensen áfgesproken.

En niet eens een bedankje als een ander -ook voor jou- zoveel werk verzet

Ik zie je nog wel een keer langskomen bij de Rijdende Rechter!
quote:clemance schreef op 17 januari 2017 @ 10:07:

[...]

Hoef je ook niet te verwachten, dat hadden ze gewoon als volwassen mensen áfgesproken.

Ik zie je nog wel een keer langskomen bij de Rijdende Rechter!

Ik denk de forummer die dit verwacht en jou met dit soort reeacties eerder.

Ik zou er namelijk niet zo moeilijk over doen of me er druk over maken.
quote:florence13 schreef op 17 januari 2017 @ 09:58:

de gierige acties:

Nu wilde het zo zijn dat het bedrag voor afgelopen zondag 4.50 was pp. Geeft die neef me dus 4.35, want hij had de salade niet gegeten.

Oh wow, hoe haal je het in godsnaam in je hoofd?!?

Ik zou trouwens gewoon standaard een bedrag van €5 vragen, de ene keer zal het eten+drinken duurder uitvallen, de andere keer minder duur.
quote:Fee-de-Goede schreef op 17 januari 2017 @ 10:09:

[...]

Ik denk de forummer die dit verwacht en jou met dit soort reeacties eerder.

Ik zou er namelijk niet zo moeilijk over doen of me er druk over maken.

'Ha buur, ziet er puik uit die nieuwe schutting, moet een heel karwei zijn geweest! Hier mijn deel van de rekening en een doosje merci en een bloemetje voor de buuf!'

Moeilijk hè.
quote:clemance schreef op 17 januari 2017 @ 10:07:

[...]

Hoef je ook niet te verwachten, dat hadden ze gewoon als volwassen mensen áfgesproken.

Die bergen werk hebben ze toch voornamelijk voor zichzelf verzet.
quote:clemance schreef op 17 januari 2017 @ 10:14:

[...]

'Ha buur, ziet er puik uit die nieuwe schutting, moet een heel karwei zijn geweest! Hier mijn deel van de rekening en een doosje merci en een bloemetje voor de buuf!'

Moeilijk hè.

Je snapt het punt niet. Natuurlijk is dat leuk en fijn en zouden de meesten mensen dat doen. Ik wel.

Maar ik zou dat niet verwachten van andere mensen. Mensen die zulke dingen verwachten van anderen.. terecht of onterecht (en ik vind ik dit geval echt een onterechte verwachting want buren hebben niet gevraagd om een nieuwe schutting maar betalen wel braaf mee) zijn de mensen die altijd problemen hebben met anderen.
quote:MarindaH schreef op 17 januari 2017 @ 10:22:

[...]

Die bergen werk hebben ze toch voornamelijk voor zichzelf verzet.En dat.
Ik merk dat je héél graag het laatste woord wil: alsjeblieft.
quote:florence13 schreef op 17 januari 2017 @ 09:58:

Een van onze vrienden had zijn neef op bezoek en vroeg of die neef ook mee mocht komen: ja hoor neem maar mee, geen probleem.

Ik neem aan dat hij de volgende keer niet meer mag komen kijken/eten?
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven